En trevlig liten sporthoj till bana

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska du börja köra bana så ska du inte ha en uddahoj som få kan skruva med och som det är svårt att få tag på grejer till! Köp en R6 eller en CBR600, mycket trevliga hojar som det finns gott om kunskap och delar till i depåerna. Tex min R6 -06, som är både reggad, Öhlinad, klar att tävla med och till salu ;)
 

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
s1000rr -11
Just därför jag åker halvförsäkrat. Jag vet exakt vad som gäller och känner inte att jag låter andra betala mina nöjen.
Däremot anser jag att olycksfallsförsäkringarna är för trubbiga. För mycket antingen eller. Det kan SMC gott jobba med.

Hört något liknande jag själv och då sades det att ett stort problem är att folk "ligger kvar" i steg fyra istället för att ta räjslicens = bara en tidsfråga tills de bombar så hårt att de kraschar och FB vill inte godta steg 4 med bibehållen försäkring. SMC får med andra ord att jobba lite hårdare på att försöka få upp folk till "licensnivå".

Egen reflektion från förra sommaren när t.o.m. en SMC-instruktör själv (en av de jag utbildades av dagen därpå) avstod större delen av dagen p.g.a. det fiasko instruktörerna visade upp under egen träning. Ett av passen varje tidsfas var alltså instruktörernas egna träning och de kraschade bokstavligen till höger och vänster, istället för att låta en ta hand om missödet stannade så gott som allihopa ute på banan och skulle hjälpa till varav vi som betalat för bankörningen fick se vår tid rinna bort.

Visst.. kan på ett sätt förstå att de lätt blir "alla är instruktörer, alla är elever" men en sådan enkel sak att utse två som tar hand om en avåkning borde man väl kunna komma överens om. Antingen den ena eller den andre + ev. ambulans.

Håller helt med och enligt denna länk http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/ så gäller andra förutsättningar vid SMC kurser under 2013 när det kommer till försäkring.

Sen verkar det som man måste ligga på rätt ordentligt på försäkringsbolagen för att kunna teckna en olycksfallsförsäkring som inkluderar bankörning (road racing) men det borde gå... Det finns ju olycksfallsförsäkring för ridsport vilket garanterat alltid är en highsider när något går snett :död.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Sen verkar det som man måste ligga på rätt ordentligt på försäkringsbolagen för att kunna teckna en olycksfallsförsäkring som inkluderar bankörning (road racing) men det borde gå... Det finns ju olycksfallsförsäkring för ridsport vilket garanterat alltid är en highsider när något går snett :död.

Det går att få en lowsider när man rider... :tummenupp

download.jpg
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
SMC kör inte, och jag upprepar mig för säkerhets skull, inte bandagar. Vi försöker utbilda i bättre körteknik och därmed en trafiksäkrare körning. Det är inte bandagar. Hade det varit det, så hade inte försäkringarna gällt så mycket som de nu gör...

Smc kör visst bandagar för folk med licens :fakta:tungan
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Håller helt med och enligt denna länk http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/ så gäller andra förutsättningar vid SMC kurser under 2013 när det kommer till försäkring.

Sen verkar det som man måste ligga på rätt ordentligt på försäkringsbolagen för att kunna teckna en olycksfallsförsäkring som inkluderar bankörning (road racing) men det borde gå... Det finns ju olycksfallsförsäkring för ridsport vilket garanterat alltid är en highsider när något går snett :död.

Jag har en olycksfallsförsäkring som inte gäller för tävling och träning inför tävling.
Det jag menar med mitt tyckande är att det är så abrupt försäkringsmässigt.
Det vore trevligt med ett grundläggande försäkringsskydd där man kan åka bana, öka på med ett ERF sprintlopp och sedan gå direkt till MotoGP utan att behöva ringa runt hela tiden.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Smc kör visst bandagar för folk med licens :fakta:tungan

Meh... Jaja ok då. Fast det är fortfarande viss skillnad på en vanlig licensträning och steg 6 med SMC.
Startträning är mindre vanligt på andra ställen. Det försöker vi ju få med så ofta det går ;)
Det är ju inte bara roligt, det är nyttigt med. Utom för kopplingen möjligen...
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Meh... Jaja ok då. Fast det är fortfarande viss skillnad på en vanlig licensträning och steg 6 med SMC.
Startträning är mindre vanligt på andra ställen. Det försöker vi ju få med så ofta det går ;)
Det är ju inte bara roligt, det är nyttigt med. Utom för kopplingen möjligen...

Startövning kan nog vara det roligaste jag gjort på 2 hjul.. Fy fan vilket adrenalinpåslag :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Snel hest

Kallas inte det för dragracing på motorsportspråk? Det är tydligen en egen "gren", rätt populär in the land of the free har jag hört :)

Nä, inte riktigt så, utan just träning på starter. Grid eller LeMans. Först in i böj..
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har en olycksfallsförsäkring som inte gäller för tävling och träning inför tävling.
Det jag menar med mitt tyckande är att det är så abrupt försäkringsmässigt.
Det vore trevligt med ett grundläggande försäkringsskydd där man kan åka bana, öka på med ett ERF sprintlopp och sedan gå direkt till MotoGP utan att behöva ringa runt hela tiden.

Mja, när du skall köra ERF sprint eller andra tävlingar är du ju uppe på licensnivå och då är licensen=din försäkring. Tycker den avgränsningen är ganska logisk. Problemet är gränsfallen när man pangar på bana i licensgrupp med tidtagning. Är det inte en SVEMO sanktionerad träning så gäller väl inte licensens försäkring. Och då gäller det att ha hittat en försäkring som godkänner träning inför tävling med tidtagning.

Min gamla försäkring är så snällt formulerad att den gäller om inte en licensförsäkring gäller istället.
 

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
La
Hoj
Tuono V4
Försök till tråd-återupplivning.

Startade denna tråden när jag fortfarande var student och tänkte att det skulle gå att köra på den budgeten, vilket ledde till att min racekarriär aldrig kom igång...:huvet

Men nu med en fast lön så har tanken om riktig bankörning väckts igen!!

Tänkte hitta mig en färdigkittad hoj under vinter för att införskaffa licens vid första bästa tillfälle i vår.
Har inte riktigt bestämt mig om det blir 600 eller 1000cc. Men om det är någon som sitter på en hoj dom vill bli av med så e det bara o höra av sig! :hej

Det senaste inlägget tar upp det här med försäkring, man bör alltså teckna en fristående olycksfallsförsäkring också? inte bara lita till den som ingår i licensen...

Är det nån mer som går i tankarna att börja köra på riktigt nästa säsong?

Vi ses på banorna till våren!!
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Tänkte hitta mig en färdigkittad hoj under vinter för att införskaffa licens vid första bästa tillfälle i vår.
Har inte riktigt bestämt mig om det blir 600 eller 1000cc. Men om det är någon som sitter på en hoj dom vill bli av med så e det bara o höra av sig! :hej
Kolla anonnssidan här på sporthoj, sök på blocket, ett annat tips är facebookgruppen "roadracing secondhand utan gnäll" "Köp en så ny hoj som möjligt som du har råd att kasta ut i lecahavet utan att bli allt för ledsen"



Det senaste inlägget tar upp det här med försäkring, man bör alltså teckna en fristående olycksfallsförsäkring också? inte bara lita till den som ingår i licensen...
Ja det bör man. Licensförsäkringen ger inte mycket om det händer nått. Kolla om du kan teckna försäkring via facket, dom brukar ha generösare vilkor. Är själv med i facket enbart för olycksfallsförsäkringen.
Annars är det bara att lusläsa vilkoren hos dom olika bolagen, vilket du bör göra i alla fall.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Härligt! skulle kört på en billigare 600a och ha så mycket kul jag bara kunde om jag var du, lägg pengar på reserv delar och däck, förr eller senare kör man vält eller något går sönder / slits - jag vet ang båda delarna... tyvärr :näsblod

man får fråga sin plånbok, och köpa en färdig banhoj är nog inte så dumt om man bara vill köra så mycket som möjligt o ha skoj, går nog o spara mycket pengar där, finns här på forumets köp o sälj men även på blocket
 

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
La
Hoj
Tuono V4
Är för tillfället intresserad av en daytona 675 från -06 men med nyare motor i.
Den är ju inte lika vanlig som en R6:a, med tanke på tillgång av billiga reservdelar...
Men den borde väl endå vara vanlig nog för ett det ska vara ett icke-problem?

Är ju väldigt förtjust i triumphs triplar!! :D

Finns det någon här som kör daytona som kan komma med tips om vad man borde titta efter innan affär?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Är för tillfället intresserad av en daytona 675 från -06 men med nyare motor i.
Den är ju inte lika vanlig som en R6:a, med tanke på tillgång av billiga reservdelar...
Men den borde väl endå vara vanlig nog för ett det ska vara ett icke-problem?

Är ju väldigt förtjust i triumphs triplar!! :D

Finns det någon här som kör daytona som kan komma med tips om vad man borde titta efter innan affär?

Kul att Du gillar banåka.. Tänkte på en liten grej som Du säkert har koll på men (just in case) att om Du tänkt fortsätta köra smc kurser på bana kräver de nog troligen besiktigade cyklar utom i steg 5 och 6

Har Du ändå snöat in på Trajja, finns det ju en del inte allt för dyra schysta reggade o besiktigade hojar :tummenupp

https://www.blocket.se/hela_sverige...s&ps=&pe=&rs=&re=&c=1145&ca=16&is=1&l=0&md=th
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Köp en så färdig hoj som möjligt. Bara qs och extrafälgar är 10k, följt av kåpset med lack och en fotpinnesats så har du lagt 50% av hojens värde på rätt grundläggande prylar. Nya fjädrar, genomgång av gaffel o dämpare, billigaste helsystemet du hittar, motorskyddskåpor, nya broms/kopplingsgrepp och vips så har du snart betalat för 2 cyklar istället för en.
 

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
La
Hoj
Tuono V4
Tanken är att köra steg 5 och 6 med SMC, få licens och sen försöka få till varvtiden. :)

Hojen jag kikar på e färdigkittad för race med qs, slirkoppling, kåpor, updaterad fjädring mm. tror dock inte det medföljer några reservdelar.

Men jag e väldigt dålig på att veta hur mycket en banhoj e värd... Har ju aldrig köpt en innan och vet inte riktigt vad man ska titta på... Finns ju inte riktigt samma service-historik som på en reggad, och det känns som det kan variera väldigt hur hårt dom har gått.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har en zx10r 2006 som är utrustad med VP bak ombyggd framgaffel av Watz quickshifter tractioncontrol, snabbgas extrafälgar yoshimura som klarar ljudkraven valtermoto fotpinnarna mm. Dessutom reggad med allt som behövs för landsväg fast slitna kinakåpor. Bra skick och går bra. Pris 42000kr billigare om inte allt ska följa med.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
En viktig detalj i Försäkringsfrågan..

Licensförsäkringen gäller enbart på smc steg 6 eller träningar, tävlingar som är anordnade av en Svemo ansluten motorklubb. På trackday och tävlingar som anordnas av t.ex Bike promotion, Actionspics m.fl gäller inte Svemo licensförsäkringen. Det här gäller i dagsläget, men dessa frågor är under utredning
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tanken är att köra steg 5 och 6 med SMC, få licens och sen försöka få till varvtiden. :)

Hojen jag kikar på e färdigkittad för race med qs, slirkoppling, kåpor, updaterad fjädring mm. tror dock inte det medföljer några reservdelar.

Men jag e väldigt dålig på att veta hur mycket en banhoj e värd... Har ju aldrig köpt en innan och vet inte riktigt vad man ska titta på... Finns ju inte riktigt samma service-historik som på en reggad, och det känns som det kan variera väldigt hur hårt dom har gått.

Jag vet precis vilken du kikar på, den som Andy säljer. Du får punga ut det dubbla om du ska köpa en gathoj o bygga om till vad den har. Dessutom - servicehistorik? Vad spelar det för roll om en märkesverkstad eller en någorlunda insatt hempulare servat när gathojen varmkörts medelst burnout utanför McD sveavägen? Sånt kan du aldrig veta om en gathoj heller, så egentligen har jag rätt svårt att se att det spelar någon roll, hur man än gör så köper man grisen i säcken.

Titta efter det vanliga, + sprickor i ramen, skadade styrstopp, böjda gaffelben, saker som ser knarkiga ut. Om jag inte är ute o cyklar så är det Andy som driver Banhoj.com (eller .se, eller något sånt), det vore ju rätt mycket självmord på det varumärket om han sålde sönderkörd skit.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top