Dokumentär 3D skrivare, snart kan alla skriva ut automatvapen

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Antagligen? Har ingen koll på sånt.
Tror hur som inte vi behöver oroa oss för 3d-utskrivna vapen de närmaste 5åren i vart fall. Vi kan ta diskussionen om 3år igen så ser vi vart utvecklingen har kommit då.

Tar du ansvaret för att bumpa tråden när det är dags? :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Springer man runt med ett rör på en skola så blir det ofta "bara" ett drabbat offer, men när en mobbad unge som är trött på livet och hatar alla i skolan kan printa ut en halv eller helautomatiskt karbin blir det snabbt och lätt en massaker.

Efter dokumentären gjordes vet jag att det finns klipp på YouTube där både plastmagasinet och vapenlådan klarade ~300 skott innan det gav med sig.

Sen är det nog en bra bit in i framtiden innan hela plast (plast-kolfiber-hybrid kanske!? hehe) vapen klarar av kanske 1 eller 100 skott på raken, och blir man träffad så är det inte kul och då är det lika bra att ta upp den diskussionen nu än när det finns möjlighet i varje enskilt hem, vad länders lagar än säger, att printa ut ett vapen eller två per natt...

Då är det väl viktigare att amerikanarna gör om sina vapenlagar?
Än att förbjuda nått som eventuellt aldrig kommer finnas?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Då är det väl viktigare att amerikanarna gör om sina vapenlagar?
Än att förbjuda nått som eventuellt aldrig kommer finnas?

Jajemän, förbjuda 3D-printing är definitivt lönlöst, lite som att försöka förbjuda MC eller bilar för att de kan vara mordvapen de med (eller köksknivar osv.)

Nackdelen med att försöka ändra sina vapenlagar är nog att även det är utan verkan - ända vitala delen som blir kvar som behöver införskaffas är ju ammunitionen; svårt att tänka mig att det skulle kunna ske några förändringar kring den punkten i USA (eller något annat land heller) - en känsla(!) jag har är att diskussionen om och kring vapen är så utvattnat och urtjatat i samtliga länder att förändringar från nuvarande situationen är väldigt få, väldigt svåra och odramatiskt små.



Nee, nu tycker jag vi inte ska tänka så negativt om den kommande nya teknologin och istället reser oss upp och unisont sjunger "We shall overcome" :hihi
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
SVT play:

http://www.svtplay.se/video/1095529/del-1-av-12-3d-skrivare

D-skrivare kommer nu stort - inom konsten, vapenindustrin och i våra hem. Idag kan man skriva ut kläder.

Kristofer Lundström träffade modedesignern Iris van som skrivit ut sin haute couture-kollektion.

På Kungliga Konsthögskolan i Stockholm har man sen 14 år ett nära samarbete mellan konst, design och 3D-industriföretag där teknik och estetik korsbefruktar varandra.

Den amerikanske juridikstudenten och kryptoanarkisten Cody Wilson strävar efter att vi fritt själva ska kunna skriva ut vapen i 3D. Programledare: Kristofer Lundström.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur fungerar det här i Sverige? Vilka jaktvapen är lätta att modifiera? På flera vapen kanaler verkar det figurera många semi automatiska jakt vapen ombyggda till seriösa doningar. Då har man ju redan pipa och övrigt nödvändigt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur fungerar det här i Sverige? Vilka jaktvapen är lätta att modifiera? På flera vapen kanaler verkar det figurera många semi automatiska jakt vapen ombyggda till seriösa doningar. Då har man ju redan pipa och övrigt nödvändigt.

Så ett halvautomatiskt jaktvapen är inte seriöst?:va
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
http://www.youtube.com/watch?v=x8iX8Lnogf4

Jag förstår inte hur avancerad den här ombyggnationen är, men du förstår poängen.

Visst kan man råna saker med jaktvapen och den där är byggd i metall, men mycket går nog att göra med plast. Magasin är ju lättlöst har vi förstått.

En halvauto bössa med bullpupstock, sen är det lättare att få en bössa helautomatisk än halvutomatisk. Bara att ta bort delar i regel.

Magasin är inte en vapendel och fria att köpa för vem som helst.

Finns ju ingen kriminell som skulle lägga tid på att köpa och lära sig en skrivare, när han/hon istället kan köpa något smugglat från valfritt östland.

Har man redan bestämt sig för att råna en bank är avskaffandet av vapen sekundärt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Magasin borde väl gå att tälja i trä, men inte sett någon markant ökning av kriminella på ABF-kurserna :hihi

Exakt, kriminella förser sig med vapen oavsett lagstiftning.

Det är liksom lite det praktiska med att vara kriminell, man kan strunta i allt vad lagar heter.

Lagstiftning inom område vapen är till största delen ren politik.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Har svårt att se någon ekonomi i det, nånsin.

Det finns väl inte ens någon ekonomi i det i serieproduktion?

Problemet med serieproduktion är att Stratasys och liknande bjässar tar över 2000kr/kg för sin råvara. Tråden till Reprep/Makerbot ligger på runt 40$ på Ebay och då är halva kostnaden frakt. För tillfället har jag svårt att se att det skulle användas till mer än mindre serier där gjutformar är för dyrt.

Men jag vill inte säga att tekniken är dömd att stanna hos entusiaster och till de med speciella behov, då gör man kanske samma misstag som de som sa att internet bara är en fluga ;).
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Har svårt att se någon ekonomi i det, nånsin.

Det finns väl inte ens någon ekonomi i det i serieproduktion?

Sant, skulle det mesta av den plast som formsprutas/gjuts idag göras med 3d printers hade många produkter haft ett helt annat pris och tillgänglighet.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Bumpar tråden nu, ett år efter istället för tre.

Jag upplever att hypen har dött ut i media kring skrivarna?
Jag kan erkänna att min egen står och samlar damm efter diverse problem som jag inte funnit motivation till att ordna. Tog en titt och priserna verkar ha gått ner något men inte så mycket.
Lite nya modeller verkar ha dykt upp. Med dagens utveckling verkar det väldigt långt borta från att bli var mans egendom i vart fall.
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Är det nån här som har en 3D skrivare hemma av Kjell & co typen? Är sugen på att skaffa en att ha hemma men vill veta om det är nått att ha.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top