Brembo bromspump

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Har en gammal Brembo 19x20 o fick veta att det kan ta ett halvår o få den renoverad, så en ny står på önskelistan. Har tittat på en vanlig 19x18 och en Rcs 19 som går att justera antingen 18 eller 20. Rcs ser mer ut som en gathojspump o därför undrar jag, är den lika bra som en "vanlig"
Den svarvade som Brembo har är lite dyrare, är den bättre?

Skulle uppskatta svar ifrån ngn som tävlat o testat.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
HALVÅR? Köp lite delar och gört själv på en kväll....

Mja Brembo säljer inga delar till dem utan kräver att man skickar in till dem för renovering. Sen går det att få tag på delarna via andra kanaler och göra det själv men det är inte som en "vanlig" renovering.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Mja Brembo säljer inga delar till dem utan kräver att man skickar in till dem för renovering. Sen går det att få tag på delarna via andra kanaler och göra det själv men det är inte som en "vanlig" renovering.

Det är bara den frästa dom vill göra servicen själva på. Det för att den är gängad där man öppnar den. Måste vara rätt spel mellan plattan och tryckstången när man skruvat ihop den och sen låsa locket med epoxi. Dom vanliga är bara ett c-clips som låser och den kan inte hamna i fel läge.

Vi har köpt service-kit även till den frästa. Men då tittar dom på en och säger att den får man inte serva själv och sen lägger dom upp delarna. Det mesta ser ut som den vanliga förutom lite mindre alubricka och damtätning mm. Köpt av dom som har servicen på MotoGP. V2-motorsport tror jag dom heter.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag körde med en brembo förut, innan man ändrade PRO SBK reglementet. Det var den typen som kunde gängas in för långt. Det kan jag bekräfta eftersom det höll på att gå riktigt illa efter renovering av pumpen.

Gängar man in den för långt så täpper man till hålet för återcirkulation till bromsvätskebehållaren, vilket gör att man bara bygger upp mer och mer tryck i systemet, och till slut så låser sig bromsarna helt... Det hände mitt på rakan på karlskoga... Ritade ett 50 meter långt svart streck med framhjulet i ganska hög fart... Sen släppte det av nån anledning... för att sedan nypa helt nere i "trösen" så det blev skamkärra in till depån och nya kalsonger...

Jag tror till och med att jag hade en renoverinssats över till den som jag skickade med när jag sålde den.

Hade faktiskt ingen aning om att det inte skulle gå att få tag på delar till en sån....
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har inget att säga om just de här pumparna men mina bromsar byggde också upp tryck, under SM på Anderstorp -06. Slutade med framåtvolt på gamla start och mål. Blev dyrt och gjorde ganska ont. Så man klarar sig inte alltid, iofs är Macke lite snabbare...
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Får jag låna tråden lite? :näsblod

Skulle ha demonterat en pump till kopplingen, eller egentligen är det till bakbromsen till en 4-hjuling. Och vill få reda på vilken mm den är på. Ska jag plocka isär den och mäta själva kolven i pumpen? Och hur får jag ut den? :va


Såg precis hur man fick isär det :huvet:3freak

Men hur mäter man?
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Får jag låna tråden lite? :näsblod

Skulle ha demonterat en pump till kopplingen, eller egentligen är det till bakbromsen till en 4-hjuling. Och vill få reda på vilken mm den är på. Ska jag plocka isär den och mäta själva kolven i pumpen? Och hur får jag ut den? :va


Såg precis hur man fick isär det :huvet:3freak

Men hur mäter man?

Du behöver inte öppna för att se det. Alla pumpar brukar vara märkta med vilken storlek dom har. Vanligt bak är mellan 11-13mm. Kan stå i tum med och då tex 5/8 eller liknade som en märkning.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Axxexs då har du antagligen kört med båda sorter, är det ngn skillnad på vanlig o CNC ? Och är Rcs en posörpump eller funkar den lika bra?
 

Finnicken

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2012
Ort
Enånger
Hoj
Ingen just nu
Du behöver inte öppna för att se det. Alla pumpar brukar vara märkta med vilken storlek dom har. Vanligt bak är mellan 11-13mm. Kan stå i tum med och då tex 5/8 eller liknade som en märkning.

Just det som är problemet, det står inte på den. Det ända som står på den är "HH" :död
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Axxexs då har du antagligen kört med båda sorter, är det ngn skillnad på vanlig o CNC ? Och är Rcs en posörpump eller funkar den lika bra?

Har kört både gjuten och fräst Brembo. Men inte så mycket med frästa. Den fungerade också utan problem. Tänkte faktiskt inte på vilken sort som satt på just då. Fick tänka till lite nu för att komma ihåg när jag körde senast med en sån. :) Min körstil är sån att jag bromsar rätt mjukt men långt in i svängarna. Jag är nog rätt långt ifrån att ta död på en vanlig bromspump ens. Så gjuten är iaf overkill för mig.

Gillar faktiskt Nissin's racebromsar bättre då dom är mycket finare tillverkade och skönare design på greppen mm. Men dom är dyrare och mycke svårare att få tag i reservdelar till.

På teamets värstinghojar har vi fräst bara för att det går och dom är värst. Förarna har inte sagt nått om att bromsarna är dåliga iaf. :)

RCS har vi haft en förare som använt i teamet. Den funkade med. Men tycker precis som du att den är lite väl mycke banåkargrejj än en riktig racinggrejj. Inte förstått mig på varför man ska kunna ändra utväxlingen på en pump mer än för att testa ut vilken utväxling man gillar. Sen kör man ju på den inställningen.
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Ok, tack för infon, Axxexs.
När vi ändå pratar pumpar o du har väl sett en del olika racegrejer, vet du ngt om Accosato och Bitubo?
En italiensk polare nämnde att dom är rätt stora där.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ok, tack för infon, Axxexs.
När vi ändå pratar pumpar o du har väl sett en del olika racegrejer, vet du ngt om Accosato och Bitubo?
En italiensk polare nämnde att dom är rätt stora där.

Accossato har jag bara sett lite av och dom ser ok ut. Känner förare som kör med dom och är nöjda. Bl.a en Irländare som blev 450GP-Mästare förra året som kör på Accossato. Väldigt lika Brembo. Bitubo har jag aldrig sett bromspumpar från.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top