Lysrör i garaget-vikka rör dåh?

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Lysrören i garaget har blivit gamla och i sakta mak har då mörkret smygit sig på.
Upptäckte igår att man är tvungen att köra med pannlampa och halogenlampa för att se ordentligt från vissa håll. Knallade också ut från garaget och sen in....gult sunkigt sken :näsblod

Tror att det är nog sags att byta alla lysrören. Plockade bort nån och insåg att jag bara bytt då när nån gått sönder och det var en blandad kompottt.

Lysrören finns i varmvit, vit och kallvit. Biltema har billiga "egna" lysrör. Noterade att sk varmvit är halva priset mot dom övriga.....

Alltså......vilken sort ska man ha?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
i garage skulle jag nog kört kalla, 840(cold white) eller tom 860/865(daylight).

Varmvita gör sig bäst inomhus i boutrymmen, där passar det oftast inte alls med kallvitt. Se om du kan köpa en kartong billigt nånstans brukar vara rena ockret på lösa lysrör i konsumentbutikerna (vettigt pris är 10-25:-st för 18W rör, och 15-30:-st för 36W, för märkesrör typ osram eller philips)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
åfan, hade strykit sk kallvita. Varför vet jag inte (tack för input Henco....)

I biltemas katalog står det såhär:
Varmvit: kontor, badrum mm.......3000K
Vit: För köksbänk, förråd mm.......4200K
Kallvit: För växthus mm. Dagsljus..6500K

Tilläggas är väl att jag inte i första hand är ute efter sk "behagligt" ljus. Antalet lysrör är begränsat så mer ljus från lysröret är viktigare....
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Smaksak:) jag gillar kallvita

i garage skulle jag nog kört kalla, 840(cold white) eller tom 860/865(daylight).

Varmvita gör sig bäst inomhus i boutrymmen, där passar det oftast inte alls med kallvitt. Se om du kan köpa en kartong billigt nånstans brukar vara rena ockret på lösa lysrör i konsumentbutikerna (vettigt pris är 10-25:-st för 18W rör, och 15-30:-st för 36W, för märkesrör typ osram eller philips)


Ahaaa....där ser man. Två som föredrar kallvita och då får det bli så. Tackar :tummenupp
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
åfan, hade strykit sk kallvita. Varför vet jag inte (tack för input Henco....)

I biltemas katalog står det såhär:
Varmvit: kontor, badrum mm.......3000K
Vit: För köksbänk, förråd mm.......4200K
Kallvit: För växthus mm. Dagsljus..6500K

Tilläggas är väl att jag inte i första hand är ute efter sk "behagligt" ljus. Antalet lysrör är begränsat så mer ljus från lysröret är viktigare....

biltema krånglar till det lite genom att inte följa standard ;)
biltema ________ märkesrör
varmvit ________ 827/830 varmvit
vit ____________ 840 kallvit
kallvit _________ 860/865 dagsljus

där har du ungefärlig översättning om du ska jämföra ;)
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Lägger också min röst på kallvita för garage.

Biltemas fungerar ok men i början så surrade mina biltemalysrör. Inget överdrivet ljud iofs och har man en radio på vilket jag nästan alltid har så drunknar surret i radioljudet. Det har också avtagit ju mer jag använt dom.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kör varmvitt i garaget förutom bänkbelysningen som råkade bli kallvitt.
Gillar varmvitt klart bättre men vad vet jag?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kallvita monterat nu. Blev lite skumt ljus(ovan). Knallade ut från garaget, drack en kopp kaffe och sen tillbaka och.........jädrans vilken skillnad :tummenupp

Snål som man är så behöll jag i det andra rummet mina gamla. Där duger dom gott eftersom jag skruvar inget där utan mer en uppställningsplats för några hojar.

Glöm inte glimtändaren! :mattias

Jo, funderade lite på glimtändarna om dom också skulle bytas. Vad har dom för funktion i bytesfallet, förutom att jag läste månstans att man förlänger lysrörets livslängd?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kallvita monterat nu. Blev lite skumt ljus(ovan). Knallade ut från garaget, drack en kopp kaffe och sen tillbaka och.........jädrans vilken skillnad :tummenupp

Snål som man är så behöll jag i det andra rummet mina gamla. Där duger dom gott eftersom jag skruvar inget där utan mer en uppställningsplats för några hojar.



Jo, funderade lite på glimtändarna om dom också skulle bytas. Vad har dom för funktion i bytesfallet, förutom att jag läste månstans att man förlänger lysrörets livslängd?

Ja precis nya modernare förlänger rörens livstid och tänder dom snabbare.

Finns väl egentligen ingen direkt vinning i att byta dom just samtidigt som rören. Det är bara att man oftast inte byter dom fören rören blinkat i några månader och DET är inte bra, varesig för rören eller brandsäkerheten.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag har 5 st 1500mm långa IP65 industriarmaturer med 2x49w 840 på 22kvm:)

Man kan aldrig få för mycket ljus när man skruvar:tummenupp Och blir äldre:rodnar
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Energibov (slösare)! Du där ovan (missade citatet)
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag skulle ha bytt till kallvit (ca 4000 K). Gjorde så i "pysselrum" och garage. Man får då också lite mer lumen jämfört med 830 (varmvit).
 

huhle

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Ängelholm
Hoj
Ducati 848 -08
Vi brukar sätta 840 i mataffärer kontor och 830 i lager garage tex om inte kunden har beställt något annat. Sätt upp ett par nya armaturer kommer göra underverk.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Tröttnade själv på lite halvskumt ljus då man var undertill på fordonen. Satte upp några armaturer en halvmeter från golvet på väggen.
Vart helnöjd med det:)
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag köpte armaturer från bauhaus för att byta ut i mitt garage. 200spänn för 2x36w kallvitt. Kastade upp 6st och målade hela garaget vitt.
Kompletterade med 2x55w kallvitt över arbetsbänken. Ser ut som en operationssal, och vart inte dyrt alls. Rekomenderas!

Provade massa andra rmaturer och lysrör med olika kelvin från de vanliga dyngkedjorna (biltema,jula,rusta) men blev aldrig nöjd med ljusutbytet och lämnade tillbaka. Bauhaus var desutom billigast då lysrör ingick med armatur då det således var billigare att byta ut allt.
 

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
Helst ska du även låta lysrören bränna in när du har monterat nya.
Ca 72 timmar, för att öka livslängden!
 

Iilada

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Ort
Sundare
Hoj
yamaha R1
Ja precis nya modernare förlänger rörens livstid och tänder dom snabbare.

Finns väl egentligen ingen direkt vinning i att byta dom just samtidigt som rören. Det är bara att man oftast inte byter dom fören rören blinkat i några månader och DET är inte bra, varesig för rören eller brandsäkerheten.

Det finns säkerhetständare som är nån krona dyra som löser ut om röret skulle börja blinka, helt klart värt de!
Försäkringsbolagen har numera det som krav på bondgårdar osv.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top