REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    tits or wheels will get you in trouble kafferaffes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    sthlm
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlägg
    46

    Rädda min sommar och lär mig att koppla rätt från peacocken, vinn en trisslott!

    Hej!

    Nu ljög jag om trisslotten, falsk marknadsföring, ber om ursäkt! Men jag har ett litet problem. Rullade ut älsklingen för att den skulle få glugga i sig lite bensin, förhoppningarna var högre än Kebnekaise tiofaldigt......ingeting....man kunde höra en knappnål falla.

    Eller inte direkt, startmotorn sjöng sin vanliga sång och den ENA bensinslagen nr1 började att dricka i sig bensin. Men nr 2 bestämde sig för att vara passiv. Om jag blåser i nr2 så kommer det luft ur nr 1. Men nu minns jag inte exakt men när jag blåste in/ut ur nr 2 så kom det bensin ur nr 1. Många nummer, hoppas ni hängde med. Usch, alla ångor....
    Har jag kopplat dessa rackare rätt vid peacocken? Jag har testat att blåsa in/ut i alla rör, men blir inte vettigare, snarare snurrig i huvudet av alla halvt farliga ångor/bensinskvättar som rensar munhålan.

    Samt vad gör slang nummer 3? Prydnadsslang? I dont think so! Under provstartningen vart alla 3 inkopplade i sina respektive hål/slangar, så vi kan utesluta den felsökningen

    Tips/ideér/skäll pga marknadsföringen; allt godtas.

    Har även lite bilder så att man kan orientera sig bättre.

    För jag har faktiskt inte en blekaste aning vad jag ska göra. *Så stoppa mig innan jag bestämmer mig för att köpa en ny peacock samt slangar.

    Mvh Raffe
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	Foto0090.jpg
Visningar:	149
Storlek:	101,6 KB
Id:	382594   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Foto0091.jpg
Visningar:	150
Storlek:	131,2 KB
Id:	382595  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Foto0092.jpg
Visningar:	140
Storlek:	114,8 KB
Id:	382596   Klicka på bilden för en större version

Namn:	Foto0093.jpg
Visningar:	146
Storlek:	103,6 KB
Id:	382597  


  2. #2
    tits or wheels will get you in trouble kafferaffes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    sthlm
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlägg
    46
    Glömde något viktigt!!!!!!
    Slang nr 2 går inte helt rakt ner till hål nr 2 utan den går lite uppåt men mest horisontellt med motorn så om det är så att gravitationen är det enda som får ner bensinen så kan det vara det mysteriet. Men Borde inte förgasarna skapa något sug/tryck i slangarna när man drar på startknappen?

    Mvh Raffe

  3. #3
    tits or wheels will get you in trouble kafferaffes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    sthlm
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlägg
    46
    Uppdatering:

    Satt upp bensintanken mellan 2 stolar och sugit för kung och fosterland. Slutsats: när jag suger i slang nr 3 så kommer det BARA bensin ur slang nr 1. MEN när slang nr 1 är full (håller för med tummen) då börjar det plötsligt komma bensin ur den passiva, nr 2, slangen.

    Nu tänker jag på om det är så på de flesta gamla motorcycklar att bensinen måste fylla upp en slang innan den börjar i den andra eller om det bara är min som är så irriterande unik.
    Så om ingen har något att tillägga, vilket jag hemskt gärna vill, så ska jag köpa lite mer flexibla slangar så att gravitationen inte måste arbeta så mycket. Samt frågan på slang nr 3 så tror jag att det är någon bensininsugningspumpslangmakapär.

    Mvh Raffe

  4. #4
    tits or wheels will get you in trouble kafferaffes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    sthlm
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlägg
    46
    Hoppar till in igen med en fråga: Köpte mina på en känd sida och de var för tjocka och otroligt sega. Polyuretan-material samt 8x11.5. På tok för tjockt och segt för att hålla på med att trixa mellan motortopp och bensintank som utrymme. Nu vet jag att slangar inte får vara pinnsmala då det blir mindre bensin som forsar igenom, men kan jag ha 6mm inre diameter på min gsxr1100 som är org förutom mikuni förgasare?

    Tacksam för svar!

    Mvh Raffe

  5. #5
    lite snett är också rakt sjukihuves avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    yamaha xj6
    Inlägg
    406
    jag har ingen aning. men slang nr3 antar jag är för dränering om det skulle komma förmycket bensin in i förgasaren, i fall cykeln skulle lägga sig ner eller så? *vilket jag hade på crossen min. (eller hur de va)

    men som sagt är inte kunnig att svara så överlämnar detta till några pros.

  6. #6
    Medlem Grusfalts avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Göteborg, ursprungligen Östersund
    Hoj
    Suzuki RF900R -96
    Inlägg
    221
    Det är främst gravitationen som får bensin att rinna ner i förgasarna, det praktiska med är mc är ju att tanken sitter högre än motorn vilket gör det möjligt. Nu vet inte jag vad för hoj du har, men om den stått sen förra året och fungerade fint då har jag svårt att tro att det är något fel på bensinkranen. Hur ser tändstiften ut - torra/blöta? Är de torra så fukta dem med lite soppa och ta en liten dutt startgas i luftburken så borde vårtjurigheten fly motorcykeln.

    Som sagt vet jag inte vilken hoj du har men mina tankar om de mystiska extraslangarna är att någon kan vara en vakuumslang för att aktivera bensinkranen. På vissa hojar går det en slang från någonstans runt insuget/toppen till bensinkranen - i denna slang blir det undertryck när motorn börjar snurra och därmed suga in luft. Detta undertryck leds då till soppakranen och med hjälp av detta öppnas nån solenoid-aktig grej så att bensin kan börja rinna - på så sätt kan man lämna soppakranen på och slippa oroa sig för att soppa ska rinna igenom förgasaren eller så.

  7. #7
    tits or wheels will get you in trouble kafferaffes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    sthlm
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlägg
    46
    Tack sjukihuve och grusfalt för era svar! Hojen jag har är en gsxr1100 från 89, variant k. Mikuniförgasare. Det ligger något i det du säger grusfalt, jag minns när jag blåste i nr3 slangen (din förslag vart vakuumslang) så började det rinna i slangarna ner till förgasarna. Vilket ger ytterligare större sanningshalt till det du sagt.

    Uppdatering: Ska ladda upp batteriet nu och sedan testa igen att starta den. Fungerar den inte så tar jag grusfalts förslag och kollar tändstiften.

    ****
    Fråga: Startgas i luftburk? Jag har 4st luftfilter på mina förgasare samt en gammal petflaska som fungerar som insug. Men jag antar att vi vill få in startgasen i sjävla cylindern för att hjälpa tändstiften att vakna till liv, därav startgas i petflaskan? Ska inhandla lite innan jobbet idag. Spännande...Fortsättning följer!

  8. #8
    tits or wheels will get you in trouble kafferaffes avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    sthlm
    Hoj
    gsxr110k-89
    Inlägg
    46
    Men på biltemas hemsida står det att startsprayen skall sprutas DIREKT in i förgasarna. Ta bort filtren och spruta in där eller in i slangen till luftburken? GRUSFALT, where are you wise young man?!

  9. #9
    Medlem HyyLands avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Linköping
    Hoj
    DR600 -88, KTM EXC-F 250
    Inlägg
    84
    Jag vet inte vilken hoj det gäller men ger mig på en chansning:

    Två slangar för bensintillförsel till förgasarna och den tredje ger undertryck till bensinkranen. Med tanke på ditt sug-experiment så öppnar undertryck i "slang 3" bensinkranen. Att slang 1 börjar droppa först beror förmodligen på den böj av slang 2 som ger ett vertikalt högre läge än slang 1.

    På min hoj med vakumförgasare fäster "slang 3" på ovansidan av förgasaren, på locket som täcker membranet, och går in i sidan av bensinkranen.

  10. #10
    Yamaha RD-2Takt max350s avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Hoj
    83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
    Inlägg
    1 748

  11. #11
    Medlem swlabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
    Inlägg
    1 015
    Citat Ursprungligen postat av kafferaffe Visa inlägg
    Fråga: Startgas i luftburk? Jag har 4st luftfilter på mina förgasare samt en gammal petflaska som fungerar som insug. Men jag antar att vi vill få in startgasen i sjävla cylindern för att hjälpa tändstiften att vakna till liv, därav startgas i petflaskan? Ska inhandla lite innan jobbet idag. Spännande...Fortsättning följer!
    Alltså, om du förstår principen med startgas kanske det blir lättare att komma på vart...
    Där det sugs in luft i förgasaren, där ska du spreja startgasen. På så vis följer startgasen med in-luften och har någon sekund eller två senare nått cylindrarna och tändstiften.
    Jag har själv sprejat lite varstans: in i luftburken medan luftfiltret sitter i; dito fast med luftfiltret borttaget; öppnat insugsgummit mellan luftburk och förgasare och sprejat där. Alla de sätten har funkat.

    Edit: man kan alltså få gasen att fördela sig jämnare (luftburk) eller mer på enstaka cylinder (direkt vid förgasares insug), men bägge har som sagt funkat för mig. I det senare fallet har de andra cylindrarna hoppat igång efter att den första tänts.

    Edit2: Det är alltså inte så jävla noga. Det ska med luften in bara.
    Senast redigerat av swlabr den 2013-04-10 klockan 20:26.

  12. 2013-04-10, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här