Handskar och stövlar, hur "bra" behöver de egentligen vara?

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har köpt ställ, ryggskydd + en Shoei-hjälm och känner mig ganska redo för våren men har börjat att fundera lite.

Jag fick dessa handskar i present:
http://www.24mx.se/mc/p/mc-handske-richa-wp-racing-sport/15024/mc-handskar/k292/

Och har fått ett par touringstövlar som är i bra skick som jag tänkte använda.

Frågan är: Hur bra behöver grejerna vara för körning i stadsmiljö till och från jobb? Kommer säkert köra snabbt på E4an ibland också men aldrig någon bankörning.

Alla tester jag läser är alltid vinklade med bankörning i åtanke vilket gör att jag undrar om tex mina handskar duger gott och väl för en krasch i 110(...) på E4an eller behöver jag tex ett par Handroid från Knox som satt riktigt bra när jag testade dom.

Samma gäller stövlar, vad ska man tänka på där? Jag kollar tex på ett par Alpinestars Sm x plus, men duger det att krascha i ett par S-mx5?

Ni förstår hur jag tänker. Jag tycker självklart att jag ska skydda mig så gott som möjligt, men vad rekommenderas?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Bara dom där handskarna sitter ordentligt duger dom onekeligen fram och tillbaka till jobbet. Stövlar gör du bra i att köpa några som har lite skydd emot vridning och skyddar anklarna.

Min erfarenhet med billiga handskar säger ivf, att sömmarna i fingrarna brukar ge med sig först, men en marksyning klarar de gott, se till att byta ut dom efter det bara ... Å andra sidan kanske du vill lyssna på någon av trygghetsnarkomanerna här på gnällhoj för att få lite input från de som är lite mer nogräknade med skydden också :rolleyes:
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
På handskar så skulle jag kolla vart förstärkningarna sitter i handflatan. Mina Handroid så sitter dom helt fel.
Det slits bredvid dom när man tar emot sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker du har tillräckligt bra utrustning. Det som oroar är meningen:
Kommer säkert köra snabbt på E4an ibland också men aldrig någon bankörning.
För det är mycket säkrare köra på bana än ute i trafiken. Det är i trafiken
som nån framför dig bromsar och gör vänstersväng utan visat med blinkers att han planerar vänstersväng rakt ut på en skogsväg du inte visste existerade
som nån mötande gör vänstersväng in framför dig
som nån mötande inte ser dig och skär kurvan så du får köra ner i diket (har hänt mig)
som nån mötande gör omkörning och tvingar dig att välja frontalkrock eller köra av vägen (har hänt mig två gånger, båda gångerna satt jag i en bil)
Så vitt jag vet omkom ingen MC-förare 2012 vid bankörning i Sverige, omkring 30 i trafiken.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har konsumenttestat lite grejer under åren, och jag skulle INTE pruta på handskar och stövlar. Heller ett billigare ställ, det skiljer mest i skinnkvalitet iaf.

Händer och fötter är rätt kul att i livet. Ser jag hur mina handskar och stövlar sett ut efter krascher i 100-150 så är jag nöjd för varenda krona de kostat även om det varit dyrt. Sist klotade jag i Alpinestar GP Pro (värsting) för 2500 eller vad de kostar..

På akuten frågade de hur det var, jag summerade vad de andra hade sagt om risk för inre skador, och konstaterade sen att "och jag har brutit båda händerna".

Jag hade inte brutit händerna, alls. En spricka i tummen och ett ledband som fick en kyss, men that´s it. UItan rejäla skydd för handled, båtsben, knogar och bra förstärkning i handflatan hade det gått åt helvete. Jag blev stående på alla fyra glidande en bit och brände rätt snabbt igenom skinnet (genom förstärkningen) vilket resulterade i et minimalt brännmärke i handen.

I mjuka touringhandskar utan förstärkningar och hårda skydd tvivlar jag på att jag kunnat använda händerna till att ens skriva det här inlägget.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Fötter och händer är viktiga. Satsa på så bra prylar som möjligt. Dock har jag fastnat för Halvarssons Dino handskar. Dom sitter sjukt bra och har bra skydd. Tror jag gav 1250kr för dem på mc-varuhuset.

På fötterna kör jag med Sidi Vortice. Dom har bra skydd och ventilation Jag hitta dom på FC-Moto för ca 2600kr, men pröva dem i butik först så de sitter skönt och att du får rätt storlek.
 

Zlurc

Lowsidea är bättre
Gick med
26 Aug 2009
Ort
oped
Hoj
ojoj
Fötter och händer är kluriga att reparera, köp bra saker!

Om man tycker att det är för dyrt med ok stövlar, typ Alpinestars Supertech R alt Daytona pjuck så kolla beggat. Finns massor med bra stövlar för småpengar och ofta obetydligt använda som kan göra skillnaden mellan att halta resten av livet och knata därifrån med lite blåmärken.

Jag har testat.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Bara dom där handskarna sitter ordentligt duger dom onekeligen fram och tillbaka till jobbet. Stövlar gör du bra i att köpa några som har lite skydd emot vridning och skyddar anklarna.

Min erfarenhet med billiga handskar säger ivf, att sömmarna i fingrarna brukar ge med sig först, men en marksyning klarar de gott, se till att byta ut dom efter det bara ... Å andra sidan kanske du vill lyssna på någon av trygghetsnarkomanerna här på gnällhoj för att få lite input från de som är lite mer nogräknade med skydden också :rolleyes:
instämmer på stövlarna. Typ 90% av alla mc-relaterade skador är fotskador. Åkte själv på det, och bra stövlar är underskattat. Kolla på TCX competizione s som har en vridbåge det borde vara nog.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fötter och händer är viktiga. Satsa på så bra prylar som möjligt. Dock har jag fastnat för Halvarssons Dino handskar. Dom sitter sjukt bra och har bra skydd. Tror jag gav 1250kr för dem på mc-varuhuset.

På fötterna kör jag med Sidi Vortice. Dom har bra skydd och ventilation Jag hitta dom på FC-Moto för ca 2600kr, men pröva dem i butik först så de sitter skönt och att du får rätt storlek.

Sidi Vertigo har inget vridskydd - har såna själv och funderar på att byta ut dem
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Själv klarar jag mig rätt så bra med skavsår över halva kroppen men jag vill ogärna krossa fötterna eller händerna.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
De där handskarna och ett par "touringstövlar" kommer säkert att fungera bra för för en lättare marksyning vid lite pendling eller lugnt vardagsåkande. Men bättre utrustning är alltid bättre att ha på sig när man åker i backen än vad mindre bra utrustning är. Typ. Samtidigt som den utrustning man har råd med och har på sig den dagen man åker i backen är bättre än att man inte har på sig något alls för att man håller på och sparar ihop till något bättre som man kanske ha råd att köpa lite senare.

När det gäller handskarna så har jag ett par Richa av en annan modell. Och det är de bästa handskar jag haft sedan jag började köra hoj. Ingen söm har gått upp eller något och de har hängt med i 3-4 år (iofs inte testat att vurpa med de än).

Angående touringstövlar så beror det lite på hur de är uppbyggda om de kommer att räcka till vid en marksyning. Jag har någon gång klämt på ett par väldigt billiga mc-stövlar av touringmodell som hade så mjuk sula att man kunde vika den dubbel och inte minsta lilla hårdare skydd i hela skaftet. De hade varit ungefär lika bra att vurpa i som ett par sneakers. Och sedan finns det touringstövlar som är stabilare uppbyggda och då för det mesta även kostar där efter.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Här tog jag emot mig med näven 1 gång. Nu är det riktiga skithandskar. Men ändå.

30-45 km/h

http://youtu.be/SS7VuNcCPdM

Jag hade på mig ett par crosstlvlar, som ändå har hård sula så dom bör skydda. Men jag fick ändå ett "flertal frakturer" på stortån som läkarn sa.

qy7uvuta.jpg


sedu8uqy.jpg
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Daytona Evo är stövlarna du ska ha. Tror att har sjunkit lite i pris så du kan nog få dem för ca 4k.
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Lite taskig tajming att komma med frågan veckan efter du kunde fyndat billiga handskar och stövlar på mässan...:7peta

Stämmer in i kören, händer och fötter läker låååångsamt så se till att skydda dem!

Handskar: Se till att de har hårda knogskydd och rejäla skrapskydd. Se även till att de är "böjt" sydda (tråkigt om den dyra investeringen knölar sig på handflatsidan och är obekväm).

Stövlar: Skall ha vridskydd, ankelskydd och hälskydd.

Det finns en anledning till att det refereras till bankörning när det gäller skydden. Det är där funktionen provas mest i verkliga livet. Bankörare kan resa sig efter vurpa och bara borsta av sig beroende på att de (oftast) använder ordentlig skyddsutrustning. :yoparty

Det finns två typer av MC-förare, de som har vurpat och de som kommer att vurpa!
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Sidi Vertigo har inget vridskydd - har såna själv och funderar på att byta ut dem

Sidi Vertigo har inte ;) Men Sidi Vortice har! Annars så skulle inte jag våga sälja Sidi's "värstingstövel" i Sverige för 4000:-. Behövde googla för att dubbelkolla.

Med vänlig hälsning, Try
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vridskydd...är en utopi.

Kraften måste ut någonstans, hur man än vrider ( :hihi ) och vänder på det, ponera att man kan låsa foten extremt bra, var tar kraften vägen, nästa anhalt knäskål, korsband, etc...låser man den, boom - höften.

Sedan är det så, att det går inte att fixera våra kroppsdelar gott nog, det är mjuk vävnad mellan skydd / benstomme, inte ens i mina kraftigaste crosstövlar kan jag känna att fotleden är helt fixerad, och då är det ett snäpp från cementhink på foten.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller med ovan.. Kan inte foten vrida sig så gör knät det, går inte att skydda sig mot sånt hur man än gör.



TS:

Släpp tanken på "jag kör ju bara på gata och är inte sådär vild som dem som åker massa bana".

Som ovan sagt så är det inom racingen grejerna testas ordentligt, och när 7/10 reser sig efter en vurpa i 100, borstar av sig sanden och kör nästa vecka igen. Då är det ett bra betyg. Du pratar om motorvägäsfart, och hög motorvägsfart tom. På bana är det sällan det kraschar i de riktigt höga farterna, det är i kurvor det smäller. Det finns heller inget att fastna i på bana, eller annan trafik att bli påkörd av.

Så hade jag varit du hade jag varit ÄNNU mer mån om att ha ordentliga skydd.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tack för alla svar och tips!

När jag tog motorväg som exempel så menade jag framförallt hastigheten, jag förstår att sporthandskar ska klara att glida på asfalten i 200+km/h men det jag menade var att det kanske inte behövs sporthandskar för att glida på asfalt i 130km/h. Jag är medveten om riskerna i trafiken.

Jag har faktiskt provat ut ett par Handroid och ett par S-MX plus på mässan, tyvärr var ju prisskillnaden ca 30-40% mot resten av Europa så jag köpte bara en ryggsäck på mässan.

Jag provade de flesta stövlar och de som passade mina fötter var Alpinestars, jag ville att Sidi skulle funka men de var alldeles för hårda för mina fötter. Jag har diabetes och behöver ha riktigt bra "grejer" för mina fötter och Alpinestars påminde om ett par sneakers.

Så man skulle kunna sammanfatta alla era svar till att de handskar jag har är OK, men Handroid är bättre (och är de jag ska köpa), och att även S-MX plus är riktigt bra då de har alla skydden ni beskriver ovan? :tummenupp

Jag har inga problem med att lägga ut pengar på prylarna, däremot gnäller min fru lite men när man visar krascher på nätet så går det att övertyga henne :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top