Moppetråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack grabbar! Ska försöka ta ett ryck nästa helg och förhoppningsvis få klart någon slags rör mk1, jobbar ju veckovis på annan ort så vardagarna är det lite svårjobbat då verkstan befinner sig 50 mil bort... :rolleyes: Men det kommer mer framöver :)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Var nyss ute å testa min med GPS i mörkret.
50 lyckades jag köra i med en hand på styret.
Kändes som 90 typ. Oj va fort de gick.
Rätt bra ändå. Den är ju stark. Oportad. Men för att porta måste motorn ur och isär.
Jag är nöjd så länge. Det är ju ett fortskaffningsmedel och ingen leksak i första hand hur tråkig jag än låter:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var nyss ute å testa min med GPS i mörkret.
50 lyckades jag köra i med en hand på styret.
Kändes som 90 typ. Oj va fort de gick.
Rätt bra ändå. Den är ju stark. Oportad. Men för att porta måste motorn ur och isär.
Jag är nöjd så länge. Det är ju ett fortskaffningsmedel och ingen leksak i första hand hur tråkig jag än låter:tummenupp

Det är bra läskigt att mäta/filma och köra samtidigt. Lite extra omständigt med handväxlat :D Men 50 blås är inte illa pinkat alls, grattis :tummenupp SDå blir det till att svetsa triangulerande förstärkning och sätta på wheelie pegs nu då? :D
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag är rätt nöjd för tillfället. Tänkte köra lite vintertid.
Min drar ju även på lågvarv. Vill inte ha en allt för högvarvig maskin.
Kanske tar ner toppen lite.
Men mitt lyse är under all kritik. Måste uppdatera det.
:rock
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Körde upp till Uppsala i fredags kl 17. Var där strax före kl 19
Gissa om de var kallt. Ångra mej flera gånger men kom fram tillslut frusen:crash
Körde hem moppen idag och idag var det inte kallt.
Borde vara inkörd nu. Den rullar på bra. 1.40 körde jag hem på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Körde upp till Uppsala i fredags kl 17. Var där strax före kl 19
Gissa om de var kallt. Ångra mej flera gånger men kom fram tillslut frusen:crash
Körde hem moppen idag och idag var det inte kallt.
Borde vara inkörd nu. Den rullar på bra. 1.40 körde jag hem på.

Ingen dålig tur det :tummenupp

Har äntligen fått gjort lite mer på avgaseriet, kvarstår en stinger (sista biten på röret, själva pipen längst bak. Kommer köpa en färdig rörstump då jag inte reder att rulla ett rör med så liten dia) samt fästplattan som man skruvar fast röret I cylindern med. Och så någon slags upphängningsanordning då. Men det tar sig :) man märker ju att designen skiljer sig något mellan detta rör och fuego universalröret, detta rör är avstämt för maxeffekt vid 7500 varv och mer mellanregister än toppeffekt.

DSC_2479.jpgDSC_2477.jpgDSC_2475.jpgDSC_2482.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är inte 7500 rpm ganska nära maxvarv? Har du räknat på utväxlingen och din uppmätta hastighet?

Jag har utgått ifrån ett bänkningsprotokoll från en motor med samma cylinder som min och I övrigt liknande setup, och den gav max vid 7500. Dock kan ju portning och komp skilja en del så jag räknar inte med att det ska vara rakt av jämförbart, men jag har även vägt in generell rimlighet I pipans utformning. 7500 varv är ju inte överdrivet mycket för en tvåtaktare, och justerar jag ner varvet I uträkningen får jag en åt helvete lång avstämd längd vilket gör att jag får en belly på över en halvmeter... Jag tycker de 240mm jag får nu känns I överkant, tittar man på jämförelsen med fuegon så är det ju en rätt bra diff. Så jag tänkte att jag börjar såhär så får vi se :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har utgått ifrån ett bänkningsprotokoll från en motor med samma cylinder som min och I övrigt liknande setup, och den gav max vid 7500. Dock kan ju portning och komp skilja en del så jag räknar inte med att det ska vara rakt av jämförbart, men jag har även vägt in generell rimlighet I pipans utformning. 7500 varv är ju inte överdrivet mycket för en tvåtaktare, och justerar jag ner varvet I uträkningen får jag en åt helvete lång avstämd längd vilket gör att jag får en belly på över en halvmeter... Jag tycker de 240mm jag får nu känns I överkant, tittar man på jämförelsen med fuegon så är det ju en rätt bra diff. Så jag tänkte att jag börjar såhär så får vi se :)


Ok, det låter rimligt.
Jag missförstod och tänkte att du haft för avsikt att göra den avstämd på mellanregistret. Och då blev jag konfunderad när du i nästa mening skrev 7500 rpm.
Jag formulerade mig inte så bra heller, menade eg inte maxvarv utan tänkte varvtal för maxeffekten vilket ju inte är detsamma.

Och ja, dom blir fort jäkligt fula om man ska stämma av dom på de varvtal där man eg vill ha dom optimerade. Min packis växlar jag ner vid kanske 4000 rpm i uppförsbacke och en pipa avstämd för det varvtalet får man ju nästen dra fram till framlyset och vända.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ok, det låter rimligt.
Jag missförstod och tänkte att du haft för avsikt att göra den avstämd på mellanregistret. Och då blev jag konfunderad när du i nästa mening skrev 7500 rpm.
Jag formulerade mig inte så bra heller, menade eg inte maxvarv utan tänkte varvtal för maxeffekten vilket ju inte är detsamma.

Och ja, dom blir fort jäkligt fula om man ska stämma av dom på de varvtal där man eg vill ha dom optimerade. Min packis växlar jag ner vid kanske 4000 rpm i uppförsbacke och en pipa avstämd för det varvtalet får man ju nästen dra fram till framlyset och vända.

Ah, då är jag med :) Jag tänkte som så att om jag utgår från maxeffekt vid 7500 men samtidigt använder längdkonstanter ämnade att ge mer mellanregister än maxeffekt I uträkningen så kanske jag iallafall får en hyfsad kompromiss. Jag vet ju trots allt inte exakt vilken effekt min motor ger eller hur högt den varvar, men ett bänkprotokoll från en liknande motor (även om deras portning säkerligen är bättre gjord än min) fick liksom vara nära nog och då kanske jag trots allt rör mig I rätt härad av det varvtalsregister som levererar max effekt.

Och ja, pipan blir onekligen löjligt lång om man stämmer av den för lägre varvtal :D menvafan, fuegon är ju hur kort som helst I jämförelse så förhoppningsvis blir min pipa bättre anpassad (om än inte perfekt).
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men du har ju laddat ner hastighetsmätare på din telefon och du vet utväxlingen samt storlek på hjulen så det är ju bara att räkna på så får du fram vilka varvtal du kör på i praktiken.

Jag försökte mig på det där för ett tag sen men någonting måste jag ha gjort galet för jag fick fullständigt orimliga siffror. Fel formel, eller så har jag någon lustig utväxling någonstans som inte stämmer överens med de originalnuffror jag lyckats googla fram... Får titta på det där framöver och se om jag kan luska ut var det blev fel.

Sen ger det ju tyvärr inte all information, var i varvtalsregistret maxeffekten ligger och sådär menar jag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag försökte mig på det där för ett tag sen men någonting måste jag ha gjort galet för jag fick fullständigt orimliga siffror. Fel formel, eller så har jag någon lustig utväxling någonstans som inte stämmer överens med de originalnuffror jag lyckats googla fram... Får titta på det där framöver och se om jag kan luska ut var det blev fel.

Sen ger det ju tyvärr inte all information, var i varvtalsregistret maxeffekten ligger och sådär menar jag.

Jag tror nog ditt intellekt räcker till att själv räkna fram utväxlingen om du vill.

Nej du ser inte var maxeffekten ligger, iofs ligger den ganska nära där du har din maxhastighet ifall du har drevat optimalt.

Men det som jag tycker är intressantaste informationen är helt enkelt att du får en uppfattning om vid vilket varvtal du vill ha mer effekt när du dimensionerar din pipa.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tror nog ditt intellekt räcker till att själv räkna fram utväxlingen om du vill.

Nej du ser inte var maxeffekten ligger, iofs ligger den ganska nära där du har din maxhastighet ifall du har drevat optimalt.

Men det som jag tycker är intressantaste informationen är helt enkelt att du får en uppfattning om vid vilket varvtal du vill ha mer effekt när du dimensionerar din pipa.

Det där med intellekt är som med muskler, använder man inte skiten så förtvinar det :D Var ett bra tag sen jag pysslade med någon form av ens halvavancerad matematik, är nog lite ringrostig :näsblod Men ja, jag får ta tag i det där någon gång :D

Just nu kör jag (såvitt jag vet) med originaldrevning, har inte vågat gå upp även om jag säkert skulle vinna lite hastighet då jag är rädd att förlora för mycket vrid och återigen få problem i backarna. Mycket därför som jag valt längdkonstanter för mellanregister snarare än toppeffekt när jag räknade fram pipan, även om varvtalet kanske är något högt egentligen mest för att hålla nere längden på bellyn. Men det lär väl visa sig om jag beräknat rätt när pipan väl är klar, om inte får jag bygga om :)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Körde till Lidl å handla lite igår. Går mycket bättre nu när det är kallt.
Går nog ner i strl på munstycke från 55 till 53.
Min accar även bättre nu vid kallare väder:rock
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top