Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag är fullt medveten om att de andra är "rätt olika" 535d jag hade nyss. Men en nyare 535d innebär att en ny hoj inte är lika sannolikt. Och hoj går först .

Nu är jag själv måttligt imponerad,av bilar så jag bryr mig inte om de har 120 eller 220hk. Att de inte är som geléhallon på vägen är däremot snäppet viktigare. 90% av milen görs på måttligt till glest trafikerad motorväg.

Jag håller med, prioriterar hellre en nyare hoj och en duglig bil. Men efter att åkt ww och Audi och tillbaka till BMW så finns det inga andra alt för mig. Som student får jag göra de mest själv om nått behövs bytas/service och då är BMW förbannat genomtänkta :) Iaf min gamla 330. Sen är det går att leka med den sommar som vinter är bara en bonus. Än bara går billigt och tråkigt. Är man lite barnslig när snön kommer är det fantastiskt kul...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tyvärr är nog inte bmw så mycket bättre än va skit som helst idag. Sjukt mycket störiga fel på dem sen många år.
Däremot är mycket servicevänligt, genomtänkt och körglatt.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
När jag jobbade på Alfa Romeo hade vi en 147 GTA ståendes ganska länge, det var snudd på att jag köpte den.

4685852521_4de93151bd_b.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
När jag jobbade på Alfa Romeo hade vi en 147 GTA ståendes ganska länge, det var snudd på att jag köpte den.

4685852521_4de93151bd_b.jpg

Jag förstår dig. Hoppas du tog tillfälle i akt att provköra den.

Jag hade en GTV 3.0 under 8 år. Man köpte motorn och fick karossen på köpet. Samma sak gäller 156/147 GTA. Fantastisk motorkaraktär. Det finns betydligt hårdare trimmade motorer, effektivare. Det ska till något exotiskt för att slå ljudet från alfasexan. Lite synd på att de är framhjulsdrivna. De är dock väldigt körglada bilar allihopa. Chassit inställt för körglädje. Roligare att ratta än många bakhjulsdrivna bilar så länge man inte överkör dem. Som busbil till vardags behöver man inte titta längre bort.

Dyker det upp en riktigt fin 156 GTA för rätt pengar. Då är frågan om jag inte slår till.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tyvärr inte, den stod på ett podium, låst, den var ju dyr på den tiden.
Minns att jag inte gillade den chokladbruna inredningen, men motorn var vacker.

en_231_pistons.jpg

Ta och provkör en om du får tillfälle. Motorn kommer inte att göra dig besviken om du gillar karaktär och karisma. Tänk om man hade stoppat i en sådan motor i en bil som t ex Lotus Elise eller kanske ännu hellre 4C och lättat vikten på den lite. Då hade man verkligen kunnat tala om en modern Ferrari Dino med ett Alfa emblem på huven.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Ta och provkör en om du får tillfälle. Motorn kommer inte att göra dig besviken om du gillar karaktär och karisma. Tänk om man hade stoppat i en sådan motor i en bil som t ex Lotus Elise eller kanske ännu hellre 4C och lättat vikten på den lite. Då hade man verkligen kunnat tala om en modern Ferrari Dino med ett Alfa emblem på huven.
Jodå, provkört har jag gjort, så gott som alla modeller, jobbade med Alfa o Fiat i flera år.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tyvärr är nog inte bmw så mycket bättre än va skit som helst idag.

Köp en peugeot då:rofl

Visst fan är tyota och Subaru, egentligen de flesta japs bilar väldigt bra och skottsäkra. Men att sitta i den? Åka i den? Ta en type r eller liknade, går jätte bra och rolig att köra men komfort som en lada.. Alfa likaså, men de är ju typiskt italienskt.. Köpa med hjärta. Jag vill ha mer pålitlighet. Skall man vara sjukt tråkig skulle jag köpt en avensi eller en i40. Men dit kommer ja inte. Jag är för barnslig, jag gillar rödljusrace, jag gillar att kunna sladda eller köra inspirerat med ett leende på läpparn:) För mig är det värt så mycket mer än ett transportfordon a-b
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är just pålitligheten jag åsyftar. Det är sin sak med e33 och e46. Men F10/F11 exempelvis är ju allt annat än lattjo ur den synvinkeln. Eller så har jag och de jag vet som åker sådana haft osis. Nåväl, idag och imorgon blir det tour de bilfirmor. :banana
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Civic övertygar. Mycket bil till mindre pengar.
Nära nu. Hittar tyvärr inga vettiga (fräscha) 159 objekt denna gången heller. Märks att det inte är en dussinbil på gott och ont .
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Uppdaterar.

Nu haft den i 14 månader och 2600mil.

Civic Tourer executive 1.6 i-dtec

Plus
Inga problem, inga buggar, inget annat strul.

Nu med två små med varsin bakvänd stol så är storleken fortfarande UA båda bak. Vagn, liggdel väskor och junk för veckoutflykt får plats.

Håller man sig under 140 så snittar den 0.5l/mil.
Under 90 0.4
Ligger generellt på 0.48 verklig med min pendling (90%motorväg)
Blir snabbt varm vintertid
Inget Ad-blu behov.

2000 mila service gick lös på 2300kr.

Drar större gallersläp med byggmaterial utan knot (genererar 0.15l/mil ökad förbrukning)

BT streaming fungerar kanon, utmärkt ljus och en fungerande ljusautomatik.
Skatt 1150kr
Förs 1900kr

Dessutom är den kul att svänga med. Inget monster i effekt på nåt vis men man kan köra den som en leksakbil ändå. Växellåda (manuell) exakt som en skalpell.

Bekväma stolar osv.

Minus

Förhållandevis låg taklinje bakdörrar, kompenseras till del av att de istället öppnar 90grader
Känslig lack (svart bil så upptäcks kanske lättare)
Saknar elbaklucka (finns ej som tillval)
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top