REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 10111213141516
Resultat 301 till 309 av 309
    Medlem Wunders avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Hoj
    GSX-R400 -87 & DR 800 -90
    Då var det dags.
    Själv hade jag gärna fortsatt kört min odödliga Suzuki tills motorn går i bitar men den är dessvärre odödlig.
    Kanske behåller den som andrabil, men vi behöver något större.

Det är alltså 7-sits som är kravet.
    Inget amrekanks, ingen BMW, Merca eller VAG, inget svenskt.
    Inga långmilare.
    Bensin eller diesel spelar ingen roll, så länge det är vettig skatt.
    Klenast möjliga motor.
    Dragkrok såklart.
    Gärna automat, men inget krav.
    20-50 kkr.

Tittar bl.a. på Opel Zafira B, Citroen C4 Grand picasso, Toyota Verso, Renault Grand Scenic.
    Japsen är förmodligen skottsäker, men ligger oftast 10-15 kkr över de andra i pris för motsvarande årsmodell och mil. Tyvärr verkar den också snäppet mindre än de andra.

Generella köpråd? Någon som kan något om de specifika modellerna?
    Hur mycket kan jag pruta om jag kliver in hos en handlare?
    Allting nån annan kan göra kan jag göra bättre.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Honda Transalp - 08, Honda CBR1000F - 87, Husaberg TE250 - 11, avverkat:Yamaha Super Ténéré, Triumph STR, Dragstar 650, Bandit 600 S
    Jag tror att minibussar generellt ägs av personer utan passion för bilar och därför är de dåligt underhållna. Jag tror att prutmån hos handlare är god eftersom folk vill köra SUV.
    Två av mina syskon kör Verso och det verkar problemfritt, men sjukt tråkigt att köra.

Medlem
    Reg.datum
    jun 2013
    Hoj
    -95 triumph tiger

Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Citat Ursprungligen postat av Wunder Visa inlägg
    Då var det dags.
    Själv hade jag gärna fortsatt kört min odödliga Suzuki tills motorn går i bitar men den är dessvärre odödlig.

Inga långmilare.
    Klenast möjliga motor.
    Dragkrok såklart.
    20-50 kkr.

Tittar bl.a. på Opel Zafira B, Citroen C4 Grand picasso, Toyota Verso, Renault Grand Scenic.
    Japsen är förmodligen skottsäker, men ligger oftast 10-15 kkr över de andra i pris för motsvarande årsmodell och mil. Tyvärr verkar den också snäppet mindre än de andra.

Jag är i samma sits, letar 7-sits då unge nummer 4 kommer inom 1 månad.

Hatar minivans men hittar få alternativ. Har kikat på Nissan Qashqai +2. Funderar dock på att köpa riktig bensinslukande Tahoe eller liknande för att sen försöka använda den så lite som möjligt. Har svårt att förutspå hur ofta vi kommer åka hela familjen i en bil
    Senast redigerat av Fulingbusen den 2019-07-07 klockan 08:40.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Då var det dags.

Inga långmilare.
    Klenast möjliga motor.
    Dragkrok såklart.
    20-50 kkr.

Verso är såklart bästa alternativet om man vill ha problemfritt. Annars har jag haft Zafira (underskattad och bra bil), Grand Picasso (rymlig, modern och komfortabel) och haft kamrater med Scenic (irriterande småfel när milen kommer och blir sliten inuti).

Det man kan säga är att Zafiran ligger jäkligt bra på vägen och är mest lik en vanlig bil att köra. Opel är ett underskattat märke i Sverige och betydligt trevligare än VAG-produkter. Har 4500 problemfria mil i Zafira, bytte pga behov av 4wd.

Grand Picasso har ofta luftfjädring som kan krångla, annars är det en magisk bil som andas rymdskepp och är full av smarta detaljer och har bra stolar dessutom. 1,6HDi med EGS-lådan är bekväm, tillräckligt snabb och snål. Har 12000 problemfria mil i en sådan. Bytte pga tjänstebilsavtal.

Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

AKA qwertyuiopå SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    Sucka surfemti & vansinnesgrön plastmisil
    Då var det dags.

Inga långmilare.
    Klenast möjliga motor.
    Dragkrok såklart.
    20-50 kkr.

Mazda mpv / 5 är svåruttröttliga billiga alternativ till toyotan. Rostar och är svåra att hitta med automat. Tysta lär de inte vara heller. Hade även tittat på galaxy över fransmännen, även om den är tveksam på en par punkter.
    //Stefan

Medlem Wunders avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Hoj
    GSX-R400 -87 & DR 800 -90
    Citat Ursprungligen postat av L. Mäkinen Visa inlägg
    Jag tror att minibussar generellt ägs av personer utan passion för bilar och därför är de dåligt underhållna. Jag tror att prutmån hos handlare är god eftersom folk vill köra SUV.
    Två av mina syskon kör Verso och det verkar problemfritt, men sjukt tråkigt att köra.
    Tråkigt är bra. Vill jag ha kul på vägen kör jag något på två hjul.

Citat Ursprungligen postat av SJP Visa inlägg
    Mazda mpv / 5 är svåruttröttliga billiga alternativ till toyotan. Rostar och är svåra att hitta med automat. Tysta lär de inte vara heller. Hade även tittat på galaxy över fransmännen, även om den är tveksam på en par punkter.
    Ford verkar vara så jävla usla. Alla jag tittat på ser ut att ha varit testmål för granatattacker, trots att de bara är några år gamla. Kollar man begagnatmarknaden tycks de även ha mycket problem. Många vill bara bli av med dem.

Hade gärna köpt Mazda men de har så stora motorer.
    Allting nån annan kan göra kan jag göra bättre.

Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Ford blir gamla fort, tom snabbare än småfrallorna. Mycket för pengarna dock och jag skulle inte undvika tex Focus om jag var ute efter billiga mil. Men minibuss då krävs lite mer eftertanke när det gäller framvagn, hjullager osv och där straffar VAG och Ford ut sig big time... och barnfamiljer är ju det som sliter absolut mest på en bil förutom hästfolk och bönder.

Hade förresten en sprojjlans Zafira som hyrbil (ca 40 mil över alperna) för någon vecka sedan i Österrike. Praktisk och rätt bekväm trots svag snik-bensin-turbo...
    Buy quality, cry once.

96% enligt läkaren FettSnoks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Hoj
    Highland 950 SM
    Vad tänkte du ha på kroken med klenast möjliga motor och automat? Cykelställ?

Finns ett antal grand Picasso i gemenskapen, de är nöjda och klarat sig utan allvarliga fel.
    Stöd samhället, kör svenskt.

Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
    Då var det dags.

Inga långmilare.
    Klenast möjliga motor.
    Dragkrok såklart.
    20-50 kkr.

Jag har en Opel Movano (Renault Master) med 9-platser och gott om bagageutrymme plus en liten skitbil som gör det mesta av milen. Ser inte fördelen med att köpa en bil med 7-platser och inget bagageutrymme för hur ofta åker hela familjen en så kort sträcka att inget bagage behövs?
    Movanon har dräglig förarkomfort, är piggare än jag behöver och drar 0,7 vilket gör att den är helt rimlig att köra till vardags så länge man inte behöver in i låga parkeringsgarage.

Du kanske inte behöver gå på något så stort som en Master men jag hade iaf valt en riktig van framför en uppblåst personbil.

Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 10111213141516

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ingen fara, jag är i hjärtat en viddernas man. Jag har jobbat i Riksgränsen t.o.m Men nu sitter jag i en av Stockholms halvbättre förorter med en medioker villa [...]

Chronic
Vill du annonsera ovan? Klicka här