Lobecenter gsxr 1100

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Har bytt från en shimstopp till en med ställskruvar för ventilspelet på en 1127 motor och nu kommit till det här med lobecenter som jag aldrig gjort förut. Har en 2mm spacer under cylinderraden och just nu ser det ut såhär.

Insug: öppnar 4 grader(1mm) före tdc och stänger 34 grader efter bdc(1mm).
34+180-4= 210/2=105 grader.

Avgas: öppnar 34 grader(1mm) före bdc och stänger 12 grader(1mm) efter tdc.
34+180-12= 202/2 = 101 grader.

Räknar jag rätt eller har jag missat nått och är helt ute och cyklar? Tänkte ha ca 105/105 som lobecenter på båda kammarna.
DSC_0698.jpg
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag tror du mätt fel, de där värdena visar på väldigt 'snälla' kammar ?

Mina formler ger:
4+34+180/2-4=218/2-4=105
Duration: 218

34+12+180/2-12=226/2-12=101
Duration: 226

Durationen borde vara 230-260 grader beroende på val av kamaxlar...

Lite mer info finns på min site www.biker66.com kolla under Modifications/Camtiming.

Observera skillnaden i formlerna för insug- respektive avgaskammen !
Var VÄLDIGT noga med nollningen av gradskivan !

EDIT
Korrigerat formlerna som skulle visa durationen
/Edit
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nejdå , Helt korrekt bara olika formler

Du får dra av 4 efter sista delningen 109 - 4 = 105 LC


Fast å andra sidan så verkar ju insugarn väldigt snäll som du sa

Vad har du för mätlyft?
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Asch, alltid missar man nåt när man plitar ner formler, men missa en siffra i sin egen formel... :gnissla
 
Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Jag tror du mätt fel, de där värdena visar på väldigt 'snälla' kammar ?


Durationen borde vara 230-260 grader beroende på val av kamaxlar...

Var VÄLDIGT noga med nollningen av gradskivan !

Det ska vara originalkammar så vitt jag vet:) använder kamdreven från andra kammarna då dom redan var uppfilade.


hmmmm tillverkade en kolvstopp av ett plattjärn och en lång m6 gängstång. Snurrade motorn åt ena hållet tills det tog stopp,läste av gradskivan. Snurrade åt andra hållet tills det tog stopp och läste av igen. vred sedan motorn till läget mitt emellan dom två gradtal jag fick ut tidigare och nollade gradskivan där.

Sen har jag som sagt satt en biltema indikatorklocka på ventiltallriken och vridit tills den visat 1mm innan stängning/före öppning.

Känns inte som att det kan vara nånting jag missat?kanske läst av indikatorklockan fel fast det ska ju inte gå den är ju väldigt basic.

Vad har du för mätlyft?

Menar du totala antalet grader som ventilen lyfter på då eller?
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Enligt mina manualer ska GSXR1100- kammarnas siffror vara i häraden av 42/70 samt 65/39 så något i din setup stämmer inte.

Du kan glömma markeringarna på kamdreven när du kör spacer och omtimade kammar.
Sätt kedjan så respektive kam öppnar i närheten av önskat värde och kolla om det inte ger mer 'normala' siffror.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Enligt mina manualer ska GSXR1100- kammarnas siffror vara i häraden av 42/70 samt 65/39 så något i din setup stämmer inte.

Nånting verkar märkligt iaf! Får nog försöka ta mig till garaget imorgon och fortsätta snurra på. Men jag har i bakhuvudet nånstans att kammarna BÖRJAR öppna och stänga nånstans runt dom siffrorna.

GSXR1100 86-90 stock cam specifications:
Intake at 0.001" lift:: open @ 42 deg BTDC, close @ 70 deg ABDC, duration 292 degrees
Intake lobe center line: 104 degrees
Exhaust at 0.001" lift: open @ 65 deg BBDC, close @ 39 ATDC, duration 284 degrees
Exhaust lobe center line: 103 degrees

Hittade det här på en hemsida och 0.001" lift måste väll vara precis när kammen börjar trycka ner ventilen?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Menar du totala antalet grader som ventilen lyfter på då eller?[/QUOTE]



Det man menar med mätlyft är det du redan beskrivit , Det vill säga 1mm i det här fallet

Man kan ha vilket mätlyft man vill men durationen blir annorlunda

Vanliga mätlyft är 0,5 mm 1mm eller 1,25 , Säker nån jäkla tum som stämmer med detta

Det kan vara lätt att göra fel med timing av kammar om den hamnar helt galet och man inte är uppmärksam på vilket gradtal man tittar på

Eftersom gradskivan är uppdelat i 4 sektorer och inte som en vanlig 360graders skiva
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jepp, 0,05" eller 1,27mm är den mätpunkt jag sett oftast i jänkelitteraturen...
Jag brukar därför använda denna för att få jämförbara värden med andra kammar i återförsäljarnas listor.

Ta det lugnt och håll tungan i rätt mun så kommer du snart på vad som felar.
Du är inte den förste som fibblar till mätvärdena vid kamtiming.... :rolleyes:
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Varit i garaget å dubbelkollat allting och just nu står jag på 105/106 i lobecenter. Så länge lobecentret ligger rätt ska det väll inte vara nån fara? Som sagt har dubbelkollat precis allting!

GSXR1100 86-90 stock cam specifications:
Intake at 0.001" lift:: open @ 42 deg BTDC, close @ 70 deg ABDC, duration 292 degrees
Intake lobe center line: 104 degrees
Exhaust at 0.001" lift: open @ 65 deg BBDC, close @ 39 ATDC, duration 284 degrees
Exhaust lobe center line: 103 degrees

det här verkar stämma hyffsat med dom siffror jag får fram när jag snurrar runt motorn, svårt att se exakt när ventilerna öppnar och sen är ju kamdreven lite vridna. Kanske är kammarna lite "snälla" men dom är som sagt original. Börjar tro att allting är i sin ordning:gnissla
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hmm , Väldig skillnad mot dom första siffrorna du visade

Vad var det som var galet?
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Hmm , Väldig skillnad mot dom första siffrorna du visade

Vad var det som var galet?

Har ungefär samma siffror nu som tidigare när jag kör med 1mm mätlyft förutom att jag justerat avgaskammen så att den ligger på 106 grader istället för 101.

Dom där siffrorna på hur originalkammarna öppnar och stänger med 0.001" lyft betyder väll inte med 1mm mätlyft utan när ventilerna precis börjar öppna?
Menar på att dom gradtalen verkar stämma hyffsat överrens med gradtalen som kammarna precis börjat trycka ner ventilerna på..
varför ska man ge sig in på sånt här:gnissla:hihi
 

BeemerS1000RR

Medlem
Gick med
27 Oct 2012
Ort
Sandefjord, Nårje
Hoj
Gixer1000
Fant fram en perm med gamle tekn.data fra den tiden jeg drev mye med GSX-R 750/1100 oljekjølt,
Og følgende kamaksel data på GSX-R1100 86-90
Målt ved 1mm lyft og riktig ventilklaring:
Int. open 18deg. BTDC-Close 46deg.ABDC 244deg. duration 104deg. LC 8,8mm lift.
Exh. open 43deg. BBDC- Close 17deg. ATDC 240deg dur. 103deg. LC 8,2mm lift.
Veldig vanskelig å måle kamtiming ved 0,001"(0,025mm) løft, da er kamloben i "clearence ramp" området og løftet øker lite i forhold til antall grader man leser av, og feilmarginen blir stor.
GSX-R1100 kammene ble brukt i GSX-R750 og ga en liten effektøkning, fungerte veldig bra med 102/105 LC
På GSX-R1100 ble den veldig sterk med 99,5/102,5 LC på originalkammene.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Kommer fram till samma lobecenter oavsett om jag kör med 1mm eller 0.5 mm mätlyft så kommer skruva ihop cykeln och se hur den går! Förhoppningsvis bättre än en standardcykel:hihi Blir man inte nöjd så går det troligtvis justera kammarna med motorn på plats i ramen också.
DSC_0714.jpg

Fått dit motorn iaf, kommer troligen dock dröja till april innan man kommer få tid att göra klart och provstarta:gnissla
 
Last edited:

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Tänkte bara uppdatera tråden och säga att jag har testkört cykeln och det verkar ha blivit bra, gick att wheela på sista växeln efter E4:an iaf:hihi

Närmast blir körning i bromsbänk så man får kolla att den får soppa som den ska:)
 

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Vad rackarns... Jag hittar ingen GSX-R tråd, så jag får väl skriva här i förhoppningen att någon kan hänvisa mig rätt...

Hejsan folket!

Nu är det så att en polare åt mig har en gsx1100r -86 som är i delar. Motorn är ihopplockad och toppen är iordninggjord. saknar avgassystem. Nåt för turbobygge kanske? Vad kan han tänkas få för en sådan motor?
Det sitter (vad jag tror) en äldre R1 gaffel och bromsar samt fälgar. helt nytt bakdäck och förmodligen R1 fälg (matchar framfälgen). Ram med papper.
Öhlinare bak som tyvärr läker olja, men det går ju fint att renovera öhlinare.

Är det någon här som känner något intresse eller vet av nån som kan tänkas vara intresserad av att shoppa lite grejer av honom? Jag hade själv tänkt köpa alltihopa, men insåg att jag nu när jag köpt ny hoj, varken har tid, lust eller råd att skaffa mig ett projekt. I synnerhet som jag inte har något garage att skruva i :p.

Dragracingprojekt kanske?

Om inte annat så skulle jag uppskatta någon form av värdering på grejerna.

Mvh //Robert Lindblom
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Tänkte uppdatera här lite.
Bytte motor nu på turbon och justerade lobecenter på dom "nya" kammarna och jag minns att insuget hade en duration på 240 grader någonting på dom "nya" kammarna så det måste ha varit nå snällare kammar som följde med toppen jag satt dit tidigare då insuget bara var på 218 grader duration.

Hur mycket effekt kan man räkna med att få "igen" med dom här kammarna om durationen är mer än 20 grader över dom gamla?bromsade moppen till 261bhp med dom snällare kammarna.
Hängt dit en portad topp nu också så det ska väll bli lite mer flås i grejjerna:hihi
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top