VTI om motorcyklisters hastighet

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag satt och lyssnade på ett par gubbar som ojade sig över den här debatten på lunchen idag.
All propaganda fungerar bevisligen, den når ut till folk.

Och det värsta av allt...vi har bara oss själva att skylla att drevet går för fullt.
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Att få titeln "forskare" på VTI är inte svårt. Titeln hintar om att här har vi en person med doktorshatt och vit rock men i verkligheten kan det vara nåt gymnasiedrägg som läst en kurs i statistisk analys och vips blivit heligt orakel. Tog en snabbtitt på vad Anna Vadeby presterat hittills och tyvärr verkar hon tillhöra den senare kategorin.

Borde inte en forskare vara en människa med en Doktorand inom lämpligt ämne? Alltså 6 (Master) + 2 eller fler års Universitetsutbildning?

Tycker vi i Sverige är alldeles för seriösa och löjliga i vårt strävande av nollvisionen. Olyckor kommer alltid att hända och att tvinga elever lägga mindre förmögenheter på utbildning och försäkring är inget hållbart alternativ. Precis som att sänka alla hastighetsgränser inom stadskärnan till 12km/h. (nu har jag viss form av överdrift i texten, men ni förstår min poäng).

Om jag ska nämna Holland som exempel är det nog endast 10% av alla Mopedister och större scooters 70-90cc som kör med hjälm. Resten ser inget problem med att köra i 70km/h utan hjälm.

Aja, klart det är tråkigt att folk dör i trafikolyckor men någonstans får man också konsekvenser av att ha väldigt låga hastigheter och höga böter och kontroll av systemet.

Kan dock inte rekommendera en mera lämplig lösning.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Ja ni...

Detta är en demokrati och hamnar vi i skruvstädet så betyder det att vi inte har tillräckligt många på våran sida linjen :-/

Tycker det är dax att göra något åt det likt lite mer reklam om vad hojåkning på tv/radio/tidning tex hade varit nice. Sen ska det fan inte vara så dyrt att ta det förbannade kortet!

Hade lätt sponsrat om det funnits någon förening som ställt upp med kom o prova köra MC gratis en dag par gånger om året :D
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
...jag satt och lyssnade på ett par gubbar som ojade sig över den här debatten på lunchen idag.
All propaganda fungerar bevisligen, den når ut till folk.

Och det värsta av allt...vi har bara oss själva att skylla att drevet går för fullt.

Har vi oss själva att skylla på? Ge mig en anledning.

Enligt min åsikt är en motorcykelförare säkrare i trafiken än en bilförare, gång på gång har man ju hört i trafikskolor osv att de bästa bilförarna är de som kör mc.

Bara för att man kör 20-30 km/h fortare, så tycker jag inte att man ska bli beskylld för att vara trafikfara och farlig för sig själv. Som någon sa i tråden, man kan under hela sitt liv, varje dag köra 20-30 km/h fort på alla sträckor utan att någonsin behöva köra över sin förmåga. Det klarar vilken idiot som helst.

Sån här attityd (som i artikeln) får mig bara att ruska på huvudet, bli irriterad och köra fortare.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Bilar kör för fort, motorcyklar kör för fort. Bilar kör lika ofta för fort som motorcyklar. Men sannolikheten att den vanliga Svensson kör bil är mycket högre än att han/hon kör motorcykel vilket gör att fortkörningen med bil accepteras mer än motorcyklar då minoriteterna alltid är ett hot mot staten :gnissla
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har vi oss själva att skylla på? Ge mig en anledning.

Enligt min åsikt är en motorcykelförare säkrare i trafiken än en bilförare, gång på gång har man ju hört i trafikskolor osv att de bästa bilförarna är de som kör mc.

Bara för att man kör 20-30 km/h fortare, så tycker jag inte att man ska bli beskylld för att vara trafikfara och farlig för sig själv. Som någon sa i tråden, man kan under hela sitt liv, varje dag köra 20-30 km/h fort på alla sträckor utan att någonsin behöva köra över sin förmåga. Det klarar vilken idiot som helst.

Sån här attityd (som i artikeln) får mig bara att ruska på huvudet, bli irriterad och köra fortare.


...vad tror du svenssons reagerar på?

Jag håller absolut med, de som kör hoj är (grovt generaliserat) mer medvetna om vad de håller på med, men det är ju inte därför drevet går.
Svenssons gillar inte när det ylar förbi en plastraket med öppet spjäll i 200 eller motarder som hErjar överallt utom där de får vara, konstigare än så är det inte.

/J
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
...vad tror du svenssons reagerar på?

Jag håller absolut med, de som kör hoj är (grovt generaliserat) mer medvetna om vad de håller på med, men det är ju inte därför drevet går.
Svenssons gillar inte när det ylar förbi en plastraket med öppet spjäll i 200 eller motarder som hErjar överallt utom där de får vara, konstigare än så är det inte.

/J

Det roliga är att jag kör bil ungefär lika fort som jag kör mc, det vill säga lite över hastighetsbegränsningarna och ingen leker trafikpolis då, men tvärtom när det gäller mc.

Och ja, du har rätt i att svensson reagerar på det viset men seriöst... blir man särbehandlad så är det lätt hänt att det får konsekvenser.

Har man det inpräntat i skallen så är det så, kör du hoj så kör du fort. Mycket fördomar, verkligheten en annan!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det roliga är att jag kör bil ungefär lika fort som jag kör mc, det vill säga lite över hastighetsbegränsningarna och ingen leker trafikpolis då, men tvärtom när det gäller mc.

Och ja, du har rätt i att svensson reagerar på det viset men seriöst... blir man särbehandlad så är det lätt hänt att det får konsekvenser.

Har man det inpräntat i skallen så är det så, kör du hoj så kör du fort. Mycket fördomar, verkligheten en annan!

Visst är det så, det man inte är bekant med, det är man lite skeptisk mot...vi fungerar ju så mer eller mindre till mans. :)

Svenssons skulle behöva träffa lite hojåkare, och inse att det är rätt sköna lirare det är frågan om. :)
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Jag tror minsann MC-kollektivet sitter lite i skiten och att vi har en del att se fram emot från lagstiftarnas sida :gnissla

jag tror att poliserna kommer ha en tuff tid när lagstiftarna är klara och mc folket börjar protestera
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Problemet är inte om Anna har en doktorshatt eller inte utan att många råkar illa ut i trafiken vilket är en tragedi för flera varje gång det händer. Vad gör vi åt det. Givetvis skulle färre omkomma om alla följde hastighetsgränserna men vi vill ju ha lite kul också. Några liv får offras, bara vi får ha lite kul. Hur låter det? En bra början är att inte köra för fort på olämplig plats. Om vi alla tänker lite framåt och inte chansar kan många liv sparas. Bäst vore om varje län hade en egen bana så skulle vi kunna hänga där i stället. Frågan är om inte det skulle vara lönsammare än att bygga alla vägar säkrare med vajerräcke, rondeller mm samt kostnader för sjukvård. Helt klart värt för trafikverket att räkna på:banana
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
jag tror att poliserna kommer ha en tuff tid när lagstiftarna är klara och mc folket börjar protestera
Och det kommer vi att förlora på. Hojåkning är ingen samhällsnytta så "civil olydnad" i form av att fler bryter mot regler man anser puckade kommer bara att ge förbudsivrarna vatten på kvarnen och hårdare bestämmelser. Chansen att de kommer att säga "oj vad dom beter sig illa, bäst vi ger dom större frihet" är väldigt liten. De enda som legitimiserar hojåkning idag är SMC, i övrigt är vi bara ett gäng personer på nöjesfordon som inte har nåt att säga till om. Om vi i framtiden vill kunna glida fram helt lagligt på hoj så är protester i form av regelbrott ingen väg att gå.
Bäst vore om varje län hade en egen bana så skulle vi kunna hänga där i stället. Frågan är om inte det skulle vara lönsammare än att bygga alla vägar säkrare med vajerräcke, rondeller mm samt kostnader för sjukvård. Helt klart värt för trafikverket att räkna på:banana
"Vi begår brott för vi har ingen plats å hänga på"? Jag tror att gemene icke hojåkande Svensk är lika ointresserade av att slösa skattepengar på att sponsra särintressen för att hålla dem borta från kriminalitet som jag är angående lyxkryssningar för busar. :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det roliga är att jag kör bil ungefär lika fort som jag kör mc, det vill säga lite över hastighetsbegränsningarna och ingen leker trafikpolis då, men tvärtom när det gäller mc.

Och ja, du har rätt i att svensson reagerar på det viset men seriöst... blir man särbehandlad så är det lätt hänt att det får konsekvenser.

Har man det inpräntat i skallen så är det så, kör du hoj så kör du fort. Mycket fördomar, verkligheten en annan!

Fast det finns några skillnader.
På motorcykel så kan man köra om på ställen där man inte skulle ha en chans att hinna förbi med en bil. Det gör att dom ser oss som lite galna.
Dessutom så har ljudet en viss betydelse. Om du blåser förbi lite för fort och kanske på bakan med en högljudd slipon så stör du mer och skapar mer irritation än om du inte låter så mycket.
Det är inte krångligare än så.

Dessutom. Om du blåser förbi på hoj så kan dom tänka. "Dom där motorcyklisterna är livsfarliga"
Men om du blåser förbi i bilen så kan dom inte tänka. "Dom där bilisterna är livsfarliga" eftersom dom själva med största sannolikhet är bilister.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hur många av bilisterna kör för fort, om man kompenserar för den demografiska fördelningen (kön, ålder) inom gruppen?

Grundläggande statistisk analys att kompensera för det. Någon som hittat den fulla rapporten så vi kan kolla om det är gjort innan de slagit på stora rubriktrumman?

(Jag hade oläst det mesta av tråden, så jag tror länken finns ovan... ;))
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Som tidigare länkats till hittar Du rapporter för bil, yrkestrafik samt den nya med mc på www.vti.se avsnittet publikationer/trafiksäkerhet. Mätningarna är gjorda med mätkablar, därför lär ingen förardata finnas...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top