Gibernau – vad hände egentligen?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Ja just det, Criville, världsmästaren de flesta redan glömt bort och som fick sin titel mer eller mindre till skänks för att Doohan slutade :hihi
Uppslutningen kring din beskrivning av Criville är inte precis överväldigande.

Hur många förare har utmanat och kört ifrån en frisk Michael Doohan på toppen av sin karriär? Någon som tror att The Kentucky Kid hade tagit sig förbi Criville och Doohan på en egen NSR 500?

http://youtu.be/1c21VFgvkVY
http://youtu.be/MHzqhzm5aTU
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ja just det, Criville, världsmästaren de flesta redan glömt bort och som fick sin titel mer eller mindre till skänks för att Doohan slutade :hihi
Bla bla bla, allt jag ser är munnar som rör sig. Tack vare Wikipedia kan inte ens en färgblind höna låtsasblunda för verkligheten.

2006.JPG1999.JPG

Eller som Nicky själv skulle ha uttryckt saken "Number don't lie". :rolleyes:

Doohans krasch på Jerez förändrar inte det faktum att Crivilles främsta konkurrent 1999 var Kenny Roberts Jr, samma Kenny som sedan skulle ta titeln 2000. Innan kraschen på deltävling tre på Jerez hade Mick mäktat med en fjärde- och en andraplats medan Kenny tagit två raka segrar och ledde mästerskapet med 17 poäng.

Och på tal om titlar till skänks så Ledde Rossi mästerskapet med 8 poäng när han halkade omkull och i samma ögonblick gjorde Hayden till världsmästare.

Eller som Nicky själv skulle ha uttryckt saken "Good things happen to good people". :rolleyes:

Men men, visst visst, jag förstår. Nicky hette Nicky, han var ung, han var amerikan, han skrattade och gjorde tummen upp, han var diplomatisk och välformulerad, han sa "Well you know..." och hade solglasögon med en inbyggd mp3spelare. Han hade många attraktiva yttre attribut, han var helt enkelt en typ som det är lätt att tycka om, och som många också tycker om.

Eller som Nicky själv skulle ha uttryckt saken "All in*69". :rolleyes:

Detsamma går inte att säga om Criville och Kenny Roberts Jr. Criville pratade ju inte alls överhuvudtaget annat än med högerhanden och Kenny gick mest runt och såg missnöjd ut. Såna typer är svåra för någon att identifiera sig med och kan bara uppskattas för sin talang som förare.

sport-graphics-2006_720274a.jpg
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Skulle säga att det finns ingen världsmästare som blivit så illa uppskattad av sitt team som Nicky! Efter 2006 fick han allt skräp som går att få från honda! De valde helt enkelt att ensidigt satsa på "Fimpen" så har det sett ut sedan dess! Ang Gibernau så minns många honom endast från Rossis passering som blev till Setes undergång och påföljade "Sete show" i trappan upp till podiet med en flinande Rossi hahaha (det var tider..) Sete var tillslut enbart en välbärgad pajas, kanske han själv tänkte i trappan snipp snapp snut, nu är sagan slut ..
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Innan kraschen på deltävling tre på Jerez hade Mick mäktat med en fjärde- och en andraplats medan Kenny tagit två raka segrar och ledde mästerskapet med 17 poäng.
Intressant. Hade jag helt glömt. Det är så lätt att teckna en historia som passar med de minnen man själv vill bevara – Doohan som helt överlägsen till exempel.

Criville pratade ju inte alls överhuvudtaget annat än med högerhanden och Kenny gick mest runt och såg missnöjd ut. Såna typer är svåra för någon att identifiera sig med och kan bara uppskattas för sin talang som förare.
Håller jag inte med om. Visst är det där icke önskvärt beteende i många vardagliga kontexter, men i en glättig miljö som MotoGP med bansliga pajaser som Rossi (mer då än nu) och totalt okontroversiella typer som Hayden, där kan en uppsyn präglad av svårmod/surhet vara jävligt tilltalande. Jag har alltid tyckt mest om de skenbart svårtillgängliga förarna, så länge de är snälla under ytan förstås (vilket de nästan alltid är).
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Och på tal om titlar till skänks så Ledde Rossi mästerskapet med 8 poäng när han halkade omkull och i samma ögonblick gjorde Hayden till världsmästare.
En ledning Rossi fick till skänks i Portugal då eller?Nicky behöver knappast be om ursäkt för att Valentina blev nervös och klantade bort titeln i den helt ovana situationen där sista racet för säsongen faktiskt betydde något...
 

Tingen

Fritt irrande i moderet speed
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Linde på Gotland
Hoj
ingen
Var det inte nåt med att Movistar drog sig ur som spons och att Sete va nån slags kusin eller nåt som sedan gjorde att han inte fick nån fabriks hoj.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Var det inte nåt med att Movistar drog sig ur som spons och att Sete va nån slags kusin eller nåt som sedan gjorde att han inte fick nån fabriks hoj.

Sete´s storasyster som jobbade på markandsföringsavdelningen på Movistar.

Movistar drog sig väll ut efter Kato´s olycka. Enda formen av spons innom roadracing GP från dom efter det var med Tuenti i 125GP och Moto2. En Spansk version av Facebook som Movistar äger delar i.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Sete´s storasyster som jobbade på markandsföringsavdelningen på Movistar.

Movistar drog sig väll ut efter Kato´s olycka. Enda formen av spons innom roadracing GP från dom efter det var med Tuenti i 125GP och Moto2. En Spansk version av Facebook som Movistar äger delar i.
Var inte Pedrosa inblandad i det som fick Movistar att lämna MotoGP-racingen? Har för mig att Movistar sponsrad Pedrosa på vägen upp men när han se klev in i Hondas fabriksteam så fick inte Movistar vara med längre, och skörda de framgångar de lagt vägen för. Eller har jag helt fel?
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
jag hitta sete.
han var ute i sandfållan! :)

klassiskt slutvarv
det var väl den du tänkte på #space



 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilket jävla skitsnack om Hayden. En av de största världsmästarna enligt mig. Har aldrig träffat någon annan förare som är så fokuserad på sin uppgift.

Han har inte samma talang som "the unbeatables". Och han har inte samma fina statistik som vissa icke-världsmästare. Men han satsar 110% på de saker han faktiskt kan påverka och därför kan han med värdighet kalla sig världsmästare. Det räcker långt i min bok.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
En av de största? REALLY?

Märk väl " EN av de största världsmästarna ENLIGT MIG".

Håller med dig Alatalo, att bara lyckas kliva upp i MGP är, enligt mig, STORT.

Sen tycker jag att Gibernau möjligen inte hade fighting spirit/racekraft/nerver för att bli mästare, men som sagt, stort att bara komma upp i MGP.

Sen var han, återigen enligt mig, dötrist men kunde köra hoj.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
En av de största världsmästarna...

...aldrig träffat någon annan förare som är så fokuserad på sin uppgift.

Han satsar 110%...
Doohan
Criville
Roberts
Rossi
Stoner
Lorenzo

Vem av ovanstående tänker du på som inte är lika ”fokuserad på sin uppgift” som Hayden och vilka beteenden avslöjar det?
 
Last edited:

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Håller med dig Alatalo, att bara lyckas kliva upp i MGP är, enligt mig, STORT.

Självklart, men att fylla på åsikten om att Hayden är en av de Största världsmästarna genom tiderna, med att bara att han tagit sig till gp är stort?
De är väl inget utmärkande att Hayden tagit sig till gp i jämförelse med andra som också gjort det?
Säga va man vill om Hayden, ja gillar hans körstil och sköter sig bra framför kameran, men enligt mig, värderar ja hans vm titel lägst i modern tid.

Sorry för off topic
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Självklart, men att fylla på åsikten om att Hayden är en av de Största världsmästarna genom tiderna, med att bara att han tagit sig till gp är stort?
De är väl inget utmärkande att Hayden tagit sig till gp i jämförelse med andra som också gjort det?

Rätt och riktigt, men "en av de Största.............." är väl inte sagt.

Inte heller något utmärkande i jämförelse med dom övriga i cirkusen, men av alla hundratusentals som kör rr tycker jag det är stort att bara ta sig dit, ännu större att bli världsmästare en eller flera gånger.

Och sorry för off topic här med.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top