KTM 1190 Adventure

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Lät wings-röret bra?, rätt prisvärt och framförallt snyggt, kan tänka mig att vikten var lite mindre med :)

God Jul!
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Lät wings-röret bra?, rätt prisvärt och framförallt snyggt, kan tänka mig att vikten var lite mindre med :)

God Jul!

Jag tycker det lät kanon:) Men vet ej om jag ska köra öppet eller med stora insatsen:p Öppet rör kanske är lite extremt:p Har bara varvat den stillastående, inte kunnat köra. Hoppas på att det e torrt/inte halt en dag snart så man kan åka en liten sväng igen:)

Det är ju halva priset mot akra, samt väldigt mycket snyggare:) Akran e för tjock, dock har akran dubbla utblås vilket är coolt. Men iom insatsen är svetsad i den så kan man inte välja hur man vill göra.

Wings har ju 2 olika insatser, samt 2 olika längder på pipan. Så det blir billigare, snyggare och mer alternativ:)

Jag kollade vågen och sparade 3,9kg, Wings skrever ju 4kg på deras sida. Så det stämde bra tycker jag.
Jag är supernöjd med mitt:)

God jul:)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...

Jag satt och kollade på youtube efter lite sköna klipp på 1190:in och hittade detta. Nån som haft det problemet med damm i luftburken?
Det med ventilerna låter ju minst sagt oroande, det kan ju bli as dyrt i framtiden. Min tanke var att köra denna i flera år då jag tycker jag har hittat rätt typ av cykel:p
Är detta nåt med ventilerna man ska nämna eller ta upp på servicen i framtiden?



När jag kollade på denna videon så verka det ju som att "pre" filtret ser lite snuskigt ut, så frågan är om man ska köpa det filter paketet som han köpte i videon?
Personligen kommer jag väl köra mest asfalt, men man vill ju inte få problem i framtiden:p



Här verkar det som att tanken ligger emot en kylarslang och skaver, det vore ju inte heller direkt kul att få en vattenläcka om man är ute och åker. Nån som sett det eller hört nåt om det?

Ang det "Uni filter" så verkar det ju som dom så kallade sockorna verkar effektiva, eller överdriver man om man köper ett sånt paket?
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Nytt stöd

Kommer komma en åtgärd på luftburken också, ej klart ännu.

Vilket stöd är det du menar, det vanliga? Det med luftburken kanske har med att göra med det klippet jag skrev i inlägget över detta? För tydligen så stod det i den videon att dom uppgraderade nåt med luftburken till 2014.

Det är mest det med ventilerna jag oroar mig över, om det stämmer med videon.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
[video=youtube;6QjMx5De-QA]
Ang det "Uni filter" så verkar det ju som dom så kallade sockorna verkar effektiva, eller överdriver man om man köper ett sånt paket?

Vi har ju inte riktigt samma problem i sverige som down under, många 690 som strulat där nere med.
Gäller soppa filter/pumpar och luftfilter.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Vi har ju inte riktigt samma problem i sverige som down under, många 690 som strulat där nere med.
Gäller soppa filter/pumpar och luftfilter.
Jag kanske oroar mig i onödan som sagt:p Men dock verkar ju filtret minst sagt effektivt om man kollar på videon.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Menade vanliga stödet...

Jag har rivit min tank och kollat, lite skit i burken och damm i snorklarma, ska lämna in den om nån vecka för koll och åtgärd, inte direkt orolig, har ju garanti. Se fotona under... PM'a/ring om du vill veta mer.

image.jpg
image.jpg
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Menade vanliga stödet...

Jag har rivit min tank och kollat, lite skit i burken och damm i snorklarma, ska lämna in den om nån vecka för koll och åtgärd, inte direkt orolig, har ju garanti. Se fotona under... PM'a/ring om du vill veta mer.

Jag tänkte bara dubbelkolla om det med stödet, tack för svaret:)

Jag uppskattar att du kollade luftburken, intressant att se:) Jag läste en del på Advrider och det verkar som att man får nåt med luftburken/intaget utbytt via ktm. Dom verkar fixat problemet på 2014:s modell.

Det verkar som dom håller på att göra klart detta med luftburken, så inte säkert att dom har det klart än.
Posta gärna vad dom sa på verkstaden sen om du vill?:)
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Du vet att du ska lämna in för lite recalls va, garantiåtgärder, om jag minns rätt så var det:
Luftning tank
Heatshield till sadeln
Koll av styrdämpare
Byte av 2 skruvar till centralstöd
Nytt stöd

Kommer komma en åtgärd på luftburken också, ej klart ännu.

Vart kan man kolla allt sånt?
Om jag går in på http://www.ktm.com/se/dealer-service/service/service-safety-check.html och knappar in min cykel så får jag inte upp någonting förutom gjorda servicar... Eller går det bara få fram sån info via verkstäderna?
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Vart kan man kolla allt sånt?
Om jag går in på http://www.ktm.com/se/dealer-service/service/service-safety-check.html och knappar in min cykel så får jag inte upp någonting förutom gjorda servicar... Eller går det bara få fram sån info via verkstäderna?
Samma för mig, får bara upp gjorda servicen. Antingen så har dom åtgärdat punkterna vid servicen eller så syns de kanske inte. Jag bad min handlare kolla förut och problemet med luftburken ringde jag till KTM Sverige om direkt.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Verkar som Unifilter kitet går köpa här http://www.uniflow.com.au/contents/en-us/d321.html
Om jag räkna rätt så ligger det på 400kr. Frågan är om det är nån vits att beställa eller vänta på att ktm fixar det. Man kan ju inte direkt köra nåt nu ändå, och ktm har ju på något sätt löst det.

Jag avvaktar, för tydligen passar inte UNI Filtren i boxen för 2014, om de byter Box står man med filter som inte passar. Jag avvaktar tills min vart inne.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Någon som vet när touratech tänkt släppa deras "Upper Engine Crash Bar kit"?

http://www.youtube.com/watch?v=xOt7Y2rETAc
Har mailat och frågat men inte fått nått svar...

Kul att vi börjar bli några 1190'n nu :) tycker Touratech sortiment e lite dåligt i Sverige än så länge, tror bågen finns på TT i USA. Kanske dröjer lite. Tror dock jag hoppar bågen, blir lite för brett och rädd att grenar osv fastnar lättare i den... Fast ångrar mig säkert den dagen då jag tappar/lägger hojen ned :tummenupp
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Kul att vi börjar bli några 1190'n nu :) tycker Touratech sortiment e lite dåligt i Sverige än så länge, tror bågen finns på TT i USA. Kanske dröjer lite. Tror dock jag hoppar bågen, blir lite för brett och rädd att grenar osv fastnar lättare i den... Fast ångrar mig säkert den dagen då jag tappar/lägger hojen ned :tummenupp

Jo det är ju lite körskolehojs varning på bågen. Men den skyddar nog kåpor/tank/kylare hyfsat bra, därför blir det ett köp för mig iaf :tummenupp

Priset verkar ligga på 349$ vilket är ca 2200sek... Så den kommer nog kosta runt 2200kr i tyskland och 3200kr på dyratech Sverige........


Jag bestälde iaf lite saker till min i helgen, bla touratech packväskefästen + en sats med ZegaPRO "Rapid-Trap" snabb fästen. Sedan så blir det att bygga egna aluminiumväskor likt dom här: https://sites.google.com/site/rtwxtz660/alluboxes Då hamnar slutsumman på ca 5000kr istället för 12500kr som touratech tar för en uppsätning... Visserligen blir dom inte lika snygga som ett par köpta men det skiter jag i :)
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Jo det är ju lite körskolehojs varning på bågen. Men den skyddar nog kåpor/tank/kylare hyfsat bra, därför blir det ett köp för mig iaf :tummenupp

Priset verkar ligga på 349$ vilket är ca 2200sek... Så den kommer nog kosta runt 2200kr i tyskland och 3200kr på dyratech Sverige........


Jag bestälde iaf lite saker till min i helgen, bla touratech packväskefästen + en sats med ZegaPRO "Rapid-Trap" snabb fästen. Sedan så blir det att bygga egna aluminiumväskor likt dom här: https://sites.google.com/site/rtwxtz660/alluboxes Då hamnar slutsumman på ca 5000kr istället för 12500kr som touratech tar för en uppsätning... Visserligen blir dom inte lika snygga som ett par köpta men det skiter jag i :)

Men inte så mkt för väskor va? Tror inte mina orginal KTM al-väskor kostade mer än 6-7000kr, KTM säljer ju Touratechs väskor som Power Parts. Köpte såna och är tvärnöjd med dem...

image.jpg
 
Last edited:

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
6-7k med hållare?! :confused: Vart köpte du dina? Om dom kostade runt 6k så skulle jag också köpt ett färdigt kit...:gnissla

När jag kollar:
Touratech Sverige 12995kr http://shop.touratech.se/SE/Catalog/ktm/1190_adventure/zega_pro_packvaskor/01-371-5732-0.html
KTM återförsäljare: 3735kr/st + 2800kr för hållaren = 10270kr
KTM Touring sidoväska då får du punga ut med 4900kr/väska
Touratech kit i Tyskland: 9000kr.
SW Motech Tyskland = ca 8000kr för ett kit... Men dom skickar inte till Sverige... Utan man är tvingad att handla via en svensk återförsäljare :huvet

Hade säkert fått ett bättre pris om jag köpt väskorna samtidigt som cykeln. Men jag tänkte inte så långt då... Det var i slutet på juni också, så utbudet var inte jätte stort. (slutsålt överallt)


Nåja det är kul att bygga nått själv också :) Kunde dock ha kommit undan billigare med lådorna, för "Rapid trap" snabbfästena gick på 1500kr med frakt och låsbart handtag. Kunde ha gjort någon liknande lösning som han i guiden för några hundralappar men jag äger ingen svets och så gillar jag touratechs lösning då man inte behöver öppna lådan för att ta bort den.

Aluminiumet kunde jag också ha köpt billigare, men nu beställde jag "grovkapade" bitar.
Man kan nog med lite tur bygga en uppsättning för ca 1200kr + fäste.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
6-7k med hållare?! :confused: Vart köpte du dina? Om dom kostade runt 6k så skulle jag också köpt ett färdigt kit...:gnissla

När jag kollar:
Touratech Sverige 12995kr http://shop.touratech.se/SE/Catalog/ktm/1190_adventure/zega_pro_packvaskor/01-371-5732-0.html
KTM återförsäljare: 3735kr/st + 2800kr för hållaren = 10270kr
KTM Touring sidoväska då får du punga ut med 4900kr/väska
Touratech kit i Tyskland: 9000kr.
SW Motech Tyskland = ca 8000kr för ett kit... Men dom skickar inte till Sverige... Utan man är tvingad att handla via en svensk återförsäljare :huvet

Hade säkert fått ett bättre pris om jag köpt väskorna samtidigt som cykeln. Men jag tänkte inte så långt då... Det var i slutet på juni också, så utbudet var inte jätte stort. (slutsålt överallt)


Nåja det är kul att bygga nått själv också :) Kunde dock ha kommit undan billigare med lådorna, för "Rapid trap" snabbfästena gick på 1500kr med frakt och låsbart handtag. Kunde ha gjort någon liknande lösning som han i guiden för några hundralappar men jag äger ingen svets och så gillar jag touratechs lösning då man inte behöver öppna lådan för att ta bort den.

Aluminiumet kunde jag också ha köpt billigare, men nu beställde jag "grovkapade" bitar.
Man kan nog med lite tur bygga en uppsättning för ca 1200kr + fäste.

Du har nog rätt, vet att jag fick bra rabatt på al-väskorna så det kan säkert stämma. Men dina hembygds blir nog bra, såg Bra i alla fall på bilderna, du får slänga upp lite foton sen så vi får se :tummenupp

Vart köpte du din hoj någonstans?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top