Keramiska/hybridkullager, bu eller bä?

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Hej
Är det någon som har kolla på vad man kan tjäna med keramiska lager?

Har försökt googla och hittar ingen vettig info om var det eventuellt kan vara värt att byta. Är det ramlager, växellådan eller hjullager där man kan se störst effekt om det nu verkligen finns någon? Det verkar vara poppis inom RC-bilar/flyg samt skateboard men när det gäller motorer är informationen lite sisådär. Har hört någon som bytte i som Minimoto och var nöjd men var det placeboeffekt?

Någon klok som faktiskt testat och har svart på vit att i vissa applikationer kanske det är värt ett byte.

Det ser ju bra ut men vill ju gärna ha bromoket monterat(fan får inte till youtube, jo med länk fungerade det)
http://www.youtube.com/watch?v=Kc2DUGIeCV8
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Kolla här så kanske du får de svar du vill ha http://www.vasatech.se
Vet att dom gjorde ett test på en 600:a med hybridlager i motor & hjul + deras tribtech i växellådan och det gav ca 9hp extra på slangen
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Kolla här så kanske du får de svar du vill ha http://www.vasatech.se
Vet att dom gjorde ett test på en 600:a med hybridlager i motor & hjul + deras tribtech i växellådan och det gav 9hp extra på slangen

Tackar, den hade jag missat. Där fanns det ju gott om information som skall läsas :)
Däremot var dom inte billiga :(
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Visst är det bra men det är svindyrt och sen håller de sämre än stål.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Slänger jag sådan på min lilla rejshoj så ökar den ju värdet med 300% :D
Finns ju billigare varianter men imponerande att det ändå gav så mycket i mätningarna, det trodde jag inte
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Håller keramlager sämre än stål? Man använder ju keramlager i vindkraftsturbiner just därför att stållagren inte tål krafterna det handlar om.

De är betydligt känsligare för smuts än vad stållager är så när de rullar som hjullager lever de kortare än stållager. Som lager i motorn lever de ungefär lika länge som stål inte de 3x så länge som många tillverkare anger.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
De är betydligt känsligare för smuts än vad stållager är så när de rullar som hjullager lever de kortare än stållager. Som lager i motorn lever de ungefär lika länge som stål inte de 3x så länge som många tillverkare anger.

Men som kapslade lager i hjul då, eller kommer det in tillräckligt med skit iaf för att förstöra dom?
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
De är betydligt känsligare för smuts än vad stållager är så när de rullar som hjullager lever de kortare än stållager. Som lager i motorn lever de ungefär lika länge som stål inte de 3x så länge som många tillverkare anger.

Ah, intressant. Jag hade fattat precis tvärtom då jag trodde kulorna var hårdare än stålet. Det kanske dom är men om dom är hårdare så när det ju bli lagerbanan som slits istället.
Hmm, så på en hoj som går på bana och inte kastas in sanden med jämna mellan rum kan det kanske vara värt att montera i fälgarna men absolut inte på en cross.

Orsaken till att jag ville kollla upp det är att priserna skiljer ju vansinnigt mycket mellan olika tillverkare så kan det vara värt det.
Om dom ger ca 8% men kostar dubbelt mot vanliga så kan det vara värt det i min lilla racer med 12 hk's. Men ska man köpa Tribtec så är det bättre att banta :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ah, intressant. Jag hade fattat precis tvärtom då jag trodde kulorna var hårdare än stålet. Det kanske dom är men om dom är hårdare så när det ju bli lagerbanan som slits istället.
Hmm, så på en hoj som går på bana och inte kastas in sanden med jämna mellan rum kan det kanske vara värt att montera i fälgarna men absolut inte på en cross.

Orsaken till att jag ville kollla upp det är att priserna skiljer ju vansinnigt mycket mellan olika tillverkare så kan det vara värt det.
Om dom ger ca 8% men kostar dubbelt mot vanliga så kan det vara värt det i min lilla racer med 12 hk's. Men ska man köpa Tribtec så är det bättre att banta :)


I ett lager som rullar dagligen i en industrimaskin så håller keramsika lager längre tack vare den ökade nötningståligheten men i verkligheten är det inte rent nog ens i hjullagret på en RR cykel för att den teoretiska vinsten skall omvandlas till en praktisk.

Skulle jag betala själv och använda keramiska lager så skulle det bli oljesmorda lager inne i motorn och inte i hjulen....


Visst är det jättebra att sänka friktionen men mer lättrullade hjullager som kostar 500-1500kr/st är inte rätt väg att gå. Då är det rimligare att skicka dreven i lådan på lågfriktionsbehandling eller DLC-belägga ventilmekanism och kolvbultar eller 100 andra saker man kan göra om man ändå gräver ner sig i diminishing-return-träsket...
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Ah, mao får jag börja med att banta samt lära mig köra innan jag börjar fundera på dom tekniska finesserna

Tack o bock för all info för det blir ju väldigt intressant när man ser Vasa Techs testvärde på rullmätningarna, där deras standard stållager utklassar standard hybrid. Kanske behövs ett fristående test men intressant är det
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ah, mao får jag börja med att banta samt lära mig köra innan jag börjar fundera på dom tekniska finesserna

Tack o bock för all info för det blir ju väldigt intressant när man ser Vasa Techs testvärde på rullmätningarna, där deras standard stållager utklassar standard hybrid. Kanske behövs ett fristående test men intressant är det

Jag tror inte att VasaTech har fuskat i testet men man har ju valt testmetod själv. Rull-testet är ju pinsamt friktionen i hjullagren är en piss i nilen jämfört med friktionen mellan däck och underlag. När man sen monterar en motor i cykeln och når lite hastighet så blir friktionsminskningen i hjullagret uppäten av luftmotståndet. Att skaffa ett tightare skinnställ eller krypa ihop lite extra bakom kåpan kommer att göra mer för topphastigheten.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
De är betydligt känsligare för smuts än vad stållager är så när de rullar som hjullager lever de kortare än stållager. Som lager i motorn lever de ungefär lika länge som stål inte de 3x så länge som många tillverkare anger.

Sen att keramiska material är väldigt hårda och spröda jämfört med stål lär väl spela in i livslängden...?

Det funkar säkert ypperligt i en industrimaskin eller vindkraftverk som har likartad, jämn belastning hela tiden, men som hjullager på en hoj som får ta ganska många hårda stötar, liksom lagren i motorn, så fungerar det mycket segare stålet troligen mycket bättre.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Sen att keramiska material är väldigt hårda och spröda jämfört med stål lär väl spela in i livslängden...?

Det funkar säkert ypperligt i en industrimaskin eller vindkraftverk som har likartad, jämn belastning hela tiden, men som hjullager på en hoj som får ta ganska många hårda stötar, liksom lagren i motorn, så fungerar det mycket segare stålet troligen mycket bättre.

3338226338.jpg


Keramkulan trycktes ner i stålbiten med 220 tons tryck så JA keramkulor är HÅRDA. :fakta

Använder man såna där kulor i hjullagren så tycker jag det t.o.m. borde hålla för Norrländska vägar på våren.
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Märkligt... Alla(?) som säljer hybridlagren påstår att dom håller betydligt längre och är tåligare mot föroreningar och bristande smörjning. Finns det någon källa till uppgiften att dom inte håller?
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Jag tror inte att VasaTech har fuskat i testet men man har ju valt testmetod själv. Rull-testet är ju pinsamt friktionen i hjullagren är en piss i nilen jämfört med friktionen mellan däck och underlag. När man sen monterar en motor i cykeln och når lite hastighet så blir friktionsminskningen i hjullagret uppäten av luftmotståndet. Att skaffa ett tightare skinnställ eller krypa ihop lite extra bakom kåpan kommer att göra mer för topphastigheten.

Har tittat lite på diverse olika tillverkare av hybridlager och till min lille pitbike racer så är det ju inga jätte summor, men gissar att pris=kvalitet i det här läget.

Nu kör jag ju inte jättefort men som du säger så finns det ju en massa andra faktorer att ta hänsyn till. En flytande bromsskiva kanske är mer värt för min del, för att minimera effekten av dåliga bromsok från kina. Har man 10,6 hk's så är ju minsta lilla vinst man kan göra bara ett plus. Dvs om inte kostnaden blir onödigt stor. Köpa lager för 5000kr till en motor som kostar 4500 är ju kanske inte riktigt rätt väg att gå :)
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
skitsnack!
det är ju summan av alla friktioner man har som gäller!
och det ger bra mer vridmoment om man byter ut vevstakslagren till keramiska!
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
3338226338.jpg


Keramkulan trycktes ner i stålbiten med 220 tons tryck så JA keramkulor är HÅRDA. :fakta

Använder man såna där kulor i hjullagren så tycker jag det t.o.m. borde hålla för Norrländska vägar på våren.

Precis, men igen detta skedde under konstant belastning. Ställer du dig och slår på en keramisk respektive metallisk kula med hammare så är jag väldigt säker på att den keramiska ger sig ganska mycket fortare än stålkulan eftersom stål är mycket segare (om nu detta inte är en keram som inte finns med i de materialtabeller jag sett). Ju hårdare material desto mindre kan det plasticera innan brott, och dessutom är hårdare material känsligare för utmattning (enkelt uttryckt kan vi säga).

Därför tror i alla fall jag att keramiska lager håller sämre än de borde när de används på sådana ställen där det är väldigt ojämn och växlande belastning.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top