Framtida hojklassiker?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vilka hojar kommer att bli ihågkomna i framtiden? Alltså vilka hojar kommer man att minnas som en del idag minns t.ex. RD 500, GSX-R 750, RC-30 osv.
Vad som är en klassiker har väl i och för sig med var och ens personliga smak att göra, men att t.ex. CBR 900 -92 börjat få klassikerstatus säger väl ingen emot. Likaså R1 -98, fast det bara gått femton år.

För ett tag sen hade jag nån idé om att jag skulle få tag på alla stora XT-modeller som gjorts. Från 500:an till 660:n, hela serien komplett, bara med hojar i kanonskick! Skulle varit riktigt roligt, men också riktigt billigt jämfört med om man t.ex. skulle samla på alla räserreplikor Ducati gjort.
Lika långt som till Toymans otroliga hardcore-samling tänkte jag inte sträcka mig, även om han gärna får komma med värdefulla tips här!

Hursomhelst, de riktigt fina lågmilarna från förr börjar bli sällsynta, det visar ett snabbt svep på Blocket. Många sunkas snabbt ner med repor, bucklor och fulmek. Men för att rädda dem undan rishögsdöden kanske man redan nu, medan de ännu är oförstörda, skulle köpa loss hojar som kommer att bli morgondagens klassiker? Kanske till och med köpa dem helt nya och okörda?!

Och hur skulle hojarna behålla värdet, ska man ”göra en MC- varuhuset”, och inte ens packa upp dem ur kartongen på 25 år? Eller borde man istället lufta dem på bana och fikaturer något 50-tal mil per sommar?
Är det något värde, relaterat till dagens nypris, i t.ex. en ZX-10 i nyskick om 25 år?

Vilka hojar är värda att satsa på?
 

sportbike

Guest
I framtiden, definitivt BMW S1000RR och Ducati Panigale.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

sportbike

Guest
Håller med, men är det bara "det värsta" som blir hyllade? Är det bara affektionsvärde i en FZ-1?
Asså en FZ 1 är en jättefin motorcykel, men tror att den kommer att glömmas bort om några år eftersom den liksom bara är en av alla japanska naken/kåphojar.
Det som fastnar i skallen är ju dom mest extrema hojarna, kommer du t.ex ihåg Suzuki 800 Marauder om 20 bast?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Min :D

Eller ja.
Den lär jag nog aldrig sälja.

Kommer väl stå uppställd som ett stilleben efter jag klotat ihjäl den.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Yamaha MT-01, Suzuki B-King.

Två fulsnygga hojar som inte kan bli annat än klassiker.
 

sportbike

Guest
Just det ja, Traja 675 slog ju ner med häpnad, den minns man nog.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tycker det skulle va fränt med alla 1000 från ett år.

Alla -05:eek:r från alla fabrikat, skitfränt. Komplett liksom!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Tror att några av Bmw:s modeller iaf kommer få lite kultvärde såsom, HP2 Sport, HP2 Enduro, Megamoto, kanske även X-moto.
 

sportbike

Guest
Faktiskt så tror jag att man kommer att minnas Ducati Hypermotard, sjukt kul hoj.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
:) Intressant tråd.

Det som känns speciellt när det släpps är inte alls givet att bli en framtida klassiker.

Hondas RC30 var jag säker på att den skulle bli en klassiker när den kom men vem kommer ihåg den nu, Honda släppte
även en modell med en motor med ovala kolvar, samma där kommer inte ens i håg vad modellen hette...

Nä en klassiker är i betraktarens öga...

Själv är jag övertygad om att Ducati 916 är en klassiker men alla håller nog inte med...:rock
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag tror det blir jäkligt svårt att hålla dagens moderna hojar rullande när dom blir klassiker.
Allt e styrt elektroniskt o databoxar!
Dagens bilar e byggda för att hålla xxår, lär ju inte va någon skillnad på mc.
Lär nog va jäkligt svårt o dyrt o få tag på delar till moderna mc när dom blir klassiker tyvärr:(
När elektroniken ärjat sönder!

Min gissning!
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
...Honda släppte
även en modell med en motor med ovala kolvar, samma där kommer inte ens i håg vad modellen hette...
NR750 :smisk

Jag tror yamaha dt50mx kommer vara hett eftertraktade och sedda som klassiker år 2503.
I och med deras förträffliga hållbarhet "startar alltid" kommer de lämpa sig ypperligt att bygga mad max/ waterworld inspirerade fordon när allt gått åt h.vete
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Mer Evolution än Revolution nuförtiden.
Blir inte samma banbrytande vägskäl som förr med exempelvis CB 750 (1969?) och Kawa 900 (1972?).
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är nog som det alltid varit: hojjar som säljs i små mängder och/eller med ovanliga lösningar.
Har varit på en del veteran-träffar iår och man kommer ihåg sånt som:
Ariel med "square four"-motor :confused:, Trajja med dämpning i navet :va osv.
Av "vanliga" nyare cyklar tror jag VFR800 ligger bra till. Bra rykte, driftsäker, kul, snygg.
Mina 2 cent...

EDIT: På sista träffen kom det en snubbe som var 91 bast på en trajja som han köpt ny 53! :Bugar
Han hade kört hoj i 82 år! :hjälte
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag tror vissa modeller ur Buells´sortiment kommer att bli betraktade som klassiker i framtiden, mycket för att de har en hel del unika lösningar (även om alla inte var helt lyckade).

Hojar som VFR, FJR, och liknande touringhojar kommer troligen aldrig kommas ihåg som klassiker, de är helt enkelt alldeles för genomtänkta och sterila för att få någon plats i hojarnas "Hall of fame".
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top