Vad händer med svensk RR 2013?

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Byggmoms? Svarta pengar? :va

Finns det de som ens överväger att lägga 700k ur egen ficka för att köra hoj?

Det som som galet mkt övertid. Enda möljligheten jag ser att jag skulle kunna göra det vore om man typ vann 180 mille på lotto eller nåt. Men om jag så tjänade en msek så jag hade råd, så hade jag knappast prioriterat så ensidigt ändå.

Backlund drar in några miljoner på spons, Svensken lär inte va långt efter osv.. Att ens tänka på att betala ur egen ficka om man kör över Rookie känns helt främmande för min världsbild :confused:

Snälla snälla, när du INTE VET sluta glappa....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
- Marknadsfolket på Svemo vill fortsätta med oss men dessvärre verkar det som att övriga Svemo inte har några framtidsvisioner med roadracingen.

Nu är det som vanligt bara en sida av historien vi får ta del av men jag delar ändå Bobs känsla angående Svemo. Vad de egentligen vill, om de vill något, är lika oklart nu som för ett par år sedan.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vad jobbar Backlund med som skulle betalat om inte sponsorer? ;) (Simple math)

Svensken vet jag inte, men givet kostnadstakten han bör ha med den satsningen och storleken på eventen de kör osv låter det minst sagt rimligt. Den trailern och depån etc. står knappast där för att han är så tät och bekväm att det var värt det ur egen ficka.

CaWalli är ett annat exempel.

Är inte Backlund och CaWalli samma exempel... med tanke på att Backlund kör under CaWallis flagg.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Klart att det går att dra in sjusiffrigt jag har som mest omsatt 1.2 mille på en säsong 2006 var det 2007-2008 tog jag in ca 550 tkr. Betänk då var jag bor och vilka möjligheter jag har med event. Som Erik H tjatar om så måste man sikta lite högre och på större belopp. In med mer text i presentationerna mer media och mindre skryt på egna resultat prata om utlandsträningar och måla upp en bild som är glamourös. Byggmomsen tycker jag är ett väldigt dålig ursäkt visst finns kanske mindre svarta pengar om du är i branschen själv personligen har jag dock aldrig fått kontanta pengar från någon sponsor.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Klart att det går att dra in sjusiffrigt jag har som mest omsatt 1.2 mille på en säsong 2006 var det 2007-2008 tog jag in ca 550 tkr. Betänk då var jag bor och vilka möjligheter jag har med event. Som Erik H tjatar om så måste man sikta lite högre och på större belopp. In med mer text i presentationerna mer media och mindre skryt på egna resultat prata om utlandsträningar och måla upp en bild som är glamourös. Byggmomsen tycker jag är ett väldigt dålig ursäkt visst finns kanske mindre svarta pengar om du är i branschen själv personligen har jag dock aldrig fått kontanta pengar från någon sponsor.

Hur kan du "dra in sjusiffrigt" om du aldrig fått kontanta pengar av någon sponsor? :confused:
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Klart att det går att dra in sjusiffrigt jag har som mest omsatt 1.2 mille på en säsong 2006 var det 2007-2008 tog jag in ca 550 tkr. Betänk då var jag bor och vilka möjligheter jag har med event. Som Erik H tjatar om så måste man sikta lite högre och på större belopp. In med mer text i presentationerna mer media och mindre skryt på egna resultat prata om utlandsträningar och måla upp en bild som är glamourös. Byggmomsen tycker jag är ett väldigt dålig ursäkt visst finns kanske mindre svarta pengar om du är i branschen själv personligen har jag dock aldrig fått kontanta pengar från någon sponsor.

De e riktigt bra om du nju dragit in 1,2mkr ...
Tråkigt att du "bara" fick ihop 550 efter de trots allt är det väldigt bra.
Jag själv bor i en stad där det bor knappt 10000
Alla de företag som jag varit runt hos och dragit runt ca 25000:-/ säsong .
De gör det mest för att de vet vem jag är å inte var jag kör.
Hade tanken först att köra privat cupen 2009 och var ute å sökte sponsorer men inte hjälpte det ...
De jag fick till svar oftast var att visst de sänds på tv när racen går men inte så mycket i övrig media innan själva racen...
Imponerad hur ni lyckas få ihop dessa summor ni måste lägga ner ofantligt mycket tid.... Själv jobbade man 8-17 å hade inte möjlighet att lägga ner mer tid..
Hoppas du kommer tillbaka till raringen om du lyckas dra ihop de pengarna borde de inte va svårt
Med vänlig hälsning,
 
Last edited:

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Pengarna går att dra ihop. Mitt val att sluta var mer pga familj, hus samt framförallt Att jag driver ett företag vid sidan om Racingen också som kräver 110% hela tiden så min energi räckte inte till sponsorarbete, hus och hem och driva rörelse för att ha mat på bordet. Självklart är det också en ekonomisk fråga skulle miljardären dyka upp och fråga om jag kör om han betalar så skulle man väl hoppa på tåget igen det är ju trots allt det roligaste som finns ( efter älgjakten).
 

wizna

wasnt me ?
Gick med
30 Jul 2006
Ort
oslo
Hoj
ett gäng kawor
Tack SVEMO för att ni grävde en grav åt Pro Superbike!

Det var kul så länge det varade.
Tippar att ca 20 förare slutar nu....
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
En annan serie som också kan drabbas an många avhopp är Junior 125.
Svensk roadracings plantskola.

I klassen tillåts Aprilia 125 och Kawazaki 250.
Det har visat sig att Kawazakin har ett övertag.

Till nästa år kan det bli tillåtet att köra den nya Kawazaki 300 i klassen.
Det innebär att ALLA som inte har ekonomin att införskaffa en flång ny hoj hamnar rejält på efterkjälken.
Samtidigt så ser man då till att sänka andrahandsvärdet på alla andra hojar till sin vikt som skrot.....
Vem vill köpa en hoj som du redan från början är hopplöst efter på ?

Nu tänker jag öppet när jag funderar på:
Har detta med att en av SVEMOS medarbetare har sin son körandes i klassen och har ett tätt samarbete med Kawazaki eller .....

För mig vore det lika galet som att tillåta gsxr 750 i SS 600 och Rookie 600 med motivationen:
Det är ju samma chassie som sexhundran har.:va

Så innan nu SVEMO har bestämt sig vad som gäller så kan man bara sitta på kammaren och vänta...
Se fram emot nästa säsong eller överväga att kasta in handduken.

Jag tycker klassen ska skonas från elit-tänk och försöka vara en inkörsport för unga inom Svensk RR.
 

Den galne målaren

Potatoesmc.com
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda cbr 1000rr-08, Ktm 525 03
I normalt fall så brukar man varna och säga till om 1-2 år så kommer vi att tillåta nu i detta fall Kawasaki 300
Så man vet det i god tid men i det verkar inte Svemo behöva göra det .
nu har inte dom på Svemo inte spikat ärendet än
men gör dom det så står jag med 2 st hojar som är värdelösa
Och kommer inte ha råd att köpa 2 st nya till mina barn
Man kan tro att Kawasaki har mutat Svemo för att Kunna få igenom ett sådant här beslut
Man säger att det ska vara en billig ingångs serie men blir det så här så har Svemo blåst alla
Barn / ungdomar som som har spart ihop och köpt sig hojar.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
I normalt fall så brukar man varna och säga till om 1-2 år så kommer vi att tillåta nu i detta fall Kawasaki 300
Så man vet det i god tid men i det verkar inte Svemo behöva göra det .
nu har inte dom på Svemo inte spikat ärendet än
men gör dom det så står jag med 2 st hojar som är värdelösa
Och kommer inte ha råd att köpa 2 st nya till mina barn
Man kan tro att Kawasaki har mutat Svemo för att Kunna få igenom ett sådant här beslut
Man säger att det ska vara en billig ingångs serie men blir det så här så har Svemo blåst alla
Barn / ungdomar som som har spart ihop och köpt sig hojar.
Gör en skrivelse och gärna en protestlista och skicka in till förbundet.
 

KjellBrell

Mr Ödmjuk!!??
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yzf-R1-07 gata/bana
En annan serie som också kan drabbas an många avhopp är Junior 125.
Svensk roadracings plantskola.

I klassen tillåts Aprilia 125 och Kawazaki 250.
Det har visat sig att Kawazakin har ett övertag.

Till nästa år kan det bli tillåtet att köra den nya Kawazaki 300 i klassen.
Det innebär att ALLA som inte har ekonomin att införskaffa en flång ny hoj hamnar rejält på efterkjälken.
Samtidigt så ser man då till att sänka andrahandsvärdet på alla andra hojar till sin vikt som skrot.....
Vem vill köpa en hoj som du redan från början är hopplöst efter på ?

Nu tänker jag öppet när jag funderar på:
Har detta med att en av SVEMOS medarbetare har sin son körandes i klassen och har ett tätt samarbete med Kawazaki eller .....

För mig vore det lika galet som att tillåta gsxr 750 i SS 600 och Rookie 600 med motivationen:
Det är ju samma chassie som sexhundran har.:va

Så innan nu SVEMO har bestämt sig vad som gäller så kan man bara sitta på kammaren och vänta...
Se fram emot nästa säsong eller överväga att kasta in handduken.

Jag tycker klassen ska skonas från elit-tänk och försöka vara en inkörsport för unga inom Svensk RR.

En fråga ang. problemet: Är det föräldrarna som ser det som ett problem eller ungdomarna? I andra ungdomsidrotter och även RR tror jag att ungarna älskar sin idrott men föräldrarna hittar(letar) orättvisor för att deras barn inte vinner direkt. Följde pajkastingstävlingen mellan tvåtakt och fyrtaktsföräldrarna med ett tycke att det blev lite löjligt ur ett idrottsperspektiv. Lite enkelt lär man sin idrott i tio år och leverera i tio- femton år, gäller dom flesta idrotter i vårt land men RR känns som ett undantag. Tävlingsidrott är tyvärr orättvist om man inte är bäst....
Lite sent skriver vidare om behov finns, mvh, Kjell Bornemo
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Till nästa år kan det bli tillåtet att köra den nya Kawazaki 300 i klassen.

JAg kan inte hitta någon Kawa 250 i 2013 års katalog, bara en 300. Kan det vara därför de vill genomföra detta, för att nya förare överhuvudtaget ska kunna köpa en hoj?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
JAg kan inte hitta någon Kawa 250 i 2013 års katalog, bara en 300. Kan det vara därför de vill genomföra detta, för att nya förare överhuvudtaget ska kunna köpa en hoj?

En övergång på typ två säsonger kunde vara ett alternativ, inte slå undan fötterna på alla som nu har en hoj.

Tycker du en klass mer enbart en konkurrenskraftig hoj från ett märke är bra ?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
2013_Kawasaki-Ninja-300-Comparison-Dyno-Chart.jpg


En amerikansk tidning har kört nya 300an i bänk och det är trist läsning för de som inte planerar att köpa ny cykel.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top