Diskmaskin som motor/smådelstvätt?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Haha! DÅ får jag be alla om ursäkt (speciellt Skäggo och VBK), jag trodde det var i teknikforumet. Får skylla på att jag är trött efter jobbveckan.
Fritt fram för alla att tjafsa ;)

Det är de mest basiska (alkaliska) maskindiskmedlen och vattenbaserade avfettningarna som oxiderar fräter på aluminiumlegeringar. Du ska ha medel som ligger på max Ph 9. En del maskindiskmedel och alkaliska vattenbaserade avfettningar kan ligga på uppåt Ph 12-13. Och då blir det inte snyggt på aludelar och eloxerade dito.
Ett bra, miljövänligt, fettlösande medel med bra Ph för alu är tex vanlig flytande såpa. Dvs du häller det i tvättfacket på garagemaskinen.

Det är lugnt, jag är van.:D

Fast för att förtydliga så menar jag aggressivt mot olja och fett, därav den efterkommande oxidationen. Därav även ingen anledning att använda sig av petroleum produkter.

Inte att medlet mumsar i sig metall som om det vore havre för en häst.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lusthus?

Skriv nu bara sakliga inlägg, alltså tips till TS osv. Inget "allt oxiderar", utan vilka metaller såg ut hur, och med vilket maskindiskmedel. Information som kan användas.
Annars är det inte teknikforummaterial, simple as that.
Jag vet vartåt det här barkar annars. Det ska vara nivå här inne.

Alla lusthus är av plast, iaf inne, dom blir lättare att spola rent då.

Fast i Ericssons värd blir av någon anledning plasthus ibland lusthus.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Men e de djupgående oxid eller bara fult? Som sagt tänker ja bara på ytorna som e bearbetade innom ryska tolleranser -67 :hihi... Sen beror de ju givetvis på vilken legering som avses oxå...

Det blir bara en annan nyans, lite gråare har jag för mig, lite lätt åt grafithållet.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Aluminiumoxid brukar väl finnas i slipstenar så de kan ju va taskigt i lagren :crash
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ett bra, miljövänligt, fettlösande medel med bra Ph för alu är tex vanlig flytande såpa. Dvs du häller det i tvättfacket på garagemaskinen.
Vill här instämma i Skrotnisses varning!
Det kan bli skumparty i hela köket eller var man nu har diskmaskinen.
Varit där, gjort det.

Syrran var inte road... :död
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vill här instämma i Skrotnisses varning!
Det kan bli skumparty i hela köket eller var man nu har diskmaskinen.
Varit där, gjort det.

Syrran var inte road... :död

Misstänker att det kan ha varit handdiskmedel ni använde, när maskindiskmedlet är slut är ju handdiskmedel det folk provar.... en gång i livet.
Såpa löddrar betydligt mindre. Men det finns säkert såpor med tillsatser för att de ska löddra mer. Vattenbaserat avfettning tar ofta ut löddereffekten har jag också märkt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Misstänker att det kan ha varit handdiskmedel ni använde, när maskindiskmedlet är slut är ju handdiskmedel det folk provar.... en gång i livet.
Såpa löddrar betydligt mindre. Men det finns säkert såpor med tillsatser för att de ska löddra mer. Vattenbaserat avfettning tar ofta ut löddereffekten har jag också märkt.

Jag har ett svagt minne av att avfettning och såpa motverkar varandra.
Som skumdämpare är rödsprit utmärkt.
Såpa är låglöddrande i vanliga fall, men i en diskmaskin piskas det runt ganska ordentligt.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Någon som har något tips på en "normal" smådelstvätt? Behöver en som man kan stuva undan när man har bökat färdigt.
Kanske tom någon som har något vettigt tll salu?
 

Snowman89

Guest

Feltemas är nog den sämsta skit jag någonsin köpt.
Jag köpte en som var död direkt när jag packade upp den, åkte in och bytte den.
Den andra jag fick fungerade tills jag stängde av den första gången, sen var den också död..
Då fick jag pengarna tillbaka då jag tröttnade på att åka fram och tillbaka för att hämta en ny varje gång jag skulle använda den..
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top