ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Test av Supertwinen på Jurby 28/5.

11144415_896122467120696_8876411980837346101_n.jpg

Det blev sent igår kväll men nu har jag lite tid att sammanfatta intrycken av min första styrning på en Supertwin på Jurby airfield igår. Supertwin är en klass som är stor i Storbritannien men som saknas helt i Sverige. Den är tänkt som en ersättare för tvåtakts 250GP-hojarna som ströks ur VM-reglementet efter säsongen 2009 och ur SM ett år senare.

I korthet är reglementet ganska fritt men motorn måste komma från en serieproducerad fyrtakts landsvägshoj och får vara på max 650cc och måste ha två cylindrar som klassnamnet antyder. De värsta hojarna i klassen sägs ha över 100 bakhjulshästar och byggkostnaden för en sådan ligger strax norr om 200000 kr. Om jag har rätt för mig ligger varvrekordet 119 MPH för Supertwin. Sätt detta i relation till 128 MPH för Supersport 600cc-klassen och 132MPH för Superbike 1000cc så har ni lite koll på hur klasserna förhåller sig till varandra.

Min egen hoj är visserligen inte byggd med de värsta bitarna men har ändå klart mycket mer effekt (gissningsvis ca 85 hk på hjulet) än vad Kawasakimotorn har original, Maxton-fjädring och bättre bromsar etc. Vid Ballacraine på vägen upp till Jurby blev vi rejält översköljda av en regnskur och eftersom vi inte hade regndäck var vi beredda på att tvingas ställa in testkörningen.

Väl uppe vid Jurby på nordvästra delen av ön var dock väderutsikterna lite bättre och vi lastade av hojen. Alla soloåkare var indelade i en grupp och sidvagnsförarna för sig själva i en egen grupp. Vi byttes sedan åt med 15 min mellanrum. Det första passet gick åt att ställa in bromsgrepp, styren m.m. till rätt positioner för mig. Vi hade så klart gjort grovjusteringar men det är först när man kör som man säkert kan avgöra hur det känns. Varje hoj är unik i det avseendet. Växellådan är original på den hoj som ställts till mitt förfogande (tätstegade lådor finns att köpa) och den är ganska offroadbetonad med väldigt låg 1:a och 2:a och långa slag i växelspaken. Jag insåg snabbt att jag i praktiken därför bara kommer att kunna använda 3:an till 6:an på Mountain Course (frånsett ett par ställen) och eftersom jag inte har någon slirkoppling kommer det vara viktigt att inte råka växla ner för långt eftersom det kommer att vara liktydigt med bakhjulslåsning om man inte hinner rädda det med kopplingen.

Under det andra passet började jag känna mig mer hemma men var inte helt nöjd med hojens förmåga till snabba riktningsförändringar. Till tredje och sista kvarten på banan prövade vi att sänka fronten och det kändes genast mer rätt. Imorgon till första TT-Supertwinträningen ska vi dock byta däckdimension bak så då finns risken att vi behöver göra ytterligare chassiändringar. Hur som helst var det nyttigt att få köra några pass på Supertwinen innan första TT-träningen så att man slipper tvingas hålla fullt nedför Bray Hill på första varvet för att inte bli överkörd av bakomvarande konkurrent på en hoj man aldrig tidigare kört.

Jag gillade motorkaraktären på Kawan och den övergripande känslan är att den upplevs som en blandning mellan min Honda CBR600RR och den Seeley G50 jag kör i classic. ”Pretty agriculture” som britterna kallar det. Förhoppningsvis kommer Supertwinen att bli ett fint komplement till Supersport-Hondan.

Dagen idag har ägnats åt inskrivningen, förarmöte, inbesiktning av förarutrustning m.m. Imorgon är det dags för första framträdandet på The Mountain Course om vädret så tillåter.

Kl 18.20 imorgon lördag kommer alla newcommers att köra sitt Speed Controlled lap där bl.a. danske ex-VM-föraren Robin Harms kommer att få stifta bekantskap med banan för första gången. Kl. 18:50 kommer alla Supertwin-förare (eller Lightwight som klassen heter med TT-termer) att starta och kl. 19:55 är det dags för första sidvagsnpasset.

De ”stora” hojarna (supersport, superstock och superbike) kommer att få vänta tills på måndag innan de släpps ut på banan.

På återhörande!
/Björn
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
BG:
Jag kan inte minnas att jag har sett dig med annat än klart visir och jag är osäker på om jag någonsin sett någon RRR-förare med annat än klart (eller rött) visir. Beror det på att ni vill låta ögonen jobba fritt när ni passerar mellan ljusa och skuggiga partier, eller beror det på att mörka visir är förbjudna på allmän väg i Storbritannien/IoM/Irland, eller är det en kombination?

Lite frågar jag av nyfikenhet, lite frågar jag så jag vet om jag skall byta ut mitt mörktonade visir på hjälmen som får följa med till IoM. Jag vill ju inte bli avplockad för att ha brutit mot visirlagar...
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
TV-tider för träningsveckan och tävlingsveckan hittar ni på BBC:s kanal ITV4 enligt bifogat foto. Om någon av er hemma i Sverige vet hur man gör för att streama och spela in detta så får ni gärna dela med er till resten av läsarna här i tråden.

Om någon dessutom har tid, möjlighet och kunskap nog för att lyckas spela in alla sändningarna(eller så många som möjligt i alla fall) vore jag fantastiskt tacksam om jag får ta del av det när jag kommer hem till Sverige igen.

Självklart kommer jag att köpa DVD från årets TT men det kommer att vara massor av material som inte får plats på den och som ändå vore vansinnigt kul att få ta del av i efterhand.

Tack på förhand!:Bugar

View attachment 420330

På återhörande!
/Björn

Tänk på att man skall lägga till en timme på det bifogade schemat för att få svensk tid. Å Björn, BBC är inte ITV4. BBC är public service och ITV är den kommersiella TV:n i UK.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
BG:

Lite frågar jag av nyfikenhet, lite frågar jag så jag vet om jag skall byta ut mitt mörktonade visir på hjälmen som får följa med till IoM. Jag vill ju inte bli avplockad för att ha brutit mot visirlagar...

Stämmer att det inte är lagligt i UK. Nu tillhör IoM inte UK så vad som gäller där vet jag inte men jag har kört till IoM från Sverige med mörkt visir när det varit lämpligt. Regn, mörker eller annan anledning att köra med klart visir så byts det.
Om Mr Plod skulle stanna dig så pratar du dålig engelska och byter snabbt till det klara! :tummenupp

Aj kamm fråmm Sviiden, and itt iss liigöl der! Poliser kan vara trevliga, fråga BG! :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
K
Stämmer att det inte är lagligt i UK. Nu tillhör IoM inte UK så vad som gäller där vet jag inte men jag har kört till IoM från Sverige med mörkt visir när det varit lämpligt. Regn, mörker eller annan anledning att köra med klart visir så byts det.
Om Mr Plod skulle stanna dig så pratar du dålig engelska och byter snabbt till det klara! :tummenupp

Aj kamm fråmm Sviiden, and itt iss liigöl der! Poliser kan vara trevliga, fråga BG! :)

Tusan... Måste jag göra mig till och prata dålig engelska? Kan jag inte fortsätta bräka på amerikanska? :va

Jag har faktiskt aldrig träffat en otrevlig polis. Någonsin. De har i och för sig vägrat ta med mig från akuten när de kommit dit i andra ärenden, men otrevliga har de aldrig varit. :)

http://www.bbc.com/sport/0/northern-ireland/32758599

Supertwin är inte stort bara i Storbritannien utan i hela UK. :D
Detta är från NW200 och in 2.50 i är det Supertwins. :)

Storbritannien och UK (United Kingdom) är ju samma sak på olika språk... :7peta
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tusan... Måste jag göra mig till och prata dålig engelska? Kan jag inte fortsätta bräka på amerikanska? :va
Nu pratar jag hyfsad engelska och kan inte bräka på amerikanska så jag vet faktiskt inte. :D
Men jag känner till uttrycket: Speak like an arse and you will be treated like one!

Storbritannien och UK (United Kingdom) är ju samma sak på olika språk... :7peta

På svenska och amerikanska ja, för det är för svårt att hålla isär. :D Lägg sedan till Brittiska öarna, en geografisk term där även republiken är med, och Brittiska samväldet, Commonwealth, och de flesta förstår ingenting.

UK är förkortning av The United Kingom of Great Britain and Northern Ireland! Att de flesta amerikaner och svenskar säger fel gör det tyvärr inte rätt.
(Nu är det inte bara britter som känner till det utan också svenskar för så fick jag lära mig på Stockholms universitet 1987.)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nu pratar jag hyfsad engelska och kan inte bräka på amerikanska så jag vet faktiskt inte. :D
Men jag känner till uttrycket: Speak like an arse and you will be treated like one!



På svenska och amerikanska ja, för det är för svårt att hålla isär. :D Lägg sedan till Brittiska öarna, en geografisk term där även republiken är med, och Brittiska samväldet, Commonwealth, och de flesta förstår ingenting.

UK är förkortning av The United Kingom of Great Britain and Northern Ireland! Att de flesta amerikaner och svenskar säger fel gör det tyvärr inte rätt.
(Nu är det inte bara britter som känner till det utan också svenskar för så fick jag lära mig på Stockholms universitet 1987.)

Sant, men i dagligt tal används Storbritannien eller United Kingdom/UK när man menar dessa områden, och inte bara ön Storbritannien. Om man skall vara riktigt korrekt så skall man säga "Förenade Konungadömet Storbritannien och Nordirland" eller "United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland" hela tiden, men det är det ju ingen som orkar. Inte ens britterna själva... ;)



:backontop
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Lightweight körde sitt träningspass som planerat på lördagskvällen. Träningen avbröts senare p.g.a. dåligt väder. Björn körde in Kawasakin på 27:e plats med varvtiden 20.44.043. Just nu oklart om det var på 1:a eller 2:a varvet. (Mest troligt 1:a varvet.) Kan jämföras med 20.35.304 som var Björns snabbaste tid på andra träningspasset för MGP 2014. Då var det på den välbekanta 600:an. Nu på en ny bekantskap i form av en Kawasaki 650cc twin. Inte dåligt alls! Bådar gott.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Lightweight körde sitt träningspass som planerat på lördagskvällen. Det avbröts senare p.g.a. dåligt väder. Björn körde in Kawasakin på 27:e plats med varvtiden 20.44.043. Just nu oklart om det var på 1:a eller 2:a varvet. Kan jämföras med 20.35.304 som var snabbaste tiden på andra träningspasset för MGP 2014. Då var det på den välbekanta 600:an. Nu på en ny bekantskap i form av en Kawasaki 650cc twin. Inte dåligt alls! Bådar gott.

Japp Björn körde 27:e snabbaste tid under passet men räknat per förare så hamnar han runt 15-20:e plats (orkar inte räkna exakt) då vissa förare har båda sina tider snabbare än Björn.

Mycket bra start som du skriver Silja:tummenupp
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Peter Den Store som organisatören av flygresan till IoM borde kallas är otrolig att fixa så att det blir en oförglömlig tur för deltagarna. Nu har han lyckats hyra ett rum i Villa Marina i två timmar på söndag kväll. Alltså Mad Sunday 7/6. Då blir det samkväm med Björn exklusivt för dem som reser med "BG Airways'" charterflyg till ön, alltså det som Peter organiserat.

Villa Marina är inte vilket place som helst. Över 100 år gammalt och renoverat i omgångar under åren. Det är att stort hus men en mycket fin park och trädgård. Det finns en stor scen där man spelar teater och musikaler, bio och andra samlingslokaler. Det ligger mitt i Douglas i korsningen Broadway och Harris Promenade intill havet. Det är i stora salen som prisceremonierna äger rum i samband med MC-tävlingarna. Hur Peter har lyckats komma in i Villa Marina i ett mindre rum mitt under brinnande racevecka är inget mindre än ett under! Bra jobbat!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sant, men i dagligt tal används Storbritannien eller United Kingdom/UK när man menar dessa områden, och inte bara ön Storbritannien. Om man skall vara riktigt korrekt så skall man säga "Förenade Konungadömet Storbritannien och Nordirland" eller "United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland" hela tiden, men det är det ju ingen som orkar. Inte ens britterna själva... ;)
Nä de säger ju Ju Käj... ;)


Yes, back to topic! As we all know by now a nice pair of whiskers is a great key to a fast lap!
Another key is having a brew, as among others a fast rider from Kirmington knows, and as BG have to be on par with the fast riders on the Island he has now got his own brand! :tummenupp

BG Tips.jpg

With a slogan! You, me and a cuppa BG!

A cuppa BG in a BG mug, great satisfaction!:)


:backontop
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Fick just sms från Björn där han skriver att han troligen blev 18e

Misstänker att han återkommer med rapport inom kort.

Silja, jag kan bara hålla med dig, Peter är helt fenomenal!!!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Fick just sms från Björn där han skriver att han troligen blev 18e

Misstänker att han återkommer med rapport inom kort.

Silja, jag kan bara hålla med dig, Peter är helt fenomenal!!!

Jag får det till att Björn blev 17:e. Det är 10 som har två tider som är snabbare än Björns. 27-10=17 om jag ser rätt så här mitt i natten då klockan "bara" är 11pm där hos Björn på IoM.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top