Vad ska jag bli när jag blir stor?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Sitter och funderar på framtiden och vad man ska bli när man blir "stor". Men jag behöver lite inspiration.

Så, vad jobbar ni med? Hur ser en arbetsdag ur för er? Vad är positivt? Vad är negativt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Utvecklare av mjukvara.
Min arbetsdag brukar innehålla att sitta framför en dator och klaga på mina kollegors kod i code reviews (50% pga att jag är någon form av design leader), sedan är det väl ett 20-tal mail om dagen man kastar ett getöga på, ett möte man inte går på, och någon chef som kommer och är stressad över något (oftast att deras totalt felaktiga planer som inte har något med verkligheten att göra) har råkat stöta samman med verkligheten och att verkligheten inte stämmer, eller någon chef som kommer dragandes med rent allmänna dumheter, och eftersom att jag råkat avslöja mig själv som kompetent så kommer det alltid massa folk och frågar saker så man blir avbruten hela tiden. Jag kanske lyckas få 10-15% av arbetsdagen för det jag faktiskt älskar att göra, dvs programmera. :)

Men det är ett rätt okej jobb ändå, man får en hyfsad lön och oftast fria arbetstider.

Ska man dela in det i positivt/negativt är nog okunniga chefer och tekniker och support ute hos kund det negativa, det positiva är att de man jobbar med är hyfsat intelligenta och intressanta människor, man får bra lön om man är duktig, och bra arbetstider.
Man kan dessutom få jobb var fan som helst i världen i princip, om man nu vill flytta runt.
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Utvecklare av mjukvara.
Min arbetsdag brukar innehålla att sitta framför en dator och klaga på mina kollegors kod i code reviews (50% pga att jag är någon form av design leader), sedan är det väl ett 20-tal mail om dagen man kastar ett getöga på, ett möte man inte går på, och någon chef som kommer och är stressad över något (oftast att deras totalt felaktiga planer som inte har något med verkligheten att göra) har råkat stöta samman med verkligheten och att verkligheten inte stämmer, eller någon chef som kommer dragandes med rent allmänna dumheter, och eftersom att jag råkat avslöja mig själv som kompetent så kommer det alltid massa folk och frågar saker så man blir avbruten hela tiden. Jag kanske lyckas få 10-15% av arbetsdagen för det jag faktiskt älskar att göra, dvs programmera. :)

Men det är ett rätt okej jobb ändå, man får en hyfsad lön och oftast fria arbetstider.

Ska man dela in det i positivt/negativt är nog okunniga chefer och tekniker och support ute hos kund det negativa, det positiva är att de man jobbar med är hyfsat intelligenta och intressanta människor, man får bra lön om man är duktig, och bra arbetstider.
Man kan dessutom få jobb var fan som helst i världen i princip, om man nu vill flytta runt.

vad har du pluggat då?
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Utvecklare av mjukvara.
Min arbetsdag brukar innehålla att sitta framför en dator och klaga på mina kollegors kod i code reviews (50% pga att jag är någon form av design leader), sedan är det väl ett 20-tal mail om dagen man kastar ett getöga på, ett möte man inte går på, och någon chef som kommer och är stressad över något (oftast att deras totalt felaktiga planer som inte har något med verkligheten att göra) har råkat stöta samman med verkligheten och att verkligheten inte stämmer, eller någon chef som kommer dragandes med rent allmänna dumheter, och eftersom att jag råkat avslöja mig själv som kompetent så kommer det alltid massa folk och frågar saker så man blir avbruten hela tiden. Jag kanske lyckas få 10-15% av arbetsdagen för det jag faktiskt älskar att göra, dvs programmera. :)

Men det är ett rätt okej jobb ändå, man får en hyfsad lön och oftast fria arbetstider.

Ska man dela in det i positivt/negativt är nog okunniga chefer och tekniker och support ute hos kund det negativa, det positiva är att de man jobbar med är hyfsat intelligenta och intressanta människor, man får bra lön om man är duktig, och bra arbetstider.
Man kan dessutom få jobb var fan som helst i världen i princip, om man nu vill flytta runt.

Något liknande är faktiskt något jag funderat lite på. Ska läsa en kurs på Uppsala universitet nu i höst på distans för att se ifall det är intressant eller inte. Tack för svar!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Något liknande är faktiskt något jag funderat lite på. Ska läsa en kurs på Uppsala universitet nu i höst på distans för att se ifall det är intressant eller inte. Tack för svar!

Gillar du problemlösning är programmering kul, annars är det nog rena döden. :) Sedan gäller det att hitta ett jobb där man får programmera på riktigt, inte bara sitta och mata på kod efter mallar.
Sedan tar det några år att lära sig programmera, som de flesta andra hantverk.
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Jag ska bli pensionär, men före det tänkte jag plugga till polis. För tillfället studerar jag fortfarande och jobbar extra på paulssons bil. :crash
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Astronaut är coolt, bli det :tummenupp

Nä, men jag pluggar spelutveckling/programmering, det är också ganska coolt. Om man har intresse för programmering och problemlösning det vill säga :)
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag vill sadla om, stort steg, men jag vill verkligen inte stirra på en skärm hela dagarna....ville bli polis en gång i tiden, eller brandman, eller yrkesmilitär, vette fan om det är kört vid 38...
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Gillar du problemlösning är programmering kul, annars är det nog rena döden. :) Sedan gäller det att hitta ett jobb där man får programmera på riktigt, inte bara sitta och mata på kod efter mallar.
Sedan tar det några år att lära sig programmera, som de flesta andra hantverk.

Finns det gått om jobb i Karlskrona inom IT/Data/teknik branschen nuförtiden? Jag är så jävla trött på att bo i en tätort på en slätt.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Polis vid 38 är nog mer frågan om hur mycket du är villig att dumpa lönen. IT skriker efter folk nu. Hatar du ansvar och gillar att dagdriva är programmerare ett bra val.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns det gått om jobb i Karlskrona inom IT/Data/teknik branschen nuförtiden? Jag är så jävla trött på att bo i en tätort på en slätt.

Om du int har nåt emot att jobba på ericsson, eller på ett konsultföretag som jobbar åt ericsson så finns det. Hur länge beror på hur länge toppcheferna kan låta bli att skicka all utvecklingen till indien.

Polis vid 38 är nog mer frågan om hur mycket du är villig att dumpa lönen. IT skriker efter folk nu. Hatar du ansvar och gillar att dagdriva är programmerare ett bra val.

Japp, vill man så går det väldigt lätt att bara försvinna i mängden som programmerare på ett stort företag, och i princip spendera dagarna med att surfa och dricka kaffe och umgås med cheferna som gör samma ska.
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Ska påbörja studier till sjöingenjör nu i höst.

Återkommer i frågan :)

Vart ska du plugga?

Som maskinist ombord på fartyg ser dagen lite olika ut beroende på fartyg, men i det stora hela:

Man kommer ner till kontrollrummet och tar en kopp kaffe, går igenom dagens arbetsuppgifter och när kaffekoppen är tom så går man sin rond. Under dagen så gör man diverse servicar och reparationer på allt tekniskt ombord. Typ så... man är oftast ombord mellan 4 och 8 veckor i sträck men typ färjor kör man med 1 veckas törnar.

Kan även svara på hur jobbet är som processoperatör på ett kärnkraftverk.
Det är i stort sätt samma som maskinist, man dricker sitt kaffe, gör sin rond och sen utför man diverse småjobb om det inte är mycket att göra. dock så skruvar man inget utan det gör mekavdelningen..
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Vart ska du plugga?

Som maskinist ombord på fartyg ser dagen lite olika ut beroende på fartyg, men i det stora hela:

Man kommer ner till kontrollrummet och tar en kopp kaffe, går igenom dagens arbetsuppgifter och när kaffekoppen är tom så går man sin rond. Under dagen så gör man diverse servicar och reparationer på allt tekniskt ombord. Typ så... man är oftast ombord mellan 4 och 8 veckor i sträck men typ färjor kör man med 1 veckas törnar.

Kan även svara på hur jobbet är som processoperatör på ett kärnkraftverk.
Det är i stort sätt samma som maskinist, man dricker sitt kaffe, gör sin rond och sen utför man diverse småjobb om det inte är mycket att göra. dock så skruvar man inget utan det gör mekavdelningen..

Kärnkraftverk lät coolt. Du får gärna berätta mera!
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top