En studie i hur man (inte) behåller sina kunder ( AvaMC )

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Påminner om en av dudesen på Yamahacenter GBG.
Tror jag skulle kunna gå omkring i butiken tills jag svalt ihjäl utan att han skulle bry sig.
Rockstar.

5+ till Ronnie dock.

Din historia är märklig, lågmarginalsbranscher brukar slicka stjärt ganska bra.
Antinigen tjänar de för bra (inte så troligt) eller så tänker de lägga ner. Något annat kan jag inte se.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jag gillade AVA innan de flyttade ner där de sitter nu. Då blev jag trevligt bemött och Personalen verkade intressera sig för Kunderna.
Samma dag som de flyttade kändes det precis tvärtom. Tomt och tråkig lokal (går tex in på HD butiken i grannhuset där AVA satt förr - det är så en Lokal ska ser ut, uppbyggd med kärlek!)
Personal som nästan gömmer sig när man vill ställa en fråga och provkörningen är helt utesluten, även när man typ vifta med pengarna för att man verkligen är ute efter en hoj och skulle typ köper på direkten.
Jag går inte ens in i den affären längre då jag bara få en tråkig stämning av det.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det är sådana här berättelser som får mig att bli glad att jag inte bor i närheten av rikets hufvudstad. Den för mig närmaste hojbutiken av kvalitet är Italia Bike Center i Arboga och där fick jag så mycket uppmärksamhet för ett par år sedan att jag köpte en ny hoj, trots att jag bara var där för att kolla på cyklar åt brorsan. Och trots att jag sålt hojen sedan dess så är Chrisse och Janne fortfarande intresserade när jag kommer in i butiken och behöver få något tillhörande nuvarande hoj servat.
Sjukt vilken skillnad det kan vara.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Surt som fan, jag har shoppat ny hoj av AVA - då av Stefan, och det var inga som helst problem, fick bra i inbyte på min gamla Mille med.
Smidigt, snabbt och med kanonservice - lirade smärtfritt med tillbehör och ett litet garantiärende med.

Så det verkar vara enormt personberoende - och det kan jag säga om både Karlströms i Sala och Lelles i Uppsala - det finns ett par äldre (och väldigt lika i sin grumpy-old-men-stil) grånade stofiler på båda ställen jag inte skulle köpa hoj av... :hihi

Edit - håller med angående Italia - blir det Ducce igen, så kommer Chrisse och Janne få kränga en hoj åt mig - Italia Bike Center i Arboga *äger*. Äger man ducce och bor någorlunda så man kan ta sig dit, så servar man den där. PunGt (väldigt mycket billigare, bättre och Janne är the shit).

/J
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Träffade säljaren på sveavägen runt jul och berättade hur förbannad jag hade blivit pga deras beteende samtidigt som jag sa att Bavaria sålde glatt en S1000RR till mig utan att vara otrevliga och med en bra känsla för service. Han frågade hur jag hade gjort med FZ1:an och den hade jag ju kvar och visste inte då om jag ens ville sälja den. Säljaren på Ava vart lite rosig om kinderna när han hörde att jag hade kvar Yaman. Han sträckte över en Ava-mössa till mig som plåster på såren.

Jag har hört väldigt mycket dåligt om Ava och upplevt deras avsaknad av service själv, så jag kommer serva min hoj på Mc-Proffsen eller Probike. Ava kommer inte få mina stålars iallafall.

/Try

Gav han dig sen egen Ava-mössa eller hade han med sig Ava-mössor i en påse när han var på stan för att dela ut till besvikna människor han brukar träffa på stan? :tomten :D
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Tja, vad ska man säga om AVA?

Jag har köpt 7 hojar totalt i mitt liv. Tre av gångerna har jag varit inne på AVA och det med kombinationerna kontanter eller kontanter och ett inbyte. I samtliga fall har jag bara gått ut från AVA och skakat på huvudet. Sist var nu i våras. Jag hade pengarna på kontot och ett inbyte. Allt är en prisfråga och om att hitta ett intressant objekt. Jag ringer AVA om en hoj som de har inne i lokalen. Ok, säger charmknuttarna och flikar in att "vi skall kolla våra prislistor" och vi ringer tillbaka till dig.

Jag har köpt hoj och AVA har fortfarande inte ringt tillbaka (för att klargöra "AVA kommer aldrig bry sig om att ringa tillbaka"). Så det här är faktiskt en positiv utveckling mellan mig och AVA. 1. Jag besparade mig besväret (samt bensinpengarna) av att åka dit och 2. Jag slapp gå ut från AVA och skaka på huvudet.

Jag har aldrig lyckats köpa hojen hos AVA. Jag kommer troligen aldrig att lyckas köpa en hoj hos AVA, så länge som det fortsätter med sin stil och kundhantering.:hej

Men som regel har jag en hoj :) och jag byter hoj med jämna intervaller. Jag köper tilläggsutrustning (både till mig och hojen) samt servar hojen på verkstaden. Borde vara intressant som kund till AVA.
 

Str3 R

Guest
Olofsson Bil i Haninge har vi bara bra erfarenheter av, förr var de usla men de har tagit sig i kragen och blivit bättre. Mycket bättre vill jag nog påstå. Min man har köpt en Passat CC där och nästa bil blir också en VW.

AVA MC gör jag aldrig affärer med. Har hört skrämmande historier om dem så den butiken finns inte i min värld.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Manne hehe den va bra :)

Hur som haver tycker jag inte att Ava är sämre än de andra lite större mc handlarna omkring stockholm.

Persoligen har dåliga erfarenheter från Lelles tex och inte direkt nöjd med din-mc då jag serva hojen där ..

Då jag fick hojen från lelles "ktm" kunde jag dra fast bakhjulsbulten med fingrarna efter 50mil huhu ..

Så det finns missnöjda från alla mc firmor .. men visst jag håller med om att det är mkt märkligt att tex vid högsäsong är det nästan omöjligt att komma fram till de flesta mc-firmorna på tele ..Hur svårt kan det va? hehe
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Förvånad över hur mc butiker beter sig mot sina kunder, man kan ju tycka att varje kund skulle vara viktigt och potentiel köpare. Är inte speciellt svårt att hälsa på "alla" kunder utan att vara pushig eller dryg mot befintlig kund, verka lite intresserad när man provsitter/klämmer.
Var senast igår på Ava för att prova hjälm, sen ska sambon troligen byta hoj så hon provsatt en CB1000r och Speed Tripple av de tre säljare som var lediga i lokalen sa INGEN hej, inte ens dom två säljarna som stod 3m ifrån oss och vi tydligt var intresserade. Vore tråkigt om dom gick i konken då skulle man inte ha någonstans att prova grejor som man sen tar hem från vettiga butiker.
Lelle lika usla tidigare i veckan INGEN av deras 9 säljare i dom olika delarna som jag stötte på sa hej, det var jag och 3 andra kunder i hela butiken när jag var där vid kl 11.

Jag jobbar med säljträning och coaching av butikspersonal så ibland tipsar jag dom snällt om hur dom skulle kunna bete sig men alla mc butiker har svarat med att bli griniga :)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är sådana här berättelser som får mig att bli glad att jag inte bor i närheten av rikets hufvudstad. Den för mig närmaste hojbutiken av kvalitet är Italia Bike Center i Arboga och där fick jag så mycket uppmärksamhet för ett par år sedan att jag köpte en ny hoj, trots att jag bara var där för att kolla på cyklar åt brorsan. Och trots att jag sålt hojen sedan dess så är Chrisse och Janne fortfarande intresserade när jag kommer in i butiken och behöver få något tillhörande nuvarande hoj servat.
Sjukt vilken skillnad det kan vara.

Jag bor i huvidstaden men har ändå i princip uteslutande med Chrisse och Janne att göra, plus Biscaya ibland. AVA suger rätt fett håller jag med om. Undrar vem det är som äger AVA som inte verkar ha koll på att den lilla goodwill de har spolas rakt ner i toaletten..
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Dags för pension kanske? :va

Står man öga mot öga med någon så .. En kund som orkat ta sig till butiken är något man ska ta hand om..

Ge fan i telefonen.. Om inte kunden säger att det är OK att ta telefonen vilket har hänt..
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
stora skillnaden på bil o Mc är KONKURRENS och säljvolymer ..... bilbranchen har vaknat , Mc branchen börjar vakna....men det tar lite tid

När en bil av märke XXX kostar ungefär lika mycket hos alla märkeshandlare så får man vinna kunderna på service och att kunden ifråga känner sig nöjd på alla plan,även om han/hon inte köper något vid just det tilfället

En ny hoj av märke XXX kostar ungefär lika mycket så har du en MAX 2 butiker(bilsidan har du säkert 10 tal ställen om det är ett vanligare märke) där du kan köpa den (inom rimliga reseavstånd) , troligen därav har dom en helt annan inställning till sitt kund underlag.

Sen betänk att större handlare har många kunder , helt omöjligt att göra alla 100% nöjda , vet iaf en "större" nasare som ryckt upp sig väldigt på sistone och börjat anamma "bilnasar tänket"

Den/dom Mc firmor som får samma standard (högre borde vara fullt möjligt iom klart lägre kund antal) som dom bästa bilfirmorna kommer gå vinnande ur fighten

Sen att man inte får provköra den nya drömhojjen är inget konstigt alls .... OM dom inte har en demohojj inne ... är den provkörd å du inte köper den så har dom helt plötsligt en beggad på halsen , samma sak i bilbranchen
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Varit förbi Ava ett ett flertal ggr, ALDRIG blivit erbjuden hjälp på hojavdelningen. Någon gång på klädesavd. Känns som de är helt ointresserade av kunder. Skulle aldrig handla något där..
 

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
jag gillade AVA innan de flyttade ner där de sitter nu. Då blev jag trevligt bemött och Personalen verkade intressera sig för Kunderna.
Samma dag som de flyttade kändes det precis tvärtom. Tomt och tråkig lokal (går tex in på HD butiken i grannhuset där AVA satt förr - det är så en Lokal ska ser ut, uppbyggd med kärlek!)
Personal som nästan gömmer sig när man vill ställa en fråga och provkörningen är helt utesluten, även när man typ vifta med pengarna för att man verkligen är ute efter en hoj och skulle typ köper på direkten.
Jag går inte ens in i den affären längre då jag bara få en tråkig stämning av det.

HD (Probike) kanske i överlag är bra handlare. Jag köpte nämligen min senaste hoj av Probike i Helsingborg. Grymt bra affär ändå fran mailkontakt som övergick i telefonkontakt.. sedan åkte jag ner från Sthlm till Helsingborg för att kolla på hojen, som redan då hade reserverats för mig utan att jag behövt lägga in någon handpenning. Provkör och konstaterar att hojen var precis det jag ville ha. Enda jag klagade på var blinkers som saknades bak samt att bakdäcket var lite väl slitet, detta byttes och fixades utan extra kostnad. Jag fick t o m frakt av hoj med i priset utan problem upp till Sthlm veckan efter. Under tiden fick jag 2st samtal av handlaren som berättade att dom först fått hem däck och blinkers som skulle på, sen att dom var monterade och att hojen skulle skickas en viss tid osv.. väldigt bra affär. Behövde som sagt aldrig själv kontakta för att något inte stämde.

Så 110mil fram och tillbaka i bil var absolut värt det för min del när det gällde att få till en bra affär.:yoparty

För att säga något om AVA så instämmer jag med många ovanstående. Det går verkligen att lalla runt i butiken hur länge som hellst utan att någon kommer fram och frågar om man behöver hjälp. Enda gången detta är önskvärt är ju när man ska prova storlek på skinnställ som man sedan beställer över nätet. Och det får dom ju faktiskt skylla sin dåliga service själv på, samt att priserna såklart är högre än på nätet.

Förstår inte heller hur dom kan gå runt. Iofs så är det oftast bara de negativa kommentarerna och affärerna man hör. Folk som klagar vill ofta göra sin röst hörd för att tipsa om dålig alt. obefintlig service, medans de som är nöjd med sin affär sällan sticker ut hakan. Det måste ju finnas nöjda kunder hos AVA annars borde dom gått i konkurs för länge sedan. Jag har ända sedan jag flyttade till Sthlm för 7 år sedan bara hört dåliga erfarenheter av AVA och det förvånar mig som sagt hur de lyckas hålla dörrarna öppna.

Jag köpte själv ett kapell där nyligen som jag valde att lämna tillbaka nån dag efter, obruten förpackning. Tror ni att jag fick tillbaka pengar för återköpet? nej, jag fick ett presentkort. Jag vill ju inte ens handla där igen, så vad ska jag med detta till, att dom inte ens frågar om jag vill ha pengar är ju sämre stil. Visar att dom är desperata verkligen av att folk köpet där.
 
Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Gav han dig sen egen Ava-mössa eller hade han med sig Ava-mössor i en påse när han var på stan för att dela ut till besvikna människor han brukar träffa på stan? :tomten :D

Han var på sveavägen med BMW klubben, han hade väl mössan i någon packväska på hojen.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Trist att höra att så många haft dålig erfarenhet av AVA... Själv har jag enbart positiva erfarenheter av dem, har förvisso enbart haft all min kontakt med Stefan, som är väldigt bra att ha att göra med. Sedan är tjejen, samt en annan kille nere på kläder väldigt bra.
Finns dock en kille där som är "a bit strange" och har ett dåligt kundbemötande, vet inte vad han heter, men går omkring i silver eller guldfärgade skor(!)? och har lite backslick.
Så länge Stefan är kvar där så kommer jag att ha med AVA att göra, annars inte. DinMC sätter jag inte min fot igen!
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Dåliga hojanasare verkar vara ett storstadsproblem främst. Så mitt senaste nyköp blev av Bike, de var de enda som svarade på mail om inbyte och gav ett vettigt pris. Lätt värt att åka alla de milen för att få ett bra bemötande!
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Måste säga att jag nästan blir lite glad. Ja inte att så många andra får skitbemötande, utan för att det inte är jag som gör något fel. Jag trodde det var tjejer de behandlade som skit i hojbutikerna, men så verkar ju inte vara fallet. Jag är glad att jag lyckades få tag i en hoj faktiskt även om jag fick jobba hårt för att faktiskt få köpa den och då var jag i princip de flesta hojbutikerna i Stockholm - alla är totalt ointresserade.

Men återigen. Det är ju konstigt att hojbutiker inte fattar att de själva kör ner sig i graven genom att behandla kunder som skit. En missnöjd kund betyder minst 10 förlorade kunder, en av grundkurs 1A på säljskolan. Idag finns ju dessutom internet och då är det nästan 1 missnöjd kund = 100 förlorade kunder... det är ju så lätt att vara uppmärksam, göra sitt jobb dvs sälja och ge bra kundvård så kunden blir nöjd, vara trevlig, le lite skadar inte heller, lyssna på vad kunden vill ha osv.

Fattar inte... får nästan lust att starta en hojbutik själv o ha som motto att hos mig ska alla kunder bli nöjda, det skulle ju vara jättelätt att plocka hela marknaden då alla andra verkar ointresserade av att ta hand om sina kunder... hmmm...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top