Förbannad och smått uppgiven - Hjälp! F-bolaget från helvetet

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Nu har de gett mig rätt även vad gäller garageförsäkringen och jag kommer få tillbaka pengar för detta. Jag har också kontaktat konsumentombudsmannen i min kommun ang att kräva ersättning. Jag ids inte gå in närmare på detta men jag vill tacka för att jag fått tips och råd.

Sen till alla er fjolltanter som vill att man bara ska betala å glömma: HELL NO! Har ni inte bättre å komma med så strunta i att svara.

Haha bra där! :tummenupp Nu kanske alla läropengsexperter ska va tysta en stund...:fakta
 

Allvetare

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1000RR
Det räcker sannolikt inte med att skicka ut ett nytt försäkringsbrev med en ny prislapp för att bolagets informationsplikt ska kunna anses vara uppfylld. De bolag jag haft tidigare har inte haft en ensidig rätt att ändra premien under avtalsperioden i sina avtalsvillkor, det tror jag inte det aktuella bolaget här har heller. Det ska till att någon grundläggande förutsättning ändrats för att de ska ha rätt att justera premien, och i så fall måste de informera om det på ett tydligt sätt. Och under alla omständigheter har kunden rätt att hoppa av vid en sådan villkorsändring, vilket bolaget måste upplysa om. Konsumentköplagen är skriven på ett sätt som innebär att alla företag måste betrakta konsumenter som halvidioter och därför agera utifrån det när de informerar om ändrade villkor för en köpt tjänst.

Beträffande avställningsbar försäkring så kalkylerar bolagen mycket riktigt med att man ställer av på hösten och ställer på till våren. Men vad bolagen tänker eller kalkylerar med är oväsentligt, det är vad som står i villkoren som gäller. Står det inte i försäkringsvillkoren att det är en begränsning i hur ofta man får ställa av och på hojen så är det fritt fram, åtminstone fram till huvudförfallodatum för försäkringen. Ett avtal är ett avtal.


Verkar vara många frågor kring detta! Det som gäller är att om du tecknar en försäkring och sedan ställer av den, så kommer vid nästa påställning ett nytt avtal träda ikraft. Det avtalet du ursprungligen tecknade blir ett nytt avtal varje gång ett motorfordon ställs på, därav den nya premien. Försäkringsbolag och Banker kontrolleras under Finansinspektionen och har inte rätt att höja eller sänka premie under ingående avtalsperiod. Dock så är påställning påbörjar till ett nytt avtal enligt FAL, Försäkringsavtalslagen.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
det jag reagerar på är att det funkar inte riktigt så, att man får en räkning som sedan ska vara betalad samma månad som höjningen kom..

du måste haft minst 1månad i mellan att öppna ditt brev och inse att dom har höjt.
tror snarare att du inte läst brevet tydligt och sen när det var dags ställa på eller vad du nu gjorde så fick du betala mera än vad du hade planerat..

aldrig varit med om någon ändring i ett avtal samma månad som det ska betalas
om så är fallet har man minst 14 dagar ångerrätt från start datumet. nya papper ska då komma innan dess som talar om vad priset blev på nya försäkringen.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag reagerar mer på det obefintliga stödet han fått härifrån. Märkligt.
If backade ju dessutom, skrev av, betalade tillbaka, annulerade etc.
Bra jobbat av ts som stod på sig! Storbolagen är ena rediga schabrak att försöka få att erkänna fel de begått.
Dessutom, liksom ts lämnar även jag vanliga räkningar oöppnade tills betalningsdags. Har man varit kund hos if i 6 år och har ett ingånget avtal som löper, vad för överraskningar skulle man rimligtvis förvänta sig då? Plötsliga ökningar av avgiften med 500%?
Men nu är det väl slut på den här tråden. Ts hade rätt, if hade fel. Punkt.
 

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Sicket snyft. Håller med flera om "Lärpengar". Finns vissa myndigheter som man inte kan "jiddra" med. Skatteverket - Försäkringskassan samt Försäkringsbolag är några. Ta dina papper, beställ tid hos din kommuns konsumentrådgivare så kanske du får någon att prata med. Utsikterna att komma runt det hela, att slippa betala får nog anses som väldigt små. Men visst, man kan ju försöka. Liknande trådar har ju varit uppe tidigare med ungefär samma resultat. Är det sån stor förtjänst att ställa av bågen del av år?? Lycka till!
 

Rimo

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet
Det var ju liknande det som hände för mig i min tråd. Då kom förslagen exakt densamma. Betala och glöm...

Undrar nästan om vi har en samling försäkrings"rådgivare" (säljare) på sporthoj. (http://www.sporthoj.com/forum/showt...a-till-er-med-kunskap-inom-juridik&highlight=) Det stod förvisso i avtalet att de kunde göra direkta förändringar, men "betala och glöm"-attityden verkar vara den första reaktionen oavsett.
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Vet att vissa bolag numera struntar i vilken reggad KW det är på hojen, utan går på den som är original. Detta pga att 99% av alla 25kw-reggade hojarna i verkligheten inte har strypningarna i.

Kan tänka mig att det var något sådant som du råkade ut för. Tex en ovetande handläggare som manuellt la in 25kw på hojen och då fick en rejäl rabatt, och sedan gjordes en automatisk uppdatering av försäkringen när du ställde på hojen, och då fick den "riktiga premien".

Så om "ditt glas är halvfullt" istället för halvtomt kan du ju se det som att du sparade en massa pengar under tiden du bara betalade för att du körde en 25kw-reggad hoj. :)

Vidare om ditt glas generellt sett är halvfullt kan du se att försäkringspremien borde gå ner för de flesta tack vare detta då vissa inte längre får en TOK-rabatt pga 25kw-reggningar, vilket i sin tur leder till att de utan 25kw-reggningar får betala för de andras rabatter...:tungan

Men till kahn, jäkligt surt med sån premie :(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var ju liknande det som hände för mig i min tråd. Då kom förslagen exakt densamma. Betala och glöm...

Undrar nästan om vi har en samling försäkrings"rådgivare" (säljare) på sporthoj. (http://www.sporthoj.com/forum/showt...a-till-er-med-kunskap-inom-juridik&highlight=) Det stod förvisso i avtalet att de kunde göra direkta förändringar, men "betala och glöm"-attityden verkar vara den första reaktionen oavsett.

Avtal där den ena parten har stora fördelar gentemot den andra parten (tex höja priset med 500% godtyckligt) är ett avtal som kan hävas i domstol här i landet...
 
Last edited:

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Avtal där den ena parten har stora fördelar gentemot den andra parten (tex höja priset med 500% godtyckligt) är inte ett avtal som kan hävas i domstol här i landet...

Tror tvärt om att det är sådana avtal som faktiskt kan hävas (eller jämkas egentligen).

Men nu fanns inget avtal att höja. Varje gång man ställer på hojen ingås ett nytt försäkringsavtal.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Jag reagerar mer på det obefintliga stödet han fått härifrån. Märkligt.
If backade ju dessutom, skrev av, betalade tillbaka, annulerade etc.
Bra jobbat av ts som stod på sig! Storbolagen är ena rediga schabrak att försöka få att erkänna fel de begått.
Dessutom, liksom ts lämnar även jag vanliga räkningar oöppnade tills betalningsdags. Har man varit kund hos if i 6 år och har ett ingånget avtal som löper, vad för överraskningar skulle man rimligtvis förvänta sig då? Plötsliga ökningar av avgiften med 500%?
Men nu är det väl slut på den här tråden. Ts hade rätt, if hade fel. Punkt.

Av det som kommit fram i tråden har försäkringsbolaget rätt. Av någon anledning, troligen en svag ansvarig, har TS trots allt fått tillbaka pengar och fått faktura avskriven. Man kan förutsätta att det inte kommer nagga på IF:s ägares vinst. Det är istället försäkringskollektivet som får betala för att de som skriker högst får fördelar utanför reglerna. Dvs du och jag betalar mer för att andra inte vill betala för sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tror tvärt om att det är sådana avtal som faktiskt kan hävas (eller jämkas egentligen).

Men nu fanns inget avtal att höja. Varje gång man ställer på hojen ingås ett nytt försäkringsavtal.

Uuhm, jaaa, det där "inte" där ska definitivt inte vara där.. Måste ha varit riktigt trött i mössan när jag skrev det inlägget... Du har helt rätt. :tummenupp
 

Smagatusk

Guest
Sicket snyft. Håller med flera om "Lärpengar". Finns vissa myndigheter som man inte kan "jiddra" med. Skatteverket - Försäkringskassan samt Försäkringsbolag är några. Ta dina papper, beställ tid hos din kommuns konsumentrådgivare så kanske du får någon att prata med. Utsikterna att komma runt det hela, att slippa betala får nog anses som väldigt små. Men visst, man kan ju försöka. Liknande trådar har ju varit uppe tidigare med ungefär samma resultat. Är det sån stor förtjänst att ställa av bågen del av år?? Lycka till!

Så även med facit i hand, att han fått tillbaka pengarna, så bör han ta ditt råd nästa gång? Att se det som "läropengar"?

Hur hans "snyftande" slutade kan du läsa i inlägg #57.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Kahn,

Vad var IF:s argument till att stryka fakturan och dessutom ge tillbaka pengar för garageförsäkringen? Kanske kan du posta om du fick ett brev... bara stryka för dina uppgifter och aktuell handläggare på IF?

Vill inte misstänkliggöra dig... men det verkade så märkligt att du fick rätt i de här fallen mot IF att jag känner mig lite ifrågasättande. Och med tanke på att du blev idiotförklarad av ca 30 personer så förstår jag om du var tvungen att sätta dem på plats (säger inte att du gjorde det... men jag hade funderat på det personligen som stämningen blev i tråden).
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kahn,

Vad var IF:s argument till att stryka fakturan och dessutom ge tillbaka pengar för garageförsäkringen? Kanske kan du posta om du fick ett brev... bara stryka för dina uppgifter och aktuell handläggare på IF?

Vill inte misstänkliggöra dig... men det verkade så märkligt att du fick rätt i de här fallen mot IF att jag känner mig lite ifrågasättande. Och med tanke på att du blev idiotförklarad av ca 30 personer så förstår jag om du var tvungen att sätta dem på plats (säger inte att du gjorde det... men jag hade funderat på det personligen som stämningen blev i tråden).

#51 står det i.
Citat:
13.2 ändring av premie eller andra villkor
När vi ändrar premien eller villkoren i övrigt meddelar vi
dig om ändringarna minst 30 dagar i förväg. Du måste
före ändringsdagen meddela oss om du inte accepterar
ändringarna och därför vill upphöra med försäkringen.
Något sådant meddelande har inte skickats ut till mig, jag har gått igenom samtliga dokument hemma och de som finns på min personliga hemsida där allt som skickats till mig ska finnas.
Slut Citat.

Dvs f-bolaget hade inte meddelat ändringen till kahn.
Vilket de kunde bekräfta när de gick igenom vad de skickat till kahn.
f-bolaget hade inte uppfyllt villkoren i sitt eget avtal.....
 
Last edited:

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Ett tips är ju att öppna o läsa breven som kommer i lådan.
Ta de 1300 som läropengar, det är ju inte så att du blir ruinerad på kuppen.
FB och banker ska man se upp med, nu vet du det :)

F.ö. så kan de Flesta Bankerna Dra Åt H*L*E*E ! Nu kan man inte ens ta ut den mängd av sina EGNA pengar man vill??!?? LOL vafaan är det demokrati LR?? :va
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
#51 står det i.

Precis, det inlägget bygger ju på att det är ett försäkringsavtal som sedan ändras. Men eftersom ett nytt avtal tecknas för varje påställning/avställning görs inga ändringar. Därför gäller inte ändringsreglerna.

Det var därför jag undrade vad den verkliga anledningen var. Eller var det ett sätt att värja sig från pöbeln som iidiotförklarade honom?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis, det inlägget bygger ju på att det är ett försäkringsavtal som sedan ändras. Men eftersom ett nytt avtal tecknas för varje påställning/avställning görs inga ändringar. Därför gäller inte ändringsreglerna. Det var därför jag undrade vad den verkliga anledningen var. Eller var det ett sätt att värja sig från pöbeln som iidiotförklarade honom?

Det var några Volvokortkunder som nyligen fick månadsräkning på drygt 5 miljoner kr. De behövde inte betala.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1137370-fick-rakning-pa-fem-miljoner
Tar jag och går in på IFs hemsida www.if.se och matar in min sons personnummer
han bor precis som jag ca 2km V Göteborgs Centrum Postnummer 41468
och är 19 år gammal har körkort för EU-moppe, inget MC-kort.....eller ens bil...
Honda
Årsmodell 1998
Modell VTR1000
så får jag för Modellbeteckning F
19268kr/år
matar jag in mina egna data samma adress blir det
7674kr/år
Detta kan jämföras med att kahn's gamla premie var 7099kr/år i Umeå.
(mindre trafik än Göteborg=mindre trafikolyckor)
Rimligen borde kahn INTE kunna hamna på mer än 19268kr/år.
Tycker jag.
Och då är förklaringen till att IF betalade tillbaka allt att det helt enkelt blivit fel i datasystemet.
Precis som för Volvokortkunderna.

Det lönar sig ofta att bråka

Koocke30 nov 18.20
Comhem

För några månader sedan kom en avisering att de höjt priserna. Jag noterar att höjningen är 18% (!). Ringer upp och när jag äntligen kommer fram så säger jag att jag inte accepterar deras höjning och vill säga upp - allt! Samtalet slutar med att en prissänkning på ca 35% från det "gamla priset". Snacka om marginaler!! Tänker på alla, främst äldre, som varken ser, eller när de ser, vågar ifrågasätta priser och prishöjningar. Kolla med dina äldre anförvanter!!!

från
http://www.di.se/#!/artiklar/2012/1...-avgift/?allakommentarer=&flik=franborjan&p=2
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top