Förbannade dieselbilar!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, jag ska inte svära över hur mycket de bidrar till växthuseffekten då jag bara ser positivt på just den delen.

Men jag ska svära över att jag inte har en jävla aning om hur jag ska skruva med dem :mad:

Jag har en 08:ans Transit Connect med ett jävligt underligt problem.
Det började med att den blev slö på låga varv titt som tätt för tre veckor sedan, inte hela tiden men ganska ofta. Sen fick den för sig att nästintill totalvägra genom att ha noll i kraft under 2000 varv och det tog ungefär 1 minut (jag överdriver inte) att komma upp i 2000 varv och sen gällde det att hålla sig över det.
Sen var den bara död en morgon, den gick igång bara för att dö efter en sekund och det luktade ganska "illa" om avgaserna.
Nåväl, bogserade den till verkstad och ägaren till verkstaden vred på nyckeln några gånger och sen startade den. Men samma visa nu, den svarar inte på gasen men håller man full gas i 1-2 minuter så kommer den sakta uppåt och över drygt 2000 varv så hostar den till och går fullt normalt.
Verkstadskillen sa att jag skulle hälla i STP dieselrengöring samt byta bränslefilter då ingen motorlampa eller dylikt lyste, en bra väg att börja helt enkelt.
Nu har jag hällt i rengöringen och tankat och kört ca 10 mil med den men den går lika illa fortfarande och varje morgon får jag stå och vänta på att komma iväg. Resten av dagen går den igång alla gånger.
Nytt bränslefilter ligger på passagerarsätet, har inte hunnit byta det än.
Vad kan det annars tänkas vara för fel, någon med liknande erfarenheter? Spjällhuset är det enda jag kan komma på men samtidigt så är bilens beteende så jävla udda så jag vettefan.
Och samtidigt, om filtret är igensatt så borde ju inte bilen gå bättre på HÖGRE varv, eller :va

MEN då kom jag på: Blir det problem med att lufta den efter byte av bränslefilter? Räcker det om jag fyller upp filtret innan för att den ska orka självlufta? Måste man vakuumsuga annars eller brukar det finnas manuell luftning?


Och bara för att göra saken jävligare så köpte jag idag en 99:ans Caddy 1.9 diesel. Den fungerar inte heller :D
Men där är felet mer av/på. De hade också fått rådet att köpa dieselrengöring men hade fått fel flaska och fyllde på med STP kylarrrensning och sen dog bilen efter någon mil.
Föregående ägare blev ersatt av firman som hade gett hans fru fel flaska och en kille hade dömt ut dieselpumpen.
Så, är det svårt att byta dieselpump? Man får väl hänga av kamrem och allt vad det heter? Går dessa att renovera eller är ska man leta begagnat? Vad kostar de?
Kan något annat ha pajat?
Nåväl, jag fick bilen för 2000:- och då är den besiktigad och massvis med nya delar sitter på den så går det inte att få den åkbar för en vettig penning så säljer jag den i delar.
 

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Jag skulle testa att rengöra luftmassesensorn. Googla lite på det.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle testa att rengöra luftmassesensorn. Googla lite på det.

Ok, ska göras.

Har du kollat DPF?
Kopplat upp bilen och läst av felkoder?

Menar du partikelfiltret? Hur kan det påverka gången på motorn på detta vis? Avgassystemet är av på mitten men det kan ju inte påverka det hela och lika lite känns ju dpf, eller?
Nej, han på verkstaden trodde inte att det fanns några då inga lampor varnade så han kollade aldrig upp några.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Eftersom spridarrengöring inte hjälpte så är det troligt att det är något med bränslepumpen.
Dieselmotorn regleras inte genom något gasspjäll. Det är en av flera anledningar till att dom drar mindre bränsle.
Den regleras genom att man reglerar mängden bränsle som sprutas in.
Jag skulle misstänka att det är insprutningspumpen som strular. Den sitter i alla fall på äldre motorer driven av kamremmen och om den kuggar över så blir motorn att bete sig underligt. Om den blir sliten eller otät så blir det samma sak.
Kamremsbyte på dieselbil ska följas av synkronisering av insprutningspumpen och det kan vara lite bökigt. Jag har aldrig gjort det själv.

Kan du inte själv så får du nog lov att lämna in den till någon som kan.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tror att 08:ans transit inte har mekanisk pump. Var sitter lamdan? om avgassystemet är av så kanske den har fått sig en knäck och knölar till det för insprutningen.
Jag är dålig på moderna insprutningspumpar, har ens dieslarna lamda?
 
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det kan ju vara så att den bakre lambdan får friskluft då avgassystemet är av. Tolkar jag det rätt att den alltid oavsett motortemperatur är död under två tusen varv?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Dieselmotorn regleras inte genom något gasspjäll. Det är en av flera anledningar till att dom drar mindre bränsle.
Den regleras genom att man reglerar mängden bränsle som sprutas in.

Det har du ju rätt i, lite tankevurpa där.

Jag tror att 08:ans transit inte har mekanisk pump. Var sitter lamdan? om avgassystemet är av så kanske den har fått sig en knäck och knölar till det för insprutningen.
Jag är dålig på moderna insprutningspumpar, har ens dieslarna lamda?

Du, det där låter ju inte helt otroligt och eftersom felet uppkom i någorlunda samband med att avgassystemet började läcka och snart gick av så känns det ju inte alls avlägset :)

Det kan ju vara så att den bakre lambdan får friskluft då avgassystemet är av. Tolkar jag det rätt att den alltid oavsett motortemperatur är död under två tusen varv?

Jepp, totalt död under 2000 varv.
Avgassystemet har gått av i skarven på främre delen av ljuddämparen och den sitter framför bakvagnen och det är ju inte speciellt långt fram till motorutrymmet, kanske 1,5 meter.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Dieselmotorn regleras inte genom något gasspjäll. Det är en av flera anledningar till att dom drar mindre bränsle.
Den regleras genom att man reglerar mängden bränsle som sprutas in.

Det har du ju rätt i, lite tankevurpa där.

Jag tror att 08:ans transit inte har mekanisk pump. Var sitter lamdan? om avgassystemet är av så kanske den har fått sig en knäck och knölar till det för insprutningen.
Jag är dålig på moderna insprutningspumpar, har ens dieslarna lamda?

Du, det där låter ju inte helt otroligt och eftersom felet uppkom i någorlunda samband med att avgassystemet började läcka och snart gick av så känns det ju inte alls avlägset :)

Det kan ju vara så att den bakre lambdan får friskluft då avgassystemet är av. Tolkar jag det rätt att den alltid oavsett motortemperatur är död under två tusen varv?

Jepp, totalt död under 2000 varv.
Avgassystemet har gått av i skarven på främre delen av ljuddämparen och den sitter framför bakvagnen och det är ju inte speciellt långt fram till motorutrymmet, kanske 1,5 meter.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Jag skulle misstänka att det är insprutningspumpen som strular. Den sitter i alla fall på äldre motorer driven av kamremmen och om den kuggar över så blir motorn att bete sig underligt. Om den blir sliten eller otät så blir det samma sak.
Kamremsbyte på dieselbil ska följas av synkronisering av insprutningspumpen och det kan vara lite bökigt. Jag har aldrig gjort det själv.
På commonrail dieslar är det (normalt)ingen timing av bränslepump då insprutarna sköts elektriskt.
 

Smagatusk

Guest
Min 07:a betedde sig i stort sett likadant och då var det EGR-ventilen. Men eftersom den ALLTID går sönder på ALLA Fordar så tror jag att du kollat den redan. Men ändå...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Min 07:a betedde sig i stort sett likadant och då var det EGR-ventilen. Men eftersom den ALLTID går sönder på ALLA Fordar så tror jag att du kollat den redan. Men ändå...

Nej, det har jag INTE gjort så stort tack för tipset! Kommer du ihåg vad det kostade och vart skiten sitter?
Jag försöker hitta så mycket information som möjligt så att jag har lite att testa när jag väl tar mig tiden att meka då jag inte har tid att småpula lite då och då och verkstadskostnader är inget jag vill betala.

Nu har jag konstaterat att vid prick 2400rpm så blir det liv i motorn och bilfan tar sig framåt. Vid landsvägskörning så går det dock bara att köra på 4:an men vid 130km/h så stabiliserar sig skiten och man kan åka på femman.
Min förbrukning har ökat från 0,65l/mil till ungefär en liter. Något är fel...

Är det någon som vet vad som gäller vid leasing? Kräver de att man lämnar tillbaka bilen i fullgott skick? Hjälper det att leasingperioden har nått sin "slutperiod" och nu bara tickar på istället för att bilen löses in eller köps loss?
 

The Jesterace

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Norrut
Hoj
Yamaha YZF 750R -93
Angående Caddyn;

Nej, det är inte svårt att byta pump men det är omständigt då den sitter lite taskigt till. :va

Ja, kamremmen måste lyftas av men det är snabbt gjort.:yoparty

Pumpen går att renovera, hör med www.dieselmeken.se eller leta rätt på en begagnad.

Lycka till! :banana
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Angående Caddyn;

Nej, det är inte svårt att byta pump men det är omständigt då den sitter lite taskigt till. :va

Ja, kamremmen måste lyftas av men det är snabbt gjort.:yoparty

Pumpen går att renovera, hör med www.dieselmeken.se eller leta rätt på en begagnad.

Lycka till! :banana

Skaffa en Boschpump från golf 1.9 dieslarna ist for mörkretsfurste som sitter på Skodorna.

Kolla på www.dieselclubsweden.se

Göran vet vad han sysslar med (dieselmeken)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Min 07:a betedde sig i stort sett likadant och då var det EGR-ventilen. Men eftersom den ALLTID går sönder på ALLA Fordar så tror jag att du kollat den redan. Men ändå...

Det var mycket riktigt EGR som strulade men istället för att försöka ta bort och göra rent den eller byta den så skar jag till en packning UTAN hål så att skiten inte trycker in avgaserna i insuget :mad:
Nu går den som en dröm igen, bara avgassystemet kvar att svetsa lite på...

Sen får vi se hur förbrukningen beter sig nu då men jag tycker inte att den kan dra mycket mer än vad den redan gör...
 

Smagatusk

Guest
Det var mycket riktigt EGR som strulade men istället för att försöka ta bort och göra rent den eller byta den så skar jag till en packning UTAN hål så att skiten inte trycker in avgaserna i insuget :mad:
Nu går den som en dröm igen, bara avgassystemet kvar att svetsa lite på...

Sen får vi se hur förbrukningen beter sig nu då men jag tycker inte att den kan dra mycket mer än vad den redan gör...

Kul man kunde vara till nån hjälp! :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
All form av avgasreningspryttlar är djävulens påfund. Men! Det finns faktiskt en lag om tillverkarens ansvar för avgasrelaterade skador. Avgasgarantin kallas den. Gäller i 5år/10000mil. Så EGR kanske hade blivit ett gratis byte.
Täcker saker som lambdasond, partikelfilter,katalysator mm. mm. Får som har koll på.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top