Honda VFR 800 FI, FA, V-TEC,

DanneKurva

Nisse
Gick med
2 Jan 2006
Ort
Lund
Hoj
Yamaha Fazer och PITPRO
Hej alla som vet.

Tänkte köpa en Honda VFR från -02 el 03 kan någon bara förklara de olika benämningar som finns.

VFR 800 I
VFR 800 FI
VFR 800 FA
VFR 800 A
VFR 800 V-TEK

Väldigt tacksam för svar.

Säljer för närvarande min Yamaha Fz6-s -04 om någon är intresserad.

Väldigt tacksam för svar...
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Gissar på följande...

VFR 800 vtec:
2002 kom VFR 800 med tillägget »V-TEC«, vilket är en förkortning av Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, och som följaktligen innebär att avgas- och insugsventilerna öppnas olika mycket och olika länge vid olika varvtal. I praktiken innebär det att alla fyra ventiler per cylinder aktiveras först över 7000 varv. Med avsikt att förbättra gensvaret i både det lägre och övre varvtalsområdet.

VFR 800 FI:
Efterföljaren till 750:n fast nu uppdaterad med insprutning (Fuel Injection = FI). Något bättre köregenskaper samt något mera kräm i motorn.

VFR 800 I:
Tror detta har hängt med ifrån lanseringen av 800:an 1998 och står då för namnet på modellen "Interceptor". Används lite slarvigt till och från och hej vilt.

VFR 800 A:
Valfria låsningsfria bromsar tillåter säkrare, tryggare att stanna under olika väg-och körförhållanden.
· VFR800A innehåller också en praktisk ratt för förspänning justering för stötdämpare.


VFR 800 FA:
Har ingen susning vad som skiljer denna ifrån ovan nämnda VFR 800 A??? Tror det är samma hoj??

//KaliZ
 
Last edited:

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Köp den med VFR 800 vtec, för att 2002 så började dem komma med ABS dock är det sällsynt med abs på 2002 men dem finns! Vtec känns som miniturbo och jag gillade den skarpt, dock kommer inte alla överräns med vtec vid ex kurvor när den kunde kicka in vid ca 7000 varv men man lär sig.

Sjukt stabil hoj! Hade själv tänkt köpa en vfr 800 vtec men känner inte att jag kommer ha full "användning" av hojen (touring) så det blir nog en fz6 istället dock så måste den ha ABS, annars så hade jag nog köpt din hoj.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top