MC försäkring på förälder fast den inte har mc kort?

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
tjena, har bara en fråga, kan ens förälder stå som ägare och försäkring på min hoj även om den inte har eget mc kort?

mvh
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Funkar säkert utmärkt....

Frågan är vad din förälder ska säga då denne ska anmäla en skada?

Jo det var så att jag körde lite utan kk och gick omkull...kan jag få ersättning?

FB svar:

NEJ
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Jag köpte min hoj när jag inte hade körkort och kunde försäkra den, så det borde inte vara något problem.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Funkar säkert utmärkt....

Frågan är vad din förälder ska säga då denne ska anmäla en skada?

Jo det var så att jag körde lite utan kk och gick omkull...kan jag få ersättning?

FB svar:

NEJ

Men vad händer ifall man försäkrar via tex Svedia där man kan välja fri utlåning?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst kan dom det.
Men å andra sidan varför.
Om det händer något som kommer försäkringsbolaget inte att betala ut någon ersättning då det är mycket sannolikt att det är en skenförsäkring.
Att ha hojen försäkrad på någon som inte har kort ger nämligen försäkringsbolaget ett frikort att hävda att försäkringen inte står på den huvudsaklige brukaren. Detta då försäkringsinnehavaren inte rimligen kan bruka fordonet.
Då kommer dom att neka ersättning och du har således försäkrat hojen för en massa pengar utan att få någon valuta för pengarna.

Det är mycket bättre att leta reda på en så billig försäkring som möjligt som du kan skriva på dig själv. Då är du i alla fall rimligt säker på att du får ersättning om något händer.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Men om man antar att man bara vill ha trafikförsäkring då?
Kommer försäkringsbolaget kräva en på alla kostnader för ev skador på saker och personer om man dundrar in i nåt i trafiken då?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men vad händer ifall man försäkrar via tex Svedia där man kan välja fri utlåning?

Det spelar nog ingen roll. Det är en sak att låna ut hojen. Det tillåter ganska många försäkringar.
Men nästan inget försäkringsbolag tillåter att försäkringen står på någon annan än den huvudsakliga brukaren.
Har man inget körkort så kan man rimligen inte vara huvudsaklig brukare. Om man inte övningskör då men då finns det i sådant fall ett körkortstillstånd att hänvisa till.

Försäkringsbolagen är ganska duktiga att neka om dom misstänker att det är frågan om skenförsäkring. Och dom är rätt misstänksamma av sig också så det är en ganska hög risk att man får problem om något händer.
 

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Det spelar nog ingen roll. Det är en sak att låna ut hojen. Det tillåter ganska många försäkringar.
Men nästan inget försäkringsbolag tillåter att försäkringen står på någon annan än den huvudsakliga brukaren.
Har man inget körkort så kan man rimligen inte vara huvudsaklig brukare. Om man inte övningskör då men då finns det i sådant fall ett körkortstillstånd att hänvisa till.

Försäkringsbolagen är ganska duktiga att neka om dom misstänker att det är frågan om skenförsäkring. Och dom är rätt misstänksamma av sig också så det är en ganska hög risk att man får problem om något händer.


okej, tack för alla svar, men vet någon nått bolag som är billigt för en 21 åring att försökra hoj i?
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Ännu en försäkringstråd... *suck* Och ja, följande inlägg stöter sig säkert med någon och jag må kallas dryg men så här är det:

Som tidigare sagts så är mc-ägande inte en rättighet. Har man det som hobby får man vara beredd att betala vad det kostar. Tråkigt men sant.

Till TS: Det finns inget generellt bolag som är billigt för yngre utan man bör ringa runt och förhandla med alla. Det är bäst alternativet är att köpa en äldre eller effektsvag historia och enbart köra trafikförsäkrat tills den dagen du antingen blivit äldre, blivit rik, flyttat till billigare försäkringszon eller bytt kön. Hoppas du hittar ett alternativ som känns rimligt och du kan stå ut med till du uppnått något av ovanstående. :)
 

AlexRoos

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2012
Ort
Tågarp
Hoj
1993, Honda CBR 600F
Ännu en försäkringstråd... *suck* Och ja, följande inlägg stöter sig säkert med någon och jag må kallas dryg men så här är det:

Som tidigare sagts så är mc-ägande inte en rättighet. Har man det som hobby får man vara beredd att betala vad det kostar. Tråkigt men sant.

Till TS: Det finns inget generellt bolag som är billigt för yngre utan man bör ringa runt och förhandla med alla. Det är bäst alternativet är att köpa en äldre eller effektsvag historia och enbart köra trafikförsäkrat tills den dagen du antingen blivit äldre, blivit rik, flyttat till billigare försäkringszon eller bytt kön. Hoppas du hittar ett alternativ som känns rimligt och du kan stå ut med till du uppnått något av ovanstående. :)


okej, tackar för svaret :p får hoppas man vinner på lotto :yoparty
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Din hoj blir ju klassiker nästa år så den borde fan inte kosta mycket att försäkra på dig då.
Swedea eller Bilsport och MC är det som gäller!

Förutsatt att du kan låsa in den över natten när den är på hemorten.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är bäst alternativet är att köpa en äldre eller effektsvag historia och enbart köra trafikförsäkrat tills den dagen du antingen blivit äldre, blivit rik, flyttat till billigare försäkringszon eller bytt kön. Hoppas du hittar ett alternativ som känns rimligt och du kan stå ut med till du uppnått något av ovanstående. :)

Könsbyte kommer inte längre bli nödvändigt för de som vill sänka försäkringskostnaden. Försäkringspremier kommer inom kort inte att få baseras på försäkringstagarens könstillhörighet. Det vore könsdiskriminerande enligt nya EU-bestämmelser. Taskigt för alla som redan varit framme med saxen...

O du AlexRoos. Det du frågar om kallas skenförsäkring. Gissa hur glada alla motorcyklister - som själva står för sina egna kostnader - blir när vissa försöker lägga över försäkringskostnaden på dem...
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Folksam brukar vara billiga då det gäller äldre cbr600. Har haft en 98:a och en 95:a ca. 1800kr hel/hel.
 

mojja83

Guest
Köp den cykel du har råd med.

Blir bäst för alla så. Finns en anledning till att premierna på motor starka motorcyklar är som dom är för ungdomar.
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Kort och gott:

meme-no.jpg
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top