De nya sedlarna, vad tycker du?

tkdrille

Guest
Till krogen är de enda jag använder pengar. Allting annat kort vare sig de är 20kr eller 1000. Vi är även kontantlösa i jobbet och faktum är att vi kommer inom en snar framtid bli helt kontantlösa. Även papperstidningen kommer försvinna helt och hållet och övergå till internet. Skapa de ett eget land från dåtid om bi inte gillar det :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Dessutom är kontanter sjukt smidigt om man till exempel ska köpa av grannen en säck blomjord eller ett par plintar som har blivit över hos honom.

Händer mej också, för över pengar med internet. Men internet var ju bara en fluga så det kanske dör ut.
Kontanta medel är bara onödigt.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Till krogen är de enda jag använder pengar. Allting annat kort vare sig de är 20kr eller 1000 :)

Varför inte krogen? Jag kör alltid kort på krogen, så dom inte kör svarta pengar på bärsen för 35kr.
Undviker ställen som serverar öl för under 55kr. Då är det fuffens bakom. Å jag betalar nog med skatt i detta land för att inte gynna dom som smiter undan den så jag behöver betala mera.
Lista på vart man inte ska betala med kontanter.
Lunch haket
Krogen
Snickaren
Frisören
Alla andra butiker
McD (ja det är sant, dom kör svart där med)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det är lååååångt kvar till det kontantlösa samhället. Jag tänker påstå att det finns kvar, lever och frodas när jag tar ner skylten.

Kontanter är vad man brukar kalla för en backup-lösning, i det här fallet för ett system som aldrig får krångla.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Ptja, eftersom byteshandel eller krita sällan fungerar så är ju kontanter nästintll ett måste som åtminstone backup till de tyvärr något sårbara system med kortbetalning.
Känns kanske dock inte helt nödvändigt att byta ut sedlar med allt vad det innebär med att göra om maskiner osv till att känna igen de nya sedlarna.
De har väl beräknat detta till ungefär 2015 o jag tycker väl att nästa förändring av denna storlek kan dröja ett bra tag till sen.
 

tkdrille

Guest
Varför inte krogen? Jag kör alltid kort på krogen, så dom inte kör svarta pengar på bärsen för 35kr.
Undviker ställen som serverar öl för under 55kr. Då är det fuffens bakom. Å jag betalar nog med skatt i detta land för att inte gynna dom som smiter undan den så jag behöver betala mera.
Lista på vart man inte ska betala med kontanter.
Lunch haket
Krogen
Snickaren
Frisören
Alla andra butiker
McD (ja det är sant, dom kör svart där med)

Brukar inte ta fram mina kort på krogen om man blir för onykter. Har alltid pengar i fickan. Jag ber om kvitto på allt jag handlar på krogen med. Så de måste slå in de i kassan.
Då hade du aldrig kunnat köpa här för de går för 48 =)
Om de råkar va så att jag har kontanter och ska betala med dem så är de alltid kvitton som gäller.
 

tkdrille

Guest
Det är lååååångt kvar till det kontantlösa samhället. Jag tänker påstå att det finns kvar, lever och frodas när jag tar ner skylten.

Kontanter är vad man brukar kalla för en backup-lösning, i det här fallet för ett system som aldrig får krångla.
Säker?. ALL kollektivtrafik inkl sjukresor och färdtjänst är kontantlöst förutom 1 kommun i hela skåne idag. Man betalar med kort på tåg och bussar. Kredit på flyg. Faktura på serviceresor.
Banker blir kontantlösa och lägger ner kontor och mer av tjänsterna går att använda på nätet.
Bara detta har skett inom 2-3 års period här nere.

Så jag förstår inte varför de ska ha de nya sedlarna 2015.

Och de sårbara korten är ju egentligen bara electronkort som måste köras online. Resten ligger på kredit tills betalningsmottagaren tar emot pengarna.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Säker?. ALL kollektivtrafik inkl sjukresor och färdtjänst är kontantlöst förutom 1 kommun i hela skåne idag. Man betalar med kort på tåg och bussar. Kredit på flyg. Faktura på serviceresor.
Banker blir kontantlösa och lägger ner kontor och mer av tjänsterna går att använda på nätet.
Bara detta har skett inom 2-3 års period här nere.

Så jag förstår inte varför de ska ha de nya sedlarna 2015.

Och de sårbara korten är ju egentligen bara electronkort som måste köras online. Resten ligger på kredit tills betalningsmottagaren tar emot pengarna.

Ja, jag är säker. Idag om kortterminalen krånglar hos kiosken kan du kuta runt hörnet till bankomaten och hämta kontanter. Kortbetalningssystemen är för skakiga idag, och bankerna är nog medelmåttigt sugna på att köra offline och öka exponeringen och kostnaderna för falska kort, övertrasseringar m.m.
 

tkdrille

Guest
Ja, jag är säker. Idag om kortterminalen krånglar hos kiosken kan du kuta runt hörnet till bankomaten och hämta kontanter. Kortbetalningssystemen är för skakiga idag, och bankerna är nog medelmåttigt sugna på att köra offline och öka exponeringen och kostnaderna för falska kort, övertrasseringar m.m.

Jag tror starkt på att detta kommer att ha ordnats till inom en tioårsperiod. De strävar faktiskt mot det.
Bankomater strilar faktiskt med när linjen är nere. Kan de då köra offline så har vi inget strul :)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag tror starkt på att detta kommer att ha ordnats till inom en tioårsperiod. De strävar faktiskt mot det.
Bankomater strilar faktiskt med när linjen är nere. Kan de då köra offline så har vi inget strul :)

Bankerna kommer knappast vilja ha saker offline, då är vi tillbaka till checkhäften och såna där gamla fina manglar med kalkerpapper. Som gjort för bedrägerier.

Absolut ingenting har hänt på tio år, vad får dig att tro att något revolutionerande skulle ske de kommande tio?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Cash is king helt enkelt, men jävligt gött att slippa hantera dem i daglig basis.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Fast varje gång någon drar kortet så registreras det. Ingen kan heller råna några värdetransporter om kontanter försvinner.
Så fort jag ser en peng så misstänker jag oskattat. precis som i Grekland, kontanter och åter kontanter. Ingen koll och systemet havererar.

Så ytterst amerikanskt av dig.
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Ja det är ju sjukt smidigt motför att dra upp en tjuga ur fickan....

Logga in
Lägga till ny mottagare
Lägga in summan
Godkänna...

Smidigt...

Tror du missa lite men jag hjälper dig gärna...

Hämta bilnyckel
Starta bilen
Tjöra till stan
Parkera
Gå till uttagsautomat
Välja språk
Slå kod
Ange belopp
Få ut 100kr
Leta upp ett ställe som vill växla till tjugor.
Gå till bilen
Starta bilen
Tjööra hem
Stänga av bilen
Gå till grannen
Dra upp en tjuga ur fickan

:7peta
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top