Felräknad premie

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Fick häromdagen nytt försäkringsbrev på min avställningsförsäkring på Ninjan efter att ha påpekat att jag inte fått ABS broms rabatten hos Folksam. Nu verkar det som att handläggaren räknat helt fel och jag ser ut att ha fått 15% av totalpremien istället för 15% rabatt.

Vågar man ställa på och köra och lita på att det verkligen är det som står i mitt kontrakt är det jag får betala ? Eller kan Folksam komma och hävda att dom gjort fel och uppfakturera mig senare ?

Jag vill gärna tro att det är den premie jag fått skriftligt som gäller.
 

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Vargön
Hoj
625 -06
Spontant känns det väl som om det vore bra att ringa och kolla med dom. Vore ju tråkigt om man ska behöva driva något rättsligt i gipsvagga :näsblod
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jo kanske det. Alternativet är att ställa på och se vad man får betala ;)

Ett skriftligt kontrakt brukar vara bindande faktiskt.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag vet inte 100% säkert, men när jag fick min försäkring så fick jag ett pris när jag tecknade den via internet men en annan som kom hem till mig skriftligt. I det fallet var den skriftliga 4 gånger högre än den som var på internet och när jag ringde och frågade vad i helvete dom sysslade med så var det tydligen den som var skriftlig som gällde. Nu är ju dock försäkringsbolagen djävulens hantlangare så om fallet var det motsatta och den skriftliga var fyra gånger lägre så vet man ju aldrig vad som hade hänt. Dock var det Länsförsäkringar som det gällde den gången. När jag bytte till Folksam har alltid det skriftliga varit det dom gått efter.

I ditt fall hade jag ställt på och kört men räknat med en korrektion från deras sida i framtiden, som kan vara allt från imorgon till om ett år.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Nu skiljer det ungefär 35k på helårsbasis ;) Så jag tänker nog bara köra en vecka eller så o se vad som kommer på räkningen.

Lär dock vänta tills det slutar vara vinter ;)
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Hittade precis nå liknande:


"En Mariefredsbo som fick sitt badrum renoverat kom relativt lindrigt undan, efter att ha fått en felaktig räkning.


För företaget som skötte renoveringen räknade först fel och skickade en faktura på närmare 20 000 kronor till mannen.

Han betalade, men sedan insåg företaget sitt misstag och krävde ytterligare 8 000 kronor. Men det ville inte kunden betala, utan ansåg att den första fakturan gällde.

Det anser även Allmänna reklamationsnämnden, dit Mariefredsbon vände sig för hjälp."


Har du fått papper på att det är den premien som är den given ju! Ställ på och kör ;)
 

jetson

Guest
Ja inte fan ska du ringa och fråga iaf då ska man vara duktigt stekt i huvet

Kör och var glad att du fått en vettig premie :tummenupp
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Är ju inte jurist, men vad jag vet är det vad som står i ditt försäkringsbesked (som ju skickas hem vid varje nyteckning/förnyelse) det som gäller. Lyckades tjata till mig 10% rabatt ifjol på min hoj. I försäkringsbeskedet jag fick hem stod det att jag hade rätt till rabatt (eftersom jag hade flera försäkringar hos dem), den rabatten fanns inte påstod kundservice. Efter lite turer så fick jag min rabatt, de kunde tydligen inte slingra sig om det stod i försäkringsbeskedet.
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Kör för fan...dom har ju lurat dej/oss hela livet. Är jag dum så får ju jag stå för det, borde även gälla sveriges enda lovliga ockerverksamhet.....
 

Thomas_W

Ja inte bitter
Gick med
1 Jul 2010
Ort
Steninge Hills
Hoj
Triumph Street Triple R -14, Honda CB600 F Hornet -98
Har för mig att dom har 3 år på sig att korrigera och efterfakturera felaktiga räkningar. Fortum missade att fakturera oss på El för 10 år sen. Sparade MÅNGA tusenlappar på det då, var nog någonstans mellan 20-30 tusen.....
Man kan alltid chansa, har man turen så missar dom och efter 3 år är man home-safe!! Bra kan dock vara att planera för att bli efter-fakturerad och spara undan pengarna.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Personligt tycke: Kör Kör Kör, försäkringsbolag är satans påfund

I en annan del utav huvudet:
Finns något som källas för "sunt förnuft" (använder det sällan men..) det tillämpas tillexempel när man får pengar överförda från ett konto man inte känner och denna summa är i förhållande stor till det man brukar få in på kontot, blir man återbetalningsskyldig. Man ska då "förstå" att något är fel.

kanske samma sak med försäkringar.. ?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Jag har hört siffran 2 år på att efterkorrigera räkning, eller är det kanske för att överhuvudtaget skicka ut räkning?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top