Biltemas mc-batteri

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Jag funderar på att köpa nytt batteri då mitt jag har idag är på väg att ge sig.
Om jag laddat det fullt och mäter upp det är ligger det på strax över 13v men redan efter ett dygn så ligger det nere på 12.3-12.7 v.

Tycker Ni att det är dags att byta ut batterier?
Och om så, hur fungerar det med Biltemas batteri?
Gel eller traditionellt?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Gel-batterier-for-MC-och-skoter-80810/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/M...rhallsfria-batterier-for-MC-och-skoter-80250/
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det intressanta är ju vilken spänning batteriet har när du belastar det?

Ett gelbatteri är ju enda alternativet om det ligger ner i hojen, så det är ju en rätt viktig utgångspunkt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Själv tycker jag Shorai LiFePo-batterier verkar coola.
Hade jag kikat på om jag varit i bytartagen.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Biltemabatterier fungerar helt OK. Har ett i en av mina racehojar som suttit där sedan 2009. Gäller att underhållsladda det vid längre avställningar (som med alla batterier)
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
För att enklast kolla konditionen på ett batteri kan du ladda batteriet fullt med en BRA laddare typ Ctek eller motsvarande.
Koppla från batteriet och VÄNTA minst en timme innan du mäter spänningen, om du har 12.6-12.8v är batteriet full-laddat. Om du ändå inte får igång hojjen eller om kapaciteten är dålig så är batteriet sulfaterat och bara att kassera.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Biltemabatterier fungerar helt OK. Har ett i en av mina racehojar som suttit där sedan 2009. Gäller att underhållsladda det vid längre avställningar (som med alla batterier)


Samma här, ett i trädgårdstraktorn, vardagshojen, stunthojen, alla underhållssladdas under vintern och de funakr bra än efetr 3-5år.
Syrran däremot verkar ha dödat ett batteri på 6månader ( inte laddat alls)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Biltema GEL batteri sitter i min ninja och har gjort 2år fungerar bra. Billigt dessutom, köpte ett GEL till duke igår på vinst och förlust då enstånka är tuffare och det blev tyvärr 1,6ah längre än orginal men kan vara värt att testa för de pengarna.
 

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Ort
Åsa
Hoj
Thruxton 1200 R
Har själv Biltemas gelbatteri som inte har blivit underhållsladdat i någon större utsträckning... För lite kräm att starta hojjen på våren men efter en fulluppladdning så håller det sig fint säsongen igenom!
Sen vet jag ju inte om det kommer ge med sig tidigare än vad det skulle gjort om jag underhållsladdat det under vintrarna..

Inhandlat inför säsongen 2009 om jag inte tar fel.
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
Har med ett gelbatteri från biltema, inhandlat förra året, funkar bra än så länge...
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Dom är prisvärda som fan. Se bara till att underhållsladda när du ställer av, (vilket gäller ALLA batterier).
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
zippy får du för 500:- same shit om du frågar mig men inte i en fancy låda och originalkoppling.

Men det verkar vara typ lösa accar så man får löda själv eller?
Ett forum hävdar att Zippy har typ 15% DOA:s. Usch.
Säkert ekonomiskt fördelaktigt men jag köper nog helst något som Bara Funkar(tm).
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Men det verkar vara typ lösa accar så man får löda själv eller?
Ett forum hävdar att Zippy har typ 15% DOA:s. Usch.
Säkert ekonomiskt fördelaktigt men jag köper nog helst något som Bara Funkar(tm).

Nej jag syftar på färdig packe med balanskontakt. However är det inte vanlig batterikontakt på från början.

15%DOA? är det returer du syftar på? Det är mkt returer på lipo o life överhuvudtaget men så mkt som 15% verkar ju kraftigt. Kan bara säga att det är väldigt många nu som kör på dessa packar och hittils inget problem.

Kanske gäller andra packar eller deras lipo?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top