Skräckspel

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag är ett fan av skräckfilmer av alla dess slag och nu när jag har uppdaterat min datorutrustning måste jag naturligtvis återupptäcka skräckspelens underhållningsfaktor, oavsett om det är fps eller rollspel.

Det började på nittiotalet med Phantasmogoria, en milstolpe i skräckspelsgenren.
Spel som Dracula, Silent hill, Resident evil funkar bra om man vill bli någorlunda skrämd.
Spelade F.E.A.R. 2 idag och hoppade till några gånger.

På P3 spel i radion som sändes nyss, tog dom upp Amnesia. Enligt rescensenterna verkar det vara ett av de mest skräckfyllda spel någonsin så det måste jag skaffa. Även Penumbra nämndes i programmet men det verkar vara ett identiskt spel som Amnesia. Samma spelföretag som utvecklat spelen.

Lista gärna skräckspel i tråden så man kan få fler tips! Gärna fps.



Amnesia - The dark descent



Lite reaktioner från folk som spelar Amnesia :D

 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fanns på Steam för 15 euro.

Blev lite sugen, samtidigt såg grafiken ut som något spel från 90-talet.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tack för trådtipset, den har jag missat.
Hur lång tid tar det att spela igenom Amnesia?

Beror väl lite på hur aktivt du spelar, men en eller två veckors kvällar kanske om du inte lirar alltför hårt...:) Det är inte jättelångt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Undying är jäkligt creepy även om det är skitgammalt. Om du råkar vara lite Lovecraft-intresserad kan jag även rekommendera Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Rätt obehagligt spel också.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Ujujuj Gabriel Knight, det var 15 år sen man spelade det sist.
Vilken fantastiskt spel det var på Windows 95-burken :D

 

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Ort
Falköping
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
metro 2033 är riktigt nice

inte så dunder läskigt men man kan bli ganska så frustrerad när man börjar få slut på skott och det kommer mutanter som tål ett 20tal med hagelskott i pannan:tungan
 

Madass_

Omogen
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640
Har spelat både Amnesia och Penumbra 1&2. Läskiga båda två även fast grafiken inte är direkt 100 i de sistnämnda.
Och 2an tycker jag har mer känsla då man inte kan försvara sig som i föregångaren.

Är ju inte särskilt avancerade spel men är man så lättskrämd som mig så tar det ett tag att ta sig igenom pga alla pauser för att andas och få ner pulsen till normal nivå. :tjärring

Deadspace är också creepy. Brr...
 

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Maestro: "Siren - blood curse" till PS3. Härligt silent hill stuk över det och jävligt vidriga monster =*(

32921_normal.jpg


(Nu kanske du frågade efter PC skräckspel? Men vet du har ett PS3 och du bör inte missa detta. Du kan låna det sen när jag är klar med det :banana)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu får man väl skit igen men jag tycker FEAR 3 är rätt bra och kusligt och sen trots att det är rätt gammalt och fick mycket skit när det kom så tycker jag DOOM3 + resurection of evil fortfarande är ett av dom mest skrämmiga spelen. Många klagade på stt det var för mörkt men det är ju liksom grejen, man utforskar i mörkret och läskiga monster dyker upp när man minst anar det. Blir man för rädd kan man ju höja gamma :D
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Pratade med personalen på Game om Amnesia - The dark descent. Killen bakom disken sa att spelet inte fanns på skiva till en början. Bara som nedladdning men så blev det större än vad de räknat med så man började trycka en upplaga och dela ut till leverantörer. På Webhallen kostar den 229 kr, dvd-skiva. Penumbra kostar däremot 50-lappen.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Condemned: Criminal Origins är ett oerhört traumatiserande spel. Jag fick ladda upp med extra rövfodral och en ask valium för att över huvud taget våga starta spelet.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Nån som kört Scratches Director´s Cut?




Jag fick problem när jag ville köra det och för er som är intresserade:
Installerade spelet i burken men fick blåskärm när jag körde igång det.
Googlade och såg att många hade problem med spelet - alla möjliga problem, särskilt med Win 7.

Så här löste jag mitt:

Öppnade spelmappen och flyttade "scream.cfg" till skrivbordet, öppnade med txt och ändrade konfigen till följande:

DEPTH 0
QUALITY 1
FULLSCREEN 1
RATE 60
VSYNC 0
SURROUND 0
LOG 0

AUDIO_DEVICE 1

Sparade ändringarna och flyttade över "scream.cfg" tillbaka till spelmappen, man kunde nämligen inte ändra/spara i cfg-filen medans den låg i spelmappen.

RATE var bl.a satt till "0", när jag ändrade till 60 försvann blåskärmen. Provade även ändra VSYNC och QUALITY med blandade resultat.
Är det nån som fattar mer av konfigen så hojta gärna till.
Nu verkar det funka, även om det kraschar när man avlustar efter saving.

Verkar krångligt allt det här men det kostar bara 9 kr på CDON så det kan vara värt det ändå :tungan
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Tummen upp för CDON som hävde köpet och gav mig en rabattkod på 50 riksdaler efter att jag hade meddelat dom problemet med Scratches :tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top