Racerapport Phillip Island

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
5 minuter tills det börjar. Passar på att gå ut på Gardner Straight och klämma ett kort mot körriktningen

Frnkamerajanuari2012016.jpg


Depån

Frnkamerajanuari2012018.jpg


Och så den klassiska vyn längs rakan!!! Över krönet skymtar the Tasman Sea. Och måsar!!

Frnkamerajanuari2012017.jpg
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ser ut som att du kommer ha roligt :krama
mer mer mer!!!
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Appropå Saab v4or med 2tumsrör så står farsans på gården. :hihi

Du verkar ha det bra! Här hemma är det okej också, efter att man fått loss täcket som frusit fast i madrassen över natten.
Hyr du hoj där eller? Har du kört nått än? Hälsa Doohan!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Och så var det dags! På med läderpyjamasen och ut på banan! Hade ju fått en hoj med raceväxling även om det satt långt inne; "We don't do raceshift cause you might be sharing bike with other riders". Tjatade dock och fick till slut. Körde i grön grupp, näst snabbaste/medium fast, för till röd racegrupp hyr de inte ut hojar; "We have experienced too much damage in that group on hirebikes".
Såg flera racehojar med slicks i min grupp. Var nervös!!!! Lånehoj och ny bana - Phillip Island!!!! Hade kollat in onboardlaps men ändå, var nervös!!! Mysko!
Vinglar iväg, nedförsbacke, kommer in mitt i turn one, Doohan Corner, och TJOHO där kom ett par bajkar på innern, tvåan, trean och in i Southern loop, svänger, svänger, blir det inte lite offcamber här???, svängen, tar det aldrig slut???, jo där är det slut, pangar på, där kommer ett litet krön, svände det efter krönet eller??, aha svag vänster var det ja, o DJÄVLAR vad alla backar emot mig!!! just det ja här kom Honda Corner, ner på tvåan, kanske ettan, alla står ju still, panga på igen, tvåan, bromsa, genom Siberia, järnet, trean, lite krön, vart tar det vägen, alla andra matar på, jag följer!, vänster var det, sedan höger, oJ vAd dEt var ojÄmNt!, fullt uppför in i en lång vänster ser det ut som, nyper gör det, krön, krÖN!, oj nu backar alla emot mig igen, BROMS!!!, tvåan, SKARP höger,
A64H8163.jpg


aha krönet var Lukey Hights, genom turn 10, in i turn 11, trean, lite rakt, in i turn 12, vad länge den svänger, VA??? kom jag ut på rakan nu??? fyran, femman, ser ju för f-n INGET över krönet, släpper, TJOHO där kom en till höger i minst 80 knutar mer än mig, var det så långt kvar till Doohan Corner?, gasar på och vinglar i knappt styrfart in i Turn 1.

Puhhh!!! Och sedan var hela första passet bara en enda röra:va, var är jag????
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Har du åkt till fel bana? :krama Alltid jobbigt med ny bana, brukar rätta sig till efter pass 2-3-4:)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så var då det första passet avklarat. Det man tog med sig till pausen var; TJOHO vad det går, inte svenska gokatbanor inte, utan låååånga svepande krökar. Och ojämnt! SKa inte en GP-bana vara som ett salsgolv???

I väntan på pass 2 kan man studera Pirelli-gubbarna. De rullade däck! Mycket!
Frnkamerajanuari2012021.jpg


6000 däck hade de med sig och de skulle flyttas från en container till en annan. De höll på hela dagen och hade en viss schvung på det.
http://www.youtube.com/watch?v=b_WI-bfM69I

Här håller de på med regndäcken. Se med vilken italiensk finess de jobbar!!!:)
http://www.youtube.com/watch?v=2vlvB1Pwkv0&feature=related
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Till andra passet hade saker fallit på plats och man kunde börja gilla läget. Det är ju en cool bana alltså!!! Snabb. Och första kurvan är SNABB; varje gång man kom över krönet på rakan så VISSTE man att "Det går att hålla stumt lääääänge till!" MEn det blev liksom inte riktigt så....:)

Efter andra passet sladdade jag ner och gav Aprilia-mekarna lite goda råd. Sådant uppskattas ju alltid. De jobbade på som om de fortfarande körde tvåtakt: strippade hojarna och rev motorer! Vissa saker bara man gör!!!
Frnkamerajanuari2012034.jpg


Frnkamerajanuari2012033.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vi var ett gäng som körde hyrhojar. I min grupp var vi 5 stycken. Innan tredje passet så stod vi "hyrhojsförare" där och peppade varandra. En amerikan och en thailändare var helt eniga om att "Nu börjar vi kunna detta, låt oss panga på!" Jag själv framhöll att "Det är den som är snabbast när vi åker hem som vinner, tredje passet är luuuuuurigt!" Vi hann knappt börja förrän amerikanaren gick omkull i den långsamma Honda Corner. "Ajajaj, trååååkit för han!" och rödflagg. 5 minuters väntan och så ut igen. På första varvet gick thailändaren omkull, i samma krök dessutom! Rödflagg, väntan och ut igen. Den här gången tog det två varv innan en tredje hyrhojsförare gick omkull, aven denna gång i Honda Corner.
Vi fick inte köra mer det passet:mad:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Plötsligt blev det en hel del för Madazz boyzena att jobba med! Inga våldsamma skador men när alla hojar gör lowsiders i samma krök blir det ont om saker för högersidan!
P2170275.jpg


Det blev dessutom en del för den som hade hand om ersättningsbiten. När man hyr hoj/utrustning får man lämna ett kreditkort i pant. Man är fullt ersättningsskyldig för hojen upp till $4500 och för utrustning upp till $1500. Så här faktureras det!!!
P2170272.jpg


Den här hojen Fick en bula i tanken, bröt kåpstaget, skrapade toppkåpan på båda sidor, pajade höger styrpinne och bromshandtag, höger fotpinne, kåpglas samt kutsen knäckt. Hade det varit hemma hade jag fixat det för 2500 kr och så hade det sett lite "använt" ut. Här fick han betala $4000 = 30000 kr!!!! Dyr bandag!!!!!!!!!!!!!! Han skulle gått av i turn 1 och totalskrotat; de har nämligen en maxgräns på skador på $4500!
P2170276.jpg
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Gillar tekniken Pirelligubben i film två utvecklat med dom tre utlagda däcken framför sig.
Däcken kommer rullande emot han och träffar dom utlagda däcken och gör ett litet hopp upp i famnen på han utan att han behöver böja ryggen.

Man ska inte jobba mer än man behöver, helt rätt!

Bra rapport :tummenupp
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
ja ska man crasha ska man göra det med stil, det har jag alltid sagt!
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Ojoj. Ser fram mot en STOR artikel i lokala nyheterna ""mossberg, enda hyrhojsförare kvar på hjulen på Philip Island.""

Fin dag! Kul rapport
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Gillar tekniken Pirelligubben i film två utvecklat med dom tre utlagda däcken framför sig.
Däcken kommer rullande emot han och träffar dom utlagda däcken och gör ett litet hopp upp i famnen på han utan att han behöver böja ryggen.

Man ska inte jobba mer än man behöver, helt rätt!

Bra rapport :tummenupp

Det var helt lysande, de hade verkligen utvecklat däckrullandet till en skön konst! Sen kan jag ju tycka att det BORDE kunnat göras bättre; Däcken kom i containrar, lastades ur (på det sätt som visas i filmen), för att sedan lastas in... i containrar!:confused::va
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Flera team stod och pulade i depån: Pedercini Kawasaki
Frnkamerajanuari2012028.jpg


Suzuki Australia
Frnkamerajanuari2012029.jpg


De hade ett elegant sätt att jobba med innanmätet i gaffeln: Hojen på centralt stöd, skruva loss ändpluggarna, sänk stödet, en man i var styrände och lyft bort stödet. Voila, allt inuti gaffeln åker upp och kan jobbas med utan att ta bort gaffelbenen!!! Har iaf aldrig jag sett förut!:tummenupp
Frnkamerajanuari2012031.jpg


Här har vi hela teamet; Bröderna Josh & Broadie Waters, Robbie Bugden och Ben Attard. Förmodligen diskuterandes alla goda råd som jag så generöst delade med mig av!!!:)
Frnkamerajanuari2012032.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mera däck! Man undrar hur det är med kvalitetskontrollen på Dunlop????
P2170271.jpg


Pirellis regndäck. Är det samma som Greven har?
P2170277.jpg
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sista passet så började det kännas bra, man hittade runt. Tyvärr var ju Dunlopdäcket bak nere på slitagevarnaren så det var sådär fäste.:huvet Men, Så här går ett varv på Phillip Island till, i sadeln på en Suz 600!

Ut på rakan på fyran, femman, över krönet och förbi de två strecken i asfalten, 254 km/h på mätarn (originaldrevning), en snabb touch på bromsen, i med fyran, ganska skumpigt i apex, 186 km/h när accelerationen mot Southern Loop börjar, uppför,

Klart trixig ingång på den kröken, OJ vad lätt att bromsa omkull där när man ska bromsa på nedlägg och lägga i trean samtidigt. Det svänger LÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNGE
A64H8135.jpg

innan man kan mata på,
A64H8112.jpg


fyran i nedförsbacke mot en snabb vänster, där mesen jag dippade av lite, och så en hååååååård inbromsning, trean, tvåan, till Honda corner, ut ur den och till varvstoppet in i Siberia, broooooms.
Genom Siberia, fullt, trean, svag vänster, fyran, dippa av lite in i mycket skumpiga Hayshed (turn 8):jisses
A64H8163.jpg


och fullt igen in mot Lukey Hights som jag alltid såg döden i vitögat i ingången:jisses, ingen broms utan bara smacka i trean och motorbromsa, och så går det ändå för sakta!!!:mad:, får mata på lite över krönet.
A64H7919.jpg


Pangar på ner mot Turn 10, brant utför och hård broms, tvåan och på med gas,
A64H0008-1.jpg


shortshift till trean genom turn 11, fullt, fyran i alldeles innan sista kurvan Turn 12, och så ut på rakan igen!!! TJOHO!!!!
A64H7899.jpg


Fifan, den där sista bilden är ju inte tokig ALLS!!!!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Snyggt! Törs man fråga hur ditt tempo stod sig mot övriga i gruppen?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top