Bergsvägar i Norge?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Mycket nyttig info här, blir nog en resa till Norge på några dagar i sommar. Vad är bästa sättet att "dokumentera" resan? Stanna och ta foto med kamera eller skaffa sig typ GoPro HD Hero 2 och filma för att sedan ta ut snapshots ur filmen?

Jag orkar inte stanna och ta upp kameran hela tiden. Nästa resa blir det hjälmmonterad gopro i bild/30 sek modus.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
kör mot lysefjorden i stavanger och vill ni så ta en tur med promenad upp på preikestolen o fortsätt sedan med färjan lysefjorden in till lysebottn och kör 1000 meter fjällsida upp och betrakta den vansinnigt vackra utsikten väl uppe,,
känner ni för en ytterligare strapats till fots så ska ni absolut ta en promenad till kärebulten och göra det dödsladdade klivet ut på stenen som sitter fastkilad mellan klippväggarna,, enda haken med det steget är att det är 800 meters fritt fall om du missar,,,,,,,,,,,
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag orkar inte stanna och ta upp kameran hela tiden. Nästa resa blir det hjälmmonterad gopro i bild/30 sek modus.

Problemet är ju om du hittar en riktigt fin utsikt så måste du stå där och glo i minst 30 sekunder för att vara säker på att det kommer med :p
Och gärna kolla så inte batteriet tagit slut dvs plocka av antingen kameran eller hjälmen.

Vore trist att komma hem efter en riktig kanonsträcka och inse att man bara fått med bensinmacken i början av dagen :p
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det sa jag komma ihåg!
Röv värmd pizza äts bara i nödsituationer! :)

Jag kan förresten tipsa om att det finns färdiga paket med både hamburgare och bröd i frysdiskarna i Norge. Perfekt på en engångsgrill på campingen.
Förgyllde hela min dag i Stavanger :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Mycket nyttig info här, blir nog en resa till Norge på några dagar i sommar. Vad är bästa sättet att "dokumentera" resan? Stanna och ta foto med kamera eller skaffa sig typ GoPro HD Hero 2 och filma för att sedan ta ut snapshots ur filmen?

Faktiskt en intressant fråga. Jag skulle vilja säga båda två. Kamerans bilder blir mer med kontroll, zooma in/ut, focus etc. Däremot så tappar man ju en massa ställen där man inte kan stanna och fota.

I första hand så tar man ju bilder för egen del. Har suttit i en vecka och scannrat om riiiktigt gamla resebilder. Fast inte just den och den bilden var precis från den bästa fotostället så mindes man ju vad som var efter och före.

Nuförtiden kör jag och fotar samtidigt och filmar med gopro. Skulle jag vara tvungen att sluta fota och välja bara en....så blir det ju en kamera.

En GoPro HD2 kostar i Sverige nu ca 3500:- En GoPro HD(utan HD2) får man väl under 2000:- Till det en kompaktkamera för 1500-2000:-(man hittar bra kameror under tusenlappen också)

Förstår dom som blir less på kamerorna när man ska ta av sig handskar, plocka ut den från fickan......
En kamera som är användarvänlig med handskar på. Snabbtillgänglig kanske med en hållare av nåt slag....kardborreband i styret etc etc? Bara fantasin lägger begränsningen
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top