Garageförsäkring. Vilka bolag?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Folksam skulle ha 600:- i månaden.
Bilsport försäkrar inte klass7 i garage för de har för mkt effekt för garagekörningar
Trygghansa var ca 1000:- i månaden
Länsförsäkringar skulle ringa upp eftersom de inte kunde lösa en garageförsäkring på telefon och ville därav kolla upp mina möjligheter


Tanken är att nästa år bara ha garageförsäkring på racebågen och sluta köra gata med den. Förr kostade garaförsäkringarna 200 pix i månaden. ÄR det finito med dem? Personskador är den dyra delen. Den bör ju inte finnas i garaget eller?
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Öhm?

Jag har aldrig fått en garageförsäkring på över 1000:-, har haft IF, trygg-hansa och svedea.

Min MV kostar 900 om året i avställningsförsäkring..

Konstigt att det kan skilja så, men det är väl inget nytt i den branschen iofs.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Var bor du? Det där låter ju helt vansinnigt. En garageförsäkring borde väl hamna på ca 2000 kr/år på sin höjd. Slå ut det per månad så får du månadskostnaden.

Får nog titta på min nästa månadsspecifikation för att se att man inte chockhöjd premien. Har Folksam på Duccen numera.

Kolla med IF vad de tar. Jag har IF på båda mina bilar och de höjde visserligen garageförsäkringen förra året, men det var fortfarande inte så blodigt. Då hänvisade man till ökade kostnader. Men i själva verket tror jag att man sneglat på konkurrenterna som tog mer betalt och anpassat sig.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Man 27 år stockholm Fireblade 929

If ville ha 870:-

Folksam 560:-

Länsförsäkringar 350:-

Detta gällde alltså garage och månadsvis
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Man 27 år stockholm Fireblade 929

If ville ha 870:-

Folksam 560:-

Länsförsäkringar 350:-

Detta gällde alltså garage och månadsvis

Låter helt vansinnigt om ni räknar efter. Det är ju mer än vad många betalar för en påställd helförsäkrad bil i innerstaden i Stockholm. För ett fordon som står avställt och inte används i ett förhoppningsvis säkert förråd/garage.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Låter helt vansinnigt om ni räknar efter. Det är ju mer än vad många betalar för en påställd helförsäkrad bil i innerstaden i Stockholm. För ett fordon som står avställt och inte används i ett förhoppningsvis säkert förråd/garage.

Ja det är ju inte gratis. men så har det ju alltid varit. detta handlade ju om garage försäkring, du vågar nog inte ens gissa vad hojskrället kostar när den är påställd :gnissla
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja det är ju inte gratis. men så har det ju alltid varit. detta handlade ju om garage försäkring, du vågar nog inte ens gissa vad hojskrället kostar när den är påställd :gnissla

Testa mig; Räcker 3000- 5000 kr per månad helförsäkrad och påställd?
Oavsett så har det ju ingen relevans när den står avställd i ett förråd/garage ett antal månader. Så många stölder tror jag inte det är under vinterhalvåret ens i Stockholm om man vinterförvarar rätt. Stämmer dina premier hade jag hellre lagt dom pengarna på att hitta en ännu säkrare avställningsplats och sagt upp försäkringen under vinterhalvåret.
 

jetson

Guest
Ja det är ju inte gratis. men så har det ju alltid varit. detta handlade ju om garage försäkring, du vågar nog inte ens gissa vad hojskrället kostar när den är påställd :gnissla

Den billigaste garageförsäkringen (IF) jag hittade ligger på 900:- (rabatt avdragen :D )
, GSX-R 750 2010
Gissa vad min kostar påställd :D

Testa mig; Räcker 3000- 5000 kr per månad helförsäkrad och påställd?

Halvförsäkrad så har du rätt :tummenupp
 
Last edited:

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
vad e d för hoj?
Jag betalar 180:-/månad för min 748 från -96 tycker jag är sjysst.
Är 26 och bor i sthlm


edit: kanske ska påpeka att det är hos folksam

EDIT 2: kollade kontraktet nu, dom har tom SÄNKT min premie till 132:-/månad
 
Last edited:

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Testa mig; Räcker 3000- 5000 kr per månad helförsäkrad och påställd?
Oavsett så har det ju ingen relevans när den står avställd i ett förråd/garage ett antal månader. Så många stölder tror jag inte det är under vinterhalvåret ens i Stockholm om man vinterförvarar rätt. Stämmer dina premier hade jag hellre lagt dom pengarna på att hitta en ännu säkrare avställningsplats och sagt upp försäkringen under vinterhalvåret.

jag betalar ju bara 350spänn via Länsföräkringar, det är väl inga pengar att prata om ;)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Öhm?

Jag har aldrig fått en garageförsäkring på över 1000:-, har haft IF, trygg-hansa och svedea.

Min MV kostar 900 om året i avställningsförsäkring..

Konstigt att det kan skilja så, men det är väl inget nytt i den branschen iofs.


Ja som du ser är det fler som fått sånt pris som jag.
Skall ringa läns imorgon igen.

centrala Götebor,g 35 år. gsxr750 04

Ja det är fan helt galet.
Min kostade 1000:- månaden halvförsäkrad hos folksam förut.
Nu i sommar höjde dem premien i och med att samarbetet slutade med smc.

nya premien 1800:- månaden halvförsäkring.

Detta är numera det näst billigaste bolaget. Läns ville ha 1700:- ca.

Nu var mitt mått rågat och racebågen skall numera inte köras på gata. Synd att man aldrig får ha saker i fred så jag kunde ha den helt oförsäkrad.

Testa mig; Räcker 3000- 5000 kr per månad helförsäkrad och påställd?
Oavsett så har det ju ingen relevans när den står avställd i ett förråd/garage ett antal månader. Så många stölder tror jag inte det är under vinterhalvåret ens i Stockholm om man vinterförvarar rätt. Stämmer dina premier hade jag hellre lagt dom pengarna på att hitta en ännu säkrare avställningsplats och sagt upp försäkringen under vinterhalvåret.
 
Last edited:

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Ja som du ser är det fler som fått sånt pris som jag.
Skall ringa läns imorgon igen.

centrala Götebor,g 35 år. gsxr750 04

Bråka lite med folksam.
Sen kanske det är billigare om man har sin vanliga försäkring i samma bolag och bara ställer av den. Vet ej.
Jag kör autogiro också och det tjänar jag kanske någon 100 lapp på. + att hojen är 8 år äldre än din.

Men 200:-/månad ska du nog kunna komma ner till.
 

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Oj... Jag som tyckte jag fick en chock när jag ställde av gixxern och fick avställningsförsäkring för det "hutlösa" priset 350kr/mån :tummenupp

Minns när jag var 19år, hade sportig bil och betalade 80kr/mån avställt :D

För min del blir det nog bara bana och garageförsäkring kommande år...
 
Last edited:

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Jag har en försäkring (Folksam) där jag inte kan ställa av hojen utan får billigare premie per månad ist. Undra hur glada de blir om jag ringer och vill säga upp försäkringen och direkt efteråt vill teckna en garageförsäkring? :D
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
det är väll bra ha hojen på året runt så är det löst:arsele

Hmm men om jag inte skall ha den i trafiken längre i och med att jag bara kör bana?

Vill ju inte pynta 1800 pix i månaden när jag inte använder den dyrare delen som ingår i den försäkringen. Då tar jag ju hellre den för 600 pix i månaden och har bågen avställd. Tyckte bara det var dyrt då jag inte längre belastar personskador i trafikförsäkringen och det är ju det som kostar mest enligt uppgift.

Jag har pratat med folksam om min garageförsäkring för garaget men det täcker inte fordon som kan ha egen försäkring :(

Alternativt kör jag på att inte ha någon försäkring alls. Bågen i sig är ju inte mkt värt egentligen. Lite lull på den dock förvisso men den är ju inte värd mer än 35k. Men med min otur och stölder så kommer jag bli av med den trots gps tracker larm och ketting ;)
 
Last edited:

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Jag har pratat med folksam om min garageförsäkring för garaget men det täcker inte fordon som kan ha egen försäkring :(


Seriöst??? vilka svin. Min gamla hemförsäkring täckte precis ALLT. Täckte i princip allt som stod på tomten.
Vad täcker den då? Vad brukar man ha i garage om inte fordon? Är det ens gamla gräsklippare man får ersättning för och kanske en kratta. :mad:
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Länsförsäkringar var absolut billigast på garageförsäkring för min del.

~200:-/mån , Stockholm, 31 år.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Seriöst??? vilka svin. Min gamla hemförsäkring täckte precis ALLT. Täckte i princip allt som stod på tomten.
Vad täcker den då? Vad brukar man ha i garage om inte fordon? Är det ens gamla gräsklippare man får ersättning för och kanske en kratta. :mad:

Det där är jag riktigt osäker på. Skulle vara rätt praktiskt att inte behöva ha bilar/hojar försäkrade alls när de står i ett garage.

Senast i somras ringde jag och frågade angående stöldförsäkringar om skåpbilen skulle bli stulen med hojar i. Enligt försäkringsbolaget skulle alla fordon (dvs bilen och båda hojarna) ha en egen försäkring oavsett var de står.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top