Mc-resa genom Sverige

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Nästa år har jag för avsikt att ta minst en veckas semester och åka på en sverigetur med i alla fall 30-50 mil per dag. någon som är sugen på att haka på? tanken är att sova på vandrarhem för att slippa dra med tält.

Har någon erfarenheter att dela med sig av liknande turer såsom vad är bra att ha koll på, platser/ städer man bör besöka under resan
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
2008 gjorde farsan och jag en road trip upp till Dalarna. Vi stannade på lite olika ställen upp dit, men målet var att spendera tiden där uppe. Falun, Mora, Leksand, Siljan (sjö), Gesunda (berg) m.m.

Att tänka på:

* Regnkläder
* Bra däck
* Karta + karta över de ställen du tänker besöka

Sen är det bara att köra på och se glad ut! Det skadar inte att ha med sig gps om man nu vill slippa köra vilse på småvägar vilket i sig kan va ganska kul! :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Låter som en kul grej. Mycket möjligt att jag hakar på.
Hade tänkt att det nästa år skulle bli mycket mer mc-körande.
En sightseeing tur uppåt är inte fel. :tummenupp
 

voody75

Guest
Mitt bästa tips efter flera 200-300 milsturer... Planera inte för långa etapper och för mycket aktiviteter... Ibland är det spontana och vilsekörandet den stora behållningen. Bed and breakfast är också ett bra sätt att bo. Ofta billigt.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Kommer ni till Sthlm (och inte är ett helt fotbollslag), bor jag i ett slumområde norr om stan där man även kan få ha sina hojar inlåsta över natten.

Ja, ni kan ju sova i lägenheten om ni vill, annars är garaget varmt året om. :D
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Kommer ni till Sthlm (och inte är ett helt fotbollslag), bor jag i ett slumområde norr om stan där man även kan få ha sina hojar inlåsta över natten.

Ja, ni kan ju sova i lägenheten om ni vill, annars är garaget varmt året om. :D

Ett fotbollslag är väl 11 man på plan, plus låt säga 5 avbytare, 3 tränare så om vi är 15 pers är det ok? :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
2008 gjorde farsan och jag en road trip upp till Dalarna. Vi stannade på lite olika ställen upp dit, men målet var att spendera tiden där uppe. Falun, Mora, Leksand, Siljan (sjö), Gesunda (berg) m.m.

Att tänka på:

* Regnkläder
* Bra däck
* Karta + karta över de ställen du tänker besöka

Sen är det bara att köra på och se glad ut! Det skadar inte att ha med sig gps om man nu vill slippa köra vilse på småvägar vilket i sig kan va ganska kul! :)
Runt omkring Siljan är det fint!
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5312902
 

Quman

Radical Riders
Gick med
19 Jul 2008
Ort
Dalby
Hoj
Honda CBF600SA -09
Låter skoj o hade vatt kul o sticka iväg på nån lång tur :D
 

voody75

Guest
hur långt körde du per dag i snitt ?

För långt flera dagar. :)
Men för att ha riktig glädje och köra småvägar och även ha tid med sightseeing... ca 30 mil om dan...
I Norge kanske till och med mindre... men där är ju serpentinerna underbara och utsikten lockar till stopp...
Personligen tycker jag att sträckor över 40-50 mil om dagen gör det mer till _åka_ istället för att _köra_

Kul förresten att du är så bra igen så att du planerar att köra snart igen!!
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag har ju kört en del i landet o gör det gärna igen.
Woody har en bra poäng i att inte enbart köra, men sådan planering kano bör göras i god tid. Planeringen möjliggör sedan "planlös" körning o utforskning ;)
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Låter kul! För mig var min sverigeresa på en vecka förra året en perfekt uppvärmning till årets resa. Det viktigaste jag tycker är att man inte har för mycket packning med sig och därav förenkla. Plastpåsar till stövlar istället för extra stövlar (?) eller mindre säkra med vattentåliga. Saker som jag dock vill ha med mig är extra handskar, bra med strumpor, en eller två reskamrater (Olycka, hojen havererar), punkaspray och lite sådant.

Planera gärna en rutt, och ska du åka båt så var i god tid, jag missade min färja och fick lägga om hela resan. Köra en bit, och kolla gpsn efter fina vägar/sjöar mitt ute i ingenstans är det bästa tycker jag. Hittat mycket trevliga ställen i Stockholmsområdet.

SMCs handbok har även en massa bra tips.


Får hoppa den här resan då jag sparar pengar till en lååååång utlandsemester, fått mersmak för det här.. :)

Jag är på alla gånger. Gärna Norge med för lite bergs pass.

Och regn.. hahaha
 
Last edited:

Quman

Radical Riders
Gick med
19 Jul 2008
Ort
Dalby
Hoj
Honda CBF600SA -09
vi gör en liten intresselista så ser vi vilka som är sugna

1. Ripster ( skiter i om jag så måste handikappskonvertera en hoj)
2. Quman
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top