Köpa hoj, sportigt men körbart?! Med plats till två :)

Tomas_Oslo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Oslo
Hoj
Ingen ännu...
Håller på att ta mc-kortet och VILL HA en fet sporthoj. Men när jag tänker lite längre än vad jag normalt gör så inser jag att jag behöver en hoj som jag ska kunna köra mig 1 mil till jobbet och tillbaka emellanåt men dessutom kunna ta mig och tjejen 20-35mil när vi drar på weekend hem till Sverige (från Oslo) utan att vara helt förstörd när man kommer fram. Vi är ganska små båda två 80/55kg men vilka hojar blir för små? Någon som kan berätta hur tungt det egentligen är att köra sporthoj längre sträckor (både själv och med passagerare) för en som inte kört sedan moppen (den fick dock ofta göra resor på upp till 10mil). Man måste ju också ha i åtanke att vissa hojar är betydligt mycket billigare än andra att äga. Har väl egentligen en budget på 50-100k men inköpspriset är inte hela världen mer intressant vad det kostar att äga samt värdeminskning. Har haft en del sportiga bilar som Corvette z06 och några Nissan 200sx men är helt vilsen när det gäller hojar.

En tanke som kommer upp som ett alternativ till dom vanliga sport hojarna är en Hayabusa gsx1300r. Någon som kört en och kan säga något om den? Kom väl en ny modell 2008 fördelar/nackdelar mot den gamla? Den ser ju dessutom enligt mig riktigt fet ut och det är ganska viktigt att det ser bra ut samtidigt som det är någorlunda körvänligt.

Vet att många tipsar om FZ6 som en riktigt bra nybörjar hoj, hur är den att åka två på?

Eller finns det någon som har tips om annan hoj som skulle kunna passa mig, gärna lite tips från er som brukar åka två på hojen.

Jävligt tacksam för tips då jag är som sagt ganska vilsen.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Har för någon vecka sedan skaffat mig en VFR800 -07.
Bra på det mesta, sitter och åker längre sträckor hur bra som helst, både tillsammans med frugan och ensam.
Vill man stå på och leka lite så fungerar det också alldeles utmärkt:tummenupp
Se mitt garage
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
GSX1400 är kanon både korta och långa turer, en eller två personer. På längre turer kan dock bli lite jobbigt med vinden, inga kåpor på den ju.

B-kingen är också suverän men jag vet inte hur den är att åka med passagerare än. Går i alla fall som en kanonkula och sjukt billig att försäkra jämför med andra hojar med över 180hk.
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Vad har du för budget? Ganska viktigt i sammanhanget.......

Kan vara idé att kolla försäkringskostnader också, kan bli rejält sur överraskning annars.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ska det se bra ut vid korvkiosken, eller ska det vara bekvämt?, så vi har ngt att utgå ifrån. :)

Skulle säga som personen ovan, VFR800, finfina hojar!

Ägde en 99:a för 5 år sen, skitnöjd!
 

Bifogat

  • 99-vfr800-corbin-hiright.jpg
    99-vfr800-corbin-hiright.jpg
    131.9 KB · Visningar: 658
Last edited:

Tomas_Oslo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Oslo
Hoj
Ingen ännu...
GSX1400 är kanon både korta och långa turer, en eller två personer. På längre turer kan dock bli lite jobbigt med vinden, inga kåpor på den ju.

B-kingen är också suverän men jag vet inte hur den är att åka med passagerare än. Går i alla fall som en kanonkula och sjukt billig att försäkra jämför med andra hojar med över 180hk.

Gsx1400 faller nog inte mig i smaken riktigt när det gäller design. B-kingen? Vilken hoj menar du då? Hayabusan?

Vad har du för budget? Ganska viktigt i sammanhanget.......

Kan vara idé att kolla försäkringskostnader också, kan bli rejält sur överraskning annars.

Är 25år och bor i storstad tror inte försäkring blir så billigt oavsett om inte storsyrran ställer upp som ägare 30+, Därför jag är lite intresserad av tips på hojar som inte är svindyra att försäkra. Budgeten är som sagt ca 50-100k men är inte speciellt sugen på att lägga 30k i försäkring ett år då kör jag hellre med bara trafikförsäkring...
 
Last edited:

myrann

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Skurup
Hoj
2009 Yamaha XJ6-N, 2008 Honda CRF250R
Måste rekommendera Yamaha XJ6N som jag själv kör. Oerhört lättkörd, skön körposition, rolig motor. Och tösen sitter fint där bak :) Billig att försäkra dessutom!
 

Tomas_Oslo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Oslo
Hoj
Ingen ännu...
Ska det se bra ut vid korvkiosken, eller ska det vara bekvämt?, så vi har ngt att utgå ifrån. :)

Skulle säga som personen ovan, VFR800, finfina hojar!

Ägde en 99:a för 5 år sen, skitnöjd!


Som sagt det är ju något av en kombination av dom där två jag är ute efter ska se bra ut vara körvänligt men MÅSTE kunna användas till våra weekendresor också.

Måste säga att VFR800 ser ut att vara ett hett alternativ.

Ingen som har mer att säga om Hayabusan? Och förändringarna 2008 någon som har koll på dom?
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Sporthojar är inte så obekväma som många tror. Haft en hayabusa och de är rätt bekväma, betydligt bekvämare än zx12 som jag också haft. Är du kort kan det bli jobbigt med avståndet till styret, och där tycker jag Honda ofta är bäst på de sportigare modellerna. VFR800 är riktigt trött, och gillar du drag kommer du tröttna fort.
 

Tomas_Oslo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Oslo
Hoj
Ingen ännu...
Måste rekommendera Yamaha XJ6N som jag själv kör. Oerhört lättkörd, skön körposition, rolig motor. Och tösen sitter fint där bak :) Billig att försäkra dessutom!

Hur är den längre sträckor på motorväg när det inte är något kåpglas?
Helt klart en godkänd hoj annars!

Sporthojar är inte så obekväma som många tror. Haft en hayabusa och de är rätt bekväma, betydligt bekvämare än zx12 som jag också haft. Är du kort kan det bli jobbigt med avståndet till styret, och där tycker jag Honda ofta är bäst på de sportigare modellerna. VFR800 är riktigt trött, och gillar du drag kommer du tröttna fort.

Är 175cm kort :) ganska normalt bland hojåkare kanske? Har du koll på uppdateringarna som gjordes 2008 på busan?

Corvetten tröttnade jag på ganska snabbt är ju lite gasglad, men något säger mig att det kanske är just därför jag bör välja en "trött" hoj nu första året. Även om jag börjar bli lite äldre och lite mer vis när det gäller hur man kör i trafiken. Fan snacka om beslutsångest även om det inte ska inhandlas förän om någon månad..


Ser helt ok ut, men frågan består motorväg 20-30mil utan kåpglas? Är det en vinnande kombination?
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Ser helt ok ut, men frågan består motorväg 20-30mil utan kåpglas? Är det en vinnande kombination?

Nej.

BMW K1200s/K1300s kanske? Jag och donnan var nere i Tyskland i år med tre hårda packväskor samt tankväska. Vi körde alltifrån Autobahn till supersmå vägar i bergen utan några som helst problem. 600 mil på 3 veckor.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Får väl slänga in en röst på Honda CBR1100XX Blackbird.
150 pigga hästar mellan knäna och går å köra många mil på.
Med en liten höjning på 4-6mm i baken så svänger den bra som fan också :)

Hyffsat billiga i inköp, försäkring och bränslekostnad.
Går att packa som bara den på, inklusive tanten ;)
Jag + tanten + full packning inkl. öl och vin för en helhelg på Bike Meet va inga problem :)
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Cbf 1000

Jag kör en CBF 1000 med ABS-07.
Visst har den en 100hk fireblade motor, men kunde har varit sportigare.
Försäkring- utanför göteborg-40+ cirka 4000 helår. Sport ??? nja .Tourer???, nja mer touring/sport. Ligger bra på landsväg, inte för stor i stads trafik och visst går det öppna spjällen på det det små krokiga. Två sitter bra. Höj och sänkbar kåpa och sits.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019

57 papp ! ... visserligen import men näranog halva priset

Är nog lite partisk när jag håller med om B-king , på med en stor gubbruta när ni ska toura 20 mil motorväg å av med den när ni är framme :) , har ingen erfarenhet av skjutsa på den men luskar man runt på nätet så skall den tydligen vara rätt bekväm för passageraren , samt "baksadeln" ser riktigt tjock och gosig ut ... motorn räcker iaf lätt till för 2 :yoparty

Nog bland det köttigaste du kan köpa med vettig försäkring , en Busa kan du nog glömma försäkringsmässigt ... kolla även in BMW's naken dam K1300r , snäppet under Kingen prestandamässigt
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Sportig hoj som man kan äka två på även lite längre sträckor för 50-100k skulle definitivt leda in mig på antingen en BMW K1200S eller Honda Blackbird. Bra med kraft, inte för trånga eller obekväma.

Man skall dock inte glömma att det viktigaste är att provköra, framför allt med tjejen bakpå om du nu faktiskt planerar att hon skall tycka att det är roligt.
 

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Ort
I en liten stuga i skogen
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
Säger som Benjamin----> GSX 1400. Går att leka med. Går att köra långt utan problem, om man inte kör för fort. Du känner knappt av om frugan är med. :tuttarRelativt billig att försäkra. :tummenupp
 

Tomas_Oslo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Oslo
Hoj
Ingen ännu...
57 papp ! ... visserligen import men näranog halva priset

Är nog lite partisk när jag håller med om B-king , på med en stor gubbruta när ni ska toura 20 mil motorväg å av med den när ni är framme :) , har ingen erfarenhet av skjutsa på den men luskar man runt på nätet så skall den tydligen vara rätt bekväm för passageraren , samt "baksadeln" ser riktigt tjock och gosig ut ... motorn räcker iaf lätt till för 2 :yoparty

Nog bland det köttigaste du kan köpa med vettig försäkring , en Busa kan du nog glömma försäkringsmässigt ... kolla även in BMW's naken dam K1300r , snäppet under Kingen prestandamässigt

Jo B-king ser ju fet ut men att köra motorväg när man kommer upp lite i fart och så avklädd framkåpa? Eller är det enkelt att byta ut och få dit någon annan lykta/kåpa med kåpglas någon som har länk till något sådant? BMW 1200s 1300s ser ju riktigt sköna ut, men ser kanske lite väl gubbigt ut för en 25åring? Dock är ju s1000rr kanske det vakraste som finns men den är nog både för dyr och för opraktisk, men vem vet sparar man lite kanske man har råd med en hoj till så småningom.

Får nog bli att dra till en stor handlare med bruden och prova lite. Förövrigt älskar hon att åka hoj hon har åkt med sin farsa sen hon va 5års åldern. Så jävla bra när jag fick reda på det, trodde hon skulle bli förbannad när jag sa att jag va tvungen att ta hojkort och köpa en snabb hoj. Men det va tydligen tvärt om :)
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Själv började jag mer en er6f förra året. Bytte till en VFR800 -08 i år. Helt slö vill jag inte säga att den är. Man vågar gasa och man blir inte skrämd. Provade en R1 -10 för ett par veckor sedan och visst rör det på sig mer. Framförallt i farter över 170 km/tim (men hur ofta kör man över det?). Det är ju i kurvorna man tjänar tid Men jag väntar med supersport något år och lär mig köra riktigt innan och ha något att längta till. Har även kört ett par dagar på både Knutstorp och Sturup i år och på viffern vågar man dra på riktigt i kurvorna. Med exempelvis rettan hade man nåt fegat lite mer för att inte riskera en highsider.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Dessutom låg försäkring. 5500:- med bilsport mc. nästa år byter jag nog till Svedea och hamnar då på 3300:- helt ok driftskostnader! Man var verkligen råd att köra.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top