Ris & ros-tråden!

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Vi har under säsongen fått indikationer på att våra medlemmar vill se mer transparens från styrelsens sida.
Eftersom vi i styrelsen tycker att transparens är bra, startar vi nu denna Ris & ros-tråd.
Ris & Ros-tråden kan du använda om du vill kritisera, positivt som negativt, vårt agerande i olika frågor eller på något av våra arrangemang.

Vi hoppas att på detta vis kunna snappa upp mer om vad våra medlemmar tycker och tänker och att vi i styrelsen tillsammans med våra ledare bättre kan anpassa oss till det.

Vi ber alla att hålla en saklig nivå på inläggen, samtidigt som vi försöka hålla ”högt i tak”.


So, fire away. :tummenupp

Mvh
Thomas
Ordförande
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Styrelsen

Hej !

Av de styrelse medlemmar jag har träffat under detta året tycker jag att alla är lyhörda, trevliga och öppen hjärtliga och de anstränger sig för att man ska känna sig välkommen och en i gänget.

Sen finns det väl alltid saker som kan bli bättre.
Jag gillar inte att köra när det regnar men vädret kan man inte göra mycket år . men det känns surt att betala 950 kr för att puttra runt på Knudan. det skulle vara bra om man kunde få någon form av rabbat om man har otur med vädret .
Det snackas mycket om att det alltid regnar när vi kör på knudan och det kan ju vara en anledning till att det har varit förhållandevis dåligt med anmälningar .
Sen kostar ju iofs banan lika mycket i hyra oavsett vädret så det är inte helt enkelt .

Mvh Calle
 

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Skanör
Hoj
Ducati SS1000 DS
Bra initiativ ! Gillar att ni har blivit mer synliga med nyhetsbrev och sånt .
Jag tror att det inspirerar oss medlemmar att bli mer aktiva också.
Roligt att ekonomin blivit bättre . Min har blivit sämre men jag får väl spara lite extra till nästa säsong ...

Hej !

. men det känns surt att betala 950 kr för att puttra runt på Knudan. det skulle vara bra om man kunde få någon form av rabbat om man har otur med vädret .
Det snackas mycket om att det alltid regnar när vi kör på knudan och det kan ju vara en anledning till att det har varit förhållandevis dåligt med anmälningar .
Sen kostar ju iofs banan lika mycket i hyra oavsett vädret så det är inte helt enkelt .

Mvh Calle




Jag vet . det är surt men som sagt , banan kostar i vilket fall .
Fast jag har afktiskt haft torrt övervägande gångerna jag kört på bana .:banana
 
Last edited:

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
En sak som inte är bra är alla avåkningar som har gjorts av instruktörer !!

Instruktörer skall föregå med gott exempel och varje gång en instruktör går om kull så ifrågasätter man klubbens motto.

ANSVAR HÄNSYN OMDÖME

Det är inte bra, instruktörerna bör tänka mer på att vara goda föredömen än att sänka sina egna varvtider.

Var passar ovanstående in i att köra med slicks när det regnar ???

Man riskerar inte enbart sin egen hälsa utan även andras något som man ska tänka på både en och två gånger.

Jag är handledare till ett flertal som håller på att ta mc körkort och det jag predikar om är att man måste ha goda marginaler när man kör MC
det måste även gäll på bana när man åker som vi !! Det är INTE VM poäng som vi kör om utan nöjet att åka fort men relativt säkert .

Mvh Calle
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
En sak som inte är bra är alla avåkningar som har gjorts av instruktörer !!

Instruktörer skall föregå med gott exempel och varje gång en instruktör går om kull så ifrågasätter man klubbens motto.

ANSVAR HÄNSYN OMDÖME

Det är inte bra, instruktörerna bör tänka mer på att vara goda föredömen än att sänka sina egna varvtider.

Var passar ovanstående in i att köra med slicks när det regnar ???

Man riskerar inte enbart sin egen hälsa utan även andras något som man ska tänka på både en och två gånger.

Jag är handledare till ett flertal som håller på att ta mc körkort och det jag predikar om är att man måste ha goda marginaler när man kör MC
det måste även gäll på bana när man åker som vi !! Det är INTE VM poäng som vi kör om utan nöjet att åka fort men relativt säkert .

Mvh Calle


Ser att jag fick en fråga här!
Och ang slicks så har jag kört med det i regn sen jag var 20år ( idag 25år)

Att jag skulle gå omkull nångång har jag aldrig förnekat att det blev i regn på Knutstorp på mitt sista varv för dagen och då jag hade en lägre hastighet än innan på dagen, otur , ovana, skit på banan, eller bara tur att det har gått så länge utan att gå omkull?

Det är inte första gången jag kör med slicks och inte sista heller.

Häng inte upp dig så mycket på däckvalet i mitt fall utan se till helheten.
Att jag kör med mottot ANSVAR HÄNSYN OMDÖME tycker jag visas väldigt väl när jag tex undviker att göra en omköring på insidan i kurvor.
Detta för jag vet att händer det mig något så finns det stor risk att den på utsidan åker med i fallet.

Märk väl jag försvarar in att jag gick omkull, det ser inte bra ut när intruktörer går omkull oavsett anledning, tyvärr är det inte första gången och troligtvis inte sista.
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Ser att jag fick en fråga här!
Och ang slicks så har jag kört med det i regn sen jag var 20år ( idag 25år)

Att jag skulle gå omkull nångång har jag aldrig förnekat att det blev i regn på Knutstorp på mitt sista varv för dagen och då jag hade en lägre hastighet än innan på dagen, otur , ovana, skit på banan, eller bara tur att det har gått så länge utan att gå omkull?

Det är inte första gången jag kör med slicks och inte sista heller.

Häng inte upp dig så mycket på däckvalet i mitt fall utan se till helheten.
Att jag kör med mottot ANSVAR HÄNSYN OMDÖME tycker jag visas väldigt väl när jag tex undviker att göra en omköring på insidan i kurvor.
Detta för jag vet att händer det mig något så finns det stor risk att den på utsidan åker med i fallet.

Märk väl jag försvarar in att jag gick omkull, det ser inte bra ut när intruktörer går omkull oavsett anledning, tyvärr är det inte första gången och troligtvis inte sista.

Hej, Alex!

Det må var så men när man sätter på sig den orange t-tröjan då måste man även höja kraven på sig själv och ha större marginaler eftersom man då ska visa andra hur man ska köra, det är min uppfattning.

När jag är handledare åt personer som håller på att ta mc kort kör jag inte på samma sätt som jag gör när jag åker ensam, det är ju då jag som ska vara ett föredöme och det samma måste det vara för klubben de som är instruktörer måste ha en bra marginal och vara föredöme för oss andra .
Det kan inte vara bra för klubbens ryckte om det händer för mycket och det snackas redan . Å andra sidan kan det ha gjorts de även tidigare jag har ju inte varit med så länge

Sen kan det ju alltid hända olyckor.

Hursomhelst är jag glad att du inte skadade dig allvarligt.

Mvh Calle
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Hej, Alex!

Det må var så men när man sätter på sig den orange t-tröjan då måste man även höja kraven på sig själv och ha större marginaler eftersom man då ska visa andra hur man ska köra, det är min uppfattning.

När jag är handledare åt personer som håller på att ta mc kort kör jag inte på samma sätt som jag gör när jag åker ensam, det är ju då jag som ska vara ett föredöme och det samma måste det vara för klubben de som är instruktörer måste ha en bra marginal och vara föredöme för oss andra .
Det kan inte vara bra för klubbens ryckte om det händer för mycket och det snackas redan . Å andra sidan kan det ha gjorts de även tidigare jag har ju inte varit med så länge

Sen kan det ju alltid hända olyckor.

Hursomhelst är jag glad att du inte skadade dig allvarligt.

Mvh Calle

Håller helt med dig på den punkten.
Och hade jag haft en laptimer monterad så kunde jag visat snabbare tider mitt på dagen än jag hade på eftermiddagen när jag gick omkull.

Dock är det en del år sen den fick bli hyllvärmare istället då det ändå inte ger mig något som instruktör.

Nu försvarar jag enbart mig själv och har jag lyckats köra i närmare 5 år och då ganska många gånger i regn, till och med legat ensam och kört i regn för inga andra deltagare vågat sig ut och först nu går jag omkull...

Då tycker jag personligen att ledord har följts bra.

Men alla har rätt till sin egna uppfattning.

Jag vill gärna vända på det och få folk att se att det är inte däcken som allt sitter i.
Utan mycket sitter i höger handen och i hur man agerar på hojen.

Men jag tror vi tycker väldigt lika i frågan.
Och ang mig så gick det fin fint inte ens öm dagen efter.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag gillar inte att köra när det regnar men vädret kan man inte göra mycket år . men det känns surt att betala 950 kr för att puttra runt på Knudan. det skulle vara bra om man kunde få någon form av rabbat om man har otur med vädret .

Vissa tycker också det är roligt och lärorikt att köra i regn , jag tycker de spelar mindre roll eftersom jag tycker att jag lär mig mycket oavsett väder.
Men 950kr för en heldag är BILLIGT om man vet vad de kostar att hyra knutstorp med ambulans.
Har själv kört Racing och hyrt knutstorp och sturup och vet vad de kostar...det är inte gratis.

Tycker styrelsen gör ett jättebra jobb! Det enda jag skulle vilja är att bokningen är öppen till dagen innan som det varit på några körningar.
 

Polarvargen

Även gubbar kan åka RR
Gick med
9 Apr 2011
Ort
Tyringe
Hoj
Kawaski ZZR 1400,Honda CBR 1000f 1987, Honda CBR 1000f -87 RR och Honda CBR 1000f 1994
Håller helt med dig på den punkten.
Och hade jag haft en laptimer monterad så kunde jag visat snabbare tider mitt på dagen än jag hade på eftermiddagen när jag gick omkull.

Dock är det en del år sen den fick bli hyllvärmare istället då det ändå inte ger mig något som instruktör.

Nu försvarar jag enbart mig själv och har jag lyckats köra i närmare 5 år och då ganska många gånger i regn, till och med legat ensam och kört i regn för inga andra deltagare vågat sig ut och först nu går jag omkull...

Då tycker jag personligen att ledord har följts bra.

Men alla har rätt till sin egna uppfattning.

Jag vill gärna vända på det och få folk att se att det är inte däcken som allt sitter i.
Utan mycket sitter i höger handen och i hur man agerar på hojen.

Men jag tror vi tycker väldigt lika i frågan.
Och ang mig så gick det fin fint inte ens öm dagen efter.

Nu blev det ju lite konstig för det jag skrev från början handlade inte bara om dig utan om instruktörerna över lag. På en dag var det 3 instruktörer som gick om kull och oavsett varför är det inte bra för klubbens rykte.
Hur och varför är inget som når ut till alla och inte utanför klubben överhuvudtaget.

Så vad jag ville med mitt inlägg var att start en disskution i klubben hur man ska undvika detta inte hitta fel hos enskilda personer.



Mvh Calle
 

fruan1

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Ort
örkelljunga
Hoj
suzuki gsxr 600
Fundering...

Först och främst vill jag säga att ni gör ett fantastiskt arbete och vi har alla mycket roligt :D ! Funderar på att om det inte hade varit bättre på att dela upp grupperna efter varvtider då vissa absolut inte skulle vara i den grupp dom är i, är man snabbare än övriga bör man ju flytta upp så slipper man dumma omkörningar... bara en tanke :D!
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Först och främst vill jag säga att ni gör ett fantastiskt arbete och vi har alla mycket roligt :D ! Funderar på att om det inte hade varit bättre på att dela upp grupperna efter varvtider då vissa absolut inte skulle vara i den grupp dom är i, är man snabbare än övriga bör man ju flytta upp så slipper man dumma omkörningar... bara en tanke :D!

Inte för att vara den som är den men det är i princip så det är uppbyggt. :krama
 

skånegixxer

KingKilt
Gick med
8 Nov 2010
Ort
eket
Hoj
96 suzuki gsxr
Inte för att vara den som är den men det är i princip så det är uppbyggt. :krama

fungerar gör de i alla fall inte, tror knappast jag kör några fler bandagar på knutstorp, inte förran man blir snabbare så att man platsar i nybörjargruppen i alla fall, får väl träna och lära sig någon annanstans först...
 

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
Ett problem är att det bokas i en långsammare eller mycket snabbare grupp än vad man normalt kör i..För att den gruppen man brukar köra i är full..
Sen måste man faktiskt se hur man ligger till i gruppen man kör i..är man bland de snabbaste så måste man flytta och boka sig i snabbare grupp vid nästa körning, så man gör plats i den långsammare gruppen för nya deltagare!
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Kul att se att Ris och ros-tråden används!

Vi i styrelsen är alla inne och läser och vi kommer att diskutera frågeställningarna som finns här.
Det kan väl sägas att dom flesta frågeställningar har ställts innan och de har redan diskuterats, oftast vid mer än ett tillfälle.
Samtidigt har allting sin tid och plats och det skadar inte att ta upp vissa frågor igen.

Jag tänkte dock på styrelsens vägnar svara på en del frågeställningar/förslag så inte frågorna blir hängande i luften.

Vi tar det i kronologisk ordning.

Regnrabatt
Visst hade det varit kanon att kunna ge regnrabatt!!!
Den som kan lösa ett sådant avtal till oss med Knutstorp/Sturup får gärna hojta till så kommer vi att nappa direkt.

Tyvärr är det nog så att vi får acceptera att vår hobby inte ger oss mycket att jobba med när det gäller väder. Vi kan inte köra inomhus.
Som jag ser det finns det två vägar att gå.
Antingen accepterar man att det kan bli väldigt dyra koppar kaffe den dagen det regnar, eller så kör man på regndäck/gatdäck och utnyttjar det faktum att träning i regn är väldigt nyttigt som definitivt kommer göra dig till en mer smidig förare.

Instruktörer som vurpar
En bra punkt som vi tar upp med instruktörsansvarig inom Sydskanes Emse.

Till instruktörernas försvar vill jag dock säga att jag har inte sett någon av våra instruktörer ligga och "flåköra". Instruktörerna kör på sina egna motorcyklar och en vurpa är minst sagt kostsam för att inte tala om att det gör ont.

Bokningens stängning
En punkt som kommer upp ungefär varje gång man frågar om synpunkter :)

Att kunna "väderboka" sig är väldigt bra som deltagare, men helt förödande för vår förening. Det går inte att driva verksamheten på det viset.
Vi har valt att vid några enstaka tillfällen i år ändra på stängningstiden i hopp om att kunna få in några extra deltagare eftersom vi haft så stora problem under året med tomma platser.
Ett undantag vi hoppas på att kunna slippa i framtiden.

Dela upp grupper efter varvtider
Det är något som diskuterats fram och tillbaka väldigt mycket inom styrelsen och mellan instruktörer. Det finns några arrangörer som jobbar på detta viset.
Varvtider visar onekligen svart på vitt hur fort man kör och i vilken grupp man bör höra hemma i.
Nackdelen med den här lösningen är att man behöver ha transponders, dom är dyra och vi behöver ha rätt många.

Vårt mål är att vi ska ha så jämna grupper som möjligt, då vi ser detta som det säkraste sättet att köra bana på.
Som redan nämnts ovan finns det tyvärr sätt att sätta detta system ur spel och ett sätt är att medvetet anmäla sig i fel grupp. Det finns inte plats i den grupp man vanligtvis kör i och man väljer då att medvetet anmäla sig fel i hopp om att sen bli förflyttad på plats.
Det här är ett skitbeteende som förstör för alla!

Generellt kan man sätta följande tider på grupperna:
Gul: ca 1.20
Röd: ca 1.15
Vit: ca 1.10

Gul grupp är för nybörjare och dom som kört ett tag på bana. Det finns omkörningsregler i kurvorna för att göra körningen så odramatisk som möjligt. Det är i denna gruppen du börjar köra på bana och där du skaffar dig erfarennhet och rutin.

När du blivit mer erfaren och du får mer rutin, då brukar tempot också öka. När du börjar närma dig 1.15, då är det dags att byta till röd grupp. Här är grundtempot snabbare och det finns inga omkörningsregler. Här förväntar man sig att du ska hålla dina spår och ha erfarenhet av bankörning.
Det är väldigt viktigt att man gör det som förväntas av en när tempot ökar, annars kolliderar man förr eller senare.

När det sedan börjar gå undan på riktigt o man närmar sig 1.10, då är det dags att byta till vit grupp. Här är marginalerna ännu mindre och tempot högt.


Varje grupp har ett förarmöte efter varje körpass för att kolla upp så att alla mår bra och att inga oegentligheter händer på banan.
Vi gör vad vi kan för att försöka skapa ett öppet och hjärtligt klimat där alla ska våga säga sin åsikt och att vi respekterar varandra så mycket som vi kan.
Därför är det väldigt viktigt att alla går till dessa möten och att man där berättar om man tyckt att t.ex en omkörning varit obehaglig.

En metod om man vill ha extra visad hänsyn är att ta på sig en väst (som din instruktör fixar fram) och förklara på förarmötet att ni gärna ser att man kör om med extra hänsyn. Det brukar fungera bra.
Glöm så klart inte att ta hjälp av dina instruktörer i din grupp. Dom är där för din skull.

När det gäller tempot i våra grupper så varierar det från gång till gång beroende på vilka deltagare som är där.
Knutstorp är en ganska snabb bana. Vill man ha ett lägre tempo är min rekommendation att prova Sturup Raceway. Det är en väldigt bra nybörjarbana. Den är teknisk och det svänger hela tiden vilket för att hastigheten inte blir riktigt så hög.
 

Smagatusk

Guest
Hej!

En liten stilla undran...

I söndags var det en kille i vit grupp, en väldigt snabb kille, som vid gaspådrag efter start-mål-rakan gick upp på bakhjulet. I stort sett varje gång. En funktionär påpekade detta och fick efter en stund till svar: "Han har så mycket hästar i den hojen, så det är ok."

Hur tänkte man här? Är inte alla lika inför mottot "ANSVAR HÄNSYN OMDÖME".

Undrar mest eftersom jag själv blivit svartflaggad i vit grupp pga några powerwheelies.

Mange (11308)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hej!

En liten stilla undran...

I söndags var det en kille i vit grupp, en väldigt snabb kille, som vid gaspådrag efter start-mål-rakan gick upp på bakhjulet. I stort sett varje gång. En funktionär påpekade detta och fick efter en stund till svar: "Han har så mycket hästar i den hojen, så det är ok."

Hur tänkte man här? Är inte alla lika inför mottot "ANSVAR HÄNSYN OMDÖME".

Undrar mest eftersom jag själv blivit svartflaggad i vit grupp pga några powerwheelies.

Mange (11308)
Power wheelies bör inte ge svartflagg, men det kan vara svårt för funkisar att bedöma detta ibland.
 

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Hej!

En liten stilla undran...


Mange (11308)

Hej Mange,

en svår balansgång det där. Vad vi vill undvika på banan är stuntkörning. När man börjar köra riktigt fort blir det ibland, som du själv har erfarit, svårt att hålla ner framhjulet trots att man tappar tid på det. Ingen seriös banåkare vill köra på bakhjulet, men när det händer är det normalt sett inget som ska leda till svartflagg.
Vi har en regel som säger att man inte får köra på bakhjulet och det är flaggisarnas uppgift att rapportera in sådant till depåchefen. Han ska sedan göra en bedömning baserat på något han ofta själv inte har sett. Ibland är det då enklare att svartflagga föraren i fråga för att reda ut vad det är frågan om.
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Undrar bara, vi de tillfällen då man kunde boka till i princip dagen innan, fick ni in mer folk då?. Menar mer att om man har möjlighet att väderboka att man får fler sålda körningar per säsong eller e det bara jag som fortfarande känner efterdyningar av morfin.
 

heueh

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R1, Honda CB1000R
Undrar bara, vi de tillfällen då man kunde boka till i princip dagen innan, fick ni in mer folk då?. Menar mer att om man har möjlighet att väderboka att man får fler sålda körningar per säsong eller e det bara jag som fortfarande känner efterdyningar av morfin.

Som mest fick vi 6 st efteranmälda, det var en dag med gynnsam väderprognos.
När väderprognosen såg sämre ut fick vi en efteranmäld.
Totalt under hela säsongen har vi fått 21 st efteranmälda, varav några är sådana som försökt boka sig men det har strulat, så dom har fått betala kontant i stället (vårt bokningssystem får hicka ibland :huvet).
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Som mest fick vi 6 st efteranmälda, det var en dag med gynnsam väderprognos.
När väderprognosen såg sämre ut fick vi en efteranmäld.
Totalt under hela säsongen har vi fått 21 st efteranmälda, varav några är sådana som försökt boka sig men det har strulat, så dom har fått betala kontant i stället (vårt bokningssystem får hicka ibland :huvet).

ok tack för svar
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top