Backspeglar med full bakåtsikt

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Hittade en spegel på E Bay/USA som verkar lovande den heter: Full Adjustable Billet Mirrors & säljs av Ball Z Motorsport, den är modell anpassad & bara att skruva dit. Inställnings möjligheterna oändliga med vidvinkels glas. Att dom även är snygga skadar ej. Priset 129 $ är ok. men frakten 35,55 $ lite högt.
Är det någon som provat dem, finns de i Sverige?
Martin
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
http://www.ballzmotorsports.com/category-s/37.htm
Varsågod.
När Jag kör min sporthoj är Jag blind rakt bakom Mig om inte hakan ligger mot tanken (hur länge orkar man köra så? ). Den vanliga körställningen på landsväg/i stan är ca 45 graders vinkel fram & då ser jag bara mina armar/axlar i inre halvan av spegeln & i andra halvan ca 3 bilar bakåt. Problem m.a.o. Provkörde en ZX-10R, 2011 den hade inte detta problem då de har en liknande spegel dessutom smartare placerat. Men min budget tillåter inte ett ny inköp I-dagsläget. Har provar med 2 cm distanser utan nämnvärd förbättring.
Martin
 
Last edited:

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Vad är det för fel med att vrida huvudet?

Backspeglarna på en MC funkar gott o väl som de är... Är man osäker så slänger man ett öga bakom axeln bara... Klart! :p Ta en ölrunda för pengarna istället
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Limma på ett par mini vidvinkel istället. Finns på Biltema för 9:- st och funkar alldeles utmärkt. Bra sikt bakåt med din vanliga spegel och full täckning i döda vinkeln med minispegeln. Man har sikt till i princip 90 grader ut fr hojjen.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Vad är det för fel med att vrida huvudet?

Backspeglarna på en MC funkar gott o väl som de är... Är man osäker så slänger man ett öga bakom axeln bara... Klart! :p Ta en ölrunda för pengarna istället

Inget ont i att ta en ölrunda men...
P.g.a. ovan nämnda problem råkade Jag ut för följande incidenter; A: kör från Upplands Väsby till stan ligger i vänsterfil i ca 30-40 km/h över hastighetsbegränsningen varpå en BMW(bil) lägger sig & nosar mig i röven efter att ha legat en halv meter bakom mig i en km. & blinkat med allt han hade i ljus väg ( & det var mycket) kommer han på att man kan tuta samtidigt svänger vägen så att Jag får syn på honom & kan släppa förbi honom. Han hade precis påbörjat en omkörning till höger i en liten lucka mellan två bilar för att sedan pressa sig förbi mig. Efter att fått det sedvanliga fingret gav Jag honom min standard släng kyss. Men det var en situation som hade kunnat urarta då bilisten trodde att jag medvetet jävlades med honom.
B: Kör Tyresövägen mot stan kör ca 120 på en 90 sträcka, efter mig har Jag en civilpolis med alla kännetecken som: extra spegel på passagerar sidan, Volvo/Saab kombi & en djungel av extra antenner på taket. Bilen ligger strakts bakom (osynlig för mig) mig & filmar mig & hastigheten. Deras plan var att ta mig på 70 sträckan innan Nynäsvägen men då Jag skulle svänga höger in mot stan lägger Jag mig i högerfilen i höjd med 70 skylten & p.g.a. trafiken kör 50 km/h. Poliserna blir då så förbannade att de trycker gasen i botten & försvinner mot tallkrogen i 120.130km/h på en 70 väg.......? föredöme
I bägge fallen körde bilarna snabbt ikapp mig & Jag gjorde misstaget att tro att Jag körde tillräkligt fort för att inte hindra någon, men hade fel.

Inga av speglarna på den sidan heter så som du skrev i första inlägget...

Custom Black Anodized Fully Adjustable Convex Mirrors/ är samma spegel.
Tydligen är den borttagen från E-Bay. sorry.

Limma på ett par mini vidvinkel istället. Finns på Biltema för 9:- st och funkar alldeles utmärkt. Bra sikt bakåt med din vanliga spegel och full täckning i döda vinkeln med minispegeln. Man har sikt till i princip 90 grader ut fr hojjen.

Ja det är ett alternativ, har även funderat på
på backspeglar styränden, men frågan är har någon provat, köpt ovannämda USA speglar & funkar de så bra som de utlovar?
Martin
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har provat backspeglar i styrändarna, funkar mkt bättre än de flesta orginal. Men bäst är som sagt minispegel i spegeln ala Biltema, kör med dem nu både på vä och hö.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Jag har provat backspeglar i styrändarna, funkar mkt bättre än de flesta orginal. Men bäst är som sagt minispegel i spegeln ala Biltema, kör med dem nu både på vä och hö.

Jag ska prova minispeglar som Du föreslår, det som hindrat Mig att prova tidigare har varit den förlorade spegelytan som minispeglarna tar, men då Jag ändå inte ser något spelar det ju ingen roll.
Tack för rådet! Men det blir inget inköp på Biltema, men det är en annan historia varför.
Martin
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag ska prova minispeglar som Du föreslår, det som hindrat Mig att prova tidigare har varit den förkorade spegelytan som minispeglarna tar, men då Jag ändå inte ser något spelar det ju ingen roll.
Tack för rådet! Men det blir inget inköp på Biltema, men det är en annan historia varför.
Martin

Jag satte mina där min arm ändå skymmer sikten bakåt, på så sätt använder jag hela orginalspegelns yta :tummenupp
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Inget ont i att ta en ölrunda men...
P.g.a. ovan nämnda problem råkade Jag ut för följande incidenter; A: kör från Upplands Väsby till stan ligger i vänsterfil i ca 30-40 km/h över hastighetsbegränsningen varpå en BMW(bil) lägger sig & nosar .......


Ta inte det här som ett påhopp nu... Men testa att vinkla backspeglarna lite istället. Jag menar om jag ligger i vänsterfil så speglar min vänstra backspegel dem som ligger i mittenfilen nästan snett bakom mig... :va

Hur små backspeglar har du egentligen?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Vad är det för fel med att vrida huvudet?

Backspeglarna på en MC funkar gott o väl som de är... Är man osäker så slänger man ett öga bakom axeln bara... Klart! :p Ta en ölrunda för pengarna istället

depends, om man är gigantisk som jag är så ser man bara dike eller axlar.... jag tog bort mina speglar då å vrider på skallen istället..
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Ta inte det här som ett påhopp nu... Men testa att vinkla backspeglarna lite istället. Jag menar om jag ligger i vänsterfil så speglar min vänstra backspegel dem som ligger i mittenfilen nästan snett bakom mig... :va

Hur små backspeglar har du egentligen?

Nej Jag tar det ej som ett påhopp, utan som en logisk fråga.:tummenupp Mitt problem är att ju mer jag vinklar speglarna (original) desto mer ser jag av mig själv. Det är väl kärnan i mitt problem att jag är såpass bred så att speglarna skyms av min kropp ju mer upprätt Jag sitter.
Hade Jag längre armar kunde jag sitta på bönpallen med fullgod bakåt sikt:D Men skämt åsido på Kawan satt speglarna i knähöjd på fästen som gick rakt ut, jävligt smart lösning då det inte är så mycket kropp i vägen på den höjden. Helt klart min nästa hoj, dock ej grön (hemsk färg) men fram tills dess får Jag hanka mig fram med vidvinkelspeglar eller så köper jag E-Bay speglarna iallafall de var riktigt snygga. :confused:
MVH Martin
 
Last edited:

Yzzyx

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2010
Ort
Östhammar
Hoj
En packe GSXer
På min -84 GSX ser man noll i speglarna (axlar och lite dike) pratade med besiktningen och i vanlig svensk tradition så måste dom sitta där trots att dom inte funkar.... Kunde vatt värre, kunde fått körförbud för för breda axlar!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det där har jag råkat ut för också, ser mest min arm i backspegeln. Så när jag tittar i backspegeln då och då, så viker jag in armen. Men således ser jag inte om ngt dykt upp bakom mig förrän jag tittat aktivt i backspegeln sas.

Men såna där hetssporrar som BMW.n är ju mest töntar, du körde ju allaredan över körkortsgränsen, de riskerar ju ditt liv genom att ligga så nära.

Hade en gång förra sommaren två hojsnuttar bakom mig som ville om, men jag såg ju inte dem, de vart också sura, Ena pekade med sitt finger mot huvudet, det internationella tecknet för idiot.
De fick ju ligga bakom mig i över 30 sekunder innan jag var klar med min omkörning :confused:

Så ta BMW med ro.
Jag garvar åt dessa förstorade självbilder för vilka sveriges vägnät är byggt, varje gång. Det är ju få förunnat att få dra i sig avgaser och buller från en S&S-motor. Tänk på det!


Inget ont i att ta en ölrunda men...
P.g.a. ovan nämnda problem råkade Jag ut för följande incidenter; A: kör från Upplands Väsby till stan ligger i vänsterfil i ca 30-40 km/h över hastighetsbegränsningen varpå en BMW(bil) lägger sig & nosar mig i röven efter att ha legat en halv meter bakom mig i en km. & blinkat med allt han hade i ljus väg ( & det var mycket) kommer han på att man kan tuta samtidigt svänger vägen så att Jag får syn på honom & kan släppa förbi honom. Han hade precis påbörjat en omkörning till höger i en liten lucka mellan två bilar för att sedan pressa sig förbi mig. Efter att fått det sedvanliga fingret gav Jag honom min standard släng kyss. Men det var en situation som hade kunnat urarta då bilisten trodde att jag medvetet jävlades med honom.
B: Kör Tyresövägen mot stan kör ca 120 på en 90 sträcka, efter mig har Jag en civilpolis med alla kännetecken som: extra spegel på passagerar sidan, Volvo/Saab kombi & en djungel av extra antenner på taket. Bilen ligger strakts bakom (osynlig för mig) mig & filmar mig & hastigheten. Deras plan var att ta mig på 70 sträckan innan Nynäsvägen men då Jag skulle svänga höger in mot stan lägger Jag mig i högerfilen i höjd med 70 skylten & p.g.a. trafiken kör 50 km/h. Poliserna blir då så förbannade att de trycker gasen i botten & försvinner mot tallkrogen i 120.130km/h på en 70 väg.......? föredöme
I bägge fallen körde bilarna snabbt ikapp mig & Jag gjorde misstaget att tro att Jag körde tillräkligt fort för att inte hindra någon, men hade fel.



Custom Black Anodized Fully Adjustable Convex Mirrors/ är samma spegel.
Tydligen är den borttagen från E-Bay. sorry.



Ja det är ett alternativ, har även funderat på
på backspeglar styränden, men frågan är har någon provat, köpt ovannämda USA speglar & funkar de så bra som de utlovar?
Martin
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
På min -84 GSX ser man noll i speglarna (axlar och lite dike) pratade med besiktningen och i vanlig svensk tradition så måste dom sitta där trots att dom inte funkar.... Kunde vatt värre, kunde fått körförbud för för breda axlar!

Vänta bara det kommer, NTF har på förslag att försäkrings & skatteklass beräkning även ska innefatta påslag för axelbredd & vikt på föraren.:D
M
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Lite knepigt med backspeglar på dessa mc.Själv har jag helt vibrationsfria original speglar med bra sikt i men problemet är det välkända att man mer ser sina egna axlar än det som finns bakom, (som om man nu brydde sig, ironi).Kan förstå att t ex en liten Japan kanske inte når upp med näsan över tanklocket, men resten av världen då !?. :va
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Det där har jag råkat ut för också, ser mest min arm i backspegeln. Så när jag tittar i backspegeln då och då, så viker jag in armen. Men således ser jag inte om ngt dykt upp bakom mig förrän jag tittat aktivt i backspegeln sas.

Men såna där hetssporrar som BMW.n är ju mest töntar, du körde ju allaredan över körkortsgränsen, de riskerar ju ditt liv genom att ligga så nära.

Hade en gång förra sommaren två hojsnuttar bakom mig som ville om, men jag såg ju inte dem, de vart också sura, Ena pekade med sitt finger mot huvudet, det internationella tecknet för idiot.
De fick ju ligga bakom mig i över 30 sekunder innan jag var klar med min omkörning :confused:

Så ta BMW med ro.
Jag garvar åt dessa förstorade självbilder för vilka sveriges vägnät är byggt, varje gång. Det är ju få förunnat att få dra i sig avgaser och buller från en S&S-motor. Tänk på det!

Håller med Dig fullt & fast, det är små men farliga gossar då de skapar farliga situationer på löpandeband & Jag är den svagare mest oskyddade parten. Så det är bara garva & hålla avstånd:D
MC Poliser är rätt kul, på semestern i år var det en som åkte mellan Trosa (där jag bodde) & Nyköping, den här liraren nötte sträckan fram & åter 8 timmar/ dag d.v.s. Jag mötte Honom jämt åkande i motsatt riktning, som tur var. Då han tydligen hade en hang up på sporthojar stirrade han långt & länge på mig. En gång fick han tydligen nog i att alltid befinna sig i fel körriktning & gjorde en regelvidrig manöver för att köra ikapp mig. Han låg bakom mig, för att stressa mig någon km. men då inget hände körde han upp i höjd med mig stirrade på mig & sedan ge full gas, fråga? Vad ville han framföra för budskap skulle det vara "Jag kör ifrån dig på min sura gamla BMW" eller? Men det blev en bra story att skratta åt vid grillningen på kvällen.:D:D
M
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är ju 2011, varför inte montera en backkamera på hojen med en liten lcd skärm i instrumenteringen. Finns garanterat billigare än de backspeglarna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top