Sporthojsklassiker som investering. Diskussion önskas !

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjena !

Läget är så här. Jag har länge varit sugen på att köpa en sporthojs klassiker och bara ställa undan för söndagskörning och ev ngn rastning på enstaka trackdays. Men då snackar vi luuuugn körning.

Iaf vad det gäller bilar så slår klassiska bilar som investering börsens utveckling sedan typ 20-30 år tbx. Så varför inte investera i ngt som är kul, intressant och som dessutom kan användas.

Inte så jävla spännande att slänga in spargrisen på ngn sur fond eller aktie som kan bli värdelös över en natt.

Har redan en bruksklassiker, En 85a Gsxr 750. Så den behöver inte föreslås om man säger så.

Det gäller ju här att se i framtiden liksom.

Hojar jag lurar på är:

Yamaha RD350 och 500
Suzuki RGV 250 och 500
Polka R1 (98)
Yamaha och suzukis tidiga SP modeller
Honda vf1ooor
Honda SP1
Bimota ? (för dyra ?)
Ducati ?
Laverda ?

osv osv.

Please, hjälp mig kolla i spåkulan.
Tänkte lägga mellan 20-40` och hojen bör ha ett mkt bra brukskick iaf.
Pundet är ff skitbilligt, Och i UK står mängder med blivande klassiker...

Mvh
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag körde ZXR 750 -93 ett par år. Kanske för ny ännu men har en riktig "superbikeaura"!

Kanske FZR 1000 -88 kan bli nåt?
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
20-40 brakare för en sporthoj som redan befinner sig i kategorin klassiker blir nog svårt även i GB.. Att hitta en sån som har goda möjligheter att bli en klassiker/samlarhoj är ju lite lotteri. Mitt tips blir en tidig gixxer 1100. Eller varför inte en TL? ;)

Annars är det här det ultimata enl.min mening även om inte 40k stoppar. :

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=239533&highlight=riktig+racing
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
GSXR 750 -85 är väl den hoj som verkligen var något nytt
när den kom.
1100:an går väl an, men då i verkligt toppskikt.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
RD 350 ypvs har ju börjat öka i pris, tror inte direkt de kommer att sjunka inom de närmaste.

GPZ 900 var kult då den kom, och har inte förändrats.

Du har GSXR, varför inte kika på den som startade det, en GSX 1100 EF.

De lär du kunna få för en 15 till 20 styck i bra skick.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Rusta upp en CBX från -78 eller -79 så har du dig ett bra pensionssparande.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Du fick många tips på hojar, så jag fokuserar på investeringsdelen.

Du vill alltså förvalta pengar genom motorcyklar istället för att placera pengar i fonder, räntekonton etc. Det korta svaret är - glöm det. Köpa hoj gör man för att man älskar det, det kommer att på sikt kosta dig mer än att ha pengarna nerstoppade i madrassen. Anledningen är att du kommer ta en rad förvaltningskostnader i form av förvaring, underhåll & service, skatt, försäkring, slitage, reservdelar och drivmedel. Tillsammans blir dessa kostnader högre än vad man spontant tror.

Vill du ha ett tryggt sparande, skaffa ett konto på avanza och placera pengarna i räntekonton som täcks av den statliga insättningsgarantin. Avkastningen är högre än inflationen och du tar absolut noll risk.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Tjohoo !

Kul, inte ett enda dumt svar heller.
Kanske dumt av mig att nämna RGV500 insåg jag nu.Sorry,Önsketänkande.

Jag tycker samtliga hojar som nämnts kvalar in faktiskt.
Särskilt CBXen. Den är ju redan för dyr om man inte vill/har tid att renovera själv.

RD500an som länkades visste jag inte om. Jag kollar bara privat annonser normalt. Tackar.

Glömde nämna fireblade 92an. Den borde bli en klassiker förr eller senare. Ligger ett par fina på blocket. Den ena för dyr den andra riktigt rätt pris. Kanske vore ngt...

Suzuki gsx, Pre 1985 är läckra och prisvärda. Håller med. Men den är nog inte riktigt så sporthojig som jag tänkt mig.

Ngn vettig människa räknade upp alla duccar man vill ha.
En 888 lr 851 vore grymt. Men då blir det till att hala upp stora plånkan tyvärr. Kommer första årsmodellen av 916 bli klassikervärderad ? vet ej..

Kawasaki är jag kass på. Men gillar looken på tidiga "dammsugarslangare". Finns den i Homologerings version ? om isf, Hur jävla dyr kan den vara redan ?
ZX7RR då ? den med grå/svart ram. Hittar inga på blocket. Får få, För dyra redan ?

Polka R1 98 finns ju under 40 redan här i svedala. Den är i nyaste laget. Men den är fan redan dyr egentligen. Kan inte bli billigare väl ?

Som sagt, Det gäller här att kolla i spåkulan.

Ngn nämnde tl1000 serien. Är det 97ans S eller är det TLRen man ska ha ?

Det ligger en YZF750 SP på blocket. Den är jag fan lite sugen på.
Det sitter väl en del godis på den från fabrik vill jag minnas.

Mvh
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Du fick många tips på hojar, så jag fokuserar på investeringsdelen.

Du vill alltså förvalta pengar genom motorcyklar istället för att placera pengar i fonder, räntekonton etc. Det korta svaret är - glöm det. Köpa hoj gör man för att man älskar det, det kommer att på sikt kosta dig mer än att ha pengarna nerstoppade i madrassen. Anledningen är att du kommer ta en rad förvaltningskostnader i form av förvaring, underhåll & service, skatt, försäkring, slitage, reservdelar och drivmedel. Tillsammans blir dessa kostnader högre än vad man spontant tror.

Vill du ha ett tryggt sparande, skaffa ett konto på avanza och placera pengarna i räntekonton som täcks av den statliga insättningsgarantin. Avkastningen är högre än inflationen och du tar absolut noll risk.

Tjenare !

Har sedan många år Avanza konton och är ganska aktiv i mitt sparande där. Det går väl sådär. hittils.

Kollar man på bilar som köps i redan gott skick och som ej behöver renoveras eller servas mer än av åldersskäl så utklassar dom börsen och alla fonder du kan räkna upp, Utom enstaka högriskare som gått bra då och då.

Läste en lång artikel i våras om detta. Och alla större auktionshus som säljer/förmedlar fordon bekräftade saken. De förde statistik och all information om sålda fordon sparades.

En De tomaso pantera i bra skick hade till exempel ökat i värde med runt 300% på 20 år. Inte illa. Det fanns massor med exempel.
För svenskar nämndes P1800, De hade ökat 2-300 % i värde på 20-25 år. Hojar måste ju gå samma väg. Om man väljer rätt ex.

Men i övrigt argumenterar jag inte emot dig.

Service kostnaderna och även litet underhåll knaprar i sig av framtida vinster. Motsvarande förvaltningskostnader och courtage äter med en hel del faktiskt. glöm inte det. Och alla finansinstrument kan bli värdelösa med tiden. En Hoj/bil kan knappast bli upplöst i atomer om den sköts och förvaras rätt.

Kom med ngt kreativt förslag vetja !

Mvh
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
kan inte tänker mig att det ska löna sig så värst på en hoj du kan hitta för 40000,-

tänker man investering på bilar är det ju nästan bara de sällsynta "snygga", helt originala bilar, eller de med racinghistoria som verkligen lönar sig.

en "standard" hoj från tex 80talet tror jag inte riktig på.
köp då helst nån racer som har gjort historie. dock som sagt, 40000,- verkar vara lite lågt för de.

du få även tänker på att har en vettigt plats där hojen kan vara, försäkringen, servicen (även om den bara stor kan det vara bra att hålla efter) och helst även sammlar på dig reservdelar i helst nyskick.
kostnader kan då i längden överträffa hojens verkliga värde.

dock så vet man ju aldrig hur det bli med sammlare. i vissa tider kan en grej plötsligen stiger enormt i sitt värde. har man tur är det just denna hoj man har köpt.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Hej igen !

Bakkern var verkligen ett bra exempel på vad jag tror kan bli ngt.
Jävligt smal marknad men också väldigt få fina ex kvar.

I överigt känner jag att jag måste tillägga att de 20-40`jag skrev är inte huggna i sten. Mer ett riktvärde för att få diskussionen dit vanligt folk kan delta. Annars är det liksom lätt att köpa en ex GP hoj typ.

Grejen är att här försöker vi ju hitta guldkornen som på lång sikt blir samlarhojar. Det är ingen skillnad mot bilar tror jag.

Kolla porsche sista luftkylda 911. Den är ju tokdyr redan fast den knappt är gammal än. Massproducerad är den dessutom.

Bimota har redan dragit med raketfart fick jag höra nyss.
Exemplar som för 10 år sen gick på 40-50 ligger redan över 100 papp och ännu mer. Bra avkastning tycker jag.

Mvh
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Tjenare !

Har sedan många år Avanza konton och är ganska aktiv i mitt sparande där. Det går väl sådär. hittils.

Kollar man på bilar som köps i redan gott skick och som ej behöver renoveras eller servas mer än av åldersskäl så utklassar dom börsen och alla fonder du kan räkna upp, Utom enstaka högriskare som gått bra då och då.

Läste en lång artikel i våras om detta. Och alla större auktionshus som säljer/förmedlar fordon bekräftade saken. De förde statistik och all information om sålda fordon sparades.

En De tomaso pantera i bra skick hade till exempel ökat i värde med runt 300% på 20 år. Inte illa. Det fanns massor med exempel.
För svenskar nämndes P1800, De hade ökat 2-300 % i värde på 20-25 år. Hojar måste ju gå samma väg. Om man väljer rätt ex.

Men i övrigt argumenterar jag inte emot dig.

Service kostnaderna och även litet underhåll knaprar i sig av framtida vinster. Motsvarande förvaltningskostnader och courtage äter med en hel del faktiskt. glöm inte det. Och alla finansinstrument kan bli värdelösa med tiden. En Hoj/bil kan knappast bli upplöst i atomer om den sköts och förvaras rätt.

Kom med ngt kreativt förslag vetja !

Mvh

OMX30 är upp 470% sedan 1991 om man tittar långsiktigt på börsen (jobbar som aktiemäklare så jag är partisk). Med alla placeringar gäller det att det behövs kunskap för att tjäna pengar på dom. Finns många bilar som inte stigit i värde (precis som aktier).

Så köp gärna en klassiker men i första hand för nöjes skull (funderar själv på det). Dammsugar kawan, första bladen, Suzuki GSX750R & GPZ900R är några funderingar jag har
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
OW01 är väl redan en klassiker...
http://www.cyclechaos.com/images/th..._-0W01.jpg/640px-1989_Yamaha_FZR750_-0W01.jpg
GSXR 750 RR (alltså dubbel-R:en)
RC30 är väl för svindyr för att vara intressant.

RD350-YPVS tror jag är den bästa investeringen om du ser till procentuell tillväxt på pengarna.

Kawa 3-pip en av de coolaste tillsammans med RGV500 och CBX, men alla tre är ju redan klassiker, så att göra klipp där blir svårt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Investerar man i fonder och aktier så drabbas man av avgifter och skatter som äter upp kapitalet. Låter man dessutom någon sköta placeringarna åt en så kostar den tjänsten en hel del. Att bara titta på att börsen gått upp si och så mycket säger inget om hur mycket spararen fått i handen under samma period.

Väljer man att investera i bilar och motorcyklar kostar de pengar i underhåll, renoveringar (långsiktigt), förvaring. Samtidigt är det något som man kan få lite glädje av genom att använda fordonen. Jag ångrar lite att jag aldrig köpte en RC30 för 10 år sedan som nybliven motorcyklist. Inte för att de visat sig vara en bra investering utan för att inträdesbiljetten nu är mycket högre. På dagens nivåer skulle jag nog hellre köpa något annat.

Jag tror ingen av de som köpte en Ferrari 250 GTO på botten i början på 70- talet visste vilken värdestegring den skulle få. Inte ens den som köpte på toppen i slutet på 80- talet gjorde en förlustaffär om han sålt den idag. Men han kanske ångrar sig att han inte gjorde en alternativ investering under dessa åren istället för bilen. Mycket möjligt att han fått bättre avkastning på sina pengar under den här perioden. Samtidigt är det inget man kan sia om.

Kontentan är nog att man bör avhålla sig från att köpa fordon som investeringsobjekt. Fokus bör nog ligga på ett annat plan som att man vill undvika värdeminskning i största mån. Sedan om värdestegringen blir av och slår andra investeringar under en 20- 30 års period får man nog se som en bonus. Personligen hade jag nog valt att sprida riskerna. Finns hur många möjligheter som helst där ute. Gäller bara att hålla ögonen öppna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top