Utbomordarfråga - motor dör vid ökad belastning?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Dock så låter det på din beskrivning precis som att du släckte stiften då du låg på fullgas.

Har du en separat slang till kallstarten kan du ju prova att klämma ihop den med en svetstång eller liknande.

Så länge jag körde på fullgas gick den finfint. Det var när jag slog av och gick ner till 4000rpm som den inte valva upp mer igen och väl inne i hamnen så tappade den lusten helt och gick som en påse nötter på låga varv och ville heller inte varva upp mycket alls.

Men jag skall ge mig på kallstartsventilen. Skall leta upp Peangen som nog är det närmaste jag kan komma...
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Så länge jag körde på fullgas gick den finfint. Det var när jag slog av och gick ner till 4000rpm som den inte valva upp mer igen och väl inne i hamnen så tappade den lusten helt och gick som en påse nötter på låga varv och ville heller inte varva upp mycket alls.

Men jag skall ge mig på kallstartsventilen. Skall leta upp Peangen som nog är det närmaste jag kan komma...

Främmandekroppstången är lite för vek för sådant, duger mest till ådror och navelsträngar.:D

Men det är rätt typiskt fenomen att den går så länge man håller varv och förbränningstemperatur uppe.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Men det är rätt typiskt fenomen att den går så länge man håller varv och förbränningstemperatur uppe.

Ah ålrajt!
Då skall jag ta en ordentlig titt på den då..

Det enda som känns märkligt är just att den gick bra så länge. Fast å andra sidan var det långsamt ökande hela tiden under turen och sedan slog jag av i två omgångar när jag närmade mig.. först till 4000 och sedan helt när jag kom in i hamnen..
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ok, liten update:

Åkte ner med ett biltemafilter eftersom jag hittat skit i kopplingen tidigare och motorn dog när vi kom in mot bryggorna sist....

Skarvar på en bit slang och filter innan blåsan och ger mig på ett startförsök. Motorn går igång nästintill direkt men efter ett par sekunders fin gång hör jag hur den dör och efter det får jag inte igång den igen. Helvetes...
Öppnar kåpan och monterar loss filtret som sitter där och ser att det ligger betydande mängder skit i den.
Häller ut soppan med skit och blåser rent filter och in/utgång i filterbehållaren samt slangkopplingen till motorhuset. Motorn startar fortfarande inte så jag får för mig att jag fått in skit som satt igen munstycken i förgasarna. Monterar loss oljetråget och skruvar ut jetskruvar så förgasarna dräneras och blåser rent allt jag kommer åt och kör på med förgasarrengöring och blåser med luft på burk. Egentligen är allt detta bara något desperat försök bara för att göra något..
Monterar allt igen och gör ett nytt startförsök och denna gång startar motorn direkt. Åker ut och njuter av livet och övernattar vid en av favoritplatserna..

....sen dags att åka hem...
Startar motorn som går igång direkt..... men dör efter ett par sekunder och därefter är det en och en halv timmes lönlösa startförsök.
Skruvar bort allt som jag skruvat bort tidigare i ett desperat försök utan framgång. Både det nya filtret (innan blåsan) och det inne i motorn är helt fria från skit men jag skruvar ändå ut alla jetskruvar och blåser och löjlar mig... Kollar även så kallstartsventilen funkar..
Eftersom det inte ens är en tillstymmelse till tändning så skruvar jag ner reglagen och försöker se över dödmansgreppet, utan resultat...

Ringer "Sjöräddningen" (läs: svärfar) som ger sig iväg med sin båt för att bogsera.

Precis efter att jag lagt på telefonen efter att ha pratat med svärfar kommer jag på en detalj som jag missat i ilskan och desperationen vid denna andra "demontering"... Efter att ha skruvat ut allt och tömt förgasare och filter på soppa så var blåsan hård... jag klättrar bak till brunnen igen och trycker på blåsan igen och den är fortfarande hård. Inser att jag borde kunna pumpa flera gånger för att fylla upp allt så jag skruvar loss slangklämman och kopplar helt sonika på blåsan direkt på slangen innanför motorhuset och går alltså förbi slangkopplingen helt denna gång...

Pumpar på blåsan och känner hur den känns normal igen och HÖR hur hela systemet fylls upp med soppa...

Ropar på frugan och ber henne provstarta och den går igång direkt, precis när svärfarsan dyker upp i sin båt.

Igår var jag nere igen och avlägsnade slangsnabbkopplingarna helt och drar istället en slang direkt från det inre soppafiltret ut till blåsan. Då jag har fast tank har jag heller ingen glädje av snabbkopplingar.

Den nya slangen var f.ö. på millimetern stor/liten nog att gå igenom det hål där slangkopplingen suttit så där kommer det bli tätt då det var så tight att jag fick smörja slangen med siliconspray för att kunna dra den igenom hålet...


Jag hittade f.ö. källan till skiten. Jag var rädd för att jag skulle behöva riva min tank men det visade sig komma från den lånade, lösa, bensintankens ålderstigna blåsa som mer eller mindre luckrats upp och nu inte ens funkade längre.


Efter att ha skruvat ur alla jetskruvarna denna gån
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Härligt att du hittade felet :tummenupp Liknande fel som jag hade, läckande OMC koppling, skit i tanken, lite för lång soppaslang och ett soppafilter som gjort sitt var bovarna i mitt fall. Hade aldrig skruvat båtmotor tidigare, men nu kan man det med :)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag lyfter tråden eftersom jag har problem med min 115 hk B20 Penta som åtminstone delvis liknar TS bekymmer:

Båten startar perfekt och går fint på tomgång. Går prima upp till ca 900 varv o där dör den, ibland med ett *poff*. Man kan höra ett sugljud precis innan, som om den tog tjuvluft.
Om jag snabbt går förbi det kritiska varvtalet, går den som ett skott upp till fullfart utan problem.
Det är just där..strax innan det blir fart på skutan som den kroknar.

Någon som kan tipsa om trolig orsak? Själv har jag spekulerat i tjuvluft och bränslefilter, men om bränslefiltret vore orsaken, skulle väl båten gå dåligt på alla varvtal o inte perfekt på fullgas?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top