Luftfilter SAAB 9-5 2006

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
ok, om jag är på semester och får för mig en morgon att kika på filtret, hur skall jag gå tillväga utan att behöva skita ner mer än mina fingrar? jag har ingen tillgång till lift what so ever.

Ja alltså, du skulle ju teoretiskt kunna öppna bagageluckan (som man gör på förardörren, ren idioti) , lyfta på locket till reservhjulsbaljan, plocka fram domkraften och hissa upp den en bit och sen använda dig av verktyget du får av Saab (dit går de 370k...) och öppna burken och kolla luftfiltret. Varför man nu skulle vilja göra det, man byter det vid service och de brukar inte vara speciellt igensatta.

Jag håller med om att det är en skitbil, jag vet för jag äger en själv (som jag har kört sönder luftfilterboxen på), men just luftfiltrets placering anser jag vara ganska så bra. Inte lika bra som på en del andra bilar där man bara snäpper av 4st metallhållare och inspekterar men jag har varit med om betydligt värre.

Ps: Jag behövde inte ens hissa upp min bil för att få bort burken, trots att jag har sportmodellen med lägre markfrigång.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Du tar en filt och lägger på marken, alternativt står på huk.
Tittar under fronten på bilen.
Skruvar loss skruvarna och lossar locket.
Tittar på filtret.
Tittar lite till.
Petar lite på filtret.
Luktar på filtret.
Smakar på filtret.
Stoppar tillbaka det.


Tar ut det igen och smakar på det igen.

Sen sätter du ihop allt igen.


Varför skulle du på din semester vilja titta på filtret :va
Antingen byter man filtret eller så skiter man i det hela.



:tummenupp

på mina 5 andra bilar jag hade innan saab:en räckte det med att:

1. lyfta på huven
2. lossa fästena
3. ta ut filtret, observera och stoppa tebax skiten:tummenupp

Det är nog bara du i hela världen som får för dig det, men låt inte det hindra dig...

väntar fortfarande på svar på min fråga eller börjar det bli jobbigt att googla fram ett svar?

Ja alltså, du skulle ju teoretiskt kunna öppna bagageluckan (som man gör på förardörren, ren idioti) , lyfta på locket till reservhjulsbaljan, plocka fram domkraften och hissa upp den en bit och sen använda dig av verktyget du får av Saab (dit går de 370k...) och öppna burken och kolla luftfiltret. Varför man nu skulle vilja göra det, man byter det vid service och de brukar inte vara speciellt igensatta.

Jag håller med om att det är en skitbil, jag vet för jag äger en själv (som jag har kört sönder luftfilterboxen på), men just luftfiltrets placering anser jag vara ganska så bra. Inte lika bra som på en del andra bilar där man bara snäpper av 4st metallhållare och inspekterar men jag har varit med om betydligt värre.

Ps: Jag behövde inte ens hissa upp min bil för att få bort burken, trots att jag har sportmodellen med lägre markfrigång.


du håller nog med mig om att det är den sista saaben vi någonsin kommer att äga ivf jag lovar dyrt och heligt att ALDRIG mer köpa en saabjävel om dom ens överlever maffistyret, nä, blir förmodligen den nya hyundai i40 för våran del, en begagnad om ca 2 år så jag slipper å få få magsår över mitt bilägande:tummenupp
 
Last edited:

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
ehh det händer att jag kikar till vissa viktiga bitar då du inte har en jävla aning om i vilken miljö min bil rullar i under min semester så spar på sarkasmen!


Eftersom du verkar vara extremt orolig att din bil ska explodera av ett igensatt luftfilter. Kan du ju få se hur mitt såg ut på min Volvo S40 2,0D 06a som var full servad osv.
Den gick bra trots filtret såg ut såhär och den har fortsatt att gå bra många mil efteråt.
Så du kan nog sova lugnt under semestern och titta på filtret när du kommer hem:tummenupp
 

Bifogat

  • S40nluftfilter.jpg
    S40nluftfilter.jpg
    92.7 KB · Visningar: 340
  • s40nluftfilter 2.jpg
    s40nluftfilter 2.jpg
    57.8 KB · Visningar: 319

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Eftersom du verkar vara extremt orolig att din bil ska explodera av ett igensatt luftfilter. Kan du ju få se hur mitt såg ut på min Volvo S40 2,0D 06a som var full servad osv.
Den gick bra trots filtret såg ut såhär och den har fortsatt att gå bra många mil efteråt.
Så du kan nog sova lugnt under semestern och titta på filtret när du kommer hem:tummenupp

åhh fy fan:näsblod

nä jag är inte bekymrad så sätt, jag ville bara inspektera filtret nu innan service för att sen kolla att verkstaden verkligen har bytt, som jag har nämt har jag varit med om att en auktoriserad verkstad bara blåst rent ett filter å stoppat tebax det sen brukar jag rent allmänt kolla över bilen mellan servicarna titt som tätt.

på mina andra bilar har ett luftfiler aldrig suttit så illa till som på min saab, i min värld skall den sitta direkt under motorhuven men inte i en saab, men med tanke på att saab har lite "udda" lösningar och utseende på vissa bitar så är det kanske inte så jävla konstigt att saab snart går i graven!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja jävlar dessa nya bilar.

Hade en bil som inte laddade, öppnade huven och inte fan fanns där en motor ens:mad:

Så jag fick plocka ut baksätet och gå genom en lucka för att hitta generatorhelvetet för att byta laddreg.

Hur fan tänker dom sig att man skall göra det utanför OK under tiden man fyller på bensin.











Nej. jag har ingen boxster, det var bara ett exempel så jag tar inga obsena förslag.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
du håller nog med mig om att det är den sista saaben vi någonsin kommer att äga ivf jag lovar dyrt och heligt att ALDRIG mer köpa en saabjävel om dom ens överlever maffistyret, nä, blir förmodligen den nya hyundai i40 för våran del, en begagnad om ca 2 år så jag slipper å få få magsår över mitt bilägande:tummenupp

Ja, åtminstone den sista Saaben jag kommer äga som förstabil då det är den mest opålitliga bil jag har haft. Fast inte för att den har gått sönder så ofta utan mer för att man är orolig över att den ska göra det :D
Vi tog bilen upp till Sälen i vintras men jag var sjukt orolig hela tiden och kortnumret till SOS var inslaget och redo att ringas...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja, åtminstone den sista Saaben jag kommer äga som förstabil då det är den mest opålitliga bil jag har haft. Fast inte för att den har gått sönder så ofta utan mer för att man är orolig över att den ska göra det :D
Vi tog bilen upp till Sälen i vintras men jag var sjukt orolig hela tiden och kortnumret till SOS var inslaget och redo att ringas...

ha ha fan va arg jag verkade vara igår, för många bärs innanför västen:D

det är lite så som du säger anders, har ägt bilen i ca 1 1/2 månad nu men jag sitter fortfarande å lyssnar efter konstiga ljud, ska den braka ihop, startar den efter ett tankstopp osv osv:D

knäpper fingrarna å ber en stilla bön varje gång jag sätter mig i bilen men än så länge har den varit på min sida, hoppas bara att det fortsätter så, sticker ju ner till pusztan (ungern) om knappt en månad så autobahn blir elddopet, som du säger, har redan laddat upp med alla tänkbara telefonnummer man kan behöva om skiten skulle säcka ihop, det har jag aldrig behövt att oroa mig för med de andra bilarna jag har ägt, främst bilar från asien:tummenupp
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Om en timme ska jag komptesta skiten för att se om jag har blåst en kolv eller om toppen har gett upp. Skiftade nyss vevaxelgivare, tändkasett och har tidigare testat att byta luftmassamätare utan resultat.
Så antagligen står jag här med en rasad Saab på gatan. Men jag är inte bitter, jag får ju för fan skylla mig själv när jag köper en av världens sämsta bilar genom tiderna.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top