Bromsskivors livslängd samt tjocklek

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Snillefunderingar.. here we go:

Hur många belägg brukar en skiva klara sig för er på hoj, gärna jämförbar hoj med min = 220kg med blandad körning. Ex på en bil brukar väl en skiva kanske klara 2 uppsättningar (uppskattningsvis) klotsar om man ska gå på tillverkarens rekommendationer för minsta tjocklek samt förutsättningsvis att de inte rostar sönder =) (mina skivor rostar aldrig vare sig på bil eller mc) Naturligtvis spelar när man byter belägg roll samt hårdhet av belägg, jag kör på originaldelar.

Brukar minimumtjocklek stå på skivan? Inte tittat efter dock.

Alla som har bytt enbart bromsklotsar när skivan varit sliten vet att det gärna blir lite svampig känsla i reglagen och personligen mest erfarenhet av bil här med. Snillefundering nr två är då:

Kan man ha en något tjockare skiva än original? Alltså förutsättningen för det är att det inte ligger dikt ann vid ny originalskiva/belägg utan att det finns ett litet spel mellan en max inpressad bromskolv och det nya belägget. Om man skulle minska avståndet borde det i (min) teorin leda till en mer direkt bromskraft/känsla.. eller?

Sistnämnda mer en fundering jag är nyfiken på än om den är praktiskt genomförbar.
 

Baisarn

SFS
Gick med
29 Mar 2006
Ort
Rönninge
Hoj
Gsx-r 1000 K1 *Såld*
Mycket intressant förfrågning, jag har kört blandad körning och allt från skitbelägg till högkvalitets belägg nu vid 5000 mil gav min ena skiva upp i nitningarna dock knappt någon förslitning på själva skivan från beläggen
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja det står stämplat på skivan eller skivcentrum minimal tjpcklek. Vanligen är dock skivan ojämn och slår sig innan man når denna tjocklek.

Ja man kan åka med tjockare skivor det är inte helt ovanligt att raceskivor av olika konfigurationer har annan formfaktor än standardskivor. Dock går man vanligtvis hellre upp i diameter än tjocklek då vikt vs kylning blir bättre då.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
4.5mm har varit minimum på de hojar jag haft, det står på skivan. Eftersom belägg till hojar är mycket tunnare än till bilar kan man använda många belägg på en uppsättning skivor. Min hoj har gått 7000 mil och jag har de senaste åren bytt belägg två gånger per år och nu är mina skivor nere på minimum.
Tror det är svårt att hitta skivor som är tjockare än original, såvida du inte tillverkar skivor själv förstås. Att byta till stålomspunna slangar tror jag gör mer för känslan än nya skivor.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja det står stämplat på skivan eller skivcentrum minimal tjpcklek. Vanligen är dock skivan ojämn och slår sig innan man når denna tjocklek.

Kool, ja bromsvibrationer är ju ingen lek på hoj =)

Ja man kan åka med tjockare skivor det är inte helt ovanligt att raceskivor av olika konfigurationer har annan formfaktor än standardskivor. Dock går man vanligtvis hellre upp i diameter än tjocklek då vikt vs kylning blir bättre då.

Kan du förtydliga det där? Alltså att öka diameter ger bättre kylning/värmeavledning (?) är en sak men på vilket sätt menar du med vikten? Kylningen torde leda till uthålligare bromskapacitet = utan fading men själva känslan/eventuellt kvickare respons borde väl påverkas mer av tjockleken?

Allt beror ju på användningsområde men som på min brukshoj så är det mer intressant att ha en mer direkt broms än att den klarar 30 hårda inbromsningar på raken utan att fäjjjda :tummenupp

4.5mm har varit minimum på de hojar jag haft, det står på skivan. Eftersom belägg till hojar är mycket tunnare än till bilar kan man använda många belägg på en uppsättning skivor. Min hoj har gått 7000 mil och jag har de senaste åren bytt belägg två gånger per år och nu är mina skivor nere på minimum.
Tror det är svårt att hitta skivor som är tjockare än original, såvida du inte tillverkar skivor själv förstås. Att byta till stålomspunna slangar tror jag gör mer för känslan än nya skivor.

Här ramlar det in info =) Jo stålomspunnet är nog inte fel men är ändå lite nyfiken på det här med skivans tjocklek.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top