Vilken olja?

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Hej

Har en fråga angående vilken olja jag bör ha i hojen nu när det ändå är dags att byta?
Hoj, CBR600RR 2007.

Är lite insnöad på Castrol sen gammalt och har följt boken tidigare med Castrols GPS 10w-40 olja men fick höra att jag bör hälla i Castrols GPS 15w-50...?
Har även tittat på deras Power 1 Racing 10w-50 men fått höra att det kan bli lite problem med slirande koppling innan arbetstemp uppnåtts? (ej önskvärt)

Vad säger de kunniga här om detta?

Passar även på och rådfrågar om bromsbelägg också, vilka rekomenderas?
Krav, bra bromsverkan även vid höga temperaturer, bra känsla och helst ett par hundra mils hållbarhet!?

Mvh/ Thomas
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du kan lugnt utgå från att dom som har konstruerat din motorcykel vet bäst vad du ska ha för viskositet på oljan, inte några förstå-sig-påare som har hört från någon som har trott något... :rolleyes:

Jag håller med Pelle, Biltemas helsyntet funkar alldeles ypperligt! :tummenupp
 

triumphtobbe

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2011
Ort
Löberöd
Hoj
Triumph Sprint 955i
Jag kör med Shells mc-olja. Jag har läst flera test upp och ner och den har genomgående fått mycket fin kritik. Shell sponsrar ju även Ducati i MotoGp med olja. Men då är det ju såklart inte den oljan man plockar ner från hyllan på macken. Men ändå!
.955i.
http://bikeskane955.blogspot.com/
 

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Du kan lugnt utgå från att dom som har konstruerat din motorcykel vet bäst vad du ska ha för viskositet på oljan, inte några förstå-sig-påare som har hört från någon som har trott något... :rolleyes:

Jag håller med Pelle, Biltemas helsyntet funkar alldeles ypperligt! :tummenupp

Ja det håller jag delvis med om dock så finns det ju gott om "eftermarknadsprylar" som höjer prestandan och livslängd på standard maskinerna som vi köper. Tillverkaren vill ju att grejorna ska sluta fungera någon gång så att dem får sälja nytt och reservdelar samt att det är en kostnadsfråga.
Är van vid att behandla mina prylar likt ett spädbarn och betalar gärna någon krona extra för att veta att jag skött prylarna med det som anses vara bäst.

Kruxet med olja är bara att det finns så många olika som anses vara bäst beroende på vem man frågar...? Därför vänder jag mig till er här med erfarenhet!?

Har någon koll på frågan angående bromsbelägg så får ni gärna dela med er av det också.

Mvh/Thomas
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ja det håller jag delvis med om dock så finns det ju gott om "eftermarknadsprylar" som höjer prestandan och livslängd på standard maskinerna som vi köper. Tillverkaren vill ju att grejorna ska sluta fungera någon gång så att dem får sälja nytt och reservdelar samt att det är en kostnadsfråga.
Är van vid att behandla mina prylar likt ett spädbarn och betalar gärna någon krona extra för att veta att jag skött prylarna med det som anses vara bäst.

Mvh/Thomas

Om du verkligen ska sköta ditt spädbarn på absolut bästa sätt så ska du absolut inte ändra på viskositeten på oljan.
Även om du trimmar din motor, ganska hårt, så har oljan större betydelse i förändring.

Vad som händer om du kör på en tjockare olja är att det blir ett mindre flöde av olja till dina lager. Vevaxeln ska flyta fram som en båt på oljefilmen. har du då mindre olja att flyta på så är risken större att det skär igenom, av samma anledning blir kylningen sämre om du cirkulerar mindre olja genom lagret.
Jag vet att det finns en förkärlek till att använda tjockare olja, för att det känns säkrare. Men det är för att man tror att tjock olja är bättre olja.
Som tidigare sagt, följ bokens anvisningar av kvalite.
Man konstuerar inte motorer för att den ska slitas ut.

Mats
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja det håller jag delvis med om dock så finns det ju gott om "eftermarknadsprylar" som höjer prestandan och livslängd på standard maskinerna som vi köper. Tillverkaren vill ju att grejorna ska sluta fungera någon gång så att dem får sälja nytt och reservdelar samt att det är en kostnadsfråga.
Är van vid att behandla mina prylar likt ett spädbarn och betalar gärna någon krona extra för att veta att jag skött prylarna med det som anses vara bäst.

Kruxet med olja är bara att det finns så många olika som anses vara bäst beroende på vem man frågar...? Därför vänder jag mig till er här med erfarenhet!?

Har någon koll på frågan angående bromsbelägg så får ni gärna dela med er av det också.

Mvh/Thomas
Det är när motorn har börjat bli sliten och låta från lager mm som folk häller i tjockare olja, så att det ska slamra mindre om den, å sen skickas den ut till försäljning asap :gnissla
 

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
På oljan är klassningen det du ska titta på. Borde vara JASO MA till din. Jag har fyllt på Q8 SBK Racing i mina Hondor och det har funkat klockrent.

Här har jag köpt originalbelägg till bra pris:
http://www.davidsilverspares.co.uk/

Ok, en vän till mig hällde på just den oljan på sin CBR1000 och fick problem med att kopplingen ville slira en aning innan han fick upp hojen i temp...?
Kanon länk, tack!


Rolig läsning, tackar!

Om du verkligen ska sköta ditt spädbarn på absolut bästa sätt så ska du absolut inte ändra på viskositeten på oljan.
Även om du trimmar din motor, ganska hårt, så har oljan större betydelse i förändring.

Vad som händer om du kör på en tjockare olja är att det blir ett mindre flöde av olja till dina lager. Vevaxeln ska flyta fram som en båt på oljefilmen. har du då mindre olja att flyta på så är risken större att det skär igenom, av samma anledning blir kylningen sämre om du cirkulerar mindre olja genom lagret.
Jag vet att det finns en förkärlek till att använda tjockare olja, för att det känns säkrare. Men det är för att man tror att tjock olja är bättre olja.
Som tidigare sagt, följ bokens anvisningar av kvalite.
Man konstuerar inte motorer för att den ska slitas ut.

Mats
Tack, lite ny lära för mig. Trodde att tex GPS 15w-50 hade bättre smörjegenskaper än GPS 10w-40 vid höga arbetstemperaturer? Men det du skriver låter logiskt. Men då borde Helsynteten Castrol Power 1 10w-50 vara ett bra komplement? Enda jag kan befara är då att den är som ovanstyående Q8 SBK oljan aningen för fin så att man kan känna av slirande koppling innan arbets temp är uppnådd???

Tack!


Tack alla för engagemanget i mina frågor!:tummenupp

Mvh/ Thomas

Det är när motorn har börjat bli sliten och låta från lager mm som folk häller i tjockare olja, så att det ska slamra mindre om den, å sen skickas den ut till försäljning asap :gnissla

Hahaha, skrattar för jag vet minst en här hemma som detta skulle kunna stämma in på och han är en av dem som förespråkar just tjockare olja...:)

:D
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ok, en vän till mig hällde på just den oljan på sin CBR1000 och fick problem med att kopplingen ville slira en aning innan han fick upp hojen i temp...?
Kanon länk, tack!



Rolig läsning, tackar!


Tack, lite ny lära för mig. Trodde att tex GPS 15w-50 hade bättre smörjegenskaper än GPS 10w-40 vid höga arbetstemperaturer? Men det du skriver låter logiskt. Men då borde Helsynteten Castrol Power 1 10w-50 vara ett bra komplement? Enda jag kan befara är då att den är som ovanstyående Q8 SBK oljan aningen för fin så att man kan känna av slirande koppling innan arbets temp är uppnådd???


Tack!


Tack alla för engagemanget i mina frågor!:tummenupp

Mvh/ Thomas



Hahaha, skrattar för jag vet minst en här hemma som detta skulle kunna stämma in på och han är en av dem som förespråkar just tjockare olja...:)

:D

Nja.
10w-50 blir en tjockare olja än 10w-40. Så rekomenderas 10w-40 så mecka inte med någonting annat, som tidigare sagt. Raslar det i motorn och du ska sälja, oseriöst, så häller man i en 10w-50
Mats
 

Mr.T CBR1000

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2010
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR -07 Såld, CBR1000RR -08 Såld, Nu CBR600RR -07
Nja.
10w-50 blir en tjockare olja än 10w-40. Så rekomenderas 10w-40 så mecka inte med någonting annat, som tidigare sagt. Raslar det i motorn och du ska sälja, oseriöst, så häller man i en 10w-50
Mats

Ok, är inte intresserad av att göra sådana affärer då man oftast ska sälja igen och inget sprider sig så fort som ett dåligt rykte samt att jag har ett samvete...:) Inget jag vill vara med om själv så därför utsätter jag inte heller någon annan för oseriösa sälj.

Är det sista siffran som står för viskositeten, som i detta fallet är 50?

/Thomas
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ok, är inte intresserad av att göra sådana affärer då man oftast ska sälja igen och inget sprider sig så fort som ett dåligt rykte samt att jag har ett samvete...:) Inget jag vill vara med om själv så därför utsätter jag inte heller någon annan för oseriösa sälj.

Är det sista siffran som står för viskositeten, som i detta fallet är 50?

/Thomas

nä båda är viskositet klass fast vid olika temperaturer.

Man använder klassning istället för att ange viskositet, kanske för att inte avslöja hur det ser ut i verkligheten.

Så här ser det ut i ett lin-lin diagram.
Visk.jpg

Jag har inte med varumärken för det är rätt ointressant eftersom samma sak gäller för alla vanliga oljor och fabrikat.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ok, är det någon "tumregel" för detta eller går man efter tabeller?

Man använder ett nomogram som i princip ärtvå lodräta axlar en för låg temp och en för hög temp.

Sen mäter man dessa för oljan och ritar in punkterna. Sen drar man en linje mellan och förbi dom. Utan för axlarna finns klassindelade staplar.
Det klassfält som linjen skär igenom till vänster är nnW i nnW/mm.

Det klassfält som linjen skär igenom till höger är mm i nnW/mm.

Fälten är rätt breda så precisionen är väl lite si och så.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Letat lite men hittar inte nomogrammet men ungefär så här är det

Wet i tex SAE 10W/40 står för Winter så den uppfyller SAE 10W för lågtemperatur och SAE 40 för Hög temperatur.


SAE 10W har Cranking viskositet kring 3500cP vid -20°C och Pumpability 30000cP vid -25

Om jag inte räknat fel så är 3500cP för en olja med densitet på 0,87
1000*3500/870 = 4023 cSt så

SAE 10W har då Cranking viskositet kring 4023 cSt vid -20°C

SAE 40 har 12,5 <= cSt <=16,3 vid 100°C
 
Last edited:

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Lånar denna tråd, vilken av dessa rekommenderas? Eller finns det något annat märke på olja/filter man ska köra på?

Screenshot_20190321-223042_Samsung Internet.jpg
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Top