När blir det ok att äga en glidare?

När blir det ok att äga en glidare?


  • Antal röstningar
    0

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Har väldigt svårt att hitta något skäl till varför jag skulle vilja ha eller behöva ha en glidare, vill jag glida så kan jag göra det med något som kan göra något annat också?
Jag hade faktiskt en Kawa ltd 750 (fick den så billigt så jag var tvungen att köpa den) runt 91-92 någon gång och jag kan milt uttryckt säga att jag inte saknade den när den var såld, jag försöker nu hitta något som var positivt med den men det är inte lätt, möjligen att det var noll underhåll på den men det kan ju höra ihop med att den var nästan ny och det faktum att jag inte körde mer än nödvändigt med den. Den var faktiskt ganska bekväm att sitta på när den stod still så om man monterade på en tv istället för styre på den så kanske

Nej jag kan med ganska stor säkerhet säga att jag kommer aldrig någonsin igen att äga en dylik sak igen, ska vara om den är lika billig som den förra och då säljer jag den igen, blir nog en kommunaldriven sittvagn istället när jag blir för gammal för köra rolig hoj
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
En glidare är ok när:
-Du tröttnat på att kryssa mellan bilarna och nöjer dig med att stå i kö.
-Du vill åka mitt i vägen och hindra andra trafikanter att köra om.
-Du vill hinna se vad det står på skyltarna.
-Du vill ha samma körställning som när du kör bilen.

-Du är så tjock att sporthojstanken är i vägen.
-Du har så mycket skägg att integralhjälm inte är att överväga.
-Du vill att det ska låta mer än det går.
-Du inte vill hälsa på andra hojåkare.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Alltså vaffan har man råd att ha en modell av varje så varför inte...

Men personligen så tror jag inte det kommer att locka det minsta förrän jag passerat 50 och inte "orkar" köra snabbt utan mer vill glida runt på softa söndagsturer...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är helt OK att äga en glidare. :tummenupp
Kan starkt bidra till att körkortet finns på sin plats i plånboken. :)
Och tar du den till nån bandag (ve och fasa) och lyckas piska några på sporthojar (kanske jag :huvet) så blir det en fin lektion i att förmågan köra motorcykel finns ovanför sadeln, inte under.:banana
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Fjantigt att begränsa sitt hojintresse till en viss sorts hojar. Dessutom så kommer vi säkert att få 100 hästars begränsning här också med tiden och då känns det kanske inte längre som att effekt är ett argument mot cruisers längre.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Glidare är fräna. De som har glidare ser ut att njuta lika mycket som vi av hojåkningen. Jag kommer garanterat att ha en i framtiden.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Glidarhojar är väl okey, men när gamla människor klär sig i fransiga kläder då blir det patetisk. Jag skulle kunna ha en glidare, bara man får sätta sin egen prägel på hojen.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det är antagligen dags när ditt självförtroende är så stort att du faktiskt inte bryr dig ETT SKIT om vad andra tycker. Allt på två hjul är kul, skippa "vi & dom" mentaliteten, grow a pair och lev lycklig! ;)
Jag har "ett antal" i garaget (50cc och uppåt) för att jag vill ha och köra det jag känner för för stunden....
Känner mig inte sämre på en hundratjufemma än en Winge eller en...
Så varför ens bry sig??? :confused:

(Möjligen varför HA-folket nästan alltid hälsar på mig när jag har Vingen? Börjar undra lite över dess bakgrund..:rolleyes:)
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är OK att ha glidare om det är en rejäl powercruiser och ingen tung fläskig krompråm enbart skapad för utseendet.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
varför ha en glidare? det svaret är mer intressant!

Nostalgi -kommer smygande i min ålder. En granne hade en naken svart Guldvinge i början av 80-talet. Jag kunde inte se mig mätt på boxerfyran och den feta sadeln...
-Det vore kul om frugan ville hänga med ut på en sväng någongång. Eller äldsta dottern. SP2 är uteslutet i båda fallen, något som är helt ok för mig
-Ett gäng kompisar kör glidare. Jag är välkommen men ryggpuckel känns inget vidare...
-För mkt pengar på kontot.:D

Men fransar...det vore illa:gnissla
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Man kör bara ihjäl sig, direkCt!

Ja, faktiskt. Var ute å körde 1100 yamaha i somras. Totalt livsfarlig. Körde där jag brukar köra, kommer en 90-graders sväng. Svänger och lutar, tänker att det är lugnt att luta, fotpinnarna tar väl i snart. Nej, det gjorde dom inte. Helt plötsligt skrapa ramen i asfalten vilket gjorde att bakdäcket tappade fästet. Då var det nääära en vurpa.

Som sagt, livsfarliga :fakta
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Det är OK att äga en glidare om du bor i Stockholm och skenförsäkrar den år farfar ute på landet så han får en högre premie.
 

JJ(CBR)JJ

Nybörjare!
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Göteborg!
Hoj
Bmw S1000RR 2010
Man kör bara ihjäl sig, direkCt!

Ja, faktiskt. Var ute å körde 1100 yamaha i somras. Totalt livsfarlig. Körde där jag brukar köra, kommer en 90-graders sväng. Svänger och lutar, tänker att det är lugnt att luta, fotpinnarna tar väl i snart. Nej, det gjorde dom inte. Helt plötsligt skrapa ramen i asfalten vilket gjorde att bakdäcket tappade fästet. Då var det nääära en vurpa.

Som sagt, livsfarliga :fakta

de va ett täcken på att glidare e farliga :tummenupp
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Så länge det är något "touringaktigt" eller hur man ska säga är det okej! Dom har ett syfte! Beror väl lite på hur du definierar "glidare" kanske

Eller något med lite stil, de finns ju glidare som ser relativt bra ut, har något normal gaffellutning osv

Men en jävla custom, med 3 meters gaffel, raka rör, stel upphängning bak med en luftkyld, stor, tung och flåsande v-twin ska du inte tänka på :död
 

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Glidare med varvtalsregister som en diesel är trist och kanske passar 60+. Min glidare VMax -09 är ok som allround, går jättefint mellan 2000 och 10000 rpm. Det måste finnas lite resurser när man behöver köra ifrån en farlig trafik situation...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top