Är det ok att sätta reflexen på nummerplåten?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Reglerna finns där om man söker, om man bryr sig om dem är en annan sak... :tungan


Olika typer av klistermärken fästs idag i mellanrummet, men det många inte känner till är att det är olagligt med alla typer av märken på skyltarna. Se 7 kap. 8 § förordningen (2001:650) om vägtrafikregister.

https://www.transportstyrelsen.se/s...skylt/Forandringar-pa-registreringsskyltarna/

Och i 7 kap. 8 § förordningen (2001:650) om vägtrafikregister står det...

Förordning (2001:650) om vägtrafikregister
Utfärdad den 23 augusti 2001.
Utkom från trycket den 11 september 2001
Uppdaterad t.o.m. SFS 2018:1152
Senast ändrad den 6 augusti 2018


7 kap. 8 §
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.



https://notisum.se/rn/document/?id=20010650
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Farsan blåste iväg i träpjuck utan hjälm men med fårskinnsväst förut och köpte mjölk.. kan ev. vara ngt kvar i 70talet mentalt..

Nej. Så är det ju. Det är ju lite skillnad på vilken attityd man hade förr och nu. på 70 talet hade väl ingen ryggskydd och kläderna saknade inbyggda skydd för armbågar, knän mm och hjälmarna på den tiden skyddade väl i många fall obetydligt bättre än en toppluva.
Morsan har kvar sin hjälm som hon hade när hon körde på 70 talet. Inte för att hon använder den utan bara av nostalgiskäl. Den är väl i stort sett bara ett plastskal med nästan obefintlig vaddering.

Men så var det lite farligare att köra hoj då också. Dödstalen i förhållande till antalet motorcyklar i trafik var mycket högre än dom är idag. Iofs var dödstalen för biltrafiken rätt mycket högre än dom är idag med.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nej. Så är det ju. Det är ju lite skillnad på vilken attityd man hade förr och nu. på 70 talet hade väl ingen ryggskydd och kläderna saknade inbyggda skydd för armbågar, knän mm och hjälmarna på den tiden skyddade väl i många fall obetydligt bättre än en toppluva.
Morsan har kvar sin hjälm som hon hade när hon körde på 70 talet. Inte för att hon använder den utan bara av nostalgiskäl. Den är väl i stort sett bara ett plastskal med nästan obefintlig vaddering.

Men så var det lite farligare att köra hoj då också. Dödstalen i förhållande till antalet motorcyklar i trafik var mycket högre än dom är idag. Iofs var dödstalen för biltrafiken rätt mycket högre än dom är idag med.
Matchlessen går inte så jävla fort heller. Sen hävdar han att träskalle behöver inte ha hjälm. Moget.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det kallas att vara vuxen. Ungdomar tänker inte på samma sätt eftersom risktänkandet inte är färdigt förrän någon gång vid 25 års åldern då hjärnan inte är riktigt färdig ännu.

Skitsnack!! 1!!
Jag var extremt riskmedveten redan vid 17 års ålder, man brukar bli det när man kör in i sidan på en vänstersvängande bil som man håller på att köra om :fakta
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Provkörde en Velocette Thruxton häromdan, hjälm och skydd på en obekant hoj.
Sen fick jag prova en Vincent. Hojmärke som jag är van vid, då fick hjälmen utgå så jag kunde lyssna till sången från V-twinnen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Provkörde en Velocette Thruxton häromdan, hjälm och skydd på en obekant hoj.
Sen fick jag prova en Vincent. Hojmärke som jag är van vid, då fick hjälmen utgå så jag kunde lyssna till sången från V-twinnen.

Fast helst vill man ligga bakom, det mekaniska ljudet från en tusenkubiks Vincent är ljudligt. :tungan
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nja, Velon har mer mekanisk ljudbild och det speciella fishtailsoundet. På Vincenten var det mekaniska obetydligt jämfört med vad som kom ur avgasröret.:4skrika
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Skitsnack!! 1!!
Jag var extremt riskmedveten redan vid 17 års ålder, man brukar bli det när man kör in i sidan på en vänstersvängande bil som man håller på att köra om :fakta

Mjo. Att det generellt sett är så att riskmedvetenheten inte är fullt utvecklad förrän någon gång vid 25 års ålder betyder ju inte att det inte finns undantag. Vissa personer växer ju upp fortare än andra och vissa växer aldrig upp plus att man som du kan få sig en tankeställare genom att man råkar ut för en olycka.

Att det generellt är så att riskmedvetenheten (Och en del annat i hjärnan) inte är färdig förrän vid 25 är ett generellt konsensus inom hjärnforskningen. Så det är inte skitsnack på något sätt.
Men det betyder inte på något sätt att du inte var riskmedveten eftersom generellt ju faktiskt betyder att man generaliserat.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Skulle bara skoja till det lite, jag håller med dig fullt ut :tummenupp
Märker själv extrem skillnad på hur jag körde som 18-19 åring och hur jag kör nu, hade inte hoj mellan 20-24 och när jag skaffade en igen förra året så körde man klart med med huvudet.
Kan ha och göra med att man (generellt sett) får lite mer att bry sig om eller att man bara lär sig att uppskatta allt man har i livet, har garanterat att göra med utvecklingen av hjärnan också.
Det är dock ofta man ser folk som är en bra bit över 25 som helt och hållet saknar riskmedvetenhet, så det finns klart undantag på båda hållen :fakta

Mjo. Att det generellt sett är så att riskmedvetenheten inte är fullt utvecklad förrän någon gång vid 25 års ålder betyder ju inte att det inte finns undantag. Vissa personer växer ju upp fortare än andra och vissa växer aldrig upp plus att man som du kan få sig en tankeställare genom att man råkar ut för en olycka.

Att det generellt är så att riskmedvetenheten (Och en del annat i hjärnan) inte är färdig förrän vid 25 är ett generellt konsensus inom hjärnforskningen. Så det är inte skitsnack på något sätt.
Men det betyder inte på något sätt att du inte var riskmedveten eftersom generellt ju faktiskt betyder att man generaliserat.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Skulle bara skoja till det lite, jag håller med dig fullt ut :tummenupp
Märker själv extrem skillnad på hur jag körde som 18-19 åring och hur jag kör nu, hade inte hoj mellan 20-24 och när jag skaffade en igen förra året så körde man klart med med huvudet.
Kan ha och göra med att man (generellt sett) får lite mer att bry sig om eller att man bara lär sig att uppskatta allt man har i livet, har garanterat att göra med utvecklingen av hjärnan också.
Det är dock ofta man ser folk som är en bra bit över 25 som helt och hållet saknar riskmedvetenhet, så det finns klart undantag på båda hållen :fakta

- Det där med mental mognad stämmer ju klockrent på de flesta. Jag gick från Nike-dojor o t-shirt till kevlarskor och skyddsjacka på bara typ 25 år :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Postar väl en till bild på montage av reflex bak som jag tycker blev hyfsat diskret, tycker att detta blir snyggare än att ha en ful reflex på skylten. En rostfri plåt fäst i skruvarna till nummerplåten som reflexen sitter på.


Då det gäller mental mognad är det ju bara att fundera tillbaka till moppetiden, hur klokt är det att åka 80 km/h på en Puch Montana med trumbromsar av minimal modell dessutom efter grusvägar? Jag skulle aldrig låta mina barn göra samma sak då dom fyller moppe, dock hade nog inte mina föräldra koll på hur fort moppen gick eller var vi var och körde. Sen jag började åka hoj på äldre dar har jag fundera på vad som hade hänt om en ren hoppat upp nog nära då det gick 80 km/h.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Postar väl en till bild på montage av reflex bak som jag tycker blev hyfsat diskret, tycker att detta blir snyggare än att ha en ful reflex på skylten. En rostfri plåt fäst i skruvarna till nummerplåten som reflexen sitter på.


Då det gäller mental mognad är det ju bara att fundera tillbaka till moppetiden, hur klokt är det att åka 80 km/h på en Puch Montana med trumbromsar av minimal modell dessutom efter grusvägar? Jag skulle aldrig låta mina barn göra samma sak då dom fyller moppe, dock hade nog inte mina föräldra koll på hur fort moppen gick eller var vi var och körde. Sen jag började åka hoj på äldre dar har jag fundera på vad som hade hänt om en ren hoppat upp nog nära då det gick 80 km/h.

Mina päron hade rätt bra koll på hur fort min moped gick eftersom att far hjälpte till med trimmet, och sedan att topphastighetklocka med bilen eftersom att hastighetsmätaren var kaputt.
Och skallerkärringarna berättade nog för allt och alla var jag var och körde... Om inte så hördes det lång väg med. :crash

Nä, samhället i stort hade mycket lägre riskaversion överlag förr. :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mina päron hade rätt bra koll på hur fort min moped gick eftersom att far hjälpte till med trimmet, och sedan att topphastighetklocka med bilen eftersom att hastighetsmätaren var kaputt.
Och skallerkärringarna berättade nog för allt och alla var jag var och körde... Om inte så hördes det lång väg med. :crash

Nä, samhället i stort hade mycket lägre riskaversion överlag förr. :hihi

Jo. Så är det absolut. När jag var liten så hade ingen unge hjälm annat än när man åkte skridskor.
Nuförtiden så försöker man stämma dagis om dom inte tvingat på sig hjälmar innan dom klättrar i träd. Och har dom hjälm och klättrar och hjälmen hakar i något så att ungen blir hängande så försöker man stämma dagis för det.
När jag var i 20 års åldern och hade körkort så vill jag minnas att det som gällde om man körde MC var Jeans, SKinnjacka och en hjälm. Ryggskydd hade ingen och MC stövlar var mest något som man köpte för att vara cool.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det var ju på den tiden man bestod av solitt oxläder, och picken stod från morgon till kväll.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top