Skydd???

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
Hej jag är en ny MC åkare likaså ny här.

Jag har sökt på forumet här och inte riktigt hittat nån tråd om skydd.
Finns det en specifik sådan.

Jag har massor av frågor ex: om nackskydd nyttan? finns det dåliga sådana. Hjälm plast kontra glasfiber. bröstskydd.

Jag är inte paranoid när det gäller skydd eller risker normalt. Dock anser jag att finns det bra grejer så bör man använda dessa.

En del trådar jag hittat så återkommer "Macho Arne" med kommentarer att det ena eller andra skyddet är fjolligt.
Helt ok för min del att han inte skulle få för sig att använda ett visst skydd av en viss anledning. Precis som det är ok att använda ett skydd för de som föredrar det.

Problemet jag ser är att det är en hel djungel av skydd där ute och en arme av försäljare så man blir inte mycket klokare av att lyssna på dessa nasare.
En del utrustning är säkert bra och oumbärligt medan annat är bara skräp.

Har någon nån input så välkommen.

:yopartyTack så länge
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Det som de flesta än så länge satsar på är ju bra hjälm och ryggskydd. Sedan kommer frågan om man ska ha allväder/goretex eller skinn. Skinn är alltid bäst, allväder/goretex är mer bekvämt.

Sen är det väll pågång med lite nackskydd för användning på gata. Såg ett i senaste Bike tidningen.

Finns en hel del tråder under dennna forumsektion annars: LÄNK

Lycka till och kör försiktigt (men roligt!) i sommar :tummenupp
 

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Kågeröd
Hoj
-97, Yamaha thundercat
har precis gått igenom samma pers om utrustning...

de råden som jag fick och kan förmedla är:
skinnställ skyddar bäst mot kasning och krash, om man vill ha helt eller delat är nog mest en smaksak.

ryggskyddet SKA för bästa effekt INTE sitta fast i ditt ställ utan vara fast på kroppen.

stövlar och handskar köper man dom som är sköna inom det segmentet stöveln/handsken avser.

hjälm är väl också mkt utav en komfortfråga men själv köpte jag kbc glasfiberhjälm. steget ovanför är ju kolfiber som är lättare och skyddar väl kanske ngt bättre.
negativa med plast är att det kan gå i delar men priset är ju bra iaf...

övriga skydd såsom nackskydd, skyddsbyxor, bröstplatta osv beror nog mycket på hur mycket skydd där finns i stället. själv har jag Spyke helställ med alla möjliga vadderingar och skydd i och anser väl det lite överkurs att ha ett lager till.

mitt personliga råd är skit i "macho arne" och skydda det du har du lever bara en gång...

vi ses i svängen
mvh Andreas
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top