Hejsan
Jag har lite problem med en Aprilia Pegaso 650 motor som sitter i en crosskart. Köpte en hel Aprilia Pegaso 650, och jag tyckte att motorn gick bra när jag hade köpt den. Jag körde den bara en kort sträcka pga läckage i tanken. När jag nu har satt i motorn i crosskarten så går den inte riktigt bra.
Problem 1:
Den startar lätt o går bra på tomgång, även i flera minusgrader. När man gasar så börjar den att gå dåligt och bluddra vid ca 3000-4000 varv, ibland kan man få upp den på lite högre varv. När jag chokar så går den mycket bättre, dock inte riktigt bra. Även då bluddrar den och blir orkeslös vid högre varv. Med full choke går den bra så länge man inte gasar på så mycket. Den går tillräckligt bra för att komma upp i närmare 100, och man kan ibland komma upp till rödmarkerade varvtal när man gasar. Nu i vinter har jag kört med den på isen och när man gasar på med en högre växel så blir den ofta orkeslös och bluddrar. Den kan gå riktigt bra i några sekunder och sedan gå dåligt. Jag har plockat bort flottörhuset på förgasarna(det är 2st) och rengjort. Monterade också bort munstyckena som sitter i botten på flottören och blåste rent. Jag blåste rent där jag kom åt utan att plocka isär förgasarna helt. Detta hjälpte inte. Har även haft i bränslesystemsrengöring i en tank, den blandas med 1 % konc. Efter ungefär halva tanken så gick den lite bättre, men fortfarande inte bra. Det verkar inte som att den tar in tjuvluft nånstans. Vad kan felet vara? Kanske skulle man plocka isär förgasarna och göra en ultraljudstvätt av dom? Ägaren innan hade mekat med förgasarna pga av att nålen satt fel i en av dom, men när jag köpte den tyckte jag att den gick bra.
Problem 2:
Motorn blir för varm, den kan bli 90-100 grader. Kylvätska börjar försvinna redan vid 90 grader verkar det som, om tempmätaren stämmer. Övertrycksventilen på kylarlocket sprutar ut kylarvätska när den blir för varm. Jag tror att all kylarvätska som försvinner gör det genom övertrycksventilen på kylarlocket, dock inte helt säker. Det finns en elfläkt på kylaren som går igång när det blir för varmt, men det har redan runnit ut kylvatten när den drar igång. Kylaren är monterad bakom crosskarten i höjd med huvudet och motorn sitter till vänster. Kanske beror det på att motorn inte orkar pumpa runt kylvätskan ordentligt upp till kylaren via de långa slangarna? En grej som jag också tycker är konstig är att på motorcykeln så var slangen från kylarlockets övertrycksventil kopplad till en plastbehållare med max o min märkning. Plastbehållaren satt längst ner på motorcykeln. På crosskarten så har jag inte med behållaren, utan slangen från övertyrycksventilen hänger bara ner från kylaren.
Mvh Peter
Jag har lite problem med en Aprilia Pegaso 650 motor som sitter i en crosskart. Köpte en hel Aprilia Pegaso 650, och jag tyckte att motorn gick bra när jag hade köpt den. Jag körde den bara en kort sträcka pga läckage i tanken. När jag nu har satt i motorn i crosskarten så går den inte riktigt bra.
Problem 1:
Den startar lätt o går bra på tomgång, även i flera minusgrader. När man gasar så börjar den att gå dåligt och bluddra vid ca 3000-4000 varv, ibland kan man få upp den på lite högre varv. När jag chokar så går den mycket bättre, dock inte riktigt bra. Även då bluddrar den och blir orkeslös vid högre varv. Med full choke går den bra så länge man inte gasar på så mycket. Den går tillräckligt bra för att komma upp i närmare 100, och man kan ibland komma upp till rödmarkerade varvtal när man gasar. Nu i vinter har jag kört med den på isen och när man gasar på med en högre växel så blir den ofta orkeslös och bluddrar. Den kan gå riktigt bra i några sekunder och sedan gå dåligt. Jag har plockat bort flottörhuset på förgasarna(det är 2st) och rengjort. Monterade också bort munstyckena som sitter i botten på flottören och blåste rent. Jag blåste rent där jag kom åt utan att plocka isär förgasarna helt. Detta hjälpte inte. Har även haft i bränslesystemsrengöring i en tank, den blandas med 1 % konc. Efter ungefär halva tanken så gick den lite bättre, men fortfarande inte bra. Det verkar inte som att den tar in tjuvluft nånstans. Vad kan felet vara? Kanske skulle man plocka isär förgasarna och göra en ultraljudstvätt av dom? Ägaren innan hade mekat med förgasarna pga av att nålen satt fel i en av dom, men när jag köpte den tyckte jag att den gick bra.
Problem 2:
Motorn blir för varm, den kan bli 90-100 grader. Kylvätska börjar försvinna redan vid 90 grader verkar det som, om tempmätaren stämmer. Övertrycksventilen på kylarlocket sprutar ut kylarvätska när den blir för varm. Jag tror att all kylarvätska som försvinner gör det genom övertrycksventilen på kylarlocket, dock inte helt säker. Det finns en elfläkt på kylaren som går igång när det blir för varmt, men det har redan runnit ut kylvatten när den drar igång. Kylaren är monterad bakom crosskarten i höjd med huvudet och motorn sitter till vänster. Kanske beror det på att motorn inte orkar pumpa runt kylvätskan ordentligt upp till kylaren via de långa slangarna? En grej som jag också tycker är konstig är att på motorcykeln så var slangen från kylarlockets övertrycksventil kopplad till en plastbehållare med max o min märkning. Plastbehållaren satt längst ner på motorcykeln. På crosskarten så har jag inte med behållaren, utan slangen från övertyrycksventilen hänger bara ner från kylaren.
Mvh Peter