Aprilia Pegaso 650 motor går dåligt, bluddrar

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
kinda
Hoj
kawasaki versys 650
Hejsan

Jag har lite problem med en Aprilia Pegaso 650 motor som sitter i en crosskart. Köpte en hel Aprilia Pegaso 650, och jag tyckte att motorn gick bra när jag hade köpt den. Jag körde den bara en kort sträcka pga läckage i tanken. När jag nu har satt i motorn i crosskarten så går den inte riktigt bra.


Problem 1:

Den startar lätt o går bra på tomgång, även i flera minusgrader. När man gasar så börjar den att gå dåligt och bluddra vid ca 3000-4000 varv, ibland kan man få upp den på lite högre varv. När jag chokar så går den mycket bättre, dock inte riktigt bra. Även då bluddrar den och blir orkeslös vid högre varv. Med full choke går den bra så länge man inte gasar på så mycket. Den går tillräckligt bra för att komma upp i närmare 100, och man kan ibland komma upp till rödmarkerade varvtal när man gasar. Nu i vinter har jag kört med den på isen och när man gasar på med en högre växel så blir den ofta orkeslös och bluddrar. Den kan gå riktigt bra i några sekunder och sedan gå dåligt. Jag har plockat bort flottörhuset på förgasarna(det är 2st) och rengjort. Monterade också bort munstyckena som sitter i botten på flottören och blåste rent. Jag blåste rent där jag kom åt utan att plocka isär förgasarna helt. Detta hjälpte inte. Har även haft i bränslesystemsrengöring i en tank, den blandas med 1 % konc. Efter ungefär halva tanken så gick den lite bättre, men fortfarande inte bra. Det verkar inte som att den tar in tjuvluft nånstans. Vad kan felet vara? Kanske skulle man plocka isär förgasarna och göra en ultraljudstvätt av dom? Ägaren innan hade mekat med förgasarna pga av att nålen satt fel i en av dom, men när jag köpte den tyckte jag att den gick bra.


Problem 2:

Motorn blir för varm, den kan bli 90-100 grader. Kylvätska börjar försvinna redan vid 90 grader verkar det som, om tempmätaren stämmer. Övertrycksventilen på kylarlocket sprutar ut kylarvätska när den blir för varm. Jag tror att all kylarvätska som försvinner gör det genom övertrycksventilen på kylarlocket, dock inte helt säker. Det finns en elfläkt på kylaren som går igång när det blir för varmt, men det har redan runnit ut kylvatten när den drar igång. Kylaren är monterad bakom crosskarten i höjd med huvudet och motorn sitter till vänster. Kanske beror det på att motorn inte orkar pumpa runt kylvätskan ordentligt upp till kylaren via de långa slangarna? En grej som jag också tycker är konstig är att på motorcykeln så var slangen från kylarlockets övertrycksventil kopplad till en plastbehållare med max o min märkning. Plastbehållaren satt längst ner på motorcykeln. På crosskarten så har jag inte med behållaren, utan slangen från övertyrycksventilen hänger bara ner från kylaren.



Mvh Peter
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1. Åker du med original förgasare 2x Mikuni BST? I så fall är det lågfartskretsen som spökar. De är löjligt känsliga för smuts.

2. Skjuten toppackning och eller dålig packbox till vattenpumpen. Båda är vanliga fel på motorn...
 

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
kinda
Hoj
kawasaki versys 650
Ok, finfina tips. Då får man väl plocka bort toppen och kolla på toppackningen. Är det problematiskt att byta toppackning? Tror jag vet hur jag ska göra men är det något man speciellt ska tänka på? Kanske borde skaffa en rep. handbok. Var är bästa stället att få tag på delar, verkar inte finnas många ställen.

Har pillat lite med förgasarna igen och försökt blåsa rent lite, vad är lågfartskretsen och var sitter den? På bilden här ser man att bara den ena förgasaren har ett rör nertill, ska de va så? I plastkonstruktionen där flottören sitter så finns det ett plaströr som sitter på det mässingfärgade röret som bara finns på ena förgasaren. Den ena flottörens plaströr har en avsmalning i form av en metallventil, men jag vet inte på vilken sida den satt då jag trodde båda var dentiska..


/Peter
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Riktiga skitförgasare. Mina hade ipressada lågfartsmunstycken som var jäkligt dryga att rengöra, funderade på ultraljud..

Som tidigare sagt. Förgasare och toppackning är standardfel.
 

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
kinda
Hoj
kawasaki versys 650
Var sitter det där lågfartsmunstycket? Vilken flottör ska sitta på vilken sida, den ena har en metallventil i plaströret.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang stupningarna. Har du samma luftburk från hojen? Om inte så har du probbset där!!

Ska du åka med lösa filter måste förgasarna bestyckas upp ca 5% om du har org avgas/dämpare. Om du har lösa filter och öppen dämpare måste högfarten upp närmare 10% och lågfarten bör du bestycka upp minst 10% också för det kyler motorn otroligt bra vid lägre farter/avslag/tomg. Bestycka upp lågfarten så mycket att den nästan går oroligt på tomg då får du iskall motor.

På en crosscart kan du sätta i lite hårdare lock till kylaren,,ta en från en cross! Köp även redlines waterwetter som faktist funkar bra (kyler bättre. Och losa glykolen helt på sommaren Kör endast med vatten o redlines waterwetter som den heter.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De där förgasarna skall inte ha separata filter. Det är CV förgasare och de beter sig som skit med lösa filter. Jag har fått bygga tillbaka ett flertal Pegaso.....

Lessnar man på dessa förgasares eviga rengöring och taskiga respons så leta upp ett par Keihin FCR på EBAY. FCR37 går att få för billiga pengar då de sitter i 250cc crossmotorer...
 

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
kinda
Hoj
kawasaki versys 650
Ok, där ser man! Jag har ingen luftburk alls på crosskarten, bara ett öppet KN-filter med dubbelanslutning direkt på förgasarna. Jag har dessutom i princip raka rör, men sen ska jag ha originaldämparna från motorcykeln på så det inte låter så förbaskat..

Då ska jag alltså testa att bestycka upp 5%. Om flödet ska öka 5% så ska väl arean på munstycket öka 5%? Diametern ska alltså inte ökas med 5% procent eftersom arean ökar kvadratiskt mot radien. Det är alltså både munstyckena som går att skruva bort och lågfartsmunstycket som ska ökas? Vad är lågfartsmunstycket? Är det röret som bara sitter på ena förgasaren där nere? Är munstycken lätt att få tag på hos försäljare för mc-delar?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, där ser man! Jag har ingen luftburk alls på crosskarten, bara ett öppet KN-filter med dubbelanslutning direkt på förgasarna. Jag har dessutom i princip raka rör, men sen ska jag ha originaldämparna från motorcykeln på så det inte låter så förbaskat..

Då ska jag alltså testa att bestycka upp 5%. Om flödet ska öka 5% så ska väl arean på munstycket öka 5%? Diametern ska alltså inte ökas med 5% procent eftersom arean ökar kvadratiskt mot radien. Det är alltså både munstyckena som går att skruva bort och lågfartsmunstycket som ska ökas? Vad är lågfartsmunstycket? Är det röret som bara sitter på ena förgasaren där nere? Är munstycken lätt att få tag på hos försäljare för mc-delar?

Lågfartsmunstyckena är inte bytbara....
 

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
kinda
Hoj
kawasaki versys 650
Ok, känns som att jag ska försöka få på luftburken och originalfiltret då.. Om man vill ha rent lågfartsmunstycket så får man alltså ultraljudstvätta hela förgasarn? Eller räcker det att blåsa med tryckluft på nåt bra ställe?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, känns som att jag ska försöka få på luftburken och originalfiltret då.. Om man vill ha rent lågfartsmunstycket så får man alltså ultraljudstvätta hela förgasarn? Eller räcker det att blåsa med tryckluft på nåt bra ställe?

Blåsa och ta en ledare från en tunn multitråds elkabel och peta i hålet....
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
kinda
Hoj
kawasaki versys 650
Nu har jag bytt toppackning och dragit åt allt och satt ihop. Provkörde nån minut och kylarn spottade ut vatten efter en liten stund bara(den var stängd). Kanske beror på att det är luft i kylsystemet när man fyllt på? Tänkte prova att efterdra toppbultarna och se om det blir bättre..
 

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
kinda
Hoj
kawasaki versys 650
Nu har jag kollat så att toppbultarna fortfarande sitter med rätt moment (50Nm). Motorn verkar vara precis likadan som innan, den pissar ut kylvätska efter nån minut eller två. Jag satte i två o-ringar i kylarlocket så att övertrycksfjädern blev mycket mer spänd, men det sprutade ut ändå.. Den sprutar ut kylvätska redan vid 90 grader enligt tempmätaren.

Kanske ska man testa att byta packboxen till vattenpumpen. Jag kunde inte så någon olja inne i pumpen, ska man se det om den packboxen är dålig?
 

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
kinda
Hoj
kawasaki versys 650
Nån som vet? Ska jag prova byta packboxen till vattenpumpen, ska man kunna se olja i vattenpumpen om den är dålig?

Den kan väl inte spruta ut för att motorn blir för varm om det börjar redan vid 90 grader? Om nu temp-mätarn stämmer..

Det kanske kan vara toppen som är skev eller trasig?
 

accelsson

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
kinda
Hoj
kawasaki versys 650
Nån som vet va det kan vara? Ska man se mycket olja i kylvattnet om det är packboxen till vattenpumpen som är dålig?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top