Hantverkare, här hänger vi ut dem!

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Angående städning av arbetsplatsen.

Vill du som kund betalar för de timmar som gubbarna lägger på städning, eller gör du det hellre själv för att minska antalet timmar som gubbarna är där?

Och jobbet är på offert, är det då inskrivet i kontraktet att arbetsplatsen ska städas?

Allt handlar om pengar..

På marksidan är det enklare, bara att gräva ner all skit :tummenupp
:gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vi ska bygga ut huset, men jag börjar mer & mer ruttna på att ta kontakt med hantverkare, hur i HELVETE får man tag på dessa välartikulerade trevliga proffsiga killar som jobbar i Arga Snickaren etc? finns dom på riktigt??


Agree.. Vi har bott där vi bor i drygt ett år nu, och räknar med att det ska bli 3, max 4 totalt. Redan innan vi flyttade in pratade vi om att renovera badrummet, och såg inte de 80 - 130 ksek det skulle kosta som något jätteproblem.

Vi valde att leva med det de här åren för att slippa strulet med att renovera. Hantverkares frånvaro är helt enkelt värda ett trist och lite utgånget badrum, tveklöst, efter att ha gått igenom den här tråden och väckt minnen.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Angående städning av arbetsplatsen.

Vill du som kund betalar för de timmar som gubbarna lägger på städning, eller gör du det hellre själv för att minska antalet timmar som gubbarna är där?

Och jobbet är på offert, är det då inskrivet i kontraktet att arbetsplatsen ska städas?

Allt handlar om pengar..

På marksidan är det enklare, bara att gräva ner all skit :tummenupp
:gnissla

Inget är gratis, men om jag beställer en tjänst så räknar jag med att i den tjänsten så ska produkten slutföras. Om då hantverkaren är så ostrukturerad eller lat att han inte kan slänga sitt skräp i en sopsäck eller liknande, så är inte jag intresserad av att betala extra för det jag anser ska ingå i produkten.
Men om jag som kund har krav på att det ska vara dammsuget och rent så får man såklart säga till detta innan arbetet påbörjas.
Sunt förnuft helt enkelt.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Hehe..
Tjejen pluggar till installationsingenjör och hade därför praktik 4v med en rörkrökare. Hon var ganska snart less på alla extra turer på stan som gjordes då man "glömde en grej på firman"...

Så där sa hon ju för att du inte skulle bli så svartis o fatta ;):glömdet
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Nu börjar en nyanserad och rättvis bild av hantverkarskrået på TV4. Kunder som beställer fel, kunder som lejer in arbetskraft för att de själva inte vet hur jobb ska utföras.

Fy fan för kunder :mad:
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Angående städning av arbetsplatsen.

Vill du som kund betalar för de timmar som gubbarna lägger på städning, eller gör du det hellre själv för att minska antalet timmar som gubbarna är där?

Och jobbet är på offert, är det då inskrivet i kontraktet att arbetsplatsen ska städas?

Slutstädning är ju en sak.
Men jag har aldrig sett ett snabbt och bra bygge där det ligger en massa onödig skit framme.
Det gäller andra branscher också. Verkstäder där verktygen ligger huller om buller och maskinerna är grisiga brukar oftare utföra ett pissigt jobb än en verkstad där det är ordning och reda.'

Bra arbetare håller i regel ordning.
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Slutstädning är ju en sak.
Men jag har aldrig sett ett snabbt och bra bygge där det ligger en massa onödig skit framme.
Det gäller andra branscher också. Verkstäder där verktygen ligger huller om buller och maskinerna är grisiga brukar oftare utföra ett pissigt jobb än en verkstad där det är ordning och reda.'

Bra arbetare håller i regel ordning.

Att städa så att man kan jobba är ganska självklart, det hänger ju med av bara farten.

Nu syftade jag nog mest på snickarn som ska göra ett mindre jobb, som involverar sågspån och borrdamm eller liknanande överallt.

Hur man än gör kan det ju bli fel, om man inte har något uttalat.
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Kan passa på att hänga ut en VVS firma som vi använt oss av på jobbet.

När vi flyttade in i vår Salong i Wallenstams lokaler så fick vi själva stå för indragning av vatten och avtal pga. rivningskontrakt. Vilket va ok för vår del.
Sen kommer wallenstam med krav på att vi måste använda en av dem godkänd entreprenör.

Vi hade då dit en kille från NYoRÖR här i Göteborg, som då gjorde jobbet utan att gnälla osv. Dock blev det rejält dyrt. Halva jobbet va då gjort men eftersom vi inte hade nått tvättställ att sätta dit vid den ena stationen så avtalades det att han skulle komma tillbaks och göra det senare.

och innan vi fick tag i honom igen... jösses....

Och som om inte detta vore nog, så har vi nu omförhandlat våra kontrakt med Wallenstam och ska åter igen göra om i våra lokaler... och givetvis dra in vatten.
Då vill Wallenstam återigen att vi ska använda oss av den här firman, som jag då påtalar är bristfällig. men dom står fast vid sitt krav, och vi kan i princip inget göra...

Så nu skulle dom komma för 3 veckor sen och kolla på möjligheterna för nydragning, vilket dom också gjorde.
Jag förklarar då för dom precis EXAKT vart jag vill ha saker och ting, och dom ska ner i källaren och kolla om det går.
Jag frågar då för säkerhetsskull om dom kommer upp igen och meddelar mig vad som går och inte, vilket dom säger att dom kanske kan göra, ev ska dom maila. Sen försvinner dom ner i källaren... och dyker såklart inte upp igen.

Dagen går, dagen därpå med och ytterligare en dag, varpå jag tillslut ringer dom och frågar vart dom tog vägen. Svaret blir ett mail, där dom förklarar att dom inte kom in överralt i källaren och därför inte kunde kolla ordentligt och därmed inte heller kan ge mig en prisuppgift. MEN dom ska iallafall komma igen nästa vecka och kolla det ordentligt.

Veckan går och på torsdag kväll har fortfarande ingen kommit och kollat. Jag skickar ett till mail och påtalar att det faktiskt är lite brottom för vår del och vill försäkra mig om att dom kommer på fredagen. Inget svar.

En vecka till går, och ännu en halv vecka.

Idag ringde min kollega till dom för att fråga vafan som händer,och dom säger då att dom ändå har saker att göra i vårt område i veckan... så dom tar det samtidigt. Men något besked om och när får vi inte.


Så ni i Göteborg, använd er inte av NYoRÖR!!!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vi ska bygga ut huset, men jag börjar mer & mer ruttna på att ta kontakt med hantverkare, hur i HELVETE får man tag på dessa välartikulerade trevliga proffsiga killar som jobbar i Arga Snickaren etc? finns dom på riktigt??

De är fullbokade lång tid framåt och jobbar troligtvis till största del på rekommendationer.

Active inredning AB behöver ni för övrigt inte anlita om ni köper kök via Ikea utan köp köket och fixa hantverkarna själva. De jobbar uteslutande åt Ikea med montering av kök.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Grovstädning skall ingå i priset om ni anlitar en hantverkare.
Men dammsuga, skura mm. får man göra själv
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Nu börjar en nyanserad och rättvis bild av hantverkarskrået på TV4. Kunder som beställer fel, kunder som lejer in arbetskraft för att de själva inte vet hur jobb ska utföras.

Fy fan för kunder :mad:

Visst kan inkompetenta beställare vara ett problem. Ju mindre man kan om det man beställer, desto mera jobb förväntas ingå i grundanbudet. Kan man inget om det man beställer så finns det bara ensak man förstår: Pris.

Jag har full förståelse för att vissa bygghantverkare väljer att inte jobba med privatkunder.

Däremot är den notoriskt usla tidspassningen faktiskt inget man beskylla kunderna för. Byggsvängen är väl den enda branch där det anses normalt att jobbet påbörjas fel vecka och avslutas fel månad.

Min erfarenhet av MC-verkstäder är ett annat kapitel:

Verkstadsbesök 1: Styrlagersbyte VFR 800: Efter två veckor upptäcker jag att muttern till styrlagret inte var åtdraget alls. En mutter som skall dras med 103 Nm tror jag inte släpper efter två veckor.:rolleyes: Fram med momentnyckeln:mad:

Verkstadsbesök 2: Service: Kedjan spänd som en fiolsträng. Kedjejustering :mad:

Verkstadsbesök 3: Service:
Jag: Hur kan kan den här servicen kosta 1500:-?
Verkstad: Olja kostar pengar.
Jag: Det här är en enkel inspektionsservice utan oljebyte. Om man läser serviceplanen det vill säga. Frågan nu är vad mekanikern missat eftersom han inte läst den?

Verkstadbesök 4: Leverans- och 1200 milaservice vid köp MC i butik:
- Batteripoler inte åtskruvade vilket ledde till motorstopp dagen efter. Lyckligtvis klarade sig motorcykelns elektronik.
- Hjulaxelbulten bak inte åtdragen alls. Skall vara dragen med 113 Nm!
- Kedjan spänd som en fiolsträng
- Kylvätskenivån i expansionskärlet för låg
- Bromsvätskekärlet fram överfyllt med läckage och dropp som följd.

Lärdom 1: Om det finns någon gång man skall göra fullständig säkerhetskontroll, så är det när hojen kommer ut från en verkstad.

Lärdom 2: Klarar jag av jobbet själv så gör jag det själv.

Det är inte kompetensen som saknas hos verkstäderna. Det är kvalitetskontrollen som saknas.

EDIT: Visst är det kul att klaga.:)
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hojen lämnar jag inte in för varken rep eller service. Om jag ska fara fram i 300 knutar med enbart trippelsömmar och nötskinn mellan mig och döden, så finns det inte en människa i världen jag litar på.

Dessutom är ju hojar så jäkla enkla att skruva med. Bilar slutade jag med för några år sedan när latheten översteg besparingen. Iofs var det i samma veva som jag flyttade till USA och ett oljebyte sjönk från en rövarnivå till två hunkor...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi ska bygga ut huset, men jag börjar mer & mer ruttna på att ta kontakt med hantverkare, hur i HELVETE får man tag på dessa välartikulerade trevliga proffsiga killar som jobbar i Arga Snickaren etc? finns dom på riktigt??

Ring "Fransson och Nord" i Sävsjö.
De brukar ha jobb i Stockholmstrakten.

För övrigt så tas många hantverkare från landsbygden till storstadsregionerna vid större byggen.
Ofta (mer eller mindre) handplockade.
Lokala förmågor är ofta sämre än odugliga.
Kontraproduktiva.

Jag har själv jobbat en del i Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn.
Tyckte att det var vansinne.
Nog borde det finnas bra folk i trakten?
Erfarenhetsmässigt:
Nej.
Hittar man någon, så debiterar han dubbla priset.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gällande övrprisandet från byggbranschen känns det som att de TROR att de är ovärderliga. De kanske borde sponsras med ett gästbesök på nån föreläsning i (kvant)mekanik för 2-årsstudenter eller nåt så de fick lite perspektiv på vad folk som förtjänar 40lax i månaden kan. :mad:

Bilverkstäder och så i all ära. Men där är det faktiskt ofta en fråga om avtal gentemot generalagenten och så som ställer till det. De kan nog lösa problemen, men har ingen att fakturera utan OK uppifrån. Då hade inte jag heller gjort jobbet direkt. Dålig organisationsstruktur snarare än bristande kompetens i såna fall.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Gällande övrprisandet från byggbranschen känns det som att de TROR att de är ovärderliga. De kanske borde sponsras med ett gästbesök på nån föreläsning i (kvant)mekanik för 2-årsstudenter eller nåt så de fick lite perspektiv på vad folk som förtjänar 40lax i månaden kan. :mad:

Det finns bara ett system som fungerar vid lönebildning: Lagen om tillgång och efterfrågan. Allt annat är och förblir skitsnack av övergödda intresseorganisationer.

Problemet nu är väl att det har blivit brist på folk som klarar av utföra kvalificerat hantverk. Utbildningssystemet på senare år har ju på senare år fokuserat på att skapa en massa halvvärdelösa pseudoteoretiker, istället för att styra in ungdomar på nyttiga och efterfrågade yrkesutbildningar, eller riktiga teoretiska utbildningar där det finns utsikter till jobb när man är färdig.

Jag skyller på den gammla sosse- skolpolitiken gick ut på att hålla ungdomar ur arbetslöshetsstatistiken så länge som möjligt, snarare än att få fram efterfrågad, kompetent arbetskraft. Obligatoriskt 3-årigt gymnasium var väl det tydligaste exemplet

Jag minns en dialog jag hade med en VVS- firma här i Sollentuna för några år sedan. Ägaren hade annons ute efter två VVS- montörer. Han fick fyra totalt okvalificerade sökande på den annonsen. Samtidigt ville han ha tag i någon som kunde hålla ordning på allt reklammaterial. Han fick idén att annonsera efter en bibliotekarie. Han fick fyrahundra sökande på den annonsen.

Jag har ibland undrat på vilken planet de utbildningsansvariga i det här landet bor när sånt här inträffar. Det är tydligen viktigare att göra om grundskolans betygssystem vart tredje år, än att se till att vi har en balans i utbildningssystemet.

Nog klagat nu:)
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Priset bestämms av marknaden som i alla andra branscher.
Du har ju fortfarande valet att göra allt själv om du har tiden och kunskapen.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jo, i Sthlm är det så överhettat så det finns tyvärr plats för många riktigt usla hantverkare. Jag skrev om mitt garantijobb och jag är säker på att jag gjort det bättre själv, men långsammare, men inte mitt problem pga att det var garantiåtgärd. Jag har nog inte sett ett så dåligt och litet jobb ens av de som gjort om i badrum själva. Man hör ju väldigt många historier, jobbar på en arbetsplats med 1000 pers så det är alltid någon som har nån renovering på gång. Går man på rekommendation så brukar det funka men skulle aldrig ta någon via Blocket.

Priset bestämms av marknaden som i alla andra branscher.
Du har ju fortfarande valet att göra allt själv om du har tiden och kunskapen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tillgång och efterfrågan är helt ok. Problemet är inte att hantverkstjänster är dyra, utan att de inte utförs såsom de säljs in. Då är frågan snarare om det rör sig om "kvalificerade hantverkstjänster", eller om det bara är kvalificerat bullshit!?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top