Hantverkare, här hänger vi ut dem!

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Jag hävdar att de riktiga snickarproffsen jobbar i anläggningsbranschen.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Jag har närmare 10 år som säljare bakom mig. Vad som visat sig konsekvent är att vissa säljare har "problem" med sina kunder betydligt mer än andra. Det har inget med otur, eller dumma kunder att göra. Det har att göra med att de är usla säljare som inte kan göra en behovsanalys. Ytterligare något som hantverkare verkar vara kroniskt urusla på! Det du säger bekräftar bara det! Det är i stort sett aldrig kundens fel (det händer, men sällan). Om du vet att kunderna alltid ställer till det, så bör du också veta vad du måste dubbel, eller trippelkolla med kunderna innan du ens lyfter en hammare för att veta att det du gör blir rätt. DET är ditt jobb!

Självklart e det så, och många utav de ggr de skitit sig mellan kund och firman beror det som sagt på att min chef, trots efter alla år i branschen missat nåt. Sen finns även den fina skara av kunder som redan man börjat bestämt sig för att ställa till det. Allt i hopp om att kunna få kalaset mycket billigare.

Som sagt, vi hantverkare är inte helt felfria( jo jag klantar mig också, men då rättar jag till det)
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Hehe..
Tjejen pluggar till installationsingenjör och hade därför praktik 4v med en rörkrökare. Hon var ganska snart less på alla extra turer på stan som gjordes då man "glömde en grej på firman"...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Självklart e det så, och många utav de ggr de skitit sig mellan kund och firman beror det som sagt på att min chef, trots efter alla år i branschen missat nåt. Sen finns även den fina skara av kunder som redan man börjat bestämt sig för att ställa till det. Allt i hopp om att kunna få kalaset mycket billigare.

Som sagt, vi hantverkare är inte helt felfria( jo jag klantar mig också, men då rättar jag till det)

Check! :tummenupp

Å andra sidan lyfter det bara ansvaret från dig, men det förändrar inte vår (kundernas) syn på professionen.

Men jag ska sluta kasta skit, idioter finns det överallt.
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Här är ett utdrag ur mitt "tack men nu är det nog" mail till den senaste firman som jobbade hos oss.

Vi beställde borttagning och uppsättning av nytt staket runt tomten.
Borttagning av ett inmurat sopskåp, spackling och målning i ett varmförråd samt montering av dörr i färdigt hål för att få en ingång till förrådet inifrån huset.

Företaget var tydliga med att dom skulle skicka dit hantverkare från öst, men att dom hade använt dom förut så dom kunde garantera kompetens. Joråsåatt....

Till företagets fördel ska noteras att det var inget snack om att dom backade på priset och inte tog en krona extra för allt gör-om-gör-rätt som gubbarna fick göra. Att dokumentera allt som görs med kamera hjälper...

Staketet:
När det sattes upp valde man att kapa alla stolpar till samma längd först, alltså är stolparna kapade för att staketet ska följa marken,
När man satte upp det i nedförsbacken bredvid huset drog man ett riktsnöre från stolpen överst ner till stolpen i hörnet och monterade staketets överkant efter det.

Resultatet blev att stolparna var för korta mot slutet av backen innan marken planar ut. Det löste man genom att inte slå ner stolpspjuten helt i backen, upp till 20 cm stack jord-delen av spjuten upp, annars hade inte stolpen nått upp till övre ribban på staketet. När jag påpekade att det behövde fixas eftersom staketet vinglade och det såg illa ut så valde man att gräva ut marken längst ner i backen för att kunna pressa ner staketet...
Att byta mot längre stolpar där dom var för korta var väl det jag trodde skulle varit lämpligast, inte att gräva ut för att kunna sänka staketet.

Slutresultatet är nästan acceptabelt, men det tog ju rejält med extra tid som var helt onödig om dom i stället valt att kapa stolpar allt eftersom till den längd som behövdes.

Den delen av staketet som sattes upp mellan tomterna, där vände man staketsektionerna åt fel håll, alltså den sida som ska vara mot grannen var inåt vår tomt.
Detta fick dom skruva bort och vända. Också helt onödig tid.

Innerdörren till rummet:
När vi pratade om det sa vi att om dörren går att öppna normalt vill vi att den ska öppnas in i rummet, om det inte går ska den öppnas utåt i hallen
Ni mätte upp det och konstaterade att en 2-meters dörr går fri under trappan, vi sa att det blir helt ok med en lite lägre dörr, gör så.

När dörren köpts av er och monterats (utan karmskruv eller drevning, istället enbart kilad och fastlimmad med fogskum vilket ingen av oss hört ska vara en etablerad metod att montera dörrar på) och vi provade den så slog den i trappan när den öppnades.

När vi kollade närmare är dörrbladet märkt med 8x21 vilket säger oss att det köpts en 210 dörr, inte en 200 dörr som vi kom överens om behövdes för att det skulle gå fritt under trappan. Vi tar upp detta och får förslaget att man kan såga av dörren och karmen i underkant och sänka den eftersom man inte kan höja trappan, acceptera det som det är, eller vända den så det går utåt. Enligt XXX hos er skulle man ha behövt specialbeställa en dörr, men det sas det inget om när det mättes upp…. Det var av naturliga skäl inte ett vettigt alternativ att vare sig såga av dörren eller att acceptera det som det var med tanke på vår överenskommelse med er kring dörren, inåt om den går fri, annars utåt.

Så vi sa att dörren ska vändas så den går utåt i stället. Det gjordes.
Också helt onödig tid om det antingen köpts rätt dörr från början, eller om den inköpta dörren monterats enligt vår överenskommelse från början.
Denna gång skruvades den fast utöver limning med fogskum, dock med trall-skruv, inte karmskruv, så den dörren kommer aldrig gå att justera när/om huset rör på sig. På insidan av dörren är dörrfodret på ena sidan ett lappverk av ohyvlat material och avsågat dörrfoder, och tröskeln är ditlagd men ej fastsatt.

Målningen
Där blev väggarna jämna och fina efter väv och bredspackling.
Tyvärr maskerades ingenting utom kontakter innan målning så sten-fönsterbrädan är nu vitmålad på undersidan och det går inte att få bort, trösklarna är också påmålade en hel del.

Golvet slipades ej av eller spacklades innan målning, det dammsögs inte heller, så färgdroppar från väggarna och grus är nu inmålade i golvfärgen.
Råbetongen som gjöt igen hålet efter sopskåpet är bara påmålad och är rejält skrovligt jämfört med resten av golvet.
Eftersom det inte maskerades alls innan målning och vi inte ville ha golvlister så är det dessutom rejält med golvfärg upp på väggarna i nederkant, detta har man nödtorftigt försökt täcka med vit väggfärg.

I normala fall skulle jag absolut ge er chansen att rätta till saker som målning etc, tyvärr så är vårt förtroende för dom hantverkare som varit här förbrukat, så vi väljer att lösa kvarvarande saker själva. Jag är övertygad om att hantverkarna gjort sitt bästa, dom är trevliga och försöker verkligen, men det verkar tyvärr som om dom inte kan bättre. Jag vet inte om det är språkproblem, bristande erfarenhet, eller att det inte funnits en erfaren arbetsledare tillgänglig, men tyvärr blev det en hel del fel och brister som lett till en hel del onödig "gör om, gör rätt" tid.
Som du säkert förstår har jag inget intresse av att betala för onödig tid som enkelt kunnat undvikas.

Måste säga att jag tyckte synd om killarna som var hos oss, rent personligen, dom hade inga arbetskläder, dom blev ditkörda i bil på morgonen och hämtade på kvällen, sen gick bilen sönder så då fick dom släpa allt på buss, droppen var när sista killen skulle städa och åka, då skulle han ensam släpa byggavfall, verktyg och färg på bussen för att ingen kunde hämta honom...
/Dan
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
http://www.byggnadsarbetaren.se/2011/01/manga-klagomal-pa-byggsektorn/?show=tell-a-friend

Jepp, det är kundernas fel att hantverkarna ligger i toppen på listan över klagomål.
Och att kunderna i större usträckning än andra branscher får rätt.
Och att företagen skiter i ARNs beslut.

Inte så konstigt då jobben blir större och dyrare vid byggen, mer som kan bli fel helt enkelt.


Kunder har oftast svårt att formulera sina krav så allt kan nog inte skyllas på byggarna, dom flesta blir nog lite matta när folk ändrar sig och lägger till mitt under byggnation.

Men som sagt. 95% är odugliga, så leta rätt på dom sista 5%, men räkna inte med att dom hinner inom överskådlig framtid.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
tydligen tillräckligt avancerat för att du inte klara det på 2ggr :arsele

Nä självklart kan alla måla och tapetsera, men till skillnad från er som tror det är så lätt så gör jag jobbet betydligt fortare och säkerligen snyggare. :D

Känner för övrigt inte igen mig heller i det ni beskriver.

Du missar liksom ironin i det hela.
Jag själv skulle heller aldrig klara av att jobba som målare då jag skulle vara alldeles för dyr då jag är perfektionist. Har lackerat bilar och dylikt och det är betydligt svårare och kräver längre inlärning så jag har antagligen inget problem med att lära om jag ville.
Men det är starkt gjort av er målare, vem fan skulle orka stå och måla tak hela dagarna :brinnerup

Här är ett utdrag ur mitt "tack men nu är det nog" mail till den senaste firman som jobbade hos oss.

Måste säga att jag tyckte synd om killarna som var hos oss, rent personligen, dom hade inga arbetskläder, dom blev ditkörda i bil på morgonen och hämtade på kvällen, sen gick bilen sönder så då fick dom släpa allt på buss, droppen var när sista killen skulle städa och åka, då skulle han ensam släpa byggavfall, verktyg och färg på bussen för att ingen kunde hämta honom...
/Dan

Det visste du antagligen inte innan du anlitade dem (därför man bara ska ta folk på rekommendation) men inte fan ska man bidraga till detta genom att anlita såna firmor.
Seriösa polackförmedlingar mm finns ju, men tyvärr så finns det än mer skit som inte bryr sig ett dugg om de anställda eller lämnar garantier på jobb etc utan de vill ha sina 250-300:-/h och sen drar de. Och seriöst, hur bra hantverkare tror folk att man får för 250:-/h?
 
Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Helt sant, min kontakt var en svensk firma och jag hittade inget på nätet i form av diskussioner, klagomål etc när jag gjorde lite efterforskningar så det fanns ingen anledning att misstro dom. Priset var inte heller oskäligt lågt.

Hade en annan också som lämnade pris, där jag känner killen som driver firman, han har bara heltidsanställda svenska killar och kör normalt bara hel-entreprenadsjobb på husbyggen etc. Tyvärr drog det upp priset till en nivå jag helt enkelt inte hade råd med så det föll bort.

Men jag har haft i princip samma upplevelse då vi bytte alla fönster via Mockfjärd vilket man ju kan tycka borde vara ett strulsäkert kort...
Men då var det säljaren som var en katastrof, hantverkarna som inte fick sitt (o)beställda material var lika förbannade som jag, ett fönsterbyte i ett radhus som tar tre månader är ju inte helt ok... Säljaren svarar inte på mitt tel-nummer, inte på hantverkarens, vi fick använda 4 olika mobiler över tid för att få prata med honom...
Går på semester utan att ha beställt det som behövs och hälsar i växeln att meddela kunden "jag är ledig, ni får prata med någon annan"...

Att behöva hålla inne 30% av en faktura på +100k för att få dit någon som monterar upp det sista är patetiskt.
/Dan
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Inte så konstigt då jobben blir större och dyrare vid byggen, mer som kan bli fel helt enkelt.


Kunder har oftast svårt att formulera sina krav så allt kan nog inte skyllas på byggarna, dom flesta blir nog lite matta när folk ändrar sig och lägger till mitt under byggnation.

Men som sagt. 95% är odugliga, så leta rätt på dom sista 5%, men räkna inte med att dom hinner inom överskådlig framtid.

Nej. Det är som med allt annat.
Vill man ha något ordentligt gjort får man göra det själv.
Det har vi gjort.
Underlättar när man har en far med 30år i branschen.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Undviker att anlita hantverkare som är ens vänner eller personliga bekanta. Iom att det här fifflandet och att driva med kunden, överdebitera osv sitter så djupt, jag påstår rentav att det är en del av själva hantverket, känns det bättre att inte känna varandra för väl.

Blåst lär man bli. Mindre jobbigt att ta dusten med en okänd än en som utnyttjar vänskapssituationen till att slippa ta ansvar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
tydligen tillräckligt avancerat för att du inte klara det på 2ggr :arsele

Nä självklart kan alla måla och tapetsera, men till skillnad från er som tror det är så lätt så gör jag jobbet betydligt fortare och säkerligen snyggare. :D

Känner för övrigt inte igen mig heller i det ni beskriver.

Som mjukvaruutvecklare lämnar man galet höga bud på jobb man inte vill göra för att man kan tänka sig att göra skitjobbet för en massiv summa extra pengar.
Om andra hantverksyrken gör likadant vet jag inte, men skulle tro det.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Tyvärr drog det upp priset till en nivå jag helt enkelt inte hade råd med så det föll bort.

Där satte du fingret på något.

Som när min kompis skulle köpa BMW för 10år sedan.
Han kollade på en massa tyskimporterade.
Du blir bara pålurad en med skruvad mätare etc!
Köp en svensksåld sade jag!

Men jag har ju inte råd med en svensksåld tyckte han.

Det köptes till slut en fin två år gammal tysk lågmilare.
Drog nästan lika mycket olja som bensin.
Totalras efter 500 mil. :död

Lärdom av det? :rolleyes:

/e
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Där satte du fingret på något.

Som när min kompis skulle köpa BMW för 10år sedan.
Han kollade på en massa tyskimporterade.
Du blir bara pålurad en med skruvad mätare etc!
Köp en svensksåld sade jag!

Men jag har ju inte råd med en svensksåld tyckte han.

Det köptes till slut en fin två år gammal tysk lågmilare.
Drog nästan lika mycket olja som bensin.
Totalras efter 500 mil. :död

Lärdom av det? :rolleyes:

/e

Jepp så är det. Alla importerade bilar är skruvade och misskötta.
Precis.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Bristande respekt för kunder kan du hitta i vilken ICA butik som helst, det är inte unikt för hantverkare.

Bilmekaniker - fy fan. Värre blir det knappast.

Provkörning.
Avläsning av felkoder (normalt inga releventa funna)
Sökning av tekniska bulletiner.
Provkörning.
Utlämning av bil - "inget fel funnet".

Inlämnad igen.
Teknisk bulletin utskriven och liggandes på förarsätet.
Provkörning.
Följer halva bulletinen
Provkörning.
Utlämning av bil - "klar".

Inlämnad igen.
Teknisk bulletin slagen i verkmästarns disk - missade punkter markerade.
Provkörning.
Fullföljer bulletinen.
Förstör något annat.
Provkörning.
Utlämning av bil.


Att lämna in en bil på garantijobb ger mig mer magsyra än att leva med felet. :gnissla
BMW har visat säg bättre än övriga märken jag har erfarenhet av, men det är ändå sorgligt hur dålig kunskap deras mekaniker har om dagens bilar. Efter att ha googlat några timmar så kan man mer än de flesta auktoriserade mekaniker.

Blir irriterad bara jag tänker på det!!! :gnissla
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Som mjukvaruutvecklare lämnar man galet höga bud på jobb man inte vill göra för att man kan tänka sig att göra skitjobbet för en massiv summa extra pengar.
Om andra hantverksyrken gör likadant vet jag inte, men skulle tro det.

Det kan jag bekräfta att så är det.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Jepp så är det. Alla importerade bilar är skruvade och misskötta.
Precis.

Näe så är det väl inte?
Då var det dock så att påfallande många var av den typen.
En var det i alla fall med 100% säkerhet. :död
Jag vet inte hur det ser ut nu för tiden.

Det finns oftast en anledning till att två identiska
bilar/produkter/tjänster diffar 100K i pris och det
är att de inte är identiska.

/e
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vi ska bygga ut huset, men jag börjar mer & mer ruttna på att ta kontakt med hantverkare, hur i HELVETE får man tag på dessa välartikulerade trevliga proffsiga killar som jobbar i Arga Snickaren etc? finns dom på riktigt??
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Näe så är det väl inte?
Då var det dock så att påfallande många var av den typen.
En var det i alla fall med 100% säkerhet. :död
Jag vet inte hur det ser ut nu för tiden.

Det finns oftast en anledning till att två identiska
bilar/produkter/tjänster diffar 100K i pris och det
är att de inte är identiska.

/e

Ja nä men jag har sett fler fräscha importer än misskötta.
Tyvärr gör ju ryktet att marknaden för importer är iskall, varför även välskötta går för ingenting.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top