Hantverkare, här hänger vi ut dem!

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Det känner jag igen. Vilken bransch är du i?

Färgbranschen.
Jag får självklart in samtal om klantiga svenska målare också. Men ca. 80% av samtalen gäller polacker och liknande., nästan alltid är det svartjobb som går fel.

Min rekomendation när det gäller hantverkare är att gå på rekomendation från någon man känner. När jag ska anlita hantverkare, så hör jag mig för i min bekantskapskrets först.
Men o andra sidan så gör jag även så när det gäller bilverkstäder, mäklare mm. Bluffmakare och lyckosökare finns i varje bransch
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Prisdumpa? Jag har då inte sett av nån prisdumpning. Deras tid är tydligen jävligt mycket mer värdefull än vanliga knegares. Fler litauer och annat bös kan nog råda bot på det problemet. :tummenupp

En hundring mindre i timmen är ju lite av en dumpning eller?
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Prisdumpa? Jag har då inte sett av nån prisdumpning. Deras tid är tydligen jävligt mycket mer värdefull än vanliga knegares. Fler litauer och annat bös kan nog råda bot på det problemet. :tummenupp

Att välja den billigaste hantverkaren är nog inte alltid så smart
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag fick min förra lägenhet renoverad pga vattenskada, i flera månader hade hela längans elementvatten runnit ut i golvet i min hall, och iom det dränkt samtliga golv i lägenheten. I samband med renoveringen slog hantverkarna bort några dörrposter, och då menar jag verkligen slog bort, betongen under var framme på många ställen. Men självklart hade dom inte sagt något. När jag påpekade det under slutbesiktningen så tittade killen från byggfirman lite kisande på stickorna som va kvar och mumlade nånting om att det kanske syntes lite i vissa vinklar :freak Samma sak var det med ett hål dom hade slagit i en dörr :gnissla

Tillsammans med all fog dom hade missat i badrummet gick 3 man i 2 dagar å rättade till alla fel, i en tvåa på 44kvm :gnissla
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Färgbranschen.
Jag får självklart in samtal om klantiga svenska målare också. Men ca. 80% av samtalen gäller polacker och liknande., nästan alltid är det svartjobb som går fel.

Min rekomendation när det gäller hantverkare är att gå på rekomendation från någon man känner. När jag ska anlita hantverkare, så hör jag mig för i min bekantskapskrets först.
Men o andra sidan så gör jag även så när det gäller bilverkstäder, mäklare mm. Bluffmakare och lyckosökare finns i varje bransch

Fast det blir ganska jobbigt om man ska bakgrundskolla vartenda företag man har att göra med. Orka hålla på liksom.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Att välja den billigaste hantverkaren är nog inte alltid så smart

En hundring mindre i timmen är ju lite av en dumpning eller?

Apropå båda svaren. Skulle sätta ett nytt elskåp med jordfelsbrytare och dra in jordade uttag i ett rum. Hade en "rekommenderad" elektriker här som skulle ha ca 7000kr. Att ge ett definitivt pris var ju förstås omöjligt :rolleyes:. Frågade om det var med kvitto. Då hånskrattade det jävla aset. Arrogant var han också. Förstod ju att det var ett överpris. Väldigt nära att lavetten fick tala.

Så kollade en Karstadfirma på det, min kompis jobbar där, då gick det helt plötsligt på 4500kr ink moms.

Vet inte om det skiljer så i pris mellan städerna men nån prisdumpning i Göteborg har jag då inte märkt av. Tvärtom har de väl så mycket jobb så de chansar med att man är en jävla idiot och går på deras offerter. Karlstadfirman går förövrigt mycket bra.

ed: Jobbet blev bra gjort. Och prisdump för att man är billigare? Det är väl snarare de som inte "dumpar" som tar fantasipriser. Som sagt: fram för fler slaver i Sverige, priserna behöver hamna på en sund nivå. Fan plattsättare som tjänar mer än VD:s. :rolleyes:
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
du gjorde helt rätt som tog firman din polare jobbade på. Då vet man lite mer vad man får.
Sen gör nog hantverkare som de flesta andra branscher dvs. Är jobbet inte så intresant för dom så tar dom i utav bara helvete när dom ger pris
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
När jag påpekade det under slutbesiktningen så tittade killen från byggfirman lite kisande på stickorna som va kvar och mumlade nånting om att det kanske syntes lite i vissa vinklar :freak


Det här är nog det jag föraktar hantverkare mest för. Deras totala oförmåga att se detaljer, och den totala arrogansen för att folk vill ha 90 gradersvinklar, och inte 87, jämn fog i badrummen och rätt färg på väggarna.

Jag orkar inte skriva listor, men har åtskilliga exempel på liknande. Målare som gjort en vägg nästan svart, när den skulle vara mörkröd, badrumsrenovering med snett uppskruvade skåp, duschgolvbrunn monterad trots att den var "krokig", fått en smäll i bilen eller nåt.

Och alla jävla - "Jag glömde en grej på firman, måste åka och hämat" (bullshit) som de sen tror att de kan fakturera. Eller alla dubbeldebiteringar när taxametern tickar på ett ställe medan de låter färgen/fogen/limmet/kaffefläckenpåträgolvet torka och samtidigt åker och gör ett annat jobb de slår på taxametern för paralellt!

Gosh.. Ni hantverkare som känner er oskyldiga kanske ska ta och rannsaka er själva, och klarar ni det testet så gå igenom era kollegor och bekanta så kommer ni snart förstå varför folk är så jävla bittra!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vi bor i gammalt stenhus, som är ganska "dött" dvs inga väggar rör sig.....när vi kaklade duschen för 3 år sedan la vi vanlig fog mellan golv/vägg, samt även i hörn, & inget har spruckit, inget jag skulle rekomendera i moderna trähus...som rör sig åt alla jävla håll! :rolleyes:

Det där är ju en vanlig missuppfattning bland många tyvärr. Samtidigt tror en del att fogen är ett tätskikt i sig vilket är fel.
När du bygger ett badrum korrekt så rör sig inte väggar mot golvet, det är omöjligt då man förseglar allt enligt konstens alla regler med bland annat plåtvinklar om man är riktigt petig. Sen så flyter man allt som oftast golven då man vill ha fall och även många gånger golvvärme. Då använder man armering, för några år sedan gjorde man inte det alla gånger och det KAN funka men är inte att rekommendera.
Om din hantverkare har gjort ett bra jobb så kan jag garantera att det inte rör sig, även om huset flyttar sig några centimeter.
Men samtidigt så är ju risken större för knas om det är ett gammalt trähus på gammal sjöbotten, som tex mitt hus som jag har lyft upp golven 10cm som mest på 5 meters längd.

Men som sagt, vanlig fog mellan golv och vägg och mjukfog i väggarna där det är större risk för sprickbildning. Men man ska ha i åtanke att det endast är för syns skull, alltså inget tätskikt i sig. Silikon i hål däremot är ett tätskikt.

Det här är nog det jag föraktar hantverkare mest för.

Gosh.. Ni hantverkare som känner er oskyldiga kanske ska ta och rannsaka er själva, och klarar ni det testet så gå igenom era kollegor och bekanta så kommer ni snart förstå varför folk är så jävla bittra!

Jag känner mig totalt oskyldig faktiskt men vet att det förekommer så enormt mycket fusk så man blir mörkrädd :(
Jag har varit på många byggen och det jag stör mig på allra mest är när man kan skönja spackelskarven i taket när de har satt gips. Nu är jag ingen målare och vet fortfarande inte hur man får det bra på kortsidorna, men jag skulle aldrig börja måla taket innan det är helt perfekt.
I mitt badrum så spacklade jag och slipade 5ggr innan jag var nöjd, givetvis vet jag att det inte är möjligt om man jobbar mot bestämt pris men då är man samtidigt utbildad och ska klara det på 2 spacklingar.

Och målare liksom, hur svårt kan det vara :gnissla
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
du gjorde helt rätt som tog firman din polare jobbade på. Då vet man lite mer vad man får.
Sen gör nog hantverkare som de flesta andra branscher dvs. Är jobbet inte så intresant för dom så tar dom i utav bara helvete när dom ger pris

Det där förekommer mycket i bilbranschen också, ta i så du kräks och tiodubbla det för något du inte vill göra.

Men då har jag alltid undrat, varför säger man inte istället att jobbet inte är intressant och tackar nej. Är det skämmigt på nåt vis eller "gör man bara inte så". :confused:
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Varför gnälls det bara på hantverkarn här? Utan kund så finns där ingen hantverkare heller. Har jobbat tillräckligt länge i branschen för att kunna påstå att det förekommer oftare än sällan som kunden fuckar upp saker o ting så jobbet blir lidande. För övrigt finns det både bra o dåliga hantverkare oavsett entnisk bakgrund.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här är nog det jag föraktar hantverkare mest för. Deras totala oförmåga att se detaljer, och den totala arrogansen för att folk vill ha 90 gradersvinklar, och inte 87, jämn fog i badrummen och rätt färg på väggarna.
Samma här, fast i min lägenhet hade dom ju slagit bort hela dörrposterna, bitar stora som vedträn var ju bortslagna och låg på golvet. Dessutom såg man skivan bakom kaklet på måååånga ställen. En blind hade ju snubblat på bitarna och slagit sig fördärvad :huvet
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och målare liksom, hur svårt kan det vara :gnissla


;)


Jag har kanske inte tummen mitt i handen, men saknar som intresse för allt sånt och kan därmed bara det jag måste för att klara vardagen. Som bil-, hoj- och båtägare ger det åtminstone lite förståelse.

Sen tillhör jag nog skaran som är bättre på kassaflödesanalyser och makroekonomi än att skruva upp en hylla rakt.

Jag har full respekt för att vissa saker inte är helt lätta. Men det är heller ingen vetenskap att bygga, måla, spackla, slipa, montera eller vad det nu är. Skillnaden mot mer teoretiska kompetenser är att man vet om det blev bra eller inte när man är klar, förmodligen redan när man utför själva arbetet. Och det GÅR att göra om eller rätta till.

Det som stör mig mest är den bristande respekten mot kunderna. Tjänsten som säljs är inte bara kärnprodukten "kalkade väggar i våtrum", utan städning, ett trevligt bemötande och en löpande renhållning under arbetets gång. Det är verkligen inte ok att komma hem till en lägenhet med tomma thaimats-kartonger på vardagsrumsbordet för att hantverkarna behövde lunch. När det senare visade sig att de gått in med sina skitiga arbetskängor på det mjuka trägolvet (som var original från 1931) och satt märken i det blir det droppen. När personen som detta hände sen ringer till firman, och dessa personer nekar till allt och hävdar att de åt sin lunch på restaurang och inte satt sin fot i vardagsrummet, så undrar man fan vad det är för pack ägarna släpper in i bolagen!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
;)
så undrar man fan vad det är för pack ägarna släpper in i bolagen!

Det är ju som sagt inte raketforskning det här med "hantverk", därav folket som utför det :rolleyes:
Men sen finns det ju undantag som bekräftar regeln, synd bara att det ska vara åt det hållet allt som oftast.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Anders skrev:
Och målare liksom, hur svårt kan det vara :gnissla
tydligen tillräckligt avancerat för att du inte klara det på 2ggr :arsele

Nä självklart kan alla måla och tapetsera, men till skillnad från er som tror det är så lätt så gör jag jobbet betydligt fortare och säkerligen snyggare. :D

Känner för övrigt inte igen mig heller i det ni beskriver.
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Bristande respekt för kunder kan du hitta i vilken ICA butik som helst, det är inte unikt för hantverkare.
En arbetskamrat lämnade in bilen på Bilia för service. Sen gich han tvärs över gatan för att äta lunch, då ser han sin bil komma ut ur verkstaden med bredsladd och i den satt det 4 pers. Dom hade tydligen som vana att ta kundernas bilar när dom skulle i väg på lunch. När han hämtade bilen påpekade han det för dom att han inte alls uppskattade att dom körde som svin med hans bil, så nekade dom att bilen hade lämnat verkstaden överhuvudtaget
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
En av huvudreglerna när man anlitar hantverkare bör vara att man ser till så dom har RÄTT utbildning för jobbet.

Utan utbildning och rätt kompetens så gäller inga försäkringar i tex elarbeten.
Det går att komma runt det om man har en person på firman som tar ansvaret för allt jobb som gjorts.
MEN gör dom det svart så står du med skägget i brevlådan om det händer något.

Polacker har sällan det och jag har tyvärr inte sett ett bra jobb utfört av importkraft ännu.
Fort och fel och slarvigt med konstiga lösningar brukar det bli.
Sen ska man givetvis som andra sagt innan gå på rekommendationer så mycket som möjligt.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Bristande respekt för kunder kan du hitta i vilken ICA butik som helst, det är inte unikt för hantverkare.
En arbetskamrat lämnade in bilen på Bilia för service. Sen gich han tvärs över gatan för att äta lunch, då ser han sin bil komma ut ur verkstaden med bredsladd och i den satt det 4 pers. Dom hade tydligen som vana att ta kundernas bilar när dom skulle i väg på lunch. När han hämtade bilen påpekade han det för dom att han inte alls uppskattade att dom körde som svin med hans bil, så nekade dom att bilen hade lämnat verkstaden överhuvudtaget

Fast nu drar du ju upp fiffelbransch nummer 1. :D

Och till alla som inte förstått det. Bilia är så jävla kassa och falska så det är inte sant. De försökte bla blåsa mig på en mjukvarunedladdning som ingen annan auktoriserad verkstad hade specat på det jobbet. Plus dyrare felsökning, jobb och delar än de andra. Ställde till en rejäl scen där :hihi En annan gång misstänker jag att min bil använts. Glömde dock kolla mätaren exakt. Detta nämnde jag för dem och oj vad förnärmade de blev.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför gnälls det bara på hantverkarn här? Utan kund så finns där ingen hantverkare heller. Har jobbat tillräckligt länge i branschen för att kunna påstå att det förekommer oftare än sällan som kunden fuckar upp saker o ting så jobbet blir lidande.


Jag har närmare 10 år som säljare bakom mig. Vad som visat sig konsekvent är att vissa säljare har "problem" med sina kunder betydligt mer än andra. Det har inget med otur, eller dumma kunder att göra. Det har att göra med att de är usla säljare som inte kan göra en behovsanalys. Ytterligare något som hantverkare verkar vara kroniskt urusla på! Det du säger bekräftar bara det! Det är i stort sett aldrig kundens fel (det händer, men sällan). Om du vet att kunderna alltid ställer till det, så bör du också veta vad du måste dubbel, eller trippelkolla med kunderna innan du ens lyfter en hammare för att veta att det du gör blir rätt. DET är ditt jobb!

där :hihi En annan gång misstänker jag att min bil använts. Glömde dock kolla mätaren exakt. Detta nämnde jag för dem och oj vad förnärmade de blev.

Det där är nog rätt vanligt, tyvärr. Jag har börjat ta för vana att alltid at ett foto på mätarställningen på parkeringen innan jag går in. Då har man datum och allt i kameran eller mob också så har man lite på benen.

Sen frågar jag innan jag tar nyckeln om de kört bilen, svarar de "ja, vi ville kolla att blabla funkade" så är det väl ok. Men så är nog sällan fallet. Jävlar i min gata den dag det inte stämmer. :mad:
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top