AGV S eller M?

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Hallå :tummenupp
Har en liten fråga, jag tänkte köpa ny hjälm till '11-säsongen
och testade en AGV modell, storlek S och M. Dem kändes likadana
båda två på huvudet. Vred huvet och böjde mig framåt och drog i nacken osv. Det kändes ingen skillnad alls.
Tabellen säger:
S = 55-56 cm
M = 57-58 cm

Jag är i en gråzon på cirka 56,5. Vad är bäst att köpa av small el medium? Spelar det ingen roll? Vill inte göra något misstag eftersom den kostade lite grann. Erfarenheter?

Nuvarande hjälmen är skön och det är en MDS, tror att det är M men vet inte säkert :rolleyes:
Det finns ingen angivning på det.

Tack på förhand
 

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
gpz 900 fighter
Hej. Jag är ingen expert alls på området, men om båda hjälmarna känns lika dannt så måste de väl i alla lägen vara bäst att ta den mindre. Ju tajtare den sitter utan att trycka och va obekväm måste vara bäst om olyckan är framme. Lycka till med köpet. :tummenupp
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Hej. Jag är ingen expert alls på området, men om båda hjälmarna känns lika dannt så måste de väl i alla lägen vara bäst att ta den mindre. Ju tajtare den sitter utan att trycka och va obekväm måste vara bäst om olyckan är framme. Lycka till med köpet. :tummenupp

Helt rätt! Så liten som möjligt utan att det gör ont är bästa valet. Skulle det ändå mot förmodan trycka lite på ett visst ställe, kan du ta en matsked och trycka till hjälmens insida just där. :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det verkar som att många köper lite för stora både hjälmar och ställ för att det ska vara lite bekvämare, enklare att ta på sig osv. Tyvärr, det förtar ju lite av skyddseffekterna :(

Jag var på en första hjälpen-utbildning med SMC för några år sen, där vi fick ta av varandra hjälmarna. Alla blev förvånade över att min hjälm i princip inte ramlade av när jag lutade mig framåt, utan verkligen satt tight :huvet Och nej, jag var inte den ende med integralhjälm :(
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Köper nog en annan AGV-modell från den här RaceVisors hemsidan. Minuset är ju att man inte kan testa, men har man testat storlekarna på en snarlik modell och det är samma tillverkare, är det väldigt stor skillnad då? Borde inte vara så. Men det kanske är dumt att tänka så?

Har kollat runt i alla fall och RaceVisors verkar pålitliga?
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Köper nog en annan AGV-modell från den här RaceVisors hemsidan. Minuset är ju att man inte kan testa, men har man testat storlekarna på en snarlik modell och det är samma tillverkare, är det väldigt stor skillnad då? Borde inte vara så. Men det kanske är dumt att tänka så?

Har kollat runt i alla fall och RaceVisors verkar pålitliga?

Gällande storlekarna tycker man att de borde vara lika men så är det oftast inte, man kan tyvärr aldrig vara riktigt säker men enligt mig så borde hjälmen passa. Stor skillnad är det säkerligen inte men kan finnas en liten skillnad. Är tyvärr svårt att köpa vissa saker på nätet. Finns det ingen utförligare storleksguide så att du kan jämföra de olika hjälmarna finns det så har du svaret där isf :tummenupp

Edit: håller med föregående om att du ska välja den mindre om både S och M passar. Fodret ger alltid efter sig lite med tiden.
 

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Ort
Malta
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Har du inte möjlighet att köpa inredning i olika tjocklekar?
Om du kan göra det, köp M samt en uppsättning tjockare
inredning.. Kör med orginal tillsammans med huva/mössa osv
när det är kallt oh sätt i de större kuddarna på sommaren.

Eller är det ett dåligt resonemang?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top