Ural - e de bra shit?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Måste vara Doro-däck de har på sina bilar också. I alla fall ser det ut som att de har noll fäste på alla filmer på krascher från RU som figurerar på GB och tuben. Får sladd hur lätt som helst på asfalt.

Då har dom Doro på bilarna i USA också i så fall. Lika mycket olyckor där.

Nu för tiden kan man välja vilka däck man vill ha på sin Ural-hoj från fabrik. Sambons hoj satt det Heidenau på när hon fick den levererad.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Men hur dyra är de? :3freak
Det är uppenbart dyrt att åka förkrigshojar från 2018...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Nästan vem som helst kan ta elen från en Zero och transplantera in i valfritt chassi, det är inte svårt.
Det svåra blir att hitta tillräckligt många kunder som vill ha en Ural med sidvagn och är villiga att betala för batterierna.:fakta

Måste väl finnas mängder med hipsters runt om i världen som kan tänka sig det? Nu vet jag inte hur mycket denna kommer kosta men jag blev plötsligt mer sugen på en sidvagnshoj och jag är på sin höjd 50% hipster.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En kamrat säljer sin nygenomgångna Guldvinge -82 med löstagbar sidvagn (Godkänd både med och utan). Ett fyrtiotal kromade örnar pryder ekipaget och det är 37 baklampor som lyser fint i skymningen.

Vill man prova sidvagnslivet är det rätt väg att gå.


Buy quality, cry once
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är fortfarande intresserad av sidovagn och det är tunnsått på begagnatmarknaden om det inte är Ural. En sån här från 2005, duger de om man inte ska åka till Mongoliet utan kanske fika 3 ggr/sommar? Jag kan tåla sämre driftsäkerhet än vanligt men pallar inte sitta och google-översätta ryska nätforum eller leta reservdelar på loppis om det är på den nivån.

 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är fortfarande intresserad av sidovagn och det är tunnsått på begagnatmarknaden om det inte är Ural. En sån här från 2005, duger de om man inte ska åka till Mongoliet utan kanske fika 3 ggr/sommar? Jag kan tåla sämre driftsäkerhet än vanligt men pallar inte sitta och google-översätta ryska nätforum eller leta reservdelar på loppis om det är på den nivån.
Jag är ingen expert på Ural utan håller på med KMZ/Dnepr men jag är ganska säker på att reservdelar är enkelt att få tag på. Hör med Charlottendals om det finns något till den modellen som de inte kan fixa, de är bäst i Sverige.
Det går förmodligen att åka lite kortare turer utan större problem och det är iaf extremt lättmekat när något strular.
Jag tycker att 82k är mycket pengar för den hojen men Norrvalla är alltid dyra som fan. De verkar dock endast ha bra grejer och är väldigt trevliga.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/nybesiktad_dnepr_mt_11__650_/95440137
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag är ingen expert på Ural utan håller på med KMZ/Dnepr men jag är ganska säker på att reservdelar är enkelt att få tag på. Hör med Charlottendals om det finns något till den modellen som de inte kan fixa, de är bäst i Sverige.
Det går förmodligen att åka lite kortare turer utan större problem och det är iaf extremt lättmekat när något strular.
Jag tycker att 82k är mycket pengar för den hojen men Norrvalla är alltid dyra som fan. De verkar dock endast ha bra grejer och är väldigt trevliga.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/nybesiktad_dnepr_mt_11__650_/95440137

Ja, ska man tjäna pengar på att sälja begagnat så går det ju inte att röra sig i prisklassen upp till en månadslön.

Inte saknar man väl 2-hjulsdriften? Känns som att bara ta sig till kiosken på 1-hjulsdrift skulle vara äventyr nog.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Inte saknar man väl 2-hjulsdriften? Känns som att bara ta sig till kiosken på 1-hjulsdrift skulle vara äventyr nog.
Ska man inte köra vinter eller i riktiga lerhål så har man ingen nytta av Urals urkopplingsbara 2wd. Har man ett halvgrovt bakdäck finns allt fäste den klena motorn kan behöva i alla andra situationer.

Skaffar man en Dnepr eller en (mkt ovanlig) Ural med ständig 2wd och diff hjälper den däremot till att minska den intressanta egenskapen att hela ekipaget svänger höger vid gaspådrag och vänster vid avslag/broms så det vore säkert trevligt att ha. Det är dock betydligt svårare att få tag på en sådan hoj billigt och de allra flesta klarar ju sig bra utan.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ska man inte köra vinter eller i riktiga lerhål så har man ingen nytta av Urals urkopplingsbara 2wd. Har man ett halvgrovt bakdäck finns allt fäste den klena motorn kan behöva i alla andra situationer.

Skaffar man en Dnepr eller en (mkt ovanlig) Ural med ständig 2wd och diff hjälper den däremot till att minska den intressanta egenskapen att hela ekipaget svänger höger vid gaspådrag och vänster vid avslag/broms så det vore säkert trevligt att ha. Det är dock betydligt svårare att få tag på en sådan hoj billigt och de allra flesta klarar ju sig bra utan.
Låter ju hanterbart
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En arbets polare har en ural som rullat 90 mil o han har nog skruvat 180 timmar i den, varje gång han kör den typ 2-3 mil så mekar han i en vecka på kvällarna, av förståeliga själ så rullar den sällan, tror det är en 2007. Hans kommentar om billiga kines motorer att dessa framstår som tekniska underverk som är skottsäkra i gämförelse med ural.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Låter ju hanterbart
Du kommer få många små problem efter vägen om du väljer att äga en Sovjetisk motorcykel men om den driver på 2 hjul eller ej är inte ett av dom.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En arbets polare har en ural som rullat 90 mil o han har nog skruvat 180 timmar i den, varje gång han kör den typ 2-3 mil så mekar han i en vecka på kvällarna, av förståeliga själ så rullar den sällan, tror det är en 2007. Hans kommentar om billiga kines motorer att dessa framstår som tekniska underverk som är skottsäkra i gämförelse med ural.
Min erfarenhet är att om man har med sig lite grundläggande verktyg så tar man sig alltid hem men man bör inte ha en tid att passa. Väl hemma kan man åtgärda den nya egenheten man upptäckte under färden.
Nu har jag en 70-årig ratbike så den bör ju vara sämre än genomsnittet men känner man på sig att man kommer bli irriterad varje gång hojen inte gör riktigt som man vill så kanske man ska fundera på en annan hojtyp.

Just det, den här filmen kan ju passa bra i tråden för den som vill veta lite mer om just min hoj:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Låter ungefär som när en kompis beskriver sin Trabant "En gång kom jag tre mil utan att skruva med den".
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top