Neger=fult ord. Rätt eller fel?

Är neger ett fult ord?


  • Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Och varför kan man inte bara säga:
"du vet, den där afrikanen från Sofiaskolan?" Så "TVINGAS" du inte ödsla kraft på det :fakta
Afrikanen?

30257_w600xh400.jpg


58137_full-prt.jpg
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
... i många sammanhang handlar det inte helt och hållet om VAD man säger, utan HUR man säger det...
 

VFR-Jimpa

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2009
Ort
HVA
Hoj
vfr800X
i mina ögon är en svart kille från afrika en neger , och kvinnan kallar jag för negress, är detta fel? eller är även negress ett negativt skällsord idag? men det är ju som någon annan skrev, om ordet uttrycks på ett negativt sätt så blir det förnedrande, men det gäller ju allt.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Om det är ett fult eller inte fult får ni fråga en afroamerikan eller afroafrikan om, ska vi sitta här och vara tjockskalliga och bestämma hur andra ska ta det som behöver höra eller bli kallade för det?

Eller testa om ni tycker att det är ok att säga neger och ropa på en mörkhyad person genom att ropa negern efter dem eller liknande än sitta här framför datorn och knyta nävarna i fickan.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Svar till Teo grån hans inlägg först på den här sidan...

Jag gör precis just det som du inte gör. Jag beskriver alltid mina kompisar och bekanta med utseende så att folk kan få en bild av vem jag pratar om. Tex. Du vet Pähr, den stora lite svartmuskiga norrlänningen som var med i lördags? Eller Linda, den smala blonda söta tjejen som mest hängde i hallen på festen sist.
För Pähr är hans mest framträdande drag att han är stor och lång samt lite svartmuskig. För Linda är hennes tydligaste drag att hon ser bra ut, är blond och är smalare än de flesta.

En annan jag känner beskriver jag som kinesen. En neger beskriver jag som antingen just neger eller mörkhyad beroende på om jag tror att personen jag pratar med tar det på rätt sätt, dvs som en beskrivning och inte ett skällsord. Jag gillar ordet neger bättre än mörkhyad eftersom det är en beskrivning som syftar till personer med afrikanskt ursprung. Mörkhyade finns ju även på andra håll.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
orka bry sig.

Alla ord har ett ursprung. Neger har ursprung från ett oskyldigt ord , nämligen negro som betyder svart. vad e problemet???????
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om det är ett fult eller inte fult får ni fråga en afroamerikan eller afroafrikan om, ska vi sitta här och vara tjockskalliga och bestämma hur andra ska ta det som behöver höra eller bli kallade för det?

Eller testa om ni tycker att det är ok att säga neger och ropa på en mörkhyad person genom att ropa negern efter dem eller liknande än sitta här framför datorn och knyta nävarna i fickan.

Jag skulle inte ropa Indier!, hörru blondinen!, eller något annat efter folk på stan. Om jag vill haffa någon jag ser på stan så går jag ifatt och säger "ursäkta, du tappade din plånbok" tex.

Skulle du hojta hallå mörkhyade! På stan så skulle nog många undra vad för kuf du var :)

Neger har fått en negativ klang som jag tycker suger eftersom den är dum. Indian har väl lite samma negativa stuk egentligen. Men vi säger fortfarande det och inte ursprungsamerikaner som de gör i USA eftersom de sabbat ordet indian (och neger) genom att bete sig som skit mot dem.
 

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Om det är ett fult eller inte fult får ni fråga en afroamerikan eller afroafrikan om, ska vi sitta här och vara tjockskalliga och bestämma hur andra ska ta det som behöver höra eller bli kallade för det?

Eller testa om ni tycker att det är ok att säga neger och ropa på en mörkhyad person genom att ropa negern efter dem eller liknande än sitta här framför datorn och knyta nävarna i fickan.

Tror du det fanns nån enda neger som brydde sig innan nån pretto fick för sig att det hade använts i så många negativa tongångar att själva ordet fick negativ klang? Det tror inte jag. Det handlade om en ny angreppsvinkel bara...

Öht tilltalar man ju inte folk på det viset, oavsett ras eller färg.
F.ö. tror jag inte negrer kallar varandra negrer så jävla ofta heller. Det är nog bara Will Smith å Sam L Jackson som tjänar nåt på sånt i HeFtiga filmer.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Om det är ett fult eller inte fult får ni fråga en afroamerikan eller afroafrikan om, ska vi sitta här och vara tjockskalliga och bestämma hur andra ska ta det som behöver höra eller bli kallade för det?

Eller testa om ni tycker att det är ok att säga neger och ropa på en mörkhyad person genom att ropa negern efter dem eller liknande än sitta här framför datorn och knyta nävarna i fickan.

Men efter som "Stefan 28" från Järfälla som gillar Idol och ensam mamma söker tycker att Neger är helt OK så är det väl det.
Dessa människor är ju som vi alla vet mänsklighetens orakel och totala facit.

Det är näst intill magiskt att se bara i den här tråden hur de som tycker "neger" är en rättighet att få leverera till höger och vänster, samtliga faller under begreppet "rasistsosse", DVS totalt inskränkt person med bekräftelsebehov (enl Bonniers encyklopedi).

De få av er som jag har respekt för (GuW) borde känna otillfredsställelse bara av att tillhöra bottenskrapet av mänskligheten ihop med Jacobsbergsfolk och övrig pöbel.
Känns det inte jobbig att enbart få stöd från killar som har V-ringad t-tröja och knälånga bomullsbyxor så att de blir "sommarpojkar" som åket till Ibiza för att gruppvåldta medan den erkänt vettiga skaran på SH ställer sig på andra sidan?

Edit: och japp jag är full men har lik förbaskat svårt att förstå hur folk utanför Sthlms tullar blir krenkta av att inte få kalla folk neger för att de själva tycker det är helt OK.
 
Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Men efter som "Stefan 28" från Järfälla som gillar Idol och ensam mamma söker tycker att Neger är helt OK så är det väl det.
Dessa människor är ju som vi alla vet mänsklighetens orakel och totala facit.

Det är näst intill magiskt att se bara i den här tråden hur de som tycker "neger" är en rättighet att få leverera till höger och vänster, samtliga faller under begreppet "rasistsosse", DVS totalt inskränkt person med bekräftelsebehov (enl Bonniers encyklopedi).

De få av er som jag har respekt för (GuW) borde känna otillfredsställelse bara av att tillhöra bottenskrapet av mänskligheten ihop med Jacobsbergsfolk och övrig pöbel.
Känns det inte jobbig att enbart få stöd från killar som har V-ringad t-tröja och knälånga bomullsbyxor så att de blir "sommarpojkar" som åket till Ibiza för att gruppvåldta medan den erkänt vettiga skaran på SH ställer sig på andra sidan?

Edit: och japp jag är full men har lik förbaskat svårt att förstå hur folk utanför Sthlms tullar blir krenkta av att inte få kalla folk neger för att de själva tycker det är helt OK.

Hur ni 08:eek:r rangordnar varandra spelar inte stor roll, ni bedöms av oss flesta andra som en å samma sort. Ungefär som negrer då :p
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Det känns konstigt att Teo har alla rätt i den här tråden. Hur ofta händer det egentligen?
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Men efter som "Stefan 28" från Järfälla som gillar Idol och ensam mamma söker tycker att Neger är helt OK så är det väl det.
Dessa människor är ju som vi alla vet mänsklighetens orakel och totala facit.

Det är näst intill magiskt att se bara i den här tråden hur de som tycker "neger" är en rättighet att få leverera till höger och vänster, samtliga faller under begreppet "rasistsosse", DVS totalt inskränkt person med bekräftelsebehov (enl Bonniers encyklopedi).

De få av er som jag har respekt för (GuW) borde känna otillfredsställelse bara av att tillhöra bottenskrapet av mänskligheten ihop med Jacobsbergsfolk och övrig pöbel.
Känns det inte jobbig att enbart få stöd från killar som har V-ringad t-tröja och knälånga bomullsbyxor så att de blir "sommarpojkar" som åket till Ibiza för att gruppvåldta medan den erkänt vettiga skaran på SH ställer sig på andra sidan?

Edit: och japp jag är full men har lik förbaskat svårt att förstå hur folk utanför Sthlms tullar blir krenkta av att inte få kalla folk neger för att de själva tycker det är helt OK.

JULPYSSEL: Räkna N-orden
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
vad e problemet???????

Att du har fel. Att ordet redan från dag ett har inkluderat en generell och nedvärderande syn på dem man haft för avsikt att beskriva. Att man med ordet inte bara har haft för avsikt att beskriva en hudfärg utan hela tiden har tillskrivit "negern" medföljande, och sämre egenskaper.

Därför finns inga likheter med t.ex ordet jude eller, som några patetiska debattörer fått för sig, vitlök.

Edit: och japp jag är full men har lik förbaskat svårt att förstå hur folk utanför Sthlms tullar blir krenkta av att inte få kalla folk neger för att de själva tycker det är helt OK.


Därför att de är så okunniga och djupt patetiska att de på allvar, i skrift, hävdar att att neger och vitlök skulle vara likvärdiga ord.
 
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
But one hundred years later, the Negro still is not free. One hundred years later, the
life of the Negro is still sadly crippled by the manacles of segregation and the chains
of discrimination. One hundred years later, the Negro lives on a lonely island of
poverty in the midst of a vast ocean of material prosperity. One hundred years later,
the Negro is still languished in the corners of American society and finds himself an
exile in his own land.


Och YTTERLIGARE ett halvt sekel senare ska hans blotta existens vara så
besvärande att både hans ord och namn ska vara tabu.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Och YTTERLIGARE ett halvt sekel senare ska hans blotta existens vara så
besvärande att både hans ord och namn ska vara tabu.


Vem är "han"? Negern?
Det är inte "han" som hittat på benämningen "neger" och med det ordet dessutom buntat ihop befolkningen på en hel kontinent och tillskrivit alla med samma hudfärg alla dessa nedvärderande egenskaper som historiskt varit kopplade till ordet neger.

Vem är du att ifrågasätta att folk opponerar sig mot ej självvalda epitet, med tillhörande negativa egenskaper?

Hade det varit så att alla afrikaner(som om de vore något kollektiv(!?)) genom århundraden kallat sig själva negrer och nu plötsligt säger åt "oss" att vi inte får använda ordet hade det varit en annan sak.....

Det har ju ALDRIG varit "hans" namn. Det har snarare varit ett öknamn som ANDRA har använt.

Ditt namnkommer aldrig bli Slampan även om alla på SH skulle kalla dig det år ut och år in och till slut blir så less på ditt gnällande att vi startar trådar om vår rätt att få kalla dig Slampan.
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Vem är du att ifrågasätta att folk opponerar sig mot ej självvalda epitet, med tillhörande negativa egenskaper?

Du brukar ju kalla mig Bosse Uzi o grejer. Fast det kanske är en komplimang. Mig gör det inget iofs, det gör det bara legitimt att komma med egna namn tillbaks ;)

En sak är då säker. Om man verkligen vill sätta ett epitet på någon så ligger ju Bullysmile:s Afroafrikan bra till. :rofl

Edit: Vad är det för fel med att säga svart eller vit nu då? Det kanske inte är nåt fel, men jag ser ingen nämna det i tråden. Håller med om att man ska vara ytterst restriktiv med ordet neger. För övrigt har ju även ordet coloured fått en negativ klang. Snart antagligen även afroamerican. Konstigt faktiskt.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top